Geld & Recht alle pijlers

Rechtsbijstandverzekering echt nodig?

04-05-2010 18:31 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg een rechtsbijstandverzekering te nemen, maar ik vraag me af of het wel echt nodig is.

Ben nu dus op zoek naar argumenten om er wel/geen af te sluiten.
Cum non tum age
-Je kunt ze bijv bij familierecht (scheiden/alimentatie ed) vrijwel nooit inschakelen.

- je hebt allerlei verschillende modules, let op dat je niet dubbel verzekerd bent (bij verzekeringen voor auto/reis/woonhuis/aansprakelijkheid zit vaak al rechtsbijstand in begrepen)

- je kunt een heel eind komen met consumentenbond. vereniging eigen huis, vakbond.

- als je een laag inkomen hebt, kom je sowieso in aanmerking voo gesubsidieerde rechtsbijstand via een toevoeging en dan is dit dus een onnodige verzekering.
Ik ben er erg blij mee...ik werd buiten mijn schuld om gedaagd en kon op kosten van verzekering advocaat inschakelen. Dit kan iedereen gebeuren en kan erg dure grap worden. Ook bij arbeidsconflict en conflicten rondom ons huis was het fijn om kosteloos een jurist te kunnen bellen. Ik wil nooit meer zonder en alle juristen die ik ken raden het aan. Vond ik ook wel meewegen
quote:sweety1980 wrote on 04 May 2010 @ 18:36:

-Je kunt ze bijv bij familierecht (scheiden/alimentatie ed) vrijwel nooit inschakelen.

- je hebt allerlei verschillende modules, let op dat je niet dubbel verzekerd bent (bij verzekeringen voor auto/reis/woonhuis/aansprakelijkheid zit vaak al rechtsbijstand in begrepen)

- je kunt een heel eind komen met consumentenbond. vereniging eigen huis, vakbond.

- als je een laag inkomen hebt, kom je sowieso in aanmerking voo gesubsidieerde rechtsbijstand via een toevoeging en dan is dit dus een onnodige verzekering.Dat is toch eenmalig?...
Pfff...mijn vriend kreeg ook een gesubsidieerde advocaat. Moest alleen wel een eigen bijdrage van 900 euro betalen. En uiteindelijk heeft bijna niks gedaan en moest mijn vriend overal zelf achteraan. Werkt dus totaal niet!!!

Wij hebben wel een rechtsbijstandverzekering. Heb er nog geen gebruik van hoeven te maken en hoop dat het ook nooit hoeft.
quote:Ligeia schreef op 04 mei 2010 @ 18:44:

[...]

Dat is toch eenmalig?...Nee, je krijgt zelfs korting bij volgende toevoeging die binnen een half jaar verleend worden.
Ik heb er wel eentje. De eigen bijdrages voor gesubsidieerde bijstand zijn vaak hoger dan wat je kunt missen. Heb je duizenden euro's op de bank staan en kun je het ervoor missen als het ooit nodig is, dan hoef je het niet te doen. In alle andere gevallen zou ik toch aanraden om wel zo'n verzekering te nemen. (Het loont overigens wel de moeite om te onderzoeken of je niet via andere kanalen al recht hebt op rechtsbijstand, want anders betaal je wellicht dubbel en dat is nu ook weer niet nodig).
quote:Sophy schreef op 04 mei 2010 @ 18:40:

Ik ben er erg blij mee...ik werd buiten mijn schuld om gedaagd en kon op kosten van verzekering advocaat inschakelen. Dit kan iedereen gebeuren en kan erg dure grap worden. Ook bij arbeidsconflict en conflicten rondom ons huis was het fijn om kosteloos een jurist te kunnen bellen. Ik wil nooit meer zonder en alle juristen die ik ken raden het aan. Vond ik ook wel meewegen Zij zijn er dan ook uitermate bij gebaat.
Wij hebben er geen. Ik vind het veel te duur. Als je alle modules wilt hebben wonen-consument en verkeer betaal je minstens 20-25 euro per maand. Doodzonde van mijn geld vind ik het.
Mazou: hoezo? Kan hun toch niet schelen? Zij worden er niet beter van... Bovendien hebben ze er zelf ook allemaal een.
Ik heb er wel een en hoop hem nooit nodig te hebben.

Als je hem 1x nodig hebt en kunt gebruiken dan heb je die verzekering er voor je leven uit.
quote:Daantje1970 schreef op 04 mei 2010 @ 18:51:

Pfff...mijn vriend kreeg ook een gesubsidieerde advocaat. Moest alleen wel een eigen bijdrage van 900 euro betalen. En uiteindelijk heeft bijna niks gedaan en moest mijn vriend overal zelf achteraan. Werkt dus totaal niet!!!

Wij hebben wel een rechtsbijstandverzekering. Heb er nog geen gebruik van hoeven te maken en hoop dat het ook nooit hoeft.Heb je bij een rechtsbijstandverz ook niet een eigen risico en een maximum vergoeding/aantal uren?
Sweety: hangt van je polis af...ik heb geen eigen risico. Ik kan vrij gebruik maken van een advocaat van verzekering of voor een bepaald bedrag een andere advocaat inschakelen. Daar zit dan wel een maximum aan.
Wij zijn erg blij met onze rechtsbijstandverzekering. We hebben er al 3 keer gebruik van gemaakt sinds we 'm zo'n 4 jaar geleden hebben afgesloten. Een keer gebruikt voor een situatie op mijn werk, een keer toen we met Planet Internet problemen hadden en de laatste keer voor een auto-ongeluk buiten onze schuld. Met dit laatste zijn we nog steeds bezig en we willen zelfs de tegenpartij voor de rechter krijgen als ze ons niet onze onkosten uitbetalen. In dit geval ben ik dus helemaal blij met de rechtsbijstand, aangezien het ons niets kost en we heel goed geholpen/geadviseerd worden.
Ik heb mijn rechtsbijstand verzekering al drie keer ingeschakeld en alle drie de keren was de conclusie dat ze niks voor me konden betekenen (vanwege eigen risico of vanwege onrecht = juridisch niet hetzelfde als in je recht staan). Dus, ik zou vooral bedenken waarvoor je 'm nodig mocht hebben.

Verwacht je arbeidsconflicten? Verwacht je problemen met je woning of buren? Of wil je dat je daar in de basis gewoon voor verzekerd bent, just to be sure? In mijn geval hou ik 'm wel, want ik vind dat specifieke stukje van zekerheid belangrijk, zeker in een positie waarbij er geen geld is voor juridische touwtrekkerij.

Maar ik moet vooral nog een beter oog krijgen voor wat juridisch gezien de moeite is om stappen voor te ondernemen. Want nogmaals, recht hebben en recht krijgen zijn twee heeeeel verschillende dingen heb ik wel gemerkt.
Nu ben ik nog niks verder.

Schouderklopje, zou jij aan kunnen geven (zonder in details te treden) in wat voor geval je niet geholpen wordt.

Ik verwacht helemaal geen problemen met wat of wie dan ook, maar het is toch een stukje zekerheid voor zo'n 15 euro p.m. Mijn vriend vindt het onzin, maar stel dat je wel een keer zoiets nodig hebt.
Cum non tum age
quote:noa schreef op 05 mei 2010 @ 09:34:

Nu ben ik nog niks verder.

Toch staan hierboven alle argumenten wel zo'n beetje op een rij. Ik zou jouw vraag "of het wel echt nodig is" met nee beantwoorden (maar zelf verzeker ik alleen die zaken die echt volledig onbetaalbaar kunnen zijn als ze gebeuren: ziektekosten, wa-particulieren en wa-auto).

De gemiddelde Nederlander heeft 1 of 2 keer in zijn leven een advocaat nodig, en is dan enkele duizenden euro's kwijt. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als je hele leven premie betalen voor een verzekering.

Denk jij zo'n verzekering veel vaker nodig te hebben, dan kan het voor jóu zinnig zijn om je te verzekeren.

En als jij anders denkt over verzekeren dan ik, en graag zoveel mogelijk risico's uitsluit, kan een rechtsbijstandverzekering ook zinnig zijn (en trouwens ook als jij een "kort lontje" hebt en vaak in conflicten terecht komt).

En zonder iets onaardigs te willen zeggen: als je getrouwd bent en toch al van plan bent een rechtsbijstandverzekering te nemen, kijk dan eens naar verzekeringen die mediation bij echtscheiding dekken.

quote:noa schreef op 05 mei 2010 @ 09:34:

Schouderklopje, zou jij aan kunnen geven (zonder in details te treden) in wat voor geval je niet geholpen wordt.

Je vindt een 40-tal voorbeelden van zaken die (vaak) niet onder de verzekering vallen op rechtsbijstandverzekeringvergelijken.nl (vergelijk juridische dekking)
Wij hebben een rechtsbijstandverzekering voor wonen, werk en verkeer. Het kost ons 15 euro per maand. Mijn lief heeft veel profijt gehad van de rechtsbijstandverzekering na een aanrijding mbt de schadevergoedering. Zelf een advocaat inhuren kost veel geld, ik vind het wel een prettig idee dat het geregeld is voor het geval er iets is waarbij we een advocaat nodig hebben. Die 15 euro per maand merk ik niet echt. Ik ben verder geen lid van een vakbond of de consumentenbond.
Ik heb een eigen huis en daarom een rechtsbijstand verzekering. Dit heb ik op aanraden van mijn financieel adviseur gedaan. Je zit toch met je vaste lasten (hypotheek). Mocht ik ooit in conflict raken met een werkgever of mocht er ooit met ontslag worden gedreigd, dan sta ik in elk geval een stuk sterker.
Wij hebben een rechtsbijstandsverzekering afgesloten toen we van plan waren om ons huis te gaan verkopen, ivm mogelijke procedures achteraf. "Verborgen gebreken" e.d.

De keren dat we de verzekering -wilden- inschakelen hebben we er weinig aan gehad.

Inmiddels vinden we het niet meer nodig, we houden de verzekering nog even aan totdat mijn schoonfamilie definitief uit zicht kan verdwijnen (na afhandeling erfenis).
quote:Miek_ schreef op 07 juni 2010 @ 19:43:

Ik heb een eigen huis en daarom een rechtsbijstand verzekering. Dit heb ik op aanraden van mijn financieel adviseur gedaan. Je zit toch met je vaste lasten (hypotheek). Mocht ik ooit in conflict raken met een werkgever of mocht er ooit met ontslag worden gedreigd, dan sta ik in elk geval een stuk sterker.

Deze logica ontgaat mij volkomen. Het is gewoon bangmakerij van zo'n fa waar hij zelf beter van wordt.

Hoezo sta je sterker als er met ontslag wordt gedreigd? Ik denk dat jij geen realistisch idee hebt over de inzet van een RBV in dergelijke gevallen.
quote:Miek_ schreef op 07 juni 2010 @ 19:43:

Ik heb een eigen huis en daarom een rechtsbijstand verzekering. Dit heb ik op aanraden van mijn financieel adviseur gedaan. Je zit toch met je vaste lasten (hypotheek). Mocht ik ooit in conflict raken met een werkgever of mocht er ooit met ontslag worden gedreigd, dan sta ik in elk geval een stuk sterker.Hoe sta je sterker dan?
...oh mosterd Pauline
[quote]Sophy schreef op 04 mei 2010 @ 20:19:

Mazou: hoezo? Kan hun toch niet schelen? Zij worden er niet beter van... Bovendien hebben ze er zelf ook allemaal een.[/quote

Ze worden er zelf wel beter van! Mensen die een rechtsbijstandverzekering afsluiten zijn meestal niet de mensen die een advocaat in de arm nemen bij onrecht, dus het zijn gewoon extra inkomsten voor de hele beroepsgroep.
Financieel adviseur is er zeker niet beter van geworden (vriendendienst).

Je staat sterker omdat je juridische bijstand hebt, mocht je ooit in conflict met je werkgever komen of ontslag dreigen (wat niet raar is nu met de crisis). Als je je inkomen kwijt raakt loopt de hypotheek gewoon door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven