Geld & Recht alle pijlers

Rustig blijven voor de rechter

27-04-2011 08:58 49 berichten
Ik twijfel of dit bericht bij "geld & recht" of meer bij "psyche" hoort, ik plaats het maar even hier.

Vrijdag ochtend moet ik voor de rechter verschijnen. Het is een vervelende zaak waar ik zelf heel emotioneel van wordt. Als ik al denk aan de tegenpartij dan raak ik emotioneel en geirriteerd. Mijn advocaat heeft me gezegd dat ik te allen tijde rustig moet blijven. Kunnen jullie tips geven hoe ik dat best kan doen als ik daar zit? Ik zit er gewoon heel erg mee, ben enorm gedupeerd door die vent en zou graag een hart onder de riem willen.

Hebben jullie ook tips hoe ik rustig kan blijven? Gewoon rustig antwoord geven op de vragen die gesteld worden? Ik ben anders bang dat de ander zal zeggen: "zie je wel hoe agressief zij reageert".
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. Bij mij helpen valeriaan tabletten erg goed om kalm te blijven.

Bel anders je huisarts even, misschien heeft hij een kalmeringsmiddel voor je waar je wel alert bij blijft.

Sterkte!
Wat vervelend voor je zeg, kan me voorstellen dat je je hier druk over maakt. Maar het ís natuurlijk écht beter voor je als je rustig blijft...

Kun je niet een soort mantra voor jezelf bedenken, dat je die ander veel beter kunt 'pakken' als jij maar rustig blijft? Ik heb geen ervaringen met rechtzaken, maar kan me niet voorstellen dat de advocaat van de tegenpartij echt zo handelt als in Amerikaanse series, en gewoon een redelijk vriendelijke man/vrouw zal zijn. Misschien dat je je gewoon alleen op deze persoon kunt richten, en de tegenpartij categorisch negeren?

Succes in ieder geval!
Moet jij alleen aanwezig zijn, of moet je ook je verhaal doen?

In het eerste geval zou ik naar de huisarts gaan om iets kalmerends te halen. Valeriaan en Bach spul doen bij mij niets.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vraag een bèta-blokker aan je HA, dat is erg goed om te zorgen dat de adrenaline niet uit je oren komt.
Een paar oxazepams slikken. Homeopatisch spul werkt niet.
Ik zou ook een pilletje slikken. Let er wel op dat je niet oogt alsof je onder de pillen zit

Gewoon 1 pilletje om het gevoel wat af te vlakken. En verder volledig en continu beseffen dat als je flipt, dat het in je nadeel zal werken. Focus.
Diep inademen voor je naar binnen gaat. Probeer naar/tegen de rechter te praten en niet tegen de tegenpartij. Je zit er om jouw kant van het verhaal te vertellen tegen de rechter dus laat de ander maar lekker praten. Laat je niet uit de tent lokken. Neem een flesje/bekertje water mee, dan kun je af en toe een slokje water nemen. Zorg dat je tissues bij de hand hebt voor als je emotioneel wordt. Zeg gewoon eerlijk dat je zenuwachtig bent. Rechters zijn ook mensen. Ze doen dit soort zaken dagelijks en begrijpen echt wel dat de mensen die voor hun zitten zenuwachtig en gespannen zijn. Ze kunnen echt wel door wat emoties heenkijken (zolang je de tegenpartij niet fysiek aanvalt).
Valeriaan helpt bij mij toevallig wel. Placebo? Maybe, boeiend?

Wie weet helpt dat bij TO net zo goed.

Ik heb het gebruikt bij mijn examens, HBO tentamens, afrijden etc.
Ik zou niet direct naar allerlei middeltjes grijpen, maar gewoon aan het begin aangeven bij de rechter dat je het wellicht moeilijk gaat vinden om rustig te blijven. Rechters zijn echt wel gewend aan emoties in de rechtszaal. Zolang je niet agressief wordt, is er weinig mis.

Vervolgens je alleen tot de rechter richten. Ik weet niet in wat voor soort zaak je moet verschijnen, maar meestal is het zo dat ook al stelt de advocaat van de tegenpartij je vragen, je antwoordt richting de rechter (hetzelfde dus wat de raadsheer/getuige in de zaak tegen Wilders deed maar wat daarin door jan en alleman werd opgevat als teken van superioriteitsgevoelens van de getuige. Hij deed gewoon wat juridisch zuiver is ). Dat maakt het misschien wat makkelijker voor jou om zakelijker te blijven.

Meestal hebben de rechter en de griffier wel een kan water staan, vraag gerust een glas als je denkt dat 't helpt.
Valeriaan is niet homeopathisch en geen placebo.
quote:Kastanjez schreef op 27 april 2011 @ 09:06:

Wat vervelend voor je zeg, kan me voorstellen dat je je hier druk over maakt. Maar het ís natuurlijk écht beter voor je als je rustig blijft...

Kun je niet een soort mantra voor jezelf bedenken, dat je die ander veel beter kunt 'pakken' als jij maar rustig blijft? Ik heb geen ervaringen met rechtzaken, maar kan me niet voorstellen dat de advocaat van de tegenpartij echt zo handelt als in Amerikaanse series, en gewoon een redelijk vriendelijke man/vrouw zal zijn. Misschien dat je je gewoon alleen op deze persoon kunt richten, en de tegenpartij categorisch negeren?

Succes in ieder geval!

Een vriendelijke man/vrouw die het belang van zijn client (neem aan de dader) verdedigt zal 't bloed al gauw onder je nagels vandaan halen.

En de te lage straffen die er gegeven worden en de zelfvoldane blik van de dader kunnen iemand wel over de afgrond drijven.

Ken via internet 'n vriendin van 'n vrouw die door gegooide stoeptegels omkwam op de snelweg en zij is toen mee naar 't proces geweest. Je zou van minder moordneigingen krijgen om die daders finaal te molesteren en af te maken.

Jezelf drogeren lijkt me dan toch wel handiger als het jezelf aan gaat.
Ik adviseer je ook geen pilletje te nemen.

Ossiepossie heeft goed advies, sluit ik me helemaal bij aan. Met een pilletje op, loop je kans te suf te zijn, niet de voorgenomen antwoorden te geven.

Probeer evt je advocaat nog te spreken te krijgen voor die tijd om nog eens rustig door te nemen hoe het wss zal gaan verlopen, zodat je goed voorbereid bent.

Probeer de tegenpartij te negeren en laat je niet opfokken. Let op je ademhaling en dreigt het je op momenten teveel te worden, haal dan aantal keer diep adem en zeg tegen jezelf dat het zo voorbij is.

Heel veel sterkte en echt waar die rechter zal je hoofd er niet afbijten!
Nope
Het is de kunst de tegenpartij volledig te negeren en je te richten op de je grootste vriend, de rechter, van de rechter moet je het hebben, deze bepaald aan het einde van de zaak de uitslag.

Richt je uitsluitend en alleen op de rechter.

De tegenpartij is in jouw bewustzijn niet aanwezig.

Dat is de beste tip die ik je kan geven.
Het hoeft geen dader-slachtoffer zaak te zijn. Het kan ook om een echtscheiding gaan, een omgangsregeling of een zakelijk geschil. De rechtbank doet meer dan alleen strafzaken.
't kan ook helpen om tegen de rechter uit te spreken dat je het erg moeilijk vindt om daar te zijn en je verhaal te doen, omdat je erg emotioneel eronder bent en daardoor sneller geirriteerd bent dan normaal. Je mag best zeggen dat het frustrerend voor je is dat hij ..... (zeker als je ooit ook verliefd op hem was en hem volledig vertrouwde.)

Diep ademhalen en even nadenken voor je iets zegt. Je niet uit je tent laten lokken door diepe zuchten of rollende ogen en dat soort dingen (door de tegenpartij).

Veel succes! Laat je weten hoe het gegaan is?
Zorg dat je je favoriete muziek bij je heb op je i-pod oid. Als je even pauze heb ofzo kan je jezelf kalmeren.

Heel veel succes.
Vaak zit je ook maar in een klein zaaltje waarbij de tegenpartij een stukje verderop naast jouw advocaat zit zeg maar. Een eind uit elkaar maar daardoor geen oogcontact met elkaar.

Mocht je elkaar toch te zien krijgen probeer dan te focussen op zijn/haar shirt ofzo. Niet naar het gezicht kijken. Tijdens de zitting idd diep en rustig in- en uitademen voordat je een antwoord geeft. Probeer om tijdens dingen die door tegenpartij's advocaat gezegd worden waar je het niet mee eens bent, niet meteen te reageren. Je kunt wel d.m.v. gezichtsuitdrukkingen laten zien dat er onzin verteld wordt, maar wacht op je beurt. Je kunt dan terugkomen op hetgene er net verteld werd en dan jouw versie van het verhaal vertellen.

Zet dingen die je pertinent wilt zeggen op papier en hou het gerust voor je. Hou een pen bij de hand zodat je dingen kunt opschrijven die je hoort en waar je later op terug wilt komen.

Denk maar zo....een rechter die ziet dat er met jou niks mis is, is toch meer voor rede vatbaar. Dus....relaxxxxx !!!

Heel veel succes
Ook bestaat er Valeriaan concentratie. Valeriaan kalmeert je maar maakt je niet suf. Het versterkt juist de concentratie.

Als we AlettaJacob mogen geloven dan is (zoals ik eigenlijk al dacht) het geen placebo en niet homeopatisch.
Gaat er iemand met je mee om je te steunen?

Ik heb ook nachtenlang wakker gelegen voor mijn rechtzaak, omdat ik bang was op het cruciale moment te gaan stotteren of het niet meer zou weten.

Twee goede vriendinnen zijn met me meegegaan, en ik heb tussen hen in gewacht tot het zover was, met mijn advocaat erbij, die ik toen ook voor het eerst 'in vol ornaat' gekleed in toga zag.

Voor de zekerheid had ik een flesje rescue remedie van Bach in mijn zak zitten. Een spraytje dat je op je tong kan doen, en dat direct zou kalmeren. Toen ik vlak voor de zitting naar het toilet ging heb ik het nog een keer extra gebruikt. Of het gewerkt heeft weet ik niet, misschien was het vooral het psychologische effect, maar uiteindelijk is het goed gegaan, en achteraf vond ik het zeker meevallen.
Valeriaan kan volgens mij geen kwaad om het scherpe randje eraf te halen.

Verder eens met de gegeven tips: geconcentreerd en diep ademhalen naar je navel, beide voeten op de grond houden en focussen op de rechter en je eigen advocaat en je tegenpartij waar mogelijk negeren en niet aankijken.

Sterkte!
Probeer met je buik adem te halen.

Dus als je inademt zet je buik uit. Misschien eerst oefenen.

Je wordt er rustiger van en je ziet er meer ontspannen uit.

Als er een vraag gesteld wordt, herhaal je die eerst rustig in je hoofd. Bedenk je antwoord en herhaal dat in je hoofd, pas dan zeg je het hardop.

Rust en tijd nemen zorgt er voor dat mensen je serieuzer nemen en het dwingt respect af. Jij bent de tijd waard, de rest moet maar wachten tot jij tijd hebt om te antwoorden.

Het herhalen zorgt er voor dat je beter luistert en dat je je antwoord mentaal oefent. Daardoor komt het zekerder over als je je antwoord uitspreekt.

Als je nooit kalmeringsmiddelen gebruikt, zou ik het nu ook niet gaan doen. Je weet nooit hoe je er op reageert. Straks zit je in de rechtzaal weg te doezelen.
quote:StabiloBoss schreef op 27 april 2011 @ 09:54:

Als er een vraag gesteld wordt, herhaal je die eerst rustig in je hoofd. Bedenk je antwoord en herhaal dat in je hoofd, pas dan zeg je het hardop.

Rust en tijd nemen zorgt er voor dat mensen je serieuzer nemen en het dwingt respect af. Jij bent de tijd waard, de rest moet maar wachten tot jij tijd hebt om te antwoorden.

Het herhalen zorgt er voor dat je beter luistert en dat je je antwoord mentaal oefent. Daardoor komt het zekerder over als je je antwoord uitspreekt.Dat zou ik niet al te ruim nemen... De rechtbank staat onder een grote tijdsdruk dus die heeft meestal alles vrij strak ingepland. Als iemand dan uitvoerig gaat nadenken, wekt dat eerder irritatie dan dat men denkt 'hee wat een zeker antwoord!'
De rechter op de hoogte brengen van je gevoel? Absoluut niet doen!

Ik adviseer wel een bètablokker. Een hele lichte dosering, zodat je dat opgefokte gevoel niet hebt, maar nog wel zeer helder bent.

Huilen in de rechtzaal is geen schande. Daar hoef je je niet druk om te maken. Boos en of agressief worden moet je zien te voorkomen. Dat kan wel tegen je werken. Voel je woede opkomen, denk dan desnoods aan de boodschappen die je nog moet doen. Maar probeer je mond te houden. Mensen beledigen moet je ook niet doen.

Vraag je advocaat om advies.
Een bètablokker dempt de symptomen van zenuwen en angst. Je zult dan niet zo erg zweten en je hart in je keel voelen, maar ik weet niet of het je minder geneigd zal maken om heel boos te worden. Het nadeel van oxazepam is weer dat het je suf kan maken. Valeriaan kan helpen, maar ook daar kun je in hogere doseringen suf van worden.

Of medicatie slim is, weet ik niet, maar mocht je iets willen gebruiken, probeer dan in elk geval vantevoren het effect uit, liefst meer dan één keer. Dan kun je eventueel de dosering nog aanpassen of je strategie wijzigen.

Verder helpt het misschien om vantevoren te bedenken wat je gaat doen als je een dusdanige boosheid op voelt komen, dat je bang bent dat je de controle gaat verliezen. Je hoeft niet emotieloos te zijn hoor, maar agressie en schreeuwen lijken me niet slim voor je zaak. Bedenk en oefen desnoods wat je doet als je die emotie voelt opkomen. Haal bijvoorbeeld een paar keer diep adem, en neem vooral je tijd. Als je net een vraag moet beantwoorden, vraag dan desnoods of je even de tijd mag nemen/een glas wat mag/whatever omdat je moeite hebt je boosheid in te houden. Bied daarvoor je ook excuses aan, dat helpt om redelijker over te komen. Als je echt grote problemen verwacht met je emoties, dan raad ik je aan om zo'n riedeltje ("het spijt me heel erg, maar ik merk dat ik echt moeite moet doen om mijn boosheid te beheersen nu. Zou ik eerst even een glas water mogen? Dank u") te oefenen tot je scheel kijkt, zodat het bijna automatisch gaat en het makkelijk is op het moment dat je het nodig hebt. Probeer je verder te focussen op je ademhaling, dat helpt echt.

Sterkte tijdens de zitting!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven