Geld & Recht alle pijlers

Salaris en loonstrook niet gelijk

22-05-2020 20:35 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend werkt als vrachtwagenchauffeur. In zijn contract staat dat ie een salaris heeft van 1987 € bruto. Alles volgens de cao enz ook vakantiegeld enzo. Op zijn loonstrook staat bij het netto uit te betalen bedrag elke keer rond de 26/ 2700 €, zitten overblijfskosten overwerk enz bij in hij krijgt dus elke maand maar 2000 op zijn rekening. Ik heb gezegd volgens mij word je genaaid aan alle kanten. Want van het netto bedrag op zijn loonstrook is alles al af vakantiegeld loonheffing pensioen enz. Nu krijgt hij dus ook geen vakantie geld want dat zit volgens de baas bij zijn loon in. Is nergens te vinden niet in het contract en niet op zijn loonstrookjes daar word elke maand een bedrag vakantiegeld ingehouden. Hij wil nu dus zijn mond niet open trekken omdat ie bang is zijn baan kwijt te raken. Ik heb zoiets jij krijgt elke maand veels te weinig betaald dus kom voor jezelf op. Iemand enig idee hoe we dit op moeten lossen
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
23-05-2020 10:46
Ja dan verdien je misschien 2.700 bruto. Maar geen 2.700 netto. Voor 2.700 netto, moet je ongeveer 4.000 bruto verdienen.
Voor 40 uur idd. En dan werken de meesten nog zo'n 15 tot 20 uur per WEEK over a 130% uurloon. Dus 2700 netto is echt een heel gebruikelijk chauffeurs loon, hoef je niks uitzonderlijks voor te doen. Alleen veel werken. Ze werken gewoon 150% tegenover een gemiddelde NL werkweek.
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 09:42
Zolang to de loonstrook niet plaatst valt er niks zinnigs over te zeggen natuurlijk. To zal de eerste niet zijn die dat ding verkeerd leest. Daarnaast zal TO dan ook de bankrekening van vriend moeten kunnen inzien om te weten of hij wel eerlijk is.



Dat TO het verkeerd leest (of in ieder geval hier verkeerd omschrijft) is wel duidelijk, gezien de opmerking in de OP dat vakantiegeld er af getrokken wordt volgens het loonstrookje.
Alle reacties Link kopieren
Bamboo_90 schreef:
23-05-2020 09:26
Dit vraag ik me ook af inderdaad. Maar dat is lastig te zeggen zonder de strook inhoudelijk te zien.

Laat vriend aan zijn werkgever vragen wie de loonstroken opmaakt en of diegene hem uitleg kan geven over hoe een en ander berekend wordt. Is een normale vraag om te stellen.

Maar ben ik de enige die €2700 netto totaal niet verwacht had als salaris voor een vrachtwagenchauffeur?
Dan zit je in een bubbel zonder chauffeurs.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
23-05-2020 09:34
Voor een internationaal chauffeur zijn dit geen gekke bedragen. Het uurloon is lager, maar ze zitten natuurlijk 40-80 uur pw op de vrachtwagen. Tel daarbij de andere onkostenvergoedingen zoals overnachting, eten, douchen etc en dan zit je ruim op dat bedrag.
Daar heb je een heel goed punt! Dank voor de toelichting.
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Alle reacties Link kopieren
Wil wel printscreen plaatsen maar lukt niet. En ik bedoel dat het vakantiegeld word ingehouden van het bruto loon.
TamaraZ schreef:
23-05-2020 23:10
Wil wel printscreen plaatsen maar lukt niet. En ik bedoel dat het vakantiegeld word ingehouden van het bruto loon.


maar dat is echt heel gek, dat kan niet kloppen


om een plaatje te posten moet je het ergens uploaden en dan dat linkje hier plaatsen

je hebt nog te weinig posts om zelf een plaatje te posten, maar je kunt wel een linkje naar de upload neerzetten
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch ook even het loonstrookje overtypen?
https://www.startpagina.nl/v/financien/ ... k-stappen/
Alle reacties Link kopieren
TamaraZ schreef:
23-05-2020 23:10
Wil wel printscreen plaatsen maar lukt niet. En ik bedoel dat het vakantiegeld word ingehouden van het bruto loon.
Dat lijkt me heel sterk.... Bedoel je dat er een reservering wordt gemaakt? Dat moet dan een 'plus' zijn, en nooit een min. Vakantiegeld komt bovenop loon, het gaat er niet vanaf....
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hier de strook uploaden en dan hier de link delen (wel even de privé gegevens zwartmaken natuurlijk....)

https://www.mupload.nl/
Alle reacties Link kopieren
Ja dat bedoel ik Zarah staat bij cumultaties
Alle reacties Link kopieren
TamaraZ schreef:
24-05-2020 00:05
Ja dat bedoel ik Zarah staat bij cumultaties

Waar :confused: ?
Alle reacties Link kopieren
Bij bedrijven aangesloten bij CAO goederenvervoer is het meestal zo dat je je vakantiegeld per kalenderjaar krijt
Dus nu in Mei krijg je al je vakantiegeld over 2020. Hierdoor kan het inderdaad zijn dat bij cumulaties ( dus de totaalbedragen over dit jaar) je vakantiegeld negatief staat, omdat wanneer je nu uit dienst gaat, dit terug moet betalen, omdat je al meer uitbetaald hebt gekregen dan opgebouwd.
Zie ook deze link, kon even geen recentere site vinden, maar werkt nog steeds zo:
https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beroep ... kantiegeld
Bij mijn werkgever gebeurt dit ook zo.
Vraag me niet waarom, want heb dit vanaf het begin dat ik hier in dienst ben, al heel vreemd gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Verblijfskosten zijn een netto onkostenvergoeding. Die worden vaak ook contact uitbetaald dus dan krijg je ze niet nog een keer via de bank. Raar verhaal dat je vriend niet over het salaris met zijn baas wil overleggen als er 600-700 euro verschil in zit. Kan het niet zijn dat hij het cash krijgt en het ergens anders aan op maakt maar dat niet tegen jou wil zeggen?
S-Groot schreef:
24-05-2020 07:36
Waar :confused: ?
Cummulatieven. Dat is het totaal van het jaar tot die maand. Dus bruto 2000 per maand is cummulatief 10.000 in mei. Dat staat vaak rechts op de loonstrook naast het maandbedrag.

Per maand al vakantiegeld betalen mag vaak wel als het duidelijk op de loonstrook staat. Je krijgt je vakantiegeld dan namelijk eerder dan in mei of juni zoals in de cao staat. Positief afwijken van de cao mag bijna altijd tenzij het een standaard cao is. Meeste cao is minimum cao.
Bij de vakbond fnv heb je stichting vnb speciaal voor naleving van de cao s in beroepsgoederenvervoer en deze toeslagen zijn inderdaad heel normaal als je internationaal rijdt en dus dagen van huis bent.

Ik zou dat strookje ook niet gaan overtikken hier. Niemand die er uit gaat komen,want je hebt

Overuren- en weekendtoeslagen
Verblijfkostenvergoeding
Toeslagen eendaagse nachtritten
Ploegendiensttoeslag
Overstaan vergoeding
Feestdagtoeslag
Toeslagen bij vakantiedagen (ORT-waarde)
Vuilwertoeslag
Koudetoeslag

Stichting vnb helpt ook niet leden. Ik zou deze stichting verkiezen boven je rechtsbijstand. Deze loonstroken zijn nogal ingewikkeld en echt geen bruto loon minus loonbelasting en pensioen is nettoloon. Was het maar zo.
Alle reacties Link kopieren
Typ gewoon alles even over, dan kan iedereen pas echt zien wat er mis is.
Alle reacties Link kopieren
.
calimero88 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 20:11
99.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend gebeld met de Stichting VNB. Alles gemaild en er klopt idd helemaal niks van. Baas houd zich niet aan de cao sowieso. Hun zeiden liever vandaag nog naar de rechter dan morgen. Zijn salaris is vandaag gestort zonder vakantiegeld. Hij heeft gebeld en gezegd dat ie een gesprek wil. In afwachting van wat daar uit komt gaan hij zien wat de verdere stappen zijn.
Heftig TamaraZ! Hebben jullie rechtsbijstand?
Goed dat je contact hebt opgenomen met de Stichting VNB. Zij weten immers alles over deze cao. Succes verder!!
Alle reacties Link kopieren
Ja hij heeft gelukkig een rechtsbijstand verzekering. Bedankt iedereen en Sneeuwwitje jij voor de tip van de VNB.
Oh gelukkig! Dat scheelt je zoveel kopzorgen! Goed dat je alert bent geweest :) . Hoop dat hem (jullie) een lekkere smak geld te wachten staat!
Alle reacties Link kopieren
Laat je nog even weten hoe het afgelopen is? Je man vindt sowieso in een mum van tijd een andere baan als chauffeur mocht hij niet meer voor zijn huidige werkgever willen of kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes! Goed dat jullie stappen zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven