Geld & Recht alle pijlers

rondkomen

12-12-2019 19:50 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben 21 jaar en net afgestudeerd HBO verpleegkundige.

Ik ben van plan om uit huis te gaan, alleenwonend.

Nu heb ik een grove berekening gemaakt van de vaste lasten.
Deze gaan ongeveer 1100 per maand bedragen (hierin zit huur, gemeentelijke toeslagen, energie, internet + TV, auto verzekering, zorg verzekering, inboedelverzekering etc.)

Zoals mijn berekening het toelaat zou ik 800 euro in de maand overhouden voor:
- Boodschappen
- Sport abonnement (35 euro p/m)
- Leuke dingen
- Kleding
- Onverwachte uitgaven zoals verjaardagen, iets gaat stuk in het huishouden etc.
- Mogelijkheid om te sparen.

Als ik deze berekening bekijk vermoed ik dat dit ruim haalbaar is per maand.
Ik twijfel echter op het moment of het niet verstandiger is om bijvoorbeeld nog een jaartje thuis te blijven en goed te sparen. Nu heb ik toch wel goed gespaard, maar na het inrichten van mijn appartement denk ik dat mijn huidige spaargeld gehalveerd is.

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie tips voor mij?


-
anoniem_393488 wijzigde dit bericht op 12-12-2019 19:55
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lekker blijven zitten dan. Volgens mij heb je het goed geregeld.

Ik heb sinds vorig jaar een eigen huis en hou alles aan inkomsten en uitgaven bij in excel. Dat vind ik wel een aanrader.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu een leuk appartementje kan krijgen dan doen.

Je ouders vinden het ook moeilijk als je het huis uit gaat op je 23e of 25e.

Maar eens zal je op eigen benen moeten staan en moeten je ouders je loslaten.

21 is een prima leeftijd daarvoor.

Je kan nu een leuk appartement huren. Dat is volgend jaar of later nog maar afwachten en dan krijg je spijt dat je dit hebt laten lopen.

Financieel lijkt het goed te doen.
Iemand zei ik mis sparen voor de vakantie. Masr in principe hoeft dat ook niet. Je krijgt immers ook vakantiegeld.
Appartementje nemen! 21 is een heerlijke leeftijd om op jezelf te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 1900 zeer royaal hoor. Ik zou zeker fijn alleen gaan wonen.
Ja hoor, lekker doen! Je bent eraan toe, de kans op een fijne woning doet zich voor en je hebt een (goed en vast) inkomen. Alles staat op groen!
Inrichten kan trouwens ook met navraag bij familie / bekenden / marktplaats / kringloop meubels en goedkope stoffering via kwantum etc inrichting hoeft echt niet je halve spaargeld te kosten!
Alle reacties Link kopieren
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 20:28
De ORT heb ik erbij opgeteld, een gemiddelde genomen van wat ik normaal verdien aan ORT.

Ja switchen bedacht ik mij ook, maar gezien mijn werkgever mijn studie heeft betaald moet ik nog er nog 2 jaar blijven werken, anders moet ik een forse terug betaling doen van mijn studiegeld. En ik studeer geneeskunde op het moment op de kosten van mijn werkgever.

Maar sowieso krijg je de komende jaren je jaarlijkse periodieke verhoging, ga ik van uit? Dus het wordt alleen maar méér.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
12-12-2019 21:10
Maar sowieso krijg je de komende jaren je jaarlijkse periodieke verhoging, ga ik van uit? Dus het wordt alleen maar méér.
Maar de huur zal af en toe ook wel geïndexeerd worden en ook de kosten van eten en benzine stijgen af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-12-2019 21:12
Maar de huur zal af en toe ook wel geïndexeerd worden en ook de kosten van eten en benzine stijgen af en toe.

Ja, en misschien gaat de wasmachine eerder stuk dan de Consumentenbond beweerd.

Ik had het over haar salaris.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ja voor de onverwachte uitgaven daar spaar je dan voor he of zoals voor kerst niet uw cadeaus of eten in een keer kopen maar spreiden over aantal maanden. of in het jaar kijken of je tijdens solden kloppen kunt doen, is maar een van de vele voorbeelden, voor belastingen moet je ook sparen..
Alle reacties Link kopieren
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 20:28
De ORT heb ik erbij opgeteld, een gemiddelde genomen van wat ik normaal verdien aan ORT.

Ja switchen bedacht ik mij ook, maar gezien mijn werkgever mijn studie heeft betaald moet ik nog er nog 2 jaar blijven werken, anders moet ik een forse terug betaling doen van mijn studiegeld. En ik studeer geneeskunde op het moment op de kosten van mijn werkgever.
Dit viel me even op. Je studeert geneeskunde op kosten van je werkgever? Dan moet je waarschijnlijk ook nog ergens twee jaar co-schappen lopen, waarin je geen salaris krijgt? Of in elk geval geen ORT omdat je geen diensten werkt. Dat is wel iets om ook even goed rekening mee te houden, want dan moet je dus behoorlijk wat spaargeld hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog een jaartje thuis blijven en sparen. Zeker omdat je het best goed hebt thuis. Uit huis kun je nog je hele leven.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar ze kan nu een appartement krijgen, en er is woningnood, ik zou t wel weten.
En 800 over houden kan je prima van leven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zit in team opjezelfgaan. Je hebt de leeftijd, de omstandigheden én een woning. Doen dus!
Doen
Alle reacties Link kopieren
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 20:03


Precies de gedachte dat 23 ook geschikt is zeiden mijn ouders ook direct, dat het misschien toch wat vroeg is.
Ach welnee, je ouders willen je gewoon nog graag een tijdje bij zich houden.
Gewoon doen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-12-2019 21:12
Maar de huur zal af en toe ook wel geïndexeerd worden en ook de kosten van eten en benzine stijgen af en toe.
Ja of de atoombom valt. Of ze stapt morgen onder tram 5.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg doen! Je leert het meeste, en de meest waardevolle, dingen door ze zelf te ervaren en gewoon te doennnn.
Alle reacties Link kopieren
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 20:03
ik ga huren, 690 p/m
Hoe kom je dan aan die 1100? Dat heb ik ook aan vaste lasten maar krijg huursubsidie. Weet niet of je dat met jouw salaris krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Doen! Wat een mooie kans!

Kom je echt niet rond dan kun je altijd een leuke huisgenoot zoeken. Genoeg studenten die wel op zichzelf willen, maar niet in een studentenhuis willen wonen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
12-12-2019 22:20
Hoe kom je dan aan die 1100? Dat heb ik ook aan vaste lasten maar krijg huursubsidie. Weet niet of je dat met jouw salaris krijgt.
Met haar salaris al niet veel meer, maar omdat ze 21 is helemaal niks. Tot je 23e ligt de grens qua huur namelijk lager, rond de 430 euro.
Als TO 23 zou zijn, zou ze rond de 10-15 euro per maand krijgen, dus dat zet ook niet echt zoden aan de dijk.
Alle reacties Link kopieren
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 20:28
Ja switchen bedacht ik mij ook, maar gezien mijn werkgever mijn studie heeft betaald moet ik nog er nog 2 jaar blijven werken, anders moet ik een forse terug betaling doen van mijn studiegeld. En ik studeer geneeskunde op het moment op de kosten van mijn werkgever.

Wauw, hoe dan? Je krijgt netto 1900 in de maand voor hoeveel uur dan? Er blijft dan toch niet heel veel over naast de contacturen op de uni? Je doet in elk geval iets heel erg goed als ik het zo lees :proud: .
nausicaa schreef:
12-12-2019 21:21
Dit viel me even op. Je studeert geneeskunde op kosten van je werkgever? Dan moet je waarschijnlijk ook nog ergens twee jaar co-schappen lopen, waarin je geen salaris krijgt? Of in elk geval geen ORT omdat je geen diensten werkt. Dat is wel iets om ook even goed rekening mee te houden, want dan moet je dus behoorlijk wat spaargeld hebben.
.
Of een huisgenootje kwijt kunnen. Is dat een optie to mocht het financieel nodig zijn?
Alle reacties Link kopieren
Doen. Lekker op jezelf gaan wonen. Dat kan prima met jouw inkomen. Je zult wel af en toe keuzes moeten maken, maar daar leer je van.

Je mag vast bij je ouders terug komen als het echt niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
LanaRomkens schreef:
12-12-2019 19:59
ja haalbaar is het zeker. Maar was je niet bang dat je op een punt komt dat je zo veel onverwachte uitgaven had dat je dingen niet meer kon betalen? en lette je erg nauw op je uitgaven? kon je wel nog soms uiteten en dat ene kledingstuk kopen wat je graag zou willen kopen?

Uit eten en kleding kan makkelijk, kon meer dan genoeg leuke dingen doen, maar ik lette wel op met boodschappen en bestel eigenlijk nooit eten. Dus keuzes maken inderdaad. Maar van 800 euro zou je toch 200-300 moeten kunnen sparen voor onverwachtse uitgaven. En je krijgt vakantiegeld natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
12-12-2019 23:20
Wauw, hoe dan? Je krijgt netto 1900 in de maand voor hoeveel uur dan? Er blijft dan toch niet heel veel over naast de contacturen op de uni? Je doet in elk geval iets heel erg goed als ik het zo lees :proud: .
Inderdaad... Je verdiend vest wel goed, helemaal als he pas 21 bent. En dan wel je ook nog niet fulltime én je studie wordt betaald? Wow. Ik zou inderdaad bijna vragen of je geen rekenfout gemaakt hebt.

1900 euro netto is een prima inkomen voor een aanstaande (zijn gezinnen die ervan rondkomen), dus dat lukt je wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven