Geld & Recht alle pijlers

Recht op Wajong? het is zo dubbel.

04-04-2011 13:35 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Als je zeker weet dat je de rest van je leven een partner houdt, is een uitkering inderdaad niet nodig. Helaas is een partner geen zekerheid; je aandoening echter wel.
Als jij in staat bent (ook al kost het je moeite) om te studeren en te werken, dan zul je niet zo snel in aanmerking komen voor een Wajong.
.
Hoezo geen studiefinanciering bij hbo? Is dat nieuw ofzo?
Ze krijgt geen stufi omdat ze deeltijd doet. Niemand krijgt stufi als ie deeltijd doet.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Bij deeltijd geen stufi idd. Maar je wajong is 3oo euro per maand als je studeert, daar kun je jezelf niet van onderhouden . Je kunt Hey altijd aanvragen, je moet wel bewijzen dat je je stoornis al had vanaf 17 jaar.
Ik weet het ook niet precies. Als je echt niet meer dan 20uur per week belast kunt worden, dan zou ik het wel overwegen om gewoon eens de instellingen te benaderen en de mogelijkheden te onderzoeken.

Maar als je jezelf (financieel) kunt redden zonder uitkering dan zou ik het zou laten.
En als je al werkt zul je meer dan 300 euro verdienen denk ik?
Ik heb het al vanaf jongs af aan, ben vroeg gediagnostiseerd. Vraag me alleen af of het niet een te groot stempel is.
Waarom kan je niet meer werken, zoals 4 ochtend werken en 3 dagen studeren?
.
Als je al gewerkt hebt, dan heb je aangetoond dat je het kunt.

Om die reden zul je geen Wahjong krijgen, vrees ik.
Maar heb je mijn bericht gelezen? Want als je studeert krijg je sowieso een lage wajong, die regels zijn aangepast. Dus ik vrees dat je daarmee niet uit de problemen zou zijn ......
Het is onzin dat je geen recht zou hebben op Wajong als je in het verleden hebt gewerkt.

Ik heb op mijn 32ste mijn diagnose gekregen (Asperger), en een arbeidsverleden van 'twaalf ambachten, dertien ongelukken'.

En had vanwege diagnose en opnieuw uitvallen op mijn werk wel degelijk recht op een wajong uitkering.
De Wajong is juist ook bedoeld als ondersteuning bij het zoeken naar werk. Ik raad je aan om Wajong aan te vragen. Als je een paar jaar wacht en het raakt uit met je vriend, dan blijft er alleen nog bijstand over.

De Wajong is trouwens 75% van het minimumloon. Mocht je recht hebben op stufi dan is het 25%. Bij een deeltijdstudie heb je dus recht op 75%.
...
Ik zou toch iets zoeken met minder stress en dan meer uren draaien. En als je 4 dagen van 5 uur maakt heb je 3 hele dagen om te studeren. Studeren doe je in deeltijd, dus dat moet realistisch zijn.
Ankalida, het gaat toch niet alleen om recht hebben ip stufi? Ik krijg zelf binnenkort wajong maar gewoon 25 % ondanks dat ik geen recht meer heb op stufi. Maar misschien werkt het voor iedereen anders, dat ze individueel kijken.
@yellowlove: volg je een voltijdopleiding? Heb je recht op een tegemoetkoming van je hbo/universiteit?
...
Spijker ik heb een redelijk stressvrije baan. 3 volle dagen studeren gaat niet, ik heb steeds pauzes nodig ivm mijn korte concentratie vermogen. Het zijn dus steeds brokjes dat ik studeer, niet 8 uur achter elkaar.
Met PDD-nos word je geboren en het is niet te genezen, dus je kunt zeker daarmee een Wajong-uitkering aanvragen (ik heb zelf Asperger en ben op mijn 28ste pas in de Wajong gekomen). Heb je een diagnose van bijv. een psycholoog?
Met psychische aandoeningen als autisme en adhd wordt het nagenoeg onmogelijk om te worden afgekeurd omdat er altijd wel iets is wat je wél kan doen. En dan werk je maar parttime, dat doen er volksstammen!

Ik heb adhd en werk parttime om die reden en word echt nevernooitniet afgekeurd. Heb het ooit wel geprobeerd maar kom er in de verste verte niet voor in aanmerking al zit ik in therapie, heb ik een officiele diagnose en slik ik medicijnen. Dus ik zou maar niet te hard hopen.
Snoopy hoe heb jij dat in godsnaam voor elkaar gekregen?
@Mariamena,

ik ben afgestudeerd Hbo-er en heb Asperger. Ik ben evengoed voor meer dan 75 procent afgekeurd, in de 'nieuwe' aangescherpte Wajongkeuring. Toch werk ik nu parttime, maar je kan wel degelijk de wajong inzetten als 'vangnet en voor een stuk extra (werk)begeleiding
http://wetten.overheid.nl ... ldigheidsdatum_04-04-2011

@yellowlove: dit is de bepaling die zegt of je 25 of 75% krijgt.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven