Geld & Recht alle pijlers

relatiebreuk en financiële gevolgen

16-09-2021 21:16 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even ter mentale voorbereiding:

Onze relatie strandt. Situatie is nu dat we een koophuis hebben met een behoorlijke overwaarde wat op beide namen staat.
We woonden hiervoor echter in een koophuis van mijn partner en dat hebben we in de nog slechtere tijd met verlies verkocht.
Omdat dit huis eigendom was van partner is de restschuld daarvan ook op naam van partner gezet. En dat gaat helaas om een flink bedrag.

Buiten de vraag of het netjes is vraag ik me af of ik nog iets moet met die restschuld die niet op mijn naam staat als ik partner uitkoop en zelf in dit huis blijf wonen?
Of ben ik mede verantwoordelijk omdat we het vorige huis verkocht hebben om samen een nieuwe woning te kopen?
Alle reacties Link kopieren
DancinginStilettos schreef:
17-09-2021 18:57
Sorry voor de onduidelijkheid! We zijn 10 jaar samen maar nog maar 5 jaar geleden naar dit huis verhuisd. De restschuld is nog ruim 20.000 euro ondanks dat er ook al veel is afbetaald.

Heel veel dank voor al jullie inzichten!! Dit geeft me een mooi handvat om met mediation aan tafel te gaan.
We zitten inderdaad nog wel even aan elkaar vast omdat we samen een kindje hebben, dus hopelijk speelt de ethische kant voldoende mee om het tot een nette afronding te brengen.

Ik ga aan het uitzoeken wat er in het contract staat en info inwinnen bij advocaat/jurist.
Dat heb je geheel in eigen hand. Voor 10.000 euro kun je een hoop ellende besparen en wat is nou 10.000 als je zo'n flinke overwaarde hebt zoals je zegt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-09-2021 09:11
dan nog hebben ze samen besloten huis1 te verkopen en in huis 2 te gaan wonen

Ik krijg een zure smaak in mijn mond van TO, echt niet netjes. En dan is er een kind betrokken, terwijl pa ma (of andersom?) het vel over de neus wil trekken
Ja, daarom schreef ik ook: zelfs als het initiatief bij ex lag, is TO er altijd nog mee akkoord gegaan. Dus inderdaad geen reden om je er volledig aan te onttrekken (wellicht behalve als de overduidelijke afspraak was dat schuld puur bij ex zou liggen, maar dan was deze vraag ook niet nodig geweest).
Voor alletwee valt wat te zeggen. Hij bracht een huis met onderwaarde in in de relatie. Dat was al van hem, dus heb jij niet voor gekozen.

Aan de andere kant als de woningprijzen hoog genoeg waren geweest om zonder restschuld zijn eerdere woning te verkopen, dan had je huidige woning vast ook een stuk meer gekost. Dan waren jullie samen niet beter af geweest.

Ik weet wel dat ik liever zoals in jullie situatie een kleiner huis met restschuld zou verkopen en dan een nieuw groter huis kopen, dan zoals nu met veel overwaarde en dan je volgende grote woning nog weer veel duurder. Dat is uiteindelijk helemaal niet voordelig.
Misschien begrijp ik het niet goed, en dan is het onderstaande niet relevant, maar ...

Ga je voor een restschuld van 20.000 euro je hele leven overhoop halen?
Zit je zo slecht bij kas, dat elke euro er moet uitkomen?
Heb je zulke haat tegenover je partner?
mammezel schreef:
19-09-2021 10:43
Misschien begrijp ik het niet goed, en dan is het onderstaande niet relevant, maar ...

Ga je voor een restschuld van 20.000 euro je hele leven overhoop halen?
Zit je zo slecht bij kas, dat elke euro er moet uitkomen?
Heb je zulke haat tegenover je partner?
Koekkoek. Op alles.
Nanouk schreef:
18-09-2021 10:11
Dat heb je geheel in eigen hand. Voor 10.000 euro kun je een hoop ellende besparen en wat is nou 10.000 als je zo'n flinke overwaarde hebt zoals je zegt.
Studie voor kind.


Neem een advocaat en regel het gewoon goed voor jezelf.
Je bent helemaal niemand meer schuldig dan nodig.

En dan kan prima op een beschaafde manier. Echt weet weer niet wat ik lees.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
19-09-2021 10:44
Studie voor kind.


Neem een advocaat en regel het gewoon goed voor jezelf.
Je bent helemaal niemand meer schuldig dan nodig.

En dan kan prima op een beschaafde manier. Echt weet weer niet wat ik lees.
Soms moet je gewoon je verantwoordelijkheid nemen voor de situatie waar je samen voor gekozen hebt in goede tijden. En niet je koffer pakken en denken op papier ben ik niet verantwoordelijk zoek het uit. Zeker in het geval van kinderen is het soms waardevoller het op een nette manier op te lossen zodat je gescheiden ouders toch SAMEN goede ouders kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is TO een man
en volgens mij draait hij het topic om, om onze reacties te peilen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2021 11:03
Volgens mij is TO een man
en volgens mij draait hij het topic om, om onze reacties te peilen
Dat denk ik idd ook, maar dan zal dat mijn mening niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
19-09-2021 12:51
Dat denk ik idd ook, maar dan zal dat mijn mening niet veranderen.
bijna ook niet
Toen meneerLIla en ik samenkwamen, hadden we allebei niet veel. Gewoon ieders een leuk kleine huisje, huur. Hij had wel een flinke studieschuld (en van dat geld muziekapparatuur gekocht gitaren, lp's, cd's etc). Hij had dus en meer spullen en een schuld.
Als we nu uit elkaar zouden gaan, zou ik die schuld ondertussen vergeten, die hebben we samen afgelost.
Ik zou vooral kijken naar de toekomst: wat hebben we nu, en hoe verdelen we wat we hebben eerlijk, en dat betekent geheid, dat ik met meer geld wegloop, en hij met de geluidsapparatuur :)
Maar ik zou vooral, juist ook voor de kinderen, en je komt elkaar toch weer tegen, alles netjes willen regelen. Zodat je ongeveer dezelfde levensstandaard kunt behouden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2021 11:03
Volgens mij is TO een man
en volgens mij draait hij het topic om, om onze reacties te peilen
Volgens mij laat To het bewust in het midden.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
19-09-2021 13:29
Volgens mij laat To het bewust in het midden.
maar opvallend, dat iedereen aanneemt dat hij een zij is
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2021 16:21
maar opvallend, dat iedereen aanneemt dat hij een zij is
Nou ja, de overgrote meerderheid van de posters hier is vrouw. Niet zo gek gezien de oorsprong van het forum bij een vrouwen blad. Ik lees zelf onbewust ook een beetje met het idee dat iemand een vrouw is, tenzij er anders gemeld is. Dat is hier toch niet zo raar?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-09-2021 16:56
Nou ja, de overgrote meerderheid van de posters hier is vrouw. Niet zo gek gezien de oorsprong van het forum bij een vrouwen blad. Ik lees zelf onbewust ook een beetje met het idee dat iemand een vrouw is, tenzij er anders gemeld is. Dat is hier toch niet zo raar?
Ik kan me gruwelijk vergissen, maar deze TO leest als een man
Maar ze mag me nu uitlachen
Alle reacties Link kopieren
Loepen geeft een tweeslachtig beeld (zowel over 'mijn man' als over 'ze regelt nu van alles')

Maar volgens mij bomt dat totaal niet
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2021 12:57
bijna ook niet
Toen meneerLIla en ik samenkwamen, hadden we allebei niet veel. Gewoon ieders een leuk kleine huisje, huur. Hij had wel een flinke studieschuld (en van dat geld muziekapparatuur gekocht gitaren, lp's, cd's etc). Hij had dus en meer spullen en een schuld.
Als we nu uit elkaar zouden gaan, zou ik die schuld ondertussen vergeten, die hebben we samen afgelost.
Ik zou vooral kijken naar de toekomst: wat hebben we nu, en hoe verdelen we wat we hebben eerlijk, en dat betekent geheid, dat ik met meer geld wegloop, en hij met de geluidsapparatuur :)
Maar ik zou vooral, juist ook voor de kinderen, en je komt elkaar toch weer tegen, alles netjes willen regelen. Zodat je ongeveer dezelfde levensstandaard kunt behouden.

Totaal niet vergelijkbaar. Je zegt toch zelf al dat de schuld is afgelost? Dan hoef je ook niet na te denken over 'wat met die schuld', er is immers helemaal geen schuld. Heeft dus echt niets te maken met de situatie uit de OP, waarbij er nog wel een schuld is en alles officieel vastgelegd is.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-09-2021 06:13
Totaal niet vergelijkbaar. Je zegt toch zelf al dat de schuld is afgelost? Dan hoef je ook niet na te denken over 'wat met die schuld', er is immers helemaal geen schuld. Heeft dus echt niets te maken met de situatie uit de OP, waarbij er nog wel een schuld is en alles officieel vastgelegd is.
Maar zonder die schuld was onze spaarrekening nu flink groter
FeeLucifer01 schreef:
19-09-2021 10:44
Studie voor kind.


Neem een advocaat en regel het gewoon goed voor jezelf.
Je bent helemaal niemand meer schuldig dan nodig.

En dan kan prima op een beschaafde manier. Echt weet weer niet wat ik lees.

Nou ja, als je niet hoeft te scheiden, dan heb je ook geen advocaat nodig. En als je hiervoor een advocaat neemt, dan zijn de kosten per persoon daar ongeveer net zo duur voor als 10.000 euro. Dus dan ben je elk óf 20.000 euro kwijt, of 1 van jullie 10.000 en de ander 30.000.
Als het advocaatwerk wordt is het echt financieel verstandiger om het gewoon te delen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je partner met een forse overwaarde had verkocht, had jij daar dan ook 50% van mogen ontvangen? Meestal wanneer 1 partner extra geld in de aankoop van een huis stopt maak je ook een clausule dat dit geld bij verkoop terug gaat.

Jullie hebben ooit 5 jaar in het huis van je partner gewoond voordat jullie dit huis kochten? Hoe hadden jullie toen de financiën geregeld? Dit was zijn huis, dus waardenvermeerdering én waardenvermindering zijn dan voor zijn risico.

Achteraf kijk je natuurlijk altijd een koe in de kont, maar het is zo belangrijk dat je dit soort zaken en afspraak VOORAF regelt.

Wel is het opvallend dat de restschuld apart is gefinancieerd en niet meegenomen in jullie huidige hypotheek.

Het lijkt mij verder wel van belang wie deze restschuld de afgelopen jaar heeft betaald en afgelost? Heeft je partner niet alleen gedaan, of is dit vanuit jullie gezamenlijke financien gegaan? Hebben jullie sowieso heldere afspraken over geldzaken? Wanneer je samen bent en van elkaar houdt dan boeit het allemaal niet zo. Alleen wanneer je uit elkaar gaat (en dat is in deze tijd best een reële kans) is het belangrijk dat je afspraken op papier hebt gemaakt.

Ik kan je vriend begrijpen en ik snap jouw standpunt. Er is voor beide kanten iets te zeggen. Het belangrijkste hier is vast te stellen wat de afspraken tussen jullie waren, het liefste in jullie samenlevingscontract en toen jullie dit huis kochten. Dus op papier. Zo niet, dan in kaart brengen wie wat betaald heeft afgelopen 5 jaar. Is de restschuld alleen door je partner betaald, dan is het duidelijk. Heb jij daaraan mee betaald (direct/indirect) dan kan het anders liggen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er SAMEN voor gekozen om een nieuw huis te kopen. Hij had het ook niet kunnen verkopen en dan had hij nu een flinke overwaarde gehad. De prijzen zijn pas goed gaan stijgen in jullie huidige huis. Ik snap werkelijk niet dat je hier nog over moet nadenken. Ik neem aan dat jullie meer dan 20k overwaarde hebben in het huidige huis, dan los je het toch daar SAMEN mee op.
EHV1981 schreef:
20-09-2021 08:50
Je hebt er SAMEN voor gekozen om een nieuw huis te kopen. Hij had het ook niet kunnen verkopen en dan had hij nu een flinke overwaarde gehad. De prijzen zijn pas goed gaan stijgen in jullie huidige huis. Ik snap werkelijk niet dat je hier nog over moet nadenken. Ik neem aan dat jullie meer dan 20k overwaarde hebben in het huidige huis, dan los je het toch daar SAMEN mee op.
Ja, tenzij je de ander niet kan uitkopen als de schuld wordt gedeeld oid.
lilalinda schreef:
19-09-2021 11:03
Volgens mij is TO een man
en volgens mij draait hij het topic om, om onze reacties te peilen
Dat maakt toch niet uit?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-09-2021 06:53
Maar zonder die schuld was onze spaarrekening nu flink groter

Dat betekent niet dat je er nu überhaupt nog een punt van zou kunnen maken, het is dus ook geen 'verdienste' dat je die schuld zou 'vergeten' als je nu uit elkaar zou gaan, het is simpelweg een gevolg van eerdere keuzes.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
20-09-2021 09:46
Ja, tenzij je de ander niet kan uitkopen als de schuld wordt gedeeld oid.
en dan kan je afspreken dat je allebei de helft van de openstaande schuld overneemt. Het is niet dat ze pas een paar maanden samen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven