Geld & Recht alle pijlers

rondkomen

12-12-2019 19:50 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben 21 jaar en net afgestudeerd HBO verpleegkundige.

Ik ben van plan om uit huis te gaan, alleenwonend.

Nu heb ik een grove berekening gemaakt van de vaste lasten.
Deze gaan ongeveer 1100 per maand bedragen (hierin zit huur, gemeentelijke toeslagen, energie, internet + TV, auto verzekering, zorg verzekering, inboedelverzekering etc.)

Zoals mijn berekening het toelaat zou ik 800 euro in de maand overhouden voor:
- Boodschappen
- Sport abonnement (35 euro p/m)
- Leuke dingen
- Kleding
- Onverwachte uitgaven zoals verjaardagen, iets gaat stuk in het huishouden etc.
- Mogelijkheid om te sparen.

Als ik deze berekening bekijk vermoed ik dat dit ruim haalbaar is per maand.
Ik twijfel echter op het moment of het niet verstandiger is om bijvoorbeeld nog een jaartje thuis te blijven en goed te sparen. Nu heb ik toch wel goed gespaard, maar na het inrichten van mijn appartement denk ik dat mijn huidige spaargeld gehalveerd is.

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie tips voor mij?


-
anoniem_393488 wijzigde dit bericht op 12-12-2019 19:55
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral rekening houden met de beschikbaarheid van woonruimte. Op de meeste plekken is dit niet vanzelfsprekend en dat gaat er de komende jaren niet veel beter op worden. Wat dat betreft klinkt dit als een geweldige kans.

Ik was er op mijn 18e echt aan toe om op mezelf te gaan, maar mijn zus pas op haar 25e. Allebei prima natuurlijk.
Financieel moet het gewoon lukken, ik verdiende een tijd veel minder met hogere lasten en kwam prima rond. Uitgaven bijhouden is een goed plan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb inderdaad begrotingen gemaakt, en de site van het Nibud is echt top.

Ik heb inmiddels de keuze gemaakt en ja gezegd tegen het appartement!
Alle reacties Link kopieren
Leuk vooruitzicht dat appartement.

Maar hoe zit dat studeren op kosten van de baas dan? Terwijl je je HBO-opleiding nog moet 'terugverdienen' bij diezelfde werkgever en je daar je uren moet maken?
Leuk hoor TO! Van harte gefeliciteerd :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd TO. Veel plezier in je nieuwe woning.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor! 800 om van te leven in inderdaad meer dan genoeg als je alleen bent! Ik heb voor onszelf een budget gesteld van 850 per maand om alles van te doen buiten de vaste lasten (rest van inkomen sparen we) maar we blijven altijd nog onder dit bedrag. Wij zijn met 3, ik, vriend en baby :)

Grootste tip die ik kan meegeven als je lekker wilt sparen: maak een excel bestand en houd daar je uitaven bij. Is superoverzichtelijk en stiekem houden wij daardoor meer over. Voorheen gaven we elke maand al 800 euro uit aan eten alleen namelijk. Nu nog 350.
LanaRomkens schreef:
13-12-2019 16:14
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb inderdaad begrotingen gemaakt, en de site van het Nibud is echt top.

Ik heb inmiddels de keuze gemaakt en ja gezegd tegen het appartement!
Leuk! Gefeliciteerd met je woning!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven