Geld & Recht alle pijlers

Renovaties woningbouw, verbeterwerkzaamheden

22-02-2024 00:15 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is het gewoon vreemd, zoals ik het hier neerpen. Ruim zes maanden serieus overlast. Sloop, hak en breekwerkzaamheden, elke werkdag van 7:30-16:00. Je trilt je bed uit. Thuis werken is niet meer mogelijk.

Je schrikt jezelf rot als er dakdelen naar beneden worden gegooid om 7;30, het moment dat je naar buiten stapt om je trein te halen,

Ramen vervangen, voor- en achterzijde; je hebt 1,5-2 meter ruimte te maken en al je meubels af te dekken. Hier ben je een dag mee zoet. En op de dag zelf, terwijl de aannemers om je oren vliegen, probeer je in een call nog aanwijzingen te geven aan je team.

Maar dan begint het echte sloopwerk: je moet je woning verlaten. Er zijn drie woningen waar je kunt logeren; twee ervan zijn in een vreselijke buurt waar je overdag nog niet over straat wilt. Zes avonden na je werk ben je verhuisdozen aan het vullen.

Je verhuist uit. Pakt 11 dozen uit. In een vreemde woning. Je past jezelf aan, maakt er het beste van en dan... regel je verlof om terug te verhuizen.

Want de heugelijke dag van de oplevering is aangebroken. Alleen de schade is enorm. Scheuren, butsen, vlekken, handafdrukken in de muren, de kozijnen vallen uit elkaar, de vloer zit vol bouwstof.

Dit schijnt de renovatie te zijn waar je tot 2030 aan bent overgeleverd. Kunnen we niet een soort belangengroep starten om het verloop hiervan enigzins te verbeteren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor een renovatie van meerdere woningen van een woningstichting is 70% akkoord gegaan voordat ze mogen starten. Er zijn consulenten aangesteld om te zorgen dat het zo goed mogelijk verloopt en dat er gecommuniceerd wordt.

Met wie wil je een belangengroep oprichten?
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er geen bewonerscommissie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuur schreef:
22-02-2024 00:20
Voor een renovatie van meerdere woningen van een woningstichting is 70% akkoord gegaan voordat ze mogen starten. Er zijn consulenten aangesteld om te zorgen dat het zo goed mogelijk verloopt en dat er gecommuniceerd wordt.

Met wie wil je een belangengroep oprichten?
Met de grootste belanghebbers; de bewoners. Die moeten geregeld maandenlang door het kleinste gaatje kruipen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
22-02-2024 00:21
Is er geen bewonerscommissie?
nee, wel een soort denktank. Of die commissie is er wel, en heeft al lang gezwegen.
Ja, dat kunnen jullie. Zou het niet effectiever zijn die oproep bij je mede-bewoners te plaatsen dan op een anoniem forum?
Alle reacties Link kopieren Quote
_hazewind schreef:
22-02-2024 00:25
nee, wel een soort denktank. Of die commissie is er wel, en heeft al lang gezwegen.

Dat zou ik even uitzoeken dan
In principe moet die meegenomen worden in het proces.
Al in gesprek gegaan met de woningbouw?
En anders is er nog zoiets als een huurdersvereniging die je om ondersteuning kan vragen.
Dat ze geen rekening gaan houden met jouw thuiswerkdagen en dat je mee moet werken aan het maken van ruimte etc lijkt me niet meer dan logisch.
Wij zitten al 6 maanden in een renovatie. Alles is goed bespreekbaar, oude mensen worden nog even geholpen, er is een vergoeding voor het opnieuw sauzen van een muurtje en de aannemer doet er veel aan om het zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Maar ja, zij kunnen hun werk niet in stilte doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik in mijn huis kwam wonen heb ik er tweeduizend euro tegenaan gegooid om binnen twee dagen de oude keuken te vervangen (eerste dag 's morgens enige uren het gedeeltelijk afbikken van tegels met een soort drilboor; alleen de tegels die in de weg zaten van de nieuwe keuken en de rest van de tijd alleen maar plaatsen) dus ik snap echt niet waarom het zo lang zou moeten duren. En ik snap ook niet waarom ze nieuwe tegels niet over de oude heen zouden kunnen plaatsen. Volgens mij gaan ze te snel en te makkelijk over op het maken van herrie als enige oplossing.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
_hazewind schreef:
22-02-2024 00:25
nee, wel een soort denktank. Of die commissie is er wel, en heeft al lang gezwegen.
Misschien met allerlei voordeeltjes verleid tot zwijgend accepteren?
Dan moet het maar zoals het kan
Oude_Man_2 schreef:
22-02-2024 00:40
Ja, dat kunnen jullie. Zou het niet effectiever zijn die oproep bij je mede-bewoners te plaatsen dan op een anoniem forum?
Nou ik wil wel in de commissie hoor. Ik vind het nu al drama en smullen.

Begrijp alleen niet helemaal uit het verhaal van to of de renovatie al voorbij is en ze nu met schade zit, of dat het nog staat te gebeuren en dat ze dit aan ziet komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
22-02-2024 04:57
Toen ik in mijn huis kwam wonen heb ik er tweeduizend euro tegenaan gegooid om binnen twee dagen de oude keuken te vervangen (eerste dag 's morgens enige uren het gedeeltelijk afbikken van tegels met een soort drilboor; alleen de tegels die in de weg zaten van de nieuwe keuken en de rest van de tijd alleen maar plaatsen) dus ik snap echt niet waarom het zo lang zou moeten duren. En ik snap ook niet waarom ze nieuwe tegels niet over de oude heen zouden kunnen plaatsen. Volgens mij gaan ze te snel en te makkelijk over op het maken van herrie als enige oplossing.
Dit is wel heel simpel gedacht. Het gaat niet om een oud keukentje in 1 huis te slopen maar om een complete renovatie in misschien wel een grote flat of appartementencomplex. Daarbij moet men veilig en stap voor stap te werk gaan volgens strenge regels. Dat gaat gepaard met overlast. Vervelend ja. Maar het is even niet anders.
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou willen dat ik gratis een renovatie van mijn huis kreeg. Ik moet alles zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doe eens gek, bel een met de woonstichting zelf!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is 2024 en jij bent hier (de rommel en de herrie) tot 2030 aan overgeleverd? :sarcastic:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
22-02-2024 08:55
Het is 2024 en jij bent hier (de rommel en de herrie) tot 2030 aan overgeleverd? :sarcastic:
Er komt vast een metrostation onder.
Belle-helene schreef:
22-02-2024 07:41
Ik zou willen dat ik gratis een renovatie van mijn huis kreeg. Ik moet alles zelf betalen.
Dan had je moeten huren. Die overigens elk jaar omhoog gaat.
Domme uitspraak.
Dubbel
anoniem_65e068bdece4c wijzigde dit bericht op 22-02-2024 09:08
97.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
22-02-2024 08:59
Er komt vast een metrostation onder.
Dan moet je wel in aanmerking komen voor een sociale huurwoning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
22-02-2024 08:59
Er komt vast een metrostation onder.
:rofl:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel relaxed dat iemand anders je woningrenovatie betaalt en regelt en uitvoert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
22-02-2024 09:42
Wel relaxed dat iemand anders je woningrenovatie betaalt en regelt en uitvoert.
Zeker. Ik heb laatst een jaar in de puinhoop gezeten. Iets met gedoe met aannemers en planning enzo. En ik moest het ook nog allemaal zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
22-02-2024 09:07
Dan had je moeten huren. Die overigens elk jaar omhoog gaat.
Domme uitspraak.
Ik kom helaas niet in aanmerking voor sociale huur. Particuliere huur is onbetaalbaar en vaak nog duurder dan kopen, waardoor je amper kunt sparen. Als je wel koopt hebben veel mensen op de top gekocht met hoge rentes. Dus zoveel sparen voor een verbouwing zit er dan ook niet in.

Als ik dan verderop in de wijk hele renovaties zie door de woningbouw van huizen met riante tuinen voor lage huurprijzen vind ik dat wel stom soms ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belle-helene schreef:
22-02-2024 10:24
Ik kom helaas niet in aanmerking voor sociale huur. Particuliere huur is onbetaalbaar en vaak nog duurder dan kopen, waardoor je amper kunt sparen. Als je wel koopt hebben veel mensen op de top gekocht met hoge rentes. Dus zoveel sparen voor een verbouwing zit er dan ook niet in.

Als ik dan verderop in de wijk hele renovaties zie door de woningbouw van huizen met riante tuinen voor lage huurprijzen vind ik dat wel stom soms ja.
Dat snap ik wel. Je ziet in die wijken de sociale huurwoningen er goed bij staan en de woning die verkocht zijn of gehuurd worden in de vrije sector niet. De mensen die net niet in de social huur vallen en niet genoeg verdienen voor een hypotheek zijn echt het slechtste af. Die betalen de hoofdprijs voor een woning met een laag energielabel en laag onderhoudsniveau.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
22-02-2024 04:57
. En ik snap ook niet waarom ze nieuwe tegels niet over de oude heen zouden kunnen plaatsen. V
Als ze dat al die jaren in mijn woning uit 1960 gedaan zouden hebben zou de keuken/badkamer vele malen kleiner geweest zijn.
Hier volgend jaar een grootscheepse renovatie en het jaar erna een gloednieuwe woonwijk aan de overkant van de straat.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven