Geld & Recht alle pijlers

Salaris en loonstrook niet gelijk

22-05-2020 20:35 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend werkt als vrachtwagenchauffeur. In zijn contract staat dat ie een salaris heeft van 1987 € bruto. Alles volgens de cao enz ook vakantiegeld enzo. Op zijn loonstrook staat bij het netto uit te betalen bedrag elke keer rond de 26/ 2700 €, zitten overblijfskosten overwerk enz bij in hij krijgt dus elke maand maar 2000 op zijn rekening. Ik heb gezegd volgens mij word je genaaid aan alle kanten. Want van het netto bedrag op zijn loonstrook is alles al af vakantiegeld loonheffing pensioen enz. Nu krijgt hij dus ook geen vakantie geld want dat zit volgens de baas bij zijn loon in. Is nergens te vinden niet in het contract en niet op zijn loonstrookjes daar word elke maand een bedrag vakantiegeld ingehouden. Hij wil nu dus zijn mond niet open trekken omdat ie bang is zijn baan kwijt te raken. Ik heb zoiets jij krijgt elke maand veels te weinig betaald dus kom voor jezelf op. Iemand enig idee hoe we dit op moeten lossen
Alle reacties Link kopieren
Gesprek is geweest. En baas was pissig dat we gebeld hadden naar de vakbond. Hij wil nu eind volgende week het vakantiegeld storten en het loon wat man tekort heeft gekregen in 6 delen betalen. Hij wil de oplossing van baas op papier hebben en dan naar de rechtsbijstand sturen of het allemaal mag en klopt.
Baas was pissig?? Wat een lef zeg. Hij heeft zelf z'n eigen werknemer bedonderd. Of het nou de bedoeling was of niet. Hij zou zich moeten schamen. Is hij nog met een verklaring gekomen? Of voelt hij zich alleen maar betrapt?

Goed aangepakt!
Wat was zijn verklaring dan?
Alle reacties Link kopieren
Geen verklaring. Maar voelt zich idd betrapt denk ik. Hij hoort zich aan de cao te houden. Man heeft ook al een aantal sollicitaties de deur uit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan jullie!
Ach ja werkgevers zijn wel vaker pissig op de vakbond. Ze hebben er vaak een hekel aan. Maar in 6 delen betalen lijkt mij best redelijk. Hij is de enige werknemer dus opeens een heel groot bedrag betalen is lastig. 6 termijnen is niet zo gek.

Succes verder.
Alle reacties Link kopieren
TamaraZ schreef:
04-06-2020 16:02
Geen verklaring. Maar voelt zich idd betrapt denk ik. Hij hoort zich aan de cao te houden. Man heeft ook al een aantal sollicitaties de deur uit gedaan.
Als vrachtwagenchauffeur kom je in deze tijd echt prima aan een baan. Ik zou wegwezen bij een baas die zo met z'n mensen omgaat en dan nog pissig wordt ook als je vraagt om waar je recht op hebt.
sneeuwwitje80 schreef:
04-06-2020 16:07
Ach ja werkgevers zijn wel vaker pissig op de vakbond. Ze hebben er vaak een hekel aan. Maar in 6 delen betalen lijkt mij best redelijk. Hij is de enige werknemer dus opeens een heel groot bedrag betalen is lastig. 6 termijnen is niet zo gek.

Succes verder.

Nou nee, werkgever heeft bewust het geld achter gehouden, terwijl de vaste lasten v/d man van Tamara gewoon doorliepen.
Ik had het hele bedrag in één keer geist.
Alle reacties Link kopieren
Goed aangepakt!

Ik weet niet over hoeveel tijd dit gaat (en dus hoeveel geld, 6x700 is een heel ander bedrag dan 12x700 euro). Bedenk wel dat als je vriend aan het solliciteren is naar iets anders en hij heeft dan nog een paar maanden salaris tegoed dat dit niet fijn is. Je hoort vaak genoeg van werkgevers die je dan nog even een oor proberen aan te naaien.

Het geld achterhouden lijkt mij ook een bewuste actie, dus je weet al dat de werkgever niet netjes is.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Mocht hij trouwens al langer in dienst zijn denk dan ook aan het vakantiegeld van afgelopen jaar. En check wat de afspraken zijn rondom pensioen.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
05-06-2020 11:32
Nou nee, werkgever heeft bewust het geld achter gehouden, terwijl de vaste lasten v/d man van Tamara gewoon doorliepen.
Ik had het hele bedrag in één keer geist.
Ja en als hij nu ontslag neemt dan ziet hij heet nooit meer verschijnen zonder rechtzaak. In delen betalen prima, maar niet meer dan 2 of 3!
Alle reacties Link kopieren
TamaraZ schreef:
04-06-2020 15:42
Gesprek is geweest. En baas was pissig dat we gebeld hadden naar de vakbond. Hij wil nu eind volgende week het vakantiegeld storten en het loon wat man tekort heeft gekregen in 6 delen betalen. Hij wil de oplossing van baas op papier hebben en dan naar de rechtsbijstand sturen of het allemaal mag en klopt.
Als je dit van je werkgever doet is het staande voet ontslag en vaak aangifte van diefstal bij de politie.

Gaat het om veel geld? Wordt het achterstallige nu wel betaald? Houdt hij zich aan de afspraken?

Echt was een boef!

Daar wil je niet meer voor werken, goed dat hij aan het solliciteren is.
Alle reacties Link kopieren
Hoera!

Ik zou wel als de donder op zoek gaan naar ander werk.

Want je kan er nu wel zeker van zijn dat deze baas al het mogelijke gaat doen om zo'n "mondige werknemer die het zelfs waagt de vakbond te vragen" zo snel mogelijk buiten te pesten.

Al helemaal als hij de enige werknemer is.


En ik zou mij opmaken voor dat het uiteindelijk alsnog een proces wordt.
Want ook zo'n eventueel ontslag + achterstallig loon zal wel niet al te netjes worden in zo'n mini-bedrijf.
(Hou je bijvoorbeeld maar klaar voor dat die kerel gewoon zichzelf failliet laat verklaren.
En daarna onder een andere naam - met eventueel een externe partner - gewoon terug begint.)


Je bent nog niet klaar met deze (binnenkort hopelijk ex-)baas van je man.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Was benieuwd of hij het vakantiegeld nu had overgemaakt.
Wat een nare man zeg :(
Alle reacties Link kopieren
Vakantie geld is overgemaakt. En we verwachten inderdaad dat het wel op een rechtzaak uit gaat lopen. Vriend heeft volgende week 2 sollicitatie gesprekken. Maar de sfeer is goed verpest. Volgende week komt zijn loon weer dus hij is benieuwd of de eerste betaling van het achterstallige loon er bij zit.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat hij zich nu aan zijn woord lijkt te houden maar ik snap dat je heeeel voorzichtig bent geworden. Bah wat naar :( hopelijk kan die snel ergens anders terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven