Geld & Recht alle pijlers

Rechten als bestelling niet meer geleverd wordt

04-12-2019 19:25 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Even een juridische vraag over het volgende.
Mijn vader heeft een veranda besteld 5 dagen geleden. Eerst telefonisch contact gehad met de speciaalzaak om alles door te bespreken, vervolgens de bestelling online geplaatst en met iDeal betaald.

Nu wordt hij vandaag gebeld door de zaak in kwestie: "Helaas, we gaan die veranda's die u besteld heeft niet meer inkopen/uitleveren. Wél hebben we nieuwe, nóg betere veranda's in de aanbieding. Ik kan uw bestelling omzetten voor een kleine toeslag van 300 euro!" Met er achteraan een heel verhaal over dat hun prijzen al zo laag zijn, ze de medewerkers wel moeten kunnen uitbetalen etc. Geloof ik best, maar is een raar verhaal om op te hangen in deze context :P Maar dat terzijde.

Mijn vraag is, mag dit bedrijf zomaar de bestelling veranderen en een toeslag eisen? Wat die redenen daarvoor ook mogen zijn.

Mijn vader heeft geen rechtsbijstand en zo scherp willen we het ook niet spelen, maar wil graag weten wat onze rechten en de plichten van de zaak in deze zijn.

Alvast bedankt! :)
Annuleren en geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Geld terug idd.
Als ze niet kunnen leveren wat er besteld is kan er geannuleerd worden.

Iets anders aanbieden kan maar hoeft je vader niet te nemen.
Ze mogen voor een ander product ook een ander bedrag vragen. Aan je vader of hij dat er voor over heeft of niet.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen dat je die 300 niet hebt, en ze het geld maar terug moeten storten.
Vreemde gang van zaken. Ik koop iets voor 10 euro, en als het bedrijf het dan niet kan leveren, moeten ze die 10 euro terug storten. Nu proberen ze een duurder artikel te verkopen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik mis het stukje over geld terugvragen..?
Inderdaad de koop ontbinden en het aankoopbedrag terug laten storten. Je bent in elk geval niet verplicht om accoord te gaan met het voorstel.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
04-12-2019 19:28
Gewoon zeggen dat je die 300 niet hebt, en ze het geld maar terug moeten storten.
Vreemde gang van zaken. Ik koop iets voor 10 euro, en als het bedrijf het dan niet kan leveren, moeten ze die 10 euro terug storten. Nu proberen ze een duurder artikel te verkopen.
Dat idee kregen wij er ook bij: dat ze vooral een duurder product nu proberen te verkopen. Ze zouden ook 'meteen' tijdens het telefoontje alle informatie, over een eventuele verandering in de bestelling maar ook de specificaties van die andere veranda, mailen. Maar dat hebben ze niet gedaan..
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
04-12-2019 19:28
Ik mis het stukje over geld terugvragen..?
Ja ik ook. Die optie werd niet gegeven namelijk.
Maar kan dus gewoon neem ik aan, net als met elk ander product dat je koopt, al dan niet online?!
Dus eerst bespreekt hij alles met hen via telefoon en als hij dan bestelt en betaalt kunnen / willen ze dat ding gewoon niet meer leveren?
Ze wisten dat er een bestelling zat aan te komen.


Ik zou dat bedrijf sowieso eens door de mangel van Google draaien.

En uiteraard komt dat geld tot de laatste cent terug.


Met zo'n bedrijf zou ik tout court geen zaken meer willen doen.
Zeker bij online aankopen geldt dat je gewoon je geld terug moet krijgen. Je hebt wettelijk 14 dagen bedenktijd: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen

Gewoon de aankoop ongedaan maken dus en het geld terug vragen.
ellemiekje schreef:
04-12-2019 19:31
Ja ik ook. Die optie werd niet gegeven namelijk.
Maar kan dus gewoon neem ik aan, net als met elk ander product dat je koopt, al dan niet online?!
Ik gok dat ze jullie eerst nog gaan proberen af te schepen met een bon ter waarde van 't bedrag dat je vader heeft uitgegeven.

Zodat als ze dan toch hun duurdere veranda niet kwijt raken je alsnog verplicht bent bij hen te kopen.
Koop op afstand en bedenktijd.
Als je een aankoop via internet of telefonisch (koop op afstand) hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen
en dit:


Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk terug heeft gekregen of jij bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd.

Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper je de kosten van retourzending in rekening brengen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen.

Let op: je mag ook al voordat het product geleverd is gebruikmaken van de bedenktijd en van de koop afzien!
PoesinBoots schreef:
04-12-2019 19:34
Koop op afstand en bedenktijd.
Als je een aankoop via internet of telefonisch (koop op afstand) hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen
Maar de aankoop is niet leverbaar, dus dan is het sowieso restitutsie. Of je nou online of in een fysieke winkel hebt gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ok, bedankt voor de reacties allemaal! Dan gaan we proberen het geld terug te krijgen.

Het vervelende was ook dat er vooral aangedrongen werd om meteen akkoord te geven, zonder dat er echt duidelijke informatie werd gegeven over die 'betere' veranda. Gelukkig heeft mijn vader om die informatie per mail gevraagd, maar ik vind het niet helemaal lekker zitten dat die beloofde informatie uit is gebleven.
Vandaar ook dat we het maar helemaal gaan annuleren.
Huh
Hoezo denk je dat dit ( misschien) mag??
Tuurlijk kunnen ze dat niet eisen!
Sudrì schreef:
04-12-2019 19:36
Maar de aankoop is niet leverbaar, dus dan is het sowieso restitutie. Of je nou online of in een fysieke winkel hebt gekocht.

Is ook zo.

Maar voor geval ze moeilijk doen kan ze hierop wijzen.
ellemiekje schreef:
04-12-2019 19:37
Ok, bedankt voor de reacties allemaal! Dan gaan we proberen het geld terug te krijgen.

Het vervelende was ook dat er vooral aangedrongen werd om meteen akkoord te geven, zonder dat er echt duidelijke informatie werd gegeven over die 'betere' veranda. Gelukkig heeft mijn vader om die informatie per mail gevraagd, maar ik vind het niet helemaal lekker zitten dat die beloofde informatie uit is gebleven.
Vandaar ook dat we het maar helemaal gaan annuleren.
Nee, niet probéren.

Gewoon zeggen dat je je geld terugwilt. Direct.

Jij en je vader zijn wel heel gewillige slachtoffers zeg :)
Alle reacties Link kopieren
Zelfde ervaring hier. Eerst geen geld terug willen geven en toen een cadeaubon.
Ik heb iets uitgeprint van de website van TrosRadar waar precies mijn rechten in dit geval beschreven stonden. Toen ineens kon het wel (met een zuur gezicht weliswaar).

Een bedrijf moet je een vergelijkbaar product kunnen aanbieden voor dezelfde prijs. kunnen ze dat niet, dan moeten ze je geld terug geven.
In mijn geval vond ik wat zij aanboden niet mooi en wilde ik dus mijn geld terug (vergelijkbaar product maar ander design).
ellemiekje schreef:
04-12-2019 19:37
Ok, bedankt voor de reacties allemaal! Dan gaan we proberen het geld terug te krijgen.

Het vervelende was ook dat er vooral aangedrongen werd om meteen akkoord te geven, zonder dat er echt duidelijke informatie werd gegeven over die 'betere' veranda. Gelukkig heeft mijn vader om die informatie per mail gevraagd, maar ik vind het niet helemaal lekker zitten dat die beloofde informatie uit is gebleven.
Vandaar ook dat we het maar helemaal gaan annuleren.
Laat de veranda door een timmerman op maat maken.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
04-12-2019 19:33
Dus eerst bespreekt hij alles met hen via telefoon en als hij dan bestelt en betaalt kunnen / willen ze dat ding gewoon niet meer leveren?
Ze wisten dat er een bestelling zat aan te komen.


Juist ja! Dat vond ik ook wel weer apart.
Er werd aan de telefoon nog aangeboden dat contant betalen ook een optie was. Die optie stond niet op de website, maar als we dat wilden dan konden we dat zeggen en dan zou hij de bestelling voor ons plaatsen buiten de website om. Moesten we wel bezorgkosten (gratis bij website bestelling) én een 'vergoeding' betalen voor het contant voldoen. Huh?!
Waarom uiteindelijk toch voor deze winkel gekozen werd, was de levertijd die aan de telefoon beloofd werd. :proud: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
04-12-2019 19:47
Laat de veranda door een timmerman op maat maken.
Dat is wel een stuk duurder en mijn vader heeft maar een beperkt budget :)
ellemiekje schreef:
04-12-2019 19:48
Dat is wel een stuk duurder en mijn vader heeft maar een beperkt budget :)
Langer sparen :)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even nieuwsgierig: een veranda is toch een aan het huis verankerd overdekt buitengedeelte? Toch niet iets dat je bij de Wehkamp ofzo bestelt, maar dat een structureel onderdeel van je huis gaat uitmaken? Dus hoe kan je dat dan op internet bestellen? Dat moet toch aangelegd en gebouwd worden door een aannemer, die het op de juiste manier plaatst, verankert aan de muren, enz.?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven