Geld & Recht alle pijlers

Rechters meegegaan in gelogen motief

17-03-2012 16:19 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kort geleden heb ik bij een rechtszaak om een zeer ernstig misdrijf een aantal dingen gehoord die niet kloppen. Ik weet dit zeker omdat het om een ex-buurman gaat, het een gehorige flat was en het gaat om waar hij in die periode verbleef en enkele andere zaken.

Mijn vraag is nu, wat moet ik doen?

Aan de ene kant wil ik niks met die man te maken hebben.

Aan de andere kant ben ik zo verbaasd dat zijn verhaal en motief zijn overgenomen -edit: door het OM- dat ik niets liever wil dan (anoniem) de waarheid getuigen, ik vermoed namelijk dat dit van invloed is op de strafmaat.

Ik heb de politie gebeld voor informatie, maar die persoon kon er niks mee. Het buurtonderzoek wat destijds werd gehouden, was gericht op de omgeving van het plaats delict.

Kan iemand mij helpen of doorverwijzen of een indicatie geven of dit uitmaakt? Sorry als dit verhaal vaag klinkt, ik kon het echt niet duidelijker maken zonder herkenbaar te worden.

Er is nog geen uitspraak geweest in deze zaak.
Maar goed, wijzer dan we nu zijn gaan we hier toch niet worden. Laat je nog wel even weten wat de reactie was?
quote:astrape schreef op 17 maart 2012 @ 17:19:

Maar goed, als het om zo'n groot misdrijf gaat en de politie heeft jou al verteld dat ze er niks mee kunnen, dan kun je er zonder meer vanuit gaan dat wat jij zegt niet van belang is. Was het dat wel, dan hadden ze namelijk linea recta naar de OVJ gebeld en was jij allang alsnog als getuige gehoord.Wat een vertrouwen... ik zou er toch zomaar niet vanuit gaan dat de politie, of de OvJ het altijd bij het rechte eind heeft. Ja, een rechtszaak is ingewikkeld maar het zijn gewoon mensen en niet zelden mensen die het risico lopen op kokervisie. Gewoon maandag bellen dus.
Tja, ik denk niet dat zomaar een willekeurig iemand het beter kan weten dan een OVJ en een politieteam als ze zegt dat het van de zaak van belang is of iemand wel of niet in de woning was. Zeker niet bij zo'n kennelijk behoorlijk misdrijf. Het gaat hier blijkbaar om een dode -als ik het verhaal van TO moet geloven-, daar gaan maanden aan onderzoek mee gepaard. Ik bedoel; dan is het toch ietwat vreemd als zomaar iemand naar de OVJ belt en zegt: hé hallo, jullie hebben over het hoofd gezien dat de woning in deze zaak héél belangrijk is.
@astrape, ik kan het niet helpen dat het me opvalt dat je bijna obsessief dit idee van TO probeert neer te sabelen. Je kent de zaak niet dus hoe weet je dat TO haar informatie nutteloos is? Lijkt mij dat ze dat best kan melden en dat de personen die er mogelijk wat mee kunnen besluiten of het waardevol is of niet?
Er is niks obsessiefs aan. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de kans dat TO iets weet wat van dusdanig belang is dat de zaak een totaal andere wending kan krijgen, bij een zaak van dit formaat, mijns inziens miniem is. De kans dat TO niet helemaal juist geinformeerd is, lijkt mij aanzienlijk groter. Ze vraagt hier toch om advies? Ik lig er niet wakker van als TO belt. Ze moet denk ik daarbij alleen niet teveel illusies hebben.
Astrape is niet obsessief. Alleen is dit haar vakgebied.

Dat kan voor een niet-jurist wat anders overkomen.
Astrape, ik waardeer je posts en begrijp ze ook, want ik geef nu eenmaal summiere informatie en jij als deskundige bent gewend en moet dat kritisch benaderen.

Je moet alleen ook begrijpen dat ik helemaal geen sensatietype ben of verwacht dat dit een totaal andere wending krijgt. Het gaat niet om schuldig/onschuldig, maar wel om het niet-bestaan van verzachtende omstandigheden en eventueel zelfs moord in plaats van doodstrafslag. Ik geloof heus dat de rechercheurs hun werk goed hebben gedaan en het van weinig invloed is op het totaal, waarschijnlijk dan he, maar het verhaal klopt gewoon niet en dat jeukt.

Het punt is dat het buitenlandverhaal redelijk aannemelijk is voor het totale verhaal en ik begrijp ergens wel dat deze woning niet in beeld is gekomen of in ieder geval niet de gedachte dat hij daar zo geisoleerd en relatief lang heeft verbleven. Er zijn wel meer dingen maar ik wil die liever niet openbaar neerschrijven.

Afijn, ik laat volgende week weten of er iets mee gedaan is en hoe dat is gegaan. Ik zal bellen en kort, zakelijk mijn verhaal doen zonder insinuaties. Dank en sorry dat ik niet in detail ben gegaan, dat zou het een stuk sappiger topic hebben gemaakt.
Halfkonijn, ik zou het OM zeker bellen. Daar wordt wel bepaald of de informatie relevant is voor de zaak.

Dat iedere persoon die inofficieel in Nederland verblijft, traceerbaar zou zijn door mobiel verkeer, pinnen en computeren lijkt me een illusie. Dit is alleen traceerbaar als je een abonnement afsluit of een bankrekening opent, wat iemand die een misdrijf voorbereidt misschien niet doet. Jammer dat TO zo wordt ontmoedigd terwijl zij haar burgerlijke plicht wil doen.
Ga in therapie!
En halfkonijn, in je laatste post bedoel je doodslag in plaats van doodstraf, denk ik
Ga in therapie!
Halfkonijn, heb je nog gebeld vandaag?
Ben ook erg benieuwd!
Ik heb ook weleens gebeld, dan wel naar de politie, omdat ik een ' hunch' had, dat er een bepaald iemand betrokken was bij inbraken. Hahaha, ik voelde me net die vrouw uit ' Medium' , want bewijs ofzo had ik totaal niet. Alleen dat die persoon in die buurt al heel veel op zn kerfstok had. Zat ie in de bak, dan waren er geen inbraken, maar was hij vrij dan ineens wel.

voewlde mezelf idioot dat ik belde ( heb ik ook gezegd), maar ze waren er heel blij mee. uiteindelijk bleek idd dat die persoon erbij betrokken was. Altijd bellen dus, als je denkt info te hebben!
Even terugrapporteren.

Ik heb maandag gebeld, ben netjes doorverbonden en te woord gestaan en ze zouden overleggen of het relevant was (en sorry Astrape dat ik het recht niet heb, ik heb wel de suggestie buurtonderzoek gedaan omdat ik 10 kleuren schijt als ik de enige ben die getuig).

Gisteren hebben ze me teruggebeld dat ze me bedanken voor mijn telefoon en verder onderzoek gaan ondernemen en 'ik kan nog gebeld worden'. Ik weet dus verder niet zoveel, maar vind dat helemaal niet erg! Heb tenminste het gevoel mijn plicht te hebben gedaan en verder mogen de heren en dames rechercheurs het zelf beoordelen.

Bedankt voor alle suggesties, ik zal in dit topic niet meer reageren wegens privacy, thanks.
Goed gedaan!
Ga in therapie!
Bedankt voor de terugkoppeling.
Dank voor de update en goed dat je hebt gebeld!
Wow wat een verhaal. Ik ben benieuwd of er inderdaad nog stappen worden ondernomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven