Geld & Recht alle pijlers

Rekening word geplunderd!!

27-10-2011 14:48 65 berichten
O jeeeee,

Mijn vriendin en haar man gaan scheiden. Maar nu is die man ineens geld aan het uitgeven aan dingen die helemaal niet nodig zijn!!

Mag dat zomaar? Hoe stoppen we dat? Of kan dat teruggevorderd worden?

We zitten nu te geinen, dat we maar flink moeten gaan shoppen zodat zij ook nog wat leuks heeft voor al het geld op is. Maar dat is korte termijn geneuzel.

Wat is wijsheid?
Gaat ze allemaal doen
Nog een tip gevonden,bij scheiding en gezamenlijke rekening de krediet-limiet op !!
Alle reacties Link kopieren
zsm via een jurist maritaal derdenbeslag laten leggen
quote:redband schreef op 27 oktober 2011 @ 16:39:

ze hebben vast een en/of rekening, ga even langs de bank en wijzig dat.

Contact opnemen met advocaat, laat alles meteen officeel vastleggen.Een en/of rekening kun je alleen wijzigen met toestemming van beide rekeninghouders. Zoals gezegd kan vriendin wel een eigen rekening openen.
Helaas kun je er niks aan doen. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd ben je aansprakelijk voor eventuele schulden die worden gemaakt. De ex vrouw van mijn man heeft het zelfde gedaan. Is helemaal los gegaan met de creditcards en nam al het geld van de rekening. Als de scheiding nog niet uit is gesproken heb je als ex dus gewoon pech.
Geen aangetekende brief sturen, laat haar advocaat maar zeggen wat er schriftelijk bevestigd moet worden. Je kan jezelf zo in de vingers snijden.
Ga in therapie!
volgens mij kan je, in geval van "ongewone" uitgaven wel achter af iets doen:

Ongebruikelijke opnamen

In de 'aanloop' tot een echtscheiding worden nogal eens ongebruikelijke bedragen opgenomen. Als dit in het zicht van een scheiding wordt gedaan om de ander te benadelen, dan kan dit later worden teruggedraaid. Hiervoor bestaat zelfs een wettelijke voorziening (art.1:164 lid 1 BW). Als er echter over en weer nog wel een vertrouwensbasis is, dan kunt u bijvoorbeeld vooralsnog de huishoud- en/of -rekening voorlopig voortzetten als daarop het salaris wordt gestort en als daarvan ook de lopende kosten worden voldaan.

http://www.echtscheidings ... lrekeningen_na_scheiding/

Schade vergoeding conform artikel 1:164 lid 1 BW

De scheidende partner is aan de ander verplicht een schadevergoeding te betalen als er in de periode tot zes maanden voorafgaande aan de echtscheidingsprocedure:

•Lichtvaardig schulden zijn gemaakt;

•De goederen der gemeenschap worden verspild;

•Rechtshandelingen worden verricht zonder de vereiste toestemming van de ander, zoals bedoeld in artikel 1:88 BW.

sterkte ermee!!
Een en/of rekening kan je overigens opzeggen zonder toestemming van de ander.

Toen ik jaren geleden met mijn ex in een soortgelijke situatie zat (en we waren getrouwd in gemeenschap van goederen) wilde ik ook mijn eigen rekening veilig stellen. Ik kon de rekening niet zonder toestemming op mijn naam laten zetten maar wel opheffen en een nieuwe openen.
Je kunt op afschriften trouwens zien wie de opname heeft gedaan aan de hand van het pasnummer.

Ga naar de bank en kijk wat ze voor je vriendin kunnen doen.

Is hij uitgeschreven op het oude adres?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:pruttel schreef op 27 oktober 2011 @ 14:56:

Haha, ja wij, ik steun haar door dik en dun, dan ga ik uiteraard ook mee shoppen

Ze hebben samen een koophuis, maar hij is weg, bij zijn nieuwe liefde gaan wonen

Dus de hypotheek moet wel gewoon betaald worden....

Zolang ze nog niet gescheiden zijn dus alles wat overblijft van beide inkomens door 2 delen en dan dat op aparte rekeningen storten?

Wat dacht je van; Hij is weg bij haar, dus haar salaris (- wat ze uitgegeven heeft nu) overboeken naar een andere rekening, zodat ze haar deel van de lasten kan betalen.

En de rest regelen zoals al eerder gezegd is. Ze zijn uit elkaar, er is geen sprake van tweeverdieners, maar van 2 éénverdieners. Van zijn centen moet ze afblijven. Spaargeld - 3 x vaste lasten wel door 2 delen)
quote:pruttel schreef op 27 oktober 2011 @ 15:13:

[...]

Precies, maar scheiden doe je niet even in een dagje....

Dus er moet NU damage controle komen, maar dan wel op een manier die mag van de wet en zo.

Zomaar al het geld wegsluizen mag denk ik niet, want het is ook van hem. Maar de helft... tja, dan kan ze daar weer de helft van afstaan als ze echt gaan afrekenen.

Wat Pruttel zegt is waar. Er wordt gekeken naar wat er op datum boedelscheiding aanwezig is en dat wordt gedeeld. Dus als hij geld heeft zitten verbranden en zij denkt 'slim' de helft op een spaarrekening te zetten kan ze alsnog de Sjaak zijn.

Zo snel mogelijk de financiën scheiden. Ik kon trouwens niet de rekening eenzijdig opzeggen en ook niet blokkeren (ING). Dus dat verschilt blijkbaar per bank. Heb toen gejokt dat ex zijn pas kwijt was geraakt.
ze kan natuurlijk ook in een ouwe sok geld wegzetten. Niet netjes misschien, maar die ex is ook niet netjes bezig.
Eens... ik ben heel eerlijk geweest in mijn scheiding. Dat heeft me echt heel veel geld gekost, ik ben flink belazerd! Als ik toen een glazen bol had gehad dan had ik ook eerst alle rekeningen geplunderd en geblokkeerd en was daarna de discussie aangegaan. (Sterker nog, dat advies kreeg ik van een bevriende advocaat, maar ik wilde niet luisteren, ik had de illusie dat we wel netjes en goed uit elkaar zouden gaan.

Maak niet mijn fout: dat je denkt dat omdat je netjes de regels volgt en eerlijk bent, dat het recht je dan wel een handje helpt. Recht kan behoorlijk krom zijn.

Mocht je nog een goede echtscheidingsadvocaat zoeken in het midden van het land... ik kan die van m'n ex aanbevelen.

Sterkte!
De eerlijkste trekt vaak aan het kortste eind. Heel zuur, maar wel praktijk.

Toch: jij kunt voor de rest van je leven open en eerlijk de wereld inkijken.

De ander moet leven met zijn wandaden en het idee een ander enorm tekort te hebben gedaan. (Of met zichzelf, indien de wandaden geen emotie opwekken, dan is het helemaal beroerd met je gesteld).
12twister, he bekend verhaal! Als ik dit allemaal van te voren had geweten, had ik alles zo anders aangepakt. Ik had spullen uit 'ons huis' ( waar hij nu woont) mee genomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven