Geld & Recht alle pijlers

reizen met paspoort dat net verlopen is

24-02-2011 21:57 55 berichten
Hallo

Van 2 tot 9 augustus ga ik op vakantie, met het vliegtuig naar venetie. Nu is mijn paspoort nog geldig tot 14 juli.

Kan ik daarmee nog reizen? Ik meen ooit gehoord te hebben dat je binnen Europa nog tot 6 maanden na verlopen van je paspoort mag reizen.

Groeten,

Judith
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 24 februari 2011 @ 22:27:

[...]

Wat heeft dit met een nieuw paspoort aanvragen te maken? Als TO niet aan een nieuwe baan begint hoeft ze toch haar paspoort toch niet nodig? Een rijbewijs is genoeg.

Ook als je al een baan hebt moet je een geldig legintimatiebewijs bij je hebben, en dat is een rijbewijs niet.

Moet ik me op mijn werk kunnen legitimeren?

Er bestaat een wettelijke identificatieplicht voor de werknemer op de werkplek. Bij indiensttreding moet je een kopie van je paspoort (of een ander officieel identiteitsbewijs) afgeven. Je werkgever moet die kopie in zijn personeelsadministratie bewaren. Ook daarna moet iedereen zich op het werk kunnen legitimeren, met het oog op zwart werk of werken door illegale werknemers.

Overigens geldt het Nederlandse of Europese rijbewijs bij indiensttreding niet als geldig identiteitsbewijs. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfsstatus. In andere situaties, bijvoorbeeld op de werkplek, is het rijbewijs wel een geldig identiteitsbewijs.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
[quote]Tickel schreef op 25 februari 2011 @ 14:40:

[...]

Ook als je al een baan hebt moet je een geldig legintimatiebewijs bij je hebben, en dat is een rijbewijs niet.

Moet ik me op mijn werk kunnen legitimeren?

Er bestaat een wettelijke identificatieplicht voor de werknemer op de werkplek. Bij indiensttreding moet je een kopie van je paspoort (of een ander officieel identiteitsbewijs) afgeven. Je werkgever moet die kopie in zijn personeelsadministratie bewaren. Ook daarna moet iedereen zich op het werk kunnen legitimeren, met het oog op zwart werk of werken door illegale werknemers. Overigens geldt het Nederlandse of Europese rijbewijs bij indiensttreding niet als geldig identiteitsbewijs. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfsstatus. In andere situaties, bijvoorbeeld op de werkplek, is het rijbewijs wel een geldig identiteitsbewijs.[/quote].

Het zal wel aan mij liggen, maar zoals ik het lees is een rijbewijs voldoende als je al in dienst bent.
Volgens mij ook. Als je in dienst komt moet je je paspoort laten zien (ivm nationaliteit en verblijfsstatus en dat soort dingen), later is een rijbewijs voldoende om te laten zien dat jij het bent. De rest staat op de kopie paspoort die de werkgever bewaart.
Je kunt het paspoort voor de douanebeambte neerleggen, en dan het dan snel weer wegtrekken. Misschien ziet 'ie dan niet dat het verlopen is.
Nee.. en aangezien je dat nu al weet zou ik rap een nieuwe gaan halen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven