Geld & Recht alle pijlers

Recht op Wajong? het is zo dubbel.

04-04-2011 13:35 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ik heb weliswaar HBO denkniveau, maar qua 'workload' is een fulltime baan voor mij echt te belastend. Dan zou ik bijv. niet meer in staat zijn om ernaast nog mijn eigen huishouden te doen, omdat mijn 'batterij' na een volledige werkdag echt leeg is. Ik ben, dmv een reintegratietraject, nu begonnen met 3 dagen werken, 24 uur, en wil opbouwen naar 32. Zoek contact met het UWV Werkbedrijf in je buurt of direct met het UWV, zij kunnen je verder helpen.
Ik ben volledig afgekeurd. Heb Asperger, en ben ook om die reden afgekeurd. Het gebeurt dus wel degelijk dat je om een dergelijke reden wordt afgekeurd.

Nou kon ik ook redelijk goed aantonen dat ik echt geen enkele baan vol kon houden. Ik heb denk ik minstens twintig verschillende banen gehad in mijn leven, en ben bij allemaal na korte of iets langere tijd uitgevallen.
De diagnose is eigenlijk niet eens belangrijk. Het gaat om de beperkingen die je hebt. De Wajongers op dit forum zijn eigenlijk al uniek. Slecht een heel beperkt percentage van de Wajongers is hoger opgeleid dan mbo-1-niveau. De hbo- Wajongers zijn veruit in de minderheid. Als iemand met hbo in de Wajong komt, dan mag je er echt wel vanuit gaan dat er een stevig probleem aan ten grondslag ligt.

Zo is het ook een mythe dat alle ADHD-ers 'zomaar' in de Wajong komen. Echt niet. De ADHD-ers die er in zitten zijn vaak daarbij ook zwakbegaafd of hebben andere problemen.
...
Ik hoef geen werkbegeleiding, ik wil WEL erkenning en rust. Ik heb net gebeld en ga het opnieuw aanvragen, dank voor dit topic!
Ik heb adhd met als co morbiditeit borderline en depressies
Voor mijn nu nog 16 jarige zoon zal waarschijnlijk binnenkort ook Wahjong worden aangevraagd. Niet vanwege de uitkering maar voornamelijk vanwege de status zelf. Hij zou makkelijker werk kunnen vinden en recht op begeleiding krijgen. Heb me er nog niet helemaal in verdiept en krijg nog voorlichting. Hij heeft ook pdd-nos en is zeker niet zwakbegaafd.
Fijn zoveel reacties.

Ik zou eigenlijk ook benieuwd zijn of het voor mij als vangnet zou kunnen gelden. Wil heel graag (meer) werken, maar ook graag de studie afmaken. Het is meer dat ik me voor later zorgen maak dan voor nu, want nu gaat het wel, al is het zwaar. Want stel dat ik straks toch niet die 20 uur kan werken... Afwachten tot dan kan natuurlijk ook. Ik geloof dat ik nog het meeste bang ben voor het stempel, en dat de kans op een normale baan dan misschien kleiner is.
-
anoniem_81638 wijzigde dit bericht op 23-05-2011 08:14
Reden: privacy
% gewijzigd
Miepfliep, ik heb over mijn (voltijd) hbo studie 7 jaar gedaan ipv vier. Je kunt bij DUO (oude IB groep) studie(financiering) verlenging aanvragen vanwege een lichamelijke of psychische beperking. Dit kun je navragen bij bijv. je decaan.
Snoopy, dit geld niet voor deeltijd helaas.
quote:niekie1 schreef op 04 april 2011 @ 14:52:

Voor mijn nu nog 16 jarige zoon zal waarschijnlijk binnenkort ook Wahjong worden aangevraagd. Niet vanwege de uitkering maar voornamelijk vanwege de status zelf. Hij zou makkelijker werk kunnen vinden en recht op begeleiding krijgen. Heb me er nog niet helemaal in verdiept en krijg nog voorlichting. Hij heeft ook pdd-nos en is zeker niet zwakbegaafd.En een grote stempel. Ik zou zeker niet op zo'n jonge leeftijd al zo'n belangrijke beslissing maken. Hij is pas 16, moet nog volop ontwikkelen, heeft nog nooit een lange tijd echt gewerkt... en zo kan de lijst nog wel regels doorgaan.
Liever elitair dan een pauper!
Ankalida bedankt voor hetlinkje, ik ga er straks naar kijken!
Oh ja yellowlove, ik neem aan dat je wel volledig arbeidsongeschikt bent??
...
Ik ben pas op mijn 28e in de Wajong terecht gekomen (met terugwerkende kracht). Heb gestudeerd en gewerkt, maar aan mijn verleden en werkverleden was duidelijk op te maken dat ik eigenlijk al heel mijn leven tegen mijn beperkingen (persoonlijkheidsstoornis) heb gelopen (van jong kind af aan al in therapie). Zo werkte dit ook door met banen. Geen enkele baan heb ik langdurig vol weten te houden, ondanks dat ik zo vreselijk graag wilde. Zo ook mijn studie (negatief studieadvies).

Inmiddels werk ik weer (deels) en krijg ik de rest aangevuld vanuit de Wajong. Ik zou het als ik jou was zeker aanvragen. Omdat deeltijd werken misschien wel mogelijk is in combinatie met de zekerheid van een relatie. Maar op het moment dat dat vangnet wegvalt, kun je (in tegenstelling tot willen) niet full time aan de slag. Zou je dan 'pas' aanspraak willen doen op Wajong, zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden. De Wajong is er op gericht om je verdiencapaciteit aan te vullen tot 75% van minimumloon, ervan uitgaande dat je niet zelf in staat bent om full time te werken en/of 75% van minimum bij elkaar te schrapen.
quote:niekie1 schreef op 04 april 2011 @ 14:52:

Voor mijn nu nog 16 jarige zoon zal waarschijnlijk binnenkort ook Wahjong worden aangevraagd. Niet vanwege de uitkering maar voornamelijk vanwege de status zelf. Hij zou makkelijker werk kunnen vinden en recht op begeleiding krijgen. Heb me er nog niet helemaal in verdiept en krijg nog voorlichting. Hij heeft ook pdd-nos en is zeker niet zwakbegaafd.Ik heb het zelf andersom ervaren. Ik ben vanwege een autoimmuunziekte Wajonger (al heb ik al een hele tijd gelukkig weer 'inkomen' heb dus alleen de status nog) en vertel dat tegenwoordig nergens meer. Iedereen heeft er een mening over, Wajongers zijn allemaal aanstellers en teren op het geld van de belastingbetalers ... Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf in hoeverre je zoon die hulp vanuit het UWV dadelijk nodig zal hebben. Als hij die hulp nergens anders kan krijgen, dan is het wel een goede optie.
Ohja, qua labeltjes en stempels (want daar ging het over):

Ik vertel het in principe aan niemand die ik oppervlakkiger ken. Mijn buren weten van niks, de ouders van vriendjes van dochter niet, etc. Alleen bepaalde familie weet het en goede vrienden. Zelfs mijn werkgever heeft het lange tijd niet geweten. Pas toen ik vrijwel zeker was dat hij mij wilde hebben als werknemer, heb ik hem op de hoogte gebracht.

Dus, waarom vertellen? Mensen hebben inderdaad behoorlijke (voor)oordelen over anderen met een uitkering/wajong. Ik denk dat je je eigen "imago" alleen maar schaadt bij hen die jou niet goed kennen. Dus laat het er gewoon lekker buiten.
quote:Kalliope schreef op 04 april 2011 @ 15:23:

[...]

En een grote stempel. Ik zou zeker niet op zo'n jonge leeftijd al zo'n belangrijke beslissing maken. Hij is pas 16, moet nog volop ontwikkelen, heeft nog nooit een lange tijd echt gewerkt... en zo kan de lijst nog wel regels doorgaan.Heb jij (en Schouderklopje) het dan over een stempel wat betreft mensen in het algemeen (familie, kennissen, ouders van evt vriendinnetje) of professionals (bijvoorbeeld p&o als hij gaat solliciteren). Hij loopt nu stage, school hoopt dat hij uiteindelijk op een van de stagebedrijven een vaste baan zal krijgen.
anoniem_64f6e5df0ac60 wijzigde dit bericht op 04-04-2011 22:50
Reden: spelfout
% gewijzigd
In het algemeen bedoel ik eigenlijk. Persoonlijk vind ik dat je het niet moet zeggen, tenzij het niet uitmaakt (goede vrienden/familie), het in je voordeel kan werken (bijv. een extra reden kan zijn om je aan te nemen) of je er niet onderuit kan (omdat mensen bijv. anders niet kunnen plaatsen hoe eea in elkaar steekt en de eigen invulling erger is dan je wajong status) . In alle andere gevallen raad ik aan het voor je te houden.
quote:mariamena schreef op 04 april 2011 @ 14:44:

Ik hoef geen werkbegeleiding, ik wil WEL erkenning en rust. Ik heb net gebeld en ga het opnieuw aanvragen, dank voor dit topic!

Voor erkenning en rust heb je toch zeker geen Wajong uitkering nodig? Dan kan iedereen wel zoiets aanvragen want elk mens wil erkenning (en al helemaal als dingen moeizaam gaan) en rust.

TO, ik ben van mening dat je beter prikkels kunt verminderen waardoor je meer uren kunt draaien, dan een wajong aan te vragen. Je bent wisselend beperkt, niet arbeidsongeschikt.

Je geeft aan dat je het zonder redt. Waar heb je die uitkering dan voor nodig, om op vakantie te kunnen (bij wijze van spreken)? Dat zou van de zotte zijn.
Madhe, hoe verminder je prikkels als je er wel uit moet om te werken om een bepaald bedrag aan levensonderhoud binnen te slepen? Veel werk levert nu eenmaal een bepaalde dosis prikkels op. TO gaat er dusdanig mee om, dat ze precies zoveel werkt wat ze aan prikkels kan handelen. Waarschijnlijk zou haar studie haar op termijn moeten gaan helpen bij het vinden van een baan die voor haar prikkelarm is. Ongeschoold blijven is de kans op prikkelarm werk vaak niet groot.
quote:Snoopy80 schreef op 04 april 2011 @ 14:23:

Met PDD-nos word je geboren en het is niet te genezen, dus je kunt zeker daarmee een Wajong-uitkering aanvragen (ik heb zelf Asperger en ben op mijn 28ste pas in de Wajong gekomen). Heb je een diagnose van bijv. een psycholoog?

Dit wil alleen niet zeggen dat je het ook krijgt. Ik heb een diagnose van een psychiater (PDD-nos ook), maar ik ben toch goed genoeg om geen Wajong te krijgen. Ik kan gewoon werken zijn zij van mening.

Ik deel die mening trouwens, al kan ik geen 40 uur en niet allerlei soorten werkzaamheden. Ik weet wat ik aankan - door ervaring in eerdere stages en vakantiebaantjes.

Nu moet ik zeggen dat ik een fulltime opleiding wel gewoon aan kan (mbo niveau 4 afgemaakt), dus ik heb minder last van mijn ASS dan TO.

Dit ligt natuurlijk wel aan de soort opleiding. Zo was Journalistiek toch echt te zwaar - iets wat ik ook verwachtte, maar ik wilde het toch graag proberen.

Bij PDD-nos verschilt het van geval tot geval of er recht is op wajong, is mij verteld door meerdere mensen.

Het broertje van een vriendin heeft ook PDD-nos, maar hij krijgt weer wel Wajong.

Overigens heb ik wel een SFB-verklaring (Structureel Functioneel Beperkt) waarmee werkgevers korting kunnen krijgen en wanneer ik aan het werk ben, een jobcoach.

Pin me hier niet op vast, ik snap dit niet heel goed
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Er is toch zo'n score lijst die bij de Wajong gebruikt wordt? Die is destijds bij mij ook gebruikt en het gaat er daarbij om hoe je scoort ten opzichte van gemiddeld. 10 is gemiddeld/normale score geloof ik. Als je op 6 of minder zit, noemt men dat al beperkt. Bij 5 ben je geloof ik beperkt genoeg voor een ondersteuning middels wajong.

Het is te lang geleden om te weten hoe het ook alweer zit. Ben ook de naam kwijt van die functionele score lijst. Een psychiater/hulpverlener stelt zo'n lijst op, op basis van de beperkingen waar je nu mee te maken hebt.
quote:Kalliope schreef op 04 april 2011 @ 15:23:

[...]

En een grote stempel. Ik zou zeker niet op zo'n jonge leeftijd al zo'n belangrijke beslissing maken. Hij is pas 16, moet nog volop ontwikkelen, heeft nog nooit een lange tijd echt gewerkt... en zo kan de lijst nog wel regels doorgaan.

zeker WEL doen!! Niks stempel, ik ben ook wajonger en werkgevers, collega's en mensen in mijn prive omgeving hebben vaak juist meer respect voor je omdat je toch werkt. Belangrijk is wat hij zelf uitstraalt, daar heb je als opvoeder misschien iets in te sturen

Daarbij, als hij voordat hij de wajong aanvraagt heeft gewerkt is er kans dat hij daar geen recht meer op heeft. Informeer even bij het uwv of de decaan van zijn school.
Beertje,

ik heb ook gewerkt voordat ik Wajong kreeg. Echter, dit was voor en tijdens mijn studie. Ook waren mijn korte banen een indicatie voor het UWV dat ik het inderdaad niet lang volhield. Ik denk dat een aantal maanden achtereen de langste tijdsspanne was. En binnen die maanden waren er dan al veel problemen.

Heb je echter een jaar of langer zonder problemen gewerkt, dan wordt het denk ik een ander verhaal. Maar sec. werken sluit een Wajong niet uit.

Inmiddels ben ik 2 jaar werkzaam (bij dezelfde werkgever) en still going strong! Ik ben trots op mezelf dat ik het nu wel kan : )
Een schouderklopje voor schouderklopje . Goed gedaan hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven