Geld & Recht
alle pijlers
Renovaties woningbouw, verbeterwerkzaamheden
donderdag 22 februari 2024 00:15
Eigenlijk is het gewoon vreemd, zoals ik het hier neerpen. Ruim zes maanden serieus overlast. Sloop, hak en breekwerkzaamheden, elke werkdag van 7:30-16:00. Je trilt je bed uit. Thuis werken is niet meer mogelijk.
Je schrikt jezelf rot als er dakdelen naar beneden worden gegooid om 7;30, het moment dat je naar buiten stapt om je trein te halen,
Ramen vervangen, voor- en achterzijde; je hebt 1,5-2 meter ruimte te maken en al je meubels af te dekken. Hier ben je een dag mee zoet. En op de dag zelf, terwijl de aannemers om je oren vliegen, probeer je in een call nog aanwijzingen te geven aan je team.
Maar dan begint het echte sloopwerk: je moet je woning verlaten. Er zijn drie woningen waar je kunt logeren; twee ervan zijn in een vreselijke buurt waar je overdag nog niet over straat wilt. Zes avonden na je werk ben je verhuisdozen aan het vullen.
Je verhuist uit. Pakt 11 dozen uit. In een vreemde woning. Je past jezelf aan, maakt er het beste van en dan... regel je verlof om terug te verhuizen.
Want de heugelijke dag van de oplevering is aangebroken. Alleen de schade is enorm. Scheuren, butsen, vlekken, handafdrukken in de muren, de kozijnen vallen uit elkaar, de vloer zit vol bouwstof.
Dit schijnt de renovatie te zijn waar je tot 2030 aan bent overgeleverd. Kunnen we niet een soort belangengroep starten om het verloop hiervan enigzins te verbeteren?
Je schrikt jezelf rot als er dakdelen naar beneden worden gegooid om 7;30, het moment dat je naar buiten stapt om je trein te halen,
Ramen vervangen, voor- en achterzijde; je hebt 1,5-2 meter ruimte te maken en al je meubels af te dekken. Hier ben je een dag mee zoet. En op de dag zelf, terwijl de aannemers om je oren vliegen, probeer je in een call nog aanwijzingen te geven aan je team.
Maar dan begint het echte sloopwerk: je moet je woning verlaten. Er zijn drie woningen waar je kunt logeren; twee ervan zijn in een vreselijke buurt waar je overdag nog niet over straat wilt. Zes avonden na je werk ben je verhuisdozen aan het vullen.
Je verhuist uit. Pakt 11 dozen uit. In een vreemde woning. Je past jezelf aan, maakt er het beste van en dan... regel je verlof om terug te verhuizen.
Want de heugelijke dag van de oplevering is aangebroken. Alleen de schade is enorm. Scheuren, butsen, vlekken, handafdrukken in de muren, de kozijnen vallen uit elkaar, de vloer zit vol bouwstof.
Dit schijnt de renovatie te zijn waar je tot 2030 aan bent overgeleverd. Kunnen we niet een soort belangengroep starten om het verloop hiervan enigzins te verbeteren?
donderdag 22 februari 2024 12:34
Wat vind jij heel weinig dan? Huurtoeslag krijg ik sowieso niet.Belle-helene schreef: ↑22-02-2024 12:31Als je sociaal huurt betaal je over het algemeen echt heel weinig en heb je vaak nog recht op huurtoeslag. Daar zou je zelf zo’n pand niet van kunnen kopen en onderhouden hoor.
donderdag 22 februari 2024 12:35
Eens.Belle-helene schreef: ↑22-02-2024 12:31Als je sociaal huurt betaal je over het algemeen echt heel weinig en heb je vaak nog recht op huurtoeslag. Daar zou je zelf zo’n pand niet van kunnen kopen en onderhouden hoor.
donderdag 22 februari 2024 12:37
Maximaal €880 lees ik op de site van de overheid.
Hier in de wijk zijn dat eensgezinswoningen die gerenoveerd zijn. Met voor en achtertuin. Als je die nu koopt in oké staat ben je het dubbele kwijt aan hypotheek.
donderdag 22 februari 2024 12:39
Het ging om sociale huur tegenover kopen.
Ik huur 69m2, “tuin” van 4m2 en betaal de maximale huur en krijg geen toeslagen. Ik heb een zeer basic keuken en badkamer.
Ik bouw niets op voor later, want betaal geen huis af.
Ik had liever gekocht hoor.
anoniem_65e068bdece4c wijzigde dit bericht op 22-02-2024 12:40
4.92% gewijzigd
donderdag 22 februari 2024 12:40
En niet iedereen die sociaal huurt heeft huurtoeslag. Laten we hier niet gaan discussiëren over wie het zwaarder heeft. Ik gaf alleen aan dat sociaal huren/ een verbouwing niet gratis is. Huren, kopen of whatever, er zijn voor en nadelen.Belle-helene schreef: ↑22-02-2024 12:38Niet iedereen met een hypotheek heeft in de crisis gekocht en een hypotheek van €500.
donderdag 22 februari 2024 12:41
Ja ik had ook zeker liever gekocht. En tuurlijk komen renovaties altijd met overlast, of je nou koopt of huurt. Ik kijk wel eens rond hier in de buurt maar ga er maar aanstaan als je iets meer wilt dan een garagebox haha
donderdag 22 februari 2024 12:45
Bijna 70m2 met een tuin voor €880 is echt een koopje imo. Ik zou ervoor tekenen.
donderdag 22 februari 2024 12:47
Daar mag je dan ook wel een jaar of 15-20 op wachten. Als je een gezin hebt. In je upje of als stel kom je daar uiteraard niet in i.v.m passend toewijzen.Belle-helene schreef: ↑22-02-2024 12:37Maximaal €880 lees ik op de site van de overheid.
Hier in de wijk zijn dat eensgezinswoningen die gerenoveerd zijn. Met voor en achtertuin. Als je die nu koopt in oké staat ben je het dubbele kwijt aan hypotheek.
Tsja, ik zou liever gekocht kunnen hebben. En al die jaren geïnvesteerd hebben in mijn eigen huis en die investeringen dus ook mee kunnen verkopen als ik zou willen verhuizen.Belle-helene schreef: ↑22-02-2024 12:45Bijna 70m2 met een tuin voor €880 is echt een koopje imo. Ik zou ervoor tekenen.
En 4m2 noem ik geen tuin hoor, dat is een plaatsje
Zou je ook tekenen voor de buren en buurt die er vaak bij komt?Belle-helene schreef: ↑22-02-2024 12:45Bijna 70m2 met een tuin voor €880 is echt een koopje imo. Ik zou ervoor tekenen.
donderdag 22 februari 2024 12:48
Ik hoor het al, jullie moeten van huis ruilen.
donderdag 22 februari 2024 12:51
Tja, ik zal niet klagen dat ik een koophuis heb, maar er komen echt veel kosten bij, zeker als je een oud appartement hebt. VVE-kosten, zelf sparen voor onderhoud, zelf lappen voor verbouwingen, verzekeringen etc. Dan heb ik ook nog een stuk variabele hypotheek (helaas) en die is ook lekker opgelopen de afgelopen twee jaar.
Ik denk dat je je ook niet moet verkijken op de kosten voor nieuwe kozijnen en ramen. Ik heb vorig jaar één groot raam laten vervangen en dat kostte me al bijna 7000 euro. Subsidie krijg je alleen als je heel veel ramen tegelijk laat vervangen, dus is eigenlijk alleen leuk als je al rijk bent. Zonnepanelen zelf betalen. Als er iets kapot is alles zelf regelen. Aannemer regelen, hopen dat alles goed gaat. Bij gezeik met de buren niet echt iemand om op terug te vallen.
En ja, ik heb een overwaarde van 2 ton. Maar daar kan ik hoogstens een vergelijkbaar appartement van kopen op dit moment. Dus wat heb ik daar precies aan?
Er zijn aan beide woonvormen gewoon voor- en nadelen.
Ik denk dat je je ook niet moet verkijken op de kosten voor nieuwe kozijnen en ramen. Ik heb vorig jaar één groot raam laten vervangen en dat kostte me al bijna 7000 euro. Subsidie krijg je alleen als je heel veel ramen tegelijk laat vervangen, dus is eigenlijk alleen leuk als je al rijk bent. Zonnepanelen zelf betalen. Als er iets kapot is alles zelf regelen. Aannemer regelen, hopen dat alles goed gaat. Bij gezeik met de buren niet echt iemand om op terug te vallen.
En ja, ik heb een overwaarde van 2 ton. Maar daar kan ik hoogstens een vergelijkbaar appartement van kopen op dit moment. Dus wat heb ik daar precies aan?
donderdag 22 februari 2024 12:53
Uiteraard al lang en breed gedaan: mails telefoontjes en ze verwijzen gewoon weer terug naar de bewonersconsulent van de aannemende partij. Dit is iemand die op het hele project staat en dus contact moet onderhouden met een man of 50. Wat misschien wat veel is. En het logisch is dat je dan selectief gaat horen en lezen. Ik heb het in elk geval op gegeven om het gesprek met haar aan te gaan. Want dit gaat keer op keer mis. Gister ook weer; ze dacht dat ik drie weken verlof had nu. Nee, ik heb per mail aangegeven dat ik drie weken van tevoren verlofdagen moet aanvragen. (er was vertraging opgelopen, maar dit was 1 dag, en ik was dus in de overtuiging gister terug te kunnen verhuizen, net als de verhuizers, die dus weer afgebeld moesten)
donderdag 22 februari 2024 12:59
Hier krijg je een Bruynzeel keuken.Talinaa schreef: ↑22-02-2024 12:19Dit inderdaad. Ik heb zelf jaren in een sociale huurwoning gewoond en het is echt niet gratis. Keukens worden niet vervangen ook al valt het uit ellende uit elkaar. Wanneer ze wel worden vervangen wordt dit met goedkoop materiaal gedaan. Helemaal prima, daar betaal je ook naar maar de zaken zijn echt niet gratis.
Mag je de tegels kiezen , zo rot is het niet .
Ligt misschien ook aan waar je huurt.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
donderdag 22 februari 2024 13:00
donderdag 22 februari 2024 13:01
himalaya schreef: ↑22-02-2024 12:06De meeste meningen op het Viva forum: ‘je moet niet huren, dan gooi je iedere maand geld weg!
Er wordt een topic geopend over een renovatie van een huurwoning. Veel meningen: ‘ik zou ook wel een gratis keuken, badkamer en zonnepanelen willen, maar ik moet het zelf betalen! Huil, huil’
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
donderdag 22 februari 2024 13:07
De huizen komen uit de jaren 70. Toen was er nog een kachel en lavet.
Denk 88 grondig verbouwd.
Ongeveer 10 jaar geleden weer een volledig nieuwe keuken, wc en badkamer.
Weet niet precies de jaartallen.
donderdag 22 februari 2024 13:15
Eens hoor.Taskmaster schreef: ↑22-02-2024 12:51Tja, ik zal niet klagen dat ik een koophuis heb, maar er komen echt veel kosten bij, zeker als je een oud appartement hebt. VVE-kosten, zelf sparen voor onderhoud, zelf lappen voor verbouwingen, verzekeringen etc. Dan heb ik ook nog een stuk variabele hypotheek (helaas) en die is ook lekker opgelopen de afgelopen twee jaar.
Sociaalhuurders hebben voordeel van veiligheid, zij zullen nooit voor (al dan niet gedwongen zoals dat gedoe met gasloze CV's) grote kosten komen te staan en ze wonen relatief goedkoop, als hun loon omlaag gaat krijgen ze steuntjes in de rug waardoor hun risico's laag zijn. Maar hun nadeel is dat ze minder vrijheid hebben. Ze moeten het doen met wat er is, en woningbouwen staan niet voorop wat betreft luxe. Wil je weg? Kan niet, je hebt pas 5 jaar inschrijftijd. Wil je groter? Kan niet, je bent alleen en de woningen met 3 kamers gaan naar stellen of gezinnen.
Kopers hebben voordeel van vrijheid. Zij kunnen doen wat ze willen, de luxe kopen die ze willen. Hun nadeel is kopzorgen en doekoe, je moet het zelf betalen, zelf regelen, zelf zorgen dat je huis niet onder je gat vandaan rot. Alles komt op jouw bordje of je het wil of niet en of je het kunt betalen of niet. Wil je weg? Zorg maar dat je geld hebt, anders heb je pech. Wil je groter? Zorg maar dat je geld hebt, anders heb je pech.
En vrije sector huurders zweven in de nether geloof ik.
donderdag 22 februari 2024 13:51
Wij zijn 2 verdieners in een huurwoning, 700 euro huur.Ugli schreef: ↑22-02-2024 13:15Eens hoor.
Sociaalhuurders hebben voordeel van veiligheid, zij zullen nooit voor (al dan niet gedwongen zoals dat gedoe met gasloze CV's) grote kosten komen te staan en ze wonen relatief goedkoop, als hun loon omlaag gaat krijgen ze steuntjes in de rug waardoor hun risico's laag zijn. Maar hun nadeel is dat ze minder vrijheid hebben. Ze moeten het doen met wat er is, en woningbouwen staan niet voorop wat betreft luxe. Wil je weg? Kan niet, je hebt pas 5 jaar inschrijftijd. Wil je groter? Kan niet, je bent alleen en de woningen met 3 kamers gaan naar stellen of gezinnen.
Kopers hebben voordeel van vrijheid. Zij kunnen doen wat ze willen, de luxe kopen die ze willen. Hun nadeel is kopzorgen en doekoe, je moet het zelf betalen, zelf regelen, zelf zorgen dat je huis niet onder je gat vandaan rot. Alles komt op jouw bordje of je het wil of niet en of je het kunt betalen of niet. Wil je weg? Zorg maar dat je geld hebt, anders heb je pech. Wil je groter? Zorg maar dat je geld hebt, anders heb je pech.
Kopen, ga ik niet aan beginnen.
Omdat wij teveel verdienen komt er ieder jaar gewoon een bedrag bovenop de huurverhoging.
Wij kunnen ons alle luxe veroorloven.
Ik heb een uitzicht waar je u tegen zegt, ik zou wel gek zijn om te kopen.
Op basis van wat wij kunnen lenen worden wij er alleen maar slechter van.
donderdag 22 februari 2024 23:08
Sorry? Dat is natuurlijk niet waar. Als koper word je ernstig belemmerd door het bedrag dat je kan lenen. Er zijn veel kopers die in slechtere woningen zetten dan in sociale huur.Ugli schreef: ↑22-02-2024 13:15Eens hoor.
donderdag 22 februari 2024 23:21
En het overgrote deel heeft een bewuste keuze gemaakt waar (welke plaats/buurt) ze wilden wonen, in plaats afhankelijk te zijn van waar een bij jou passende en beschikbare sociale huurwoning staat.
Wat een geneuzel.
himalaya wijzigde dit bericht op 22-02-2024 23:26
0.53% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 22 februari 2024 23:24
Natuurlijk heb je keuzes die een huurder niet heeft.
Wil je een nieuwe keuken in pimpelpaars, dan mag dat.
Wil je een badkamer met zilveren tegeltjes, dan mag dat.
Wil je blauwe kozijnen, dan mag dat. Tenzij vve
Wil je tegels op de vloer, dan mag dat. Tenzij vve.
Wil je isolatie, dan mag dat.
Wil je een warmtepomp, dan mag dat.
Wil je in je uppie in een 10 kamer huis gaan wonen, dan mag dat.
Het klopt dat het geld kost en je het maar net moet kunnen betalen maar je mag deze dingen doen zonder toestemming van wie dan ook.
Een huurder mag deze dingen nóóit zonder toestemming.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in