Geld & Recht alle pijlers

Salaris, Kerst en Dertiende Maand

20-12-2011 16:04 38 berichten
Warning: saaiste topic ooit. En: dit is mijn eerste kerst met een 'echte' baan dus vergeef me mijn onwetendheid.

Dit is de kees: ik wil een paar dagen weg met kerst, vanaf vrijdag, maar ik ben blut.

Nu wordt mijn salaris normaal op/rond de 24e gestort. Maar dat valt op een zaterdag. De maandag erop is het tweede kerstdag. Wanneer zou het komen (glazen bollen paraat!) of is het gebruikelijk dat je loon voor de kerst wat eerder komt (daar hoop ik stiekem een beetje op)?

En dan nog iets: ik heb toen ik aangenomen werd iets opgevangen over een dertiende maand. Als ik het goed begrijp is dat een extra salaris maar dan zonder loonheffingskorting, dus bruto. Hoe kom ik erachter of ik dit daadwerkelijk krijg, en wordt dat normaliter dan in 1x overgemaakt samen met het loon van december?

Ik zit een beetje in de stress omdat ik dit allemaal maar aangenomen heb en als het anders is kan ik misschien helemaal niet weg en moet ik onderduiken of heel saaie dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murdoch schreef op 20 december 2011 @ 16:36:

Ik heb de salarisadministratie gebeld! Salaris komt voor de kerst dus niks aan de hand. De beste man gaf me ook een handige rekensom vooor de eindejaarsuitkering maar daar snap ik niks van. Iets met '7 keer je bruto maandsalaris keer 8.3 gedeeld door 2'? Dat lijkt me niet realistisch...Leuke verrassing toch? Het is altijd positief
Ik heb vandaag mijn loon gekregen + 13e maand.
ik wil wel ruilen hoor... krijg geen 13de maand snik

Maar ga ook wel lekker paar daagjes weg
quote:Murdoch schreef op 20 december 2011 @ 16:41:

Thanks Suzanne! Het bedrag valt schrikbarend hoog uit als je geen acht slaat op het %-teken. )

Leuke rekensommen, he, als je net begint .

Men oh men, wat heb ik daarmee zitten kloten!
Lekker sommetje!

Hier staat het gewoon op mijn loonstrook. Heel leuk om te zien hoe dat bedrag groeit. Heb een 0-uren contract dus variabel inkomen.
quote:flowerbombje schreef op 20 december 2011 @ 16:21:

[...]

Belasting op je 13e maand is niet anders dan bij je gewone inkomen. Je betaalt namelijk inkomstenbelasting naar je totale inkomen, dus incl je 13e maand. Het kan wel zo zijn dat je met je 13e maand naar een hogere belastingschaal gaat omdat je totale inkomen boven de schaalgrens uitkomt.Je betaalt bijzonder tarief over je 13e maand, dus er gaat wel degelijk meer belasting vanaf dan van je gewone salaris.
quote:happyapple schreef op 20 december 2011 @ 20:11:

[...]

Je betaalt bijzonder tarief over je 13e maand, dus er gaat wel degelijk meer belasting vanaf dan van je gewone salaris.

Lees deze link maar even: http://financieel.infonu. ... tiegeld-en-13e-maand.html

"De fiscus kent uiteindelijk namelijk geen enkel verschil tussen normaal salaris, vakantiegeld, bonussen, dertiende maanden en overwerk. Over als deze inkomensbestanddelen geldt het zelfde schijventarief en moet u dus evenveel betalen."

quote:happyapple schreef op 20 december 2011 @ 20:11:

[...]

Je betaalt bijzonder tarief over je 13e maand, dus er gaat wel degelijk meer belasting vanaf dan van je gewone salaris.Echt niet. Het enige verschil zit erin dat je belastingvrije voet verdeeld wordt over je normale salaris en daar doet je 13e maand niet aan mee. Of je je salaris nu bijeensprokkelt op overuren of 13e maanden of hoe dan ook, als je 30.000 euro verdient hebt betaal je daar altijd dezelfde hoeveelheid loonbelasting over. daar is de belastingdienst heel strikt in.
quote:Katherina schreef op 21 december 2011 @ 10:00:

[...]

Echt niet. Het enige verschil zit erin dat je belastingvrije voet verdeeld wordt over je normale salaris en daar doet je 13e maand niet aan mee. Of je je salaris nu bijeensprokkelt op overuren of 13e maanden of hoe dan ook, als je 30.000 euro verdient hebt betaal je daar altijd dezelfde hoeveelheid loonbelasting over. daar is de belastingdienst heel strikt in.oke, maar je krijgt daardoor niet 2 keer je normale netto salaris gestort.
quote:happyapple schreef op 21 december 2011 @ 12:21:

[...]

oke, maar je krijgt daardoor niet 2 keer je normale netto salaris gestort.Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat je fout zit?
quote:Katherina schreef op 21 december 2011 @ 10:00:

[...]

Echt niet. Het enige verschil zit erin dat je belastingvrije voet verdeeld wordt over je normale salaris en daar doet je 13e maand niet aan mee. Of je je salaris nu bijeensprokkelt op overuren of 13e maanden of hoe dan ook, als je 30.000 euro verdient hebt betaal je daar altijd dezelfde hoeveelheid loonbelasting over. daar is de belastingdienst heel strikt in.En juist daarom is het nettobedrag voor je 13e lager dan voor een gewone maand. Bij uitbetaling van een gewone maand wordt rekening gehouden met je heffingskorting en betaal je dus belasting over je bruto salaris -1/12 van je heffingskorting ; waarbij je over je 13e maand betaalt over het gehele bedrag. Dus is het bedrag dat je uitbetaald krijgt lager. Jullie hebben dus allebei gelijk.
Bij mij is mijn 13de maand een eindejaarsuitkering en staat dus onderaan elke salarisstrookje (daar waar ook je vakantie saldo enzo staat), misschien staat het daar ook wel bij jou?

1 dec bij een neiuwe werkgever begonnen dus geen idee of mijn salaris voor of na de kerst komt, gelukkig maakt hetmij niet zo heel veel uit.

Krijg van mijn oude werkgever ook nog de ORT van november en alle overuren uitbetaald + mijn eindejaarsuitkering en de voorgaande jaren was het er wel voor de kerst.

Ik zie wel, gelukkig hoef ik geen geld meer uit te geven voor de kerst, ga 2 x eregns anders eten en 2x op mijn werk (avondeten en lunch), de boodschappen voor de komende dagen zijn ook al binnen en de cadeau's ook!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik zie trouwens zojuist dat mijn salaris van mijn huidige werk gisteren is over geschreven (was even vergeten dat ik mijn andere rekening nummer had opgegeven om het op te laten storten).

Nu nog wachten op mijn uitbetaling van oude werk!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven