Geld & Recht alle pijlers

Rechten van vader

12-09-2011 20:23 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop op juridisch advies van jullie..

Verhaal in het kort (hoop ik).

Familielid van man, ik noem hem S, heeft 2 jaar geleden een vriendin gehad. Vriendin werd zwanger van S. Vriendin is vreemdgegaan en de relatie werd beeindigd. Vriendin is verder gegaan met die jongen en woont daar nu ook mee samen.

S. heeft het kind niet mogen erkennen van haar. Hij mocht wel bij de bevalling zijn (in de wachtruimte) en heeft zijn kind nog eenmaal mogen zien na geboorte.

Nu is kind 1,5 jaar oud. S. heeft meerdere pogingen gedaan om zijn kind te mogen zien. Het mocht niet baten.

Zij wilt geen enkele medewerking verlenen.

S. wil het eigenlijk niet tot een rechtzaak laten komen. Het enige wat hij wilt is een omgansregeling waarbij hij kind zo nu en dan kan zien.

Goed, mijn vraag is: Welke rechten heeft S.?

Hij weet ook niet of haar huidige vriend kind heeft erkend of niet, hij denkt van wel.

Heb hem het advies gegeven om naar het juridisch loket te gaan en dat wil hij eerdaags ook doen. Maar heb hem dus beloofd om het hier even na te vragen.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.

Alvast bedankt!
http://www.dwazevaders.nl/ Wellicht dat je hier wel veel antwoorden kunt vinden/krijgen.
Jee, jij denkt dat wij meer weten als het juridisch loket?
Tot middels dna-test is bepaal dat hij de vader is heeft hij nul komma nul rechten. En om die dna-test te krijgen, zal hij zo te lezen toch naar de rechter moeten.
Als er met de moeder niet valt te praten over een omgangsregeling en ook niet met een mediator, zal zijn enige optie een gang naar de rechter zijn.
Weet S. wel heel zeker dat het kind echt van hem is?
Als moeder niet mee wil werken kan hij alleen via de rechter iets voor elkaar krijgen.

Lastig zulke situaties!
@Hangmat, dank je, ga daar zo kijken.

@Marahbloem en Turkooiss: Heeft hij als biologische vader dan wel rechten ook al heeft een ander waarschijnlijk het kind erkend?

@jo12345: Ik ben goed geholpen bij het juridisch loket in het verleden, daarom gaf ik hem dat advies. Maar kan nooit kwaad om het hier na te vragen aangezien er hier ook mensen zijn die verstand hebben van dit soort zaken.

Hij weet trouwens niet of het kind zeker van hem is. Maar via via heeft hij foto's kunnen bemachtigen en de gelijkenis is wel treffend.
Nu heeft hij niets en zal toch eerst aan moeten tonen dat hij de biologische vader is, de moeder wil niet meewerken, dus dan is gang naar rechter eerste stap. Als dmv dna-test aangetoond wordt dat hij de vader is, kan hij om een omgangsregeling vragen bij de rechter. Erkennen kan ook een niet biologische vader, om dat ongedaan te maken, lijkt me heel wat en of het iets oplevert?! Maar als blijkt dat hij de biologische vader is kan hij idd omgang via de rechter vragen. Of hij het krijgt en het in het belang van het kind is, is een 2e.
Saara,

Als biologische vader heeft hij wel rechten ja. Wordt wel een hele procedure. Maar hij zou (vrijblijvend) een afspraak kunnen maken met een advocaat. Deze kan hem meer over de procedure, zijn rechten en plichten en de kosten vertellen.
Dit is echt advocatenwerk. Een biologische vader zonder familylife heeft niet veel rechten als iemand anders het kind heeft erkend. Alleen als je binnen een jaar na ontdekking dat jij de vader bent en aannemelijk kan maken dat moeder dit wist, kun je vragen de erkenning ongedaan te maken om zodoende je eigen kind te kunnen erkennen. Dit zijn echter lastige procedures, omdat veel van de vereisten niet te bewijzen zijn.

Je familielid heeft anderhalf jaar lang wel pogingen gedaan tot contact, maar niet officieel. Er is nu geen omgang. De omgang moet aantoonbaar in het belang van het kind zijn, als biovader alleen heeft hij niet veel rechten.

Al met al, veel haken een ogen. Hier kom je echt niet zomaar zonder advocaat uit. Ik vrees dat zelf het juridisch loket hier niet echt een zinnig antwoord op kan geven.
bedenk wel dat als hij de biologische vader is, de moeder ook alimentatie kan eisen. Ja ik weet het krom maar zo is de wet.

ga inderdaad gewoon naar het juridisch loket.niet hier op een forum met zulke vragen
Tja, als hij nu al zegt dat ie geen rechtszaak wil komt ie niet verder...
Jeetje, het is echt ingewikkeld! Via google word ik ook niet veel wijzer. Ook omdat we niet weten of kind al erkend is door de huidige partner. Zij wil dit ook niet vertellen.

Als ik het zo lees kan dit nog eens een hele lastige zaak gaan worden.

Alimentatie maakt hij zich niet druk om. Hij wilt gewoon zijn zoontje eens zien. Kennis met hem maken.

Ik vind het zo zielig voor hem. Ik moet bijna bevallen nu en zie hoe betrokken hij met mij is en hoe het hem aan de andere kant ook zo'n pijn doet.
@Troeta, hij wil dat liever niet omdat hij er geen gevecht van wilt maken.

Als het niet anders kan dan stapt hij wel naar de rechter. Hij hoopt nog steeds dat hij zonder rechtzaak ergens kan komen.
quote:saara schreef op 12 september 2011 @ 21:25:

@Troeta, hij wil dat liever niet omdat hij er geen gevecht van wilt maken.

Als het niet anders kan dan stapt hij wel naar de rechter. Hij hoopt nog steeds dat hij zonder rechtzaak ergens kan komen.Aangezien je in je OP al schrijft dat de moeder geen enkele medewerking verleent, zit er denk ik niets anders op...
quote:katrien1974 schreef op 12 september 2011 @ 21:18:

bedenk wel dat als hij de biologische vader is, de moeder ook alimentatie kan eisen. Ja ik weet het krom maar zo is de wet.

ga inderdaad gewoon naar het juridisch loket.niet hier op een forum met zulke vragenNou, ik lees geïnteresseerd mee. Waarom zou ze hier haar licht niet op kunnen steken?
Ik ben op mijn werk even de wetboeken in gedoken:

In een situatie als deze wordt juridisch niet gesproken over een biologische vader, maar over een verwekker. Hij heeft immers geen enkel contact met het kind.

Er bestaat zonder vastgesteld vaderschap, geen juridische band tussen de verwekker en het kind. Deze vaststelling kan alleen als het kind niet al een juridische vader heeft. Als het kind is erkend door een andere man, heeft het kind wél een juridische vader.

Er zijn geen rechten of plichten voor de verwekker, tot hij als vader is vastgesteld. Geen alimentatieplicht dus, maar ook geen omgangsrecht.
Dank je wel Patchouli_, dus dat betekent simpelweg dat hij door middel van een DNA test moet aantonen dat hij de biologische vader is en van daaruit dan een zaak beginnen?

Is er een mogelijkheid om er achter te komen of het kind al erkend is door iemand anders?
quote:saara schreef op 13 september 2011 @ 10:53:

Dank je wel Patchouli_, dus dat betekent simpelweg dat hij door middel van een DNA test moet aantonen dat hij de biologische vader is en van daaruit dan een zaak beginnen?

Is er een mogelijkheid om er achter te komen of het kind al erkend is door iemand anders?

Geboorte akte opvragen.

http://www.google.nl/#hl=nl&sa=X&ei=Uhp ... 20&bih=936
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heb net de gemeente gebeld waar kind is geboren, maar hij kan de akte niet opvragen. Dus via de gemeente zal hij er niet achter kunnen komen of het kind is erkend of niet.
Hoi, als hij een advocaat inschakelt kan deze de geboorteakte en akte van erkenning opvragen. Als hij niet in aanmerking komt voor een toevoeging en zelf zijn advocaat moet betalen, hoeft dit niet veel te kosten als dit het enige is wat de advocaat doet (een briefje en de kosten van de akte)
Wat je nodig hebt is het uittreksel uit het gezagsregister. Maar volgens mij kun je dat niet zomaar opvragen over iedereen.

Maar dan nog, als het kind al een juridische vader heeft, kan er geen ander vaderschap worden vastgesteld.

Is het kind niet erkend door een ander, dan kan hij bij de rechter die vaststelling vragen.

Nogmaals, hij moet zich met deze vragen echt tot een advocaat wenden. Het is ingewikkelde materie. En veel van deze vragen worden door een rechter niet in behandeling genomen als je geen advocaat hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven