Geld & Recht alle pijlers

Renteteruggave bij parrtime baan en eigen bedrijf V.O.F. ??

04-04-2011 14:41 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,

Mijn naam is Fernando Lujano en ik ben momenteel aan het afstuderen. Ik verwacht in augustus klaar te zijn. Momenteel heb ik 2 huizen in mijn bezit. 1ste huis heb ik een hypotheek via een bank en 2e huis heb ik een hypotheek via een particulier.

Sinds januari heb ik samen met mijn broertje een V.O.F. gestart en werk ik parttime bij. Ik heb mijn fultime baan opgezegt.

Nu kreeg ik over 2010 per maand een bedrag van +- 260 euro per maand rente teruggave terug voor mijn 1ste huis. Ik verdiende toen +-2500 per maand.

Sinds januari verdien ik +- 500/1000 per maand via mijn bijbaan en heb ik nog geen winst via mijn eigen onderneming (ik hoop hier snel verandering in te brengen).

Ik ontvang wel gewoon nog 260 eur per maand rente teruggave maar heb op een aantal forums gelezen dat dit bedrag minder zal worden naarmate je minder verdiend. Ook heb ik gelezen dat als ik straks geen bijbaan meer heb en fultime met de V.O.F. aan de slag zal gaan ik geen recht meer heb op rente teruggave. Klopt dit?

Als voordeel heb ik gelezen dat je de betaalde rente per jaar van de winst kunt aftrekken, zodat je hier geen belasting over betaald. Dus naast startersaftrek en zelfstandigenaftrek kan ik ook nog de hypotheek rente aftrekken van de winst? Betekent dit dat ik dan over de 1ste +- 20000euro winst (als ik 10000 winst heb per jaar en 10000 zelfst en starters aftrek) geen winstbelasting hoef te betalen?

Graag zou ik advies willen hebben van iemand...

1.wat moet ik momenteel doen met de renteteruggave per maand, nu ik een bijbaan heb en niet meer een fulltime salaris heb, en mijn bedrijf heeft nog geen winst.

2. wat moet ik doen met de renteteruggave als ik alleen nog met mijn bedrijf verder ga en wat is nu het echte voordeel van een bedrijf tegenover fulltime werken voor een baas mbt de renteteruggave per maand?

Graag verneem ik van iemand

Dank voor het lezen in ieder geval, Ik hoop dat iemand het begrijpt.

Groet,
Waarom meld je je in godsnaam aan op het vivaforum en ga je dit soort ingewikkelde belastingvragen stellen?
Ik begrijp het helemaal, maar het gaat me iets te ver om hier uit de doeken te gaan doen hoe het zit.

Zoek een administratiebureau/accountant/belastingadviseur.

als ik jou lees verdient het daaraan te besteden geld zich razendsnel terug
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar volgens mij doel je er op dat als je in loondienst bent, dan kun je per maand voorlopige teruggaaf krijgen. Je loonbelasting en premies worden door je werkgever ingehouden, en omdat je hypotheekrente-aftrek hebt, is die inhouding dus meer dan je eigenlijk zou moeten betalen. Dan krijg je per maand dus een deel terugbetaald.

Als je winst uit een onderneming hebt heb je geen baas die je belastinginhoudt, je moet op basis van je jaarcijfers belasting betalen. Door je hypotheekaftrek is dat bedrag wel lager. Maar je krijgt het niet meer maandelijks uitbetaald.

Maar doe wat Annicka zegt en regel een administratiebureau. Die weten het namelijk wél en dat betaalt zich vanzelf terug.
Als je een eigen bedrijf hebt is het beste advies een accountant in te huren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb al jaren een VOF. Kan je dus wel e.e.a. vertellen.

Je houdt gewoon recht op hypotheekrente aftrek. Dit zijn geen zakelijke kosten. Het betreft immers toch de privé woning? En dat heeft toch niets met het bedrijf te maken, dus waarom zullen dit zakelijke ksoten zijn? Ook als je vanuit je eigen huis werkt heb je gewoon recht op hypotheekrente aftrek. Ik werk ook aan huis.

Ondernemersaftrek, investeringsaftrek en startersaftrek e.d. gaan van de winst af. Je houdt dan belastbare winst uit onderneming over. Hier wordt privé mee verder gerekend. Dus in box 1. Hierin wordt ook de renetaftrek verrekend.

Wat je nu op moet geven aan de belasting is je geschat jaarinkomen. Op basis hiervan wordt de hypotheekrente aftrek bepaald. En dit kan inderdaad minder worden als je minder werkt. Dit hangt ervan af in welke belastinggroep je straks valt.

Je kunt ook gewoon aanhouden wat je nu hebt en dit op een spaarrekening zetten, zodat je volgend jaar het teveel betaalde terug kunt sorten.

Zorg voor een goede boekhouder. Deze verdient zich echt terug.
ten eerste mag je alleen van je hoofdverblijf je hypotheek in aftrekken ( overgangsregeling 2 kalenderjaren bij verhuizing)

Ten tweede moet je belasting betalen om iet terug te kunnen krijgen.... dus als je minder betaald, omdat je minder verdiend of omdat je bedrijf geen winst maakt krijg je minder terug.

Bij een eigen bedrijf als de jouw (een vof zijn meerdere eenmanszaken in een samenwerkingsverband) is de hypotheek aftrek een van de aftrekken waar je recht op op hebt waardoor jij minder belasting hoeft te betalen, terug krijgen kan dus alleen las je teveel betaald hebt of ergens in loondienst bent die ook nog loonbelasting voor je betaald
Ze kan natuurlijk in het eerste huis wonen en het tweede huis gebruiken als particulier verzorgingstehuis dat ze in VOF vorm runt met broer dan zijn dat wel zakelijke kosten voor dat tweede huis.
Ik zie dat ik over het feit dat je 2 huizen hebt heen heb gelezen. Maar volgens mij gaan je vragen over het 1e huis, dat privé bezit is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven