Geld & Recht alle pijlers

Rechten vader.

23-06-2015 10:03 1153 berichten
Tijdens de zwangerschap van mijn kind, kreeg de vader van mijn kind koudwatervrees en is "sigaretten" gaan halen. Nu is er contact geweest 5 weken geleden en wil hij graag omgangsregeling. Namelijk om de 2 weken een weekend bij hem. Voor mij is dat op dit moment geen optie. Hij heeft heel lang geen enkele interesse getoond. En nu het hem uitkomt moet ik er mee akkoord gaan. Hij mag langskomen wanneer hij wil maar wil maar daar neemt hij geen genoegen mee en heeft aangegeven hier een rechtszaak over te maken.

Zijn er ervaringsdeskundigen die me meer kunnen vertellen? Hij heeft zijn kind niet erkend.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je kindje?

Kan me heel goed voorstellen dat je je kind niet makkelijk meegeeft aan iemand die zich zo onverantwoordelijk heeft opgesteld naar jou toe.

Die rechtzaak: het is makkelijk dreigen, maar zie je hem dat echt doen?

Ik zou proberen met hem in overleg te blijven en aan te geven dat hij en je kindje eerst maar eens rustig kennis moeten maken voor er weekendjes samen in zitten.

Het lijkt me dat de vader er tot nu toe niet heel redelijk in staat. Eerst niks willen en dan meteen hele weekenden.

Heeft hij misschien ouders waar je mee in gesprek zou kunnen die iets minder emotioneel reageren en ook het belang van je kindje voor ogen hebben?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:lattemachiato schreef op 23 juni 2015 @ 10:13:

Nou het is toch wel behoorlijk gevoelloos van de vader dat hij nu opeens het kind om de 2 weken een heel weekend wil. Dat kind kent hem niet eens,

= een aanname, je wee niet hoeveel tijd pa in de afgelopen 5 weken met zijn kind heeft doorgebracht.

je kunt een kind toch niet zomaar 2 weken bij een wildvreemde dumpen.

Een wildvreemde? Het is de vader van het kind!

Hoe oud is het kind eigenlijk?

Ik zou eerlijk gezegd ook de boot afhouden, de manier waarop hij ervandoor is gegaan geeft weinig vertrouwen in de toekomst. Straks gaat het kind zich aan de vader hechten en verdwijnt hij opeens weer uit beeld. Laat de deskundigen het maar uitvechten.

TO moet veel geld uit gaan geven aan een rechtszaak, terwijl de uitkomst vooraf al duidelijk is? Wat een slecht advies!

Hij moet eerst maar aantonen dat hij de vader is, dus eerst zal hij een DNA-test moeten eisen via de rechter.

Dat hoeft hij helemaal niet aan te tonen, want TO bevestigt het.

Zo kan er heel veel tijd overheen gaan, grote kans dat hij het dan zat is of een nieuw vriendinnetje vindt en afhaakt.

Natuurlijk! Wat dat allemaal voor het kind betekent, maakt jou echt geen reet uit he?
Ik lees helemaal nergens dat ze hem dwars wil zitten, ze wil alleen niet van het ene op het andere moment een omgangsregeling waarbij het kind een weekend bij een - voor hem of haar - wildvreemde man moet logeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:absor schreef op 23 juni 2015 @ 10:15:

[...]

Dus een man heeft zijn kind niet erkend. Nooit gezien. Kind is tien en vader eist ineens een omgangsregeling?

Die rechter wijst dat dan in belang van het kind toe?

Ik geloof dit niet

Vooral omdat de moeder aangeeft dat vader welkom is om kind te leren kennenIk hoop maar dat jij nooit geen kinderen krijgt met een kerel die er vandoor gaat.
Het ligt erhelemaal aan hoe oud kind is wat ik zou doen.

Maar zomaar kind bij een voor hem/haar vreemde achterlaten? Nee.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ja, een vader kan ook een wildvreemde zijn.
Dat verwekker (want zo lang niet erkend, is hij juridisch gezien niet de vader) recht heeft op omgang is 1 ding, maar het belangrijkste voor een rechter is de vraag of de gevraagde regeling in het belang vh kind is. En dat hangt van heel veel af, oa leeftijd (een baby die nog borstvoeding krijgt of een kleuter die je al iets kunt uitleggen is een heel verschil) verstandhouding tussen ouders (als er volstrekt geen wederzijds vertrouwen en respect is, moet daar eerst aan gewerkt, in de rechtspraak wordt nu continu doorverwezen naar mediation/communicatieverbeteringsprogramma's als ouderschap blijft-Lorentzhuis) etc. Het is niet zo zwart wit dat een vader die zich tijden afzijdig houdt, plotseling kan bedenken dat er nog een kind van hem rondloopt en vervolgens op zijn strepen kan staan qua omgang. Die kan nog wel eens van een koude kermis thuis komen in een procedure.
Sigaretten halen dat is old skool...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Dertigmin schreef op 23 juni 2015 @ 10:07:

Waarom is het geen optie voor je? Toch fijn dat hij weer in het leven van jullie kind wil zijn? Erkenning en gezag kan hij afdwingen via de rechter. En er moet heel wat ergs aan hand zijn willen ze hem dat weigeren. Hoe oud is jullie kind nu?Kind is 1 jaar. Kind heeft een paar periodes een langere tijd in het ziekenhuis moeten verblijven en toen was het teveel moeite om interesse te tonen, er kon zelfs geen belletje vanaf.
quote:NummerZoveel schreef op 23 juni 2015 @ 10:19:

[...]

Ik hoop maar dat jij nooit geen kinderen krijgt met een kerel die er vandoor gaat.

Dat zal ik dan maar nooit niet doen

Ondertussen is to of weg of heeft ze geen zin in het beantwoorden van de vraag hoe oud het kind is
quote:NummerZoveel schreef op 23 juni 2015 @ 10:11:

[...]

Niets cru's aan hoor. Rechters gaan nu eenmaal uit van het belang van het kind, en die heeft recht op omgang met beide ouders.

Klopt, maar het is niet in het belang van het kind om plotseling bij een wildvreemde kerel op bezoek te moeten omdat de 'vader' ineens heeft bedacht dat hij het kind nu wel wil zien. En over 6 maanden als de lol eraf is het weer laten zitten. Dus er wordt echt wel goed gekeken naar de beweegredenen van de 'vader'.

Ik neem aan dat de 'vader' het kind nu wel gaat erkennen en het deels financieel gaat onderhouden? Hoort er ook bij he.
quote:NummerZoveel schreef op 23 juni 2015 @ 10:11:

[...]

Niets cru's aan hoor. Rechters gaan nu eenmaal uit van het belang van het kind, en die heeft recht op omgang met beide ouders.

Klopt.

Je moet je alleen afvragen of vaders eisen wel in het belang zijn van het kind.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:21:

[...]

Kind is 1 jaar. Kind heeft een paar periodes een langere tijd in het ziekenhuis moeten verblijven en toen was het teveel moeite om interesse te tonen, er kon zelfs geen belletje vanaf.Wat vind je van dat opbouwschema wat hier geopperd is?
quote:NummerZoveel schreef op 23 juni 2015 @ 10:13:

[...]

TO en ex zijn uit elkaar. Gezien TO's topic, kan ik me maar zo voorstellen dat ex weinig trek heeft in bij haar langs gaan. En bovendien: waarom zou je je bloedeigen kind alleen onder toezicht mogen zien? Da's toch gek?

Als er geen enkele relatie is tussen ouder en kind behalve de bloedverwantschap lijkt het me niet meer dan redelijk dat er eerst een kennismakingsperiode volgt waarbij de verzorgende ouder aanwezig is, voordat een kind hele dagen bij de andere ouder gaat verblijven. Voor een jong kind kan het nogal traumatisch zijn om opeens bij een wildvreemde te worden achtergelaten. Bloedverwantschap uit zich doorgaans niet in een instant ouder-kind-relatie.

Als het betreffende kind nog erg jong is, is een heel weekend sowieso niet aan te raden. Maar dat vinden rechters doorgaans ook. Laat je adviseren door een jurist, bijvoorbeeld bij het juridisch loket. Sterkte.

[...]

Kind is 1 jaar. Kind heeft een paar periodes een langere tijd in het ziekenhuis moeten verblijven en toen was het teveel moeite om interesse te tonen, er kon zelfs geen belletje vanaf.Natuurlijk ga je niet akkoord met zijn eisen. Die is gek.
Overigens zou het me niet verbazen als het de vader in de praktijk nog zou tegenvallen.

Een heel weekend een kind van een jaar verzorgen, daar ben je best druk mee.

En deze "vader" klinkt nou niet als iemand die zich druk wil maken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

@to

Sorry. Ik zag kindje is 1

Dat is nog vroeg geboeg om een band op te bouwen

Ik zou event met een therapeut eerst eens zaken goed uitpraten met elkaar als waarom hij vertrok tijdens de zwangerschqp en de impact op jou
quote:saaaaar81 schreef op 23 juni 2015 @ 10:24:

[...]

Natuurlijk ga je niet akkoord met zijn eisen. Die is gek.

Dat zou mijn eerste reactie ook zijn.

Maar bedenk wel dat het kind met een paar jaar, gaat vragen wie zijn/haar vader is.
quote:saaaaar81 schreef op 23 juni 2015 @ 10:24:

[...]

Natuurlijk ga je niet akkoord met zijn eisen. Die is gek.

Dat is precies mijn gevoel maar het is wel de vader, als hij een stabiele factor wil blijven is dat voor mijn kind natuurlijk alleen maar gunstig. Ik ben daar niet van overtuigd, vandaar dat ik opbouwen op een hele lange termijn wel wil maar nu zie ik daar alleen maar problemen van komen.

Alimentatie is hij niet happig op maar dat is niet echt ter sprake gekomen.
quote:milouda schreef op 23 juni 2015 @ 10:28:

[...]

Maar bedenk wel dat het kind met een paar jaar, gaat vragen wie zijn/haar vader is.Daarom mag hij wanneer hij wenst langs komen en mag hij mee met uitjes maar meekrijgen is voor mij vers 2.
quote:absor schreef op 23 juni 2015 @ 10:25:

@to

Sorry. Ik zag kindje is 1

Dat is nog vroeg geboeg om een band op te bouwen

Ik zou event met een therapeut eerst eens zaken goed uitpraten met elkaar als waarom hij vertrok tijdens de zwangerschqp en de impact op jouGoede tip.

[...]

Kind is 1 jaar. Kind heeft een paar periodes een langere tijd in het ziekenhuis moeten verblijven en toen was het teveel moeite om interesse te tonen, er kon zelfs geen belletje vanaf.Wat erg voor jullie. Alles nu goed met je kind??? Ik snap je boosheid en frustratie. Is er wel contact geweest met de bevalling en daarna? En zijn familie?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Er zit nog een heel grijs gebied tussen geen contact en om de twee weken een heel weekend. Het lijkt me voor een eenjarige helemaal prima om in dat grijze gebied te gaan zitten.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:29:

[...]

Daarom mag hij wanneer hij wenst langs komen en mag hij mee met uitjes maar meekrijgen is voor mij vers 2.Want hij gebruikt dan drugs? Drinkt? Is agressief?
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:29:

[...]

Daarom mag hij wanneer hij wenst langs komen en mag hij mee met uitjes maar meekrijgen is voor mij vers 2.Dat is niet aan jou; het kind is van jullie, niet jouw eigendom. Gelukkig kijkt de rechter naar het belang van het kind en niet van de verongelijkte moeder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven