Geld & Recht alle pijlers

rentevasteperiode loopt af

30-10-2010 14:28 9 berichten
Ik heb in 2005 een hypotheek genomen met 3 leningdelen,

nu loopt er volgende maand van 2 delen de rentevasteperiode af.

Nu ga ik van 3,3% naar 4,0%

En van 3,7% naar 4,7%

Nu vroeg ik mij af, krijg ik dan van de belastingdienst ook wat meer terug?
Alle reacties Link kopieren
Je hypotheekrenteaftrek is (zoals de naam al zegt) gebaseerd op je hypotheekrente-betalingen. Als deze betalingen omhoog gaan, doordat je meer rente moet betalen krijg je dus ook meer terug.

het antwoord is dus: ja.
quote:marcaro schreef op 30 oktober 2010 @ 14:28:

Ik heb in 2005 een hypotheek genomen met 3 leningdelen,

nu loopt er volgende maand van 2 delen de rentevasteperiode af.

Nu ga ik van 3,3% naar 4,0%

En van 3,7% naar 4,7%

Nu vroeg ik mij af, krijg ik dan van de belastingdienst ook wat meer terug?ja
En hebben jullie enig idee hoe ik dat zou kunnen uitrekenen?
bereken wat je totaal aan rente betaalt per jaar:

bijvoorbeeld:

100.000 * 4.0% = 4.000

50.000 * 3.7% = 1.850

50.000 * 4.5% = 2.250

totaal per jaar: 8100 euro.

Afhankelijk van je inkomsten en je andere aftrekposten even opzoeken wat je marginale belastingtarief is (en of de hele aftrekpost daarin valt). Als je marginaal in belastingschijf van 42% zit, dan is je belastingteruggave dus:

8100 * 42% = 3402 euro per jaar
Marcaro, mag ik even je topic lenen om ook een vraag te stellen? Onze hypotheekrente loop over precies een jaar af.

De rente die we nu betalen is zo laag dat het vrijwel zeker is dat deze hoger zal worden. Is het verstandig om alvast 'te shoppen' en te kijken of het elders goedkoper kan? Kan dit uberhaubt? Krijgen we dan een boete?
Ja, je krijgt een boete als je eerder oversluit.

En TO, ja je krijgt meer VT. Wij hebben het ook. Sinds begin dit jaar een veel hogere rente, maar dus ook veel meer VT. Dat trekt het gelukkig enigszins recht.
Dewarejacob, tuurlijk mag dat.

En volgens mij krijg je wel een boete, dus of het verstandig is over te stappen weet ik niet.
Als je nu wilt overstappen krijg je een boete. Als je een jaar wilt wachten, heeft het nu nog niet zoveel zin om te shoppen, aangezien de rente in een jaar heel veel kan wijzigen.

En natuurlijk: als je meer betaalt krijg je meer terug. Waarschijnlijk heb je bij je advies ook de nieuwe maandlasten bruto/netto gekregen. Dus je kan het zo zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven