Geld & Recht alle pijlers

rondkomen

12-12-2019 19:50 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben 21 jaar en net afgestudeerd HBO verpleegkundige.

Ik ben van plan om uit huis te gaan, alleenwonend.

Nu heb ik een grove berekening gemaakt van de vaste lasten.
Deze gaan ongeveer 1100 per maand bedragen (hierin zit huur, gemeentelijke toeslagen, energie, internet + TV, auto verzekering, zorg verzekering, inboedelverzekering etc.)

Zoals mijn berekening het toelaat zou ik 800 euro in de maand overhouden voor:
- Boodschappen
- Sport abonnement (35 euro p/m)
- Leuke dingen
- Kleding
- Onverwachte uitgaven zoals verjaardagen, iets gaat stuk in het huishouden etc.
- Mogelijkheid om te sparen.

Als ik deze berekening bekijk vermoed ik dat dit ruim haalbaar is per maand.
Ik twijfel echter op het moment of het niet verstandiger is om bijvoorbeeld nog een jaartje thuis te blijven en goed te sparen. Nu heb ik toch wel goed gespaard, maar na het inrichten van mijn appartement denk ik dat mijn huidige spaargeld gehalveerd is.

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie tips voor mij?


-
anoniem_393488 wijzigde dit bericht op 12-12-2019 19:55
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met 800 euro per maand zou je het makkelijk moeten redden, toen ik nog student was/net daarna had ik 300-350 euro per maand.
Ik zou lekker op mezelf gaan!
Moet makkelijk kunnen. Als je er aan toe bent om op jezelf te gaan zou ik lekker gaan. Van die 800 euro kun je makkelijk een hoop sparen per maand. Zeker wel 400 euro als je je geld niet over de balk smijt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je meteen een woning dan denk je?

Of je nog een jaartje thuis moet blijven dat kan alleen jij en je ouders goed beslissen natuurlijk. Als je goed zit en het is nog gezellig, en je ouders vinden het ook nog prima, dan is een extra jaar sparen (of 2) nooit weg.

Als je maar niet spaart om rond te komen. Rond komen moet je van je inkomen doen, en liefst zo dan je nog steeds wat kan sparen voor onvoorziene uitgaven. En met dit inkomen moet dat wel lukken.

21 is een mooie leeftijd om op jezelf te gaan, maar dat is 23 ook.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 12-12-2019 19:58
4.31% gewijzigd
Ja, hier een tip: waag de sprong en zorg liever voor meer inkomsten dan meer bezuinigen (heb je op de lange termijn meer aan). Plus: niet uitgeven wat je niet hebt. Maak potjes voor de jaarlijkse lasten en stort daar elke maand geld in. Begin met gekregen meuk en vervang wanneer je daar voor gespaard hebt en onderzoek tevoren hoeveel 'buffer' je op je spaarrekening zou moeten hebben.
Ik mis in je rijtje in elk geval nog de onderhoudskosten van de auto, de benzine en het sparen voor een nieuwe auto - en het eigen risico van je zorgverzekering.
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
12-12-2019 19:53
Met 800 euro per maand zou je het makkelijk moeten redden, toen ik nog student was/net daarna had ik 300-350 euro per maand.
Ik zou lekker op mezelf gaan!
ja haalbaar is het zeker. Maar was je niet bang dat je op een punt komt dat je zo veel onverwachte uitgaven had dat je dingen niet meer kon betalen? en lette je erg nauw op je uitgaven? kon je wel nog soms uiteten en dat ene kledingstuk kopen wat je graag zou willen kopen?
Wat ga je per maand verdienen?
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 19:59
ja haalbaar is het zeker. Maar was je niet bang dat je op een punt komt dat je zo veel onverwachte uitgaven had dat je dingen niet meer kon betalen? en lette je erg nauw op je uitgaven? kon je wel nog soms uiteten en dat ene kledingstuk kopen wat je graag zou willen kopen?
Keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren
Ga je huren of kopen?
Alle reacties Link kopieren
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 19:59
ja haalbaar is het zeker. Maar was je niet bang dat je op een punt komt dat je zo veel onverwachte uitgaven had dat je dingen niet meer kon betalen? en lette je erg nauw op je uitgaven? kon je wel nog soms uiteten en dat ene kledingstuk kopen wat je graag zou willen kopen?
Daar maak je dus potjes voor.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dat moet prima lukken. Een aantal jaren geleden had ik ook iets van 800 over na mijn vaste lasten en daar kon ik heel prima van rondkomen. Als je niet al te gekke dingen doet kun je hier ook nog best wel okay van sparen.
Zie bepaalde dingen niet als onverwacht.

Een wasmachine die de 10 jaar aantikt is tegenwoordig zowat een unicum.
Daar weet je gewoon van dat je die na 10 jaar moet vervangen.

Zelfde met andere elektrische toestellen.
Zeker met een beperkte buffer ... maak dus zo snel mogelijk een apart potje "elektrische toestellen" waar je elke maand in spaart.

Verjaardagen ... je weet van tevoren elk jaar wanneer mensen verjaren.
Maak desnoods een heel jaar een - kleiner dan het elektro - potje voor cadeautjes.
Zulke dingen zijn ook niet onverwacht.
Je weet wanneer opa verjaart, je beste vriendin verjaart, je ouders 25 jaar getrouwd zijn, ...

Ik zie ook geen potje "reizen".
Op je 21ste - zonder kinderen - willen de meesten de wereld ontdekken of toch minstens af en toe een week naar Spanje.
Zorg dat je daar dus ook centen voor opzij zet.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
12-12-2019 19:56
Heb je meteen een woning dan denk je?

Of je nog een jaartje thuis moet blijven dat kan alleen jij en je ouders goed beslissen natuurlijk. Als je goed zit en het is nog gezellig, en je ouders vinden het ook nog prima, dan is een extra jaar sparen (of 2) nooit weg.

Als je maar niet spaart om rond te komen. Rond komen moet je van je inkomen doen, en liefst zo dan je nog steeds wat kan sparen voor onvoorziene uitgaven. En met dit inkomen moet dat wel lukken.

21 is een mooie leeftijd om op jezelf te gaan, maar dat is 23 ook.
Ik sta op dit moment voor de keuze om ja of nee te zeggen tegen de woning. De woning is wel echt precies wat ik zoek en heel erg geschikt.
Mijn ouders hebben mij graag thuis, en ik ik hoef zeker niet weg. Ik wil ook niet weg omdat het niet gezellig is, maar meer omdat ik het op eigen benen staan steeds meer wil. Daarbij is thuis wonen met een onregelmatige baan niet altijd handig, mijn ouders moeten er vaak veel rekening mee houden wanneer ik mee eet, wanneer niet, ik kom soms thuis in ochtenden ( na nachtdienst) of ik moet erg vroeg mijn bed uit.

Precies de gedachte dat 23 ook geschikt is zeiden mijn ouders ook direct, dat het misschien toch wat vroeg is.
anoniem_393488 wijzigde dit bericht op 12-12-2019 20:15
0.31% gewijzigd
Zelfs jaren later heb je nog wel eens een maandje waarin de onverwachte kosten een beetje tegenvallen waardoor je de week voor je volgende salarisstorting even uit je voorraadkast moet leven.
Dat is onderbewust biologisch voorgeprogrammeerd, zodat er niet te veel eten over de datum gaat.
Alle reacties Link kopieren
Kerstvrouw schreef:
12-12-2019 20:00
Ga je huren of kopen?
ik ga huren, 690 p/m
+ op die leeftijd mag je ook heus nog wel eens een keertje boodschappen doen in de koelkast van je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Het zal niet super veel zijn maar ik mis de kosten van een telefoon abbo en benzine kosten van de auto.
Ik mis ook reserveringen voor wanneer er iets stuk gaat in huis of aan de auto.
Lees even het nibud voor tips!
Alle reacties Link kopieren
Kerstvrouw schreef:
12-12-2019 20:06
Het zal niet super veel zijn maar ik mis de kosten van een telefoon abbo en benzine kosten van de auto.
Ik mis ook reserveringen voor wanneer er iets stuk gaat in huis of aan de auto.
klopt inderdaad, benzine kosten en kosten reserveren voor dat iets stuk gaat komt er nog bij.. dacht ik dat ik het meeste gehad had. hahaha
Alle reacties Link kopieren
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 20:03
Ik sta op dit moment voor de keuze om ja of nee te zeggen tegen de woning. De woning is wel echt precies wat ik zoek en heel erg geschikt.
Mijn ouders hebben mij graag thuis, en ik ik hoef zeker niet weg. Ik wil ook niet weg omdat het niet gezellig is, maar meer omdat ik het op eigen benen staan steeds meer wil. Daarbij is thuis wonen met een onregelmatige baan niet altijd handig, mijn ouders moeten er vaak veel reling mee houden wanneer ik mee eet, wanneer niet, ik kom soms thuis in ochtenden ( na nachtdienst) of ik moet erg vroeg mijn bed uit.

Precies de gebracht dat 23 ook geschikt is zeiden mijn ouders ook direct, dat het misschien toch wat vroeg is.
Als je precies die leuke woning nu krijgt aangeboden zou ik er voor gaan!

21 is niet te vroeg, maar het is fijn om te horen dat ze je nog graag even hadden gehouden toch?
Ben je Belgisch to?
Alle reacties Link kopieren
Op jezelf, doen. Mooi salaris toch? Om te beginnen.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Je bent net afgestudeerd VK. Er is een enorm tekort in de zorg, dus na wat ervaring kun je overstappen en een beter salaris onderhandelen. Plus je krijgt waarschijnlijk ORT, of heb je dat al meegerekend bij je inkomen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als dit een voor jou perfect huis is, doen!
Zoveel keus is er niet op die markt momenteel.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
12-12-2019 20:23
Je bent net afgestudeerd VK. Er is een enorm tekort in de zorg, dus na wat ervaring kun je overstappen en een beter salaris onderhandelen. Plus je krijgt waarschijnlijk ORT, of heb je dat al meegerekend bij je inkomen?
De ORT heb ik erbij opgeteld, een gemiddelde genomen van wat ik normaal verdien aan ORT.

Ja switchen bedacht ik mij ook, maar gezien mijn werkgever mijn studie heeft betaald moet ik nog er nog 2 jaar blijven werken, anders moet ik een forse terug betaling doen van mijn studiegeld. En ik studeer geneeskunde op het moment op de kosten van mijn werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven