Geld & Recht alle pijlers

Salaris, Kerst en Dertiende Maand

20-12-2011 16:04 38 berichten
Warning: saaiste topic ooit. En: dit is mijn eerste kerst met een 'echte' baan dus vergeef me mijn onwetendheid.

Dit is de kees: ik wil een paar dagen weg met kerst, vanaf vrijdag, maar ik ben blut.

Nu wordt mijn salaris normaal op/rond de 24e gestort. Maar dat valt op een zaterdag. De maandag erop is het tweede kerstdag. Wanneer zou het komen (glazen bollen paraat!) of is het gebruikelijk dat je loon voor de kerst wat eerder komt (daar hoop ik stiekem een beetje op)?

En dan nog iets: ik heb toen ik aangenomen werd iets opgevangen over een dertiende maand. Als ik het goed begrijp is dat een extra salaris maar dan zonder loonheffingskorting, dus bruto. Hoe kom ik erachter of ik dit daadwerkelijk krijg, en wordt dat normaliter dan in 1x overgemaakt samen met het loon van december?

Ik zit een beetje in de stress omdat ik dit allemaal maar aangenomen heb en als het anders is kan ik misschien helemaal niet weg en moet ik onderduiken of heel saaie dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Meestal komt december salaris wel vroeger en de dertiende maand wordt er bij ons meteen bij overgemaakt maar daar gaat wel nog gewoon belasting af en als je een deel van het jaar pas in dienst bent krijg je natuurlijk ook maar een deel van de dertiende maand..dus reken jezelf niet te vroeg rijk.

Ik zou het gewoon terloops aan een collega vragen hoe het vorig jaar is gegaan.
In mijn geval wordt in de maand december mijn geld rond de twintigste gestort. In alle andere maanden rond de vijjfentwintigste. Bel anders even naar salaris administratie.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mijn loon wordt speciaal voor kerst overgemaakt, op de 23e. Werk bij een grote organisatie. De 13e maand komt tegelijkertijd.

Je dertiende maand wordt trouwens gewoon netto uitbetaald hoor. Waarom zou dat bruto zijn?
Het is gebruikelijk dat het salaris rond kerst wat eerder komt, ook omdat in het verleden veel banken in de laatste week van het jaar maar mondjesmaat overboekingen uitvoerden i.v.m. afsluiting van het bancaire jaar.

Gebruikelijk, maar niet verplicht. Het is echter ook heel gebruikelijk en absoluut niet ongewoon om bij PZ of de boekhouding na te vragen wanneer het salaris rond kerst overgemaakt wordt. Veel mensen zitten met hetzelfde als jij, al was het maar om op tijd de kerstboodschappen in huis te hebben

V.w.b. die dertiende maand, daar zou iets over in je arbeidsovereenkomst moeten staan lijkt mij. Hou er sowieso rekening mee dat 'n dertiende maand vaak naar rato gaat m.b.t. het moment waarop je in dienst bent gekomen. En in veel gevallen krijg je pas 'n dertiende maand als je 'n vol jaar in dienst bent geweest.

'n Voormalige werkgever van mij had daar nog 'n regeltje bij: je moest ook nog 's op 1 januari van het nieuwe jaar nog in dienst zijn, en dan werd de dertiende maand in februari uitgekeerd.
wij kregen de 16 als ons salaris voor december dit was inclusief dertiende maand.
bij HR/ personeelszaken kun je navragen wanneer de salarisbetaling in december plaatsvindt. Bij grotere organisaties staan de data vaak ook op de interne website vermeld. (bij ons wordt a.s. donderdag betaald).

informatie over eventuele 13e maand/eindejaarsuitkering indien van toepassing, kun je terugvinden in de cao of je arbeidsovereenkomst. Anders vragen aan de persoon waarmee je bij indiensttreding je arbeidsvoorwaarden hebt besproken.

Weet niet wat effect van loonheffingskorting op 13e maand is.
Wij krijgen salaris altijd ronde de 21e, elke maand. 13e maand is altijd bruto, als je nog niet zo lang in dienst bent krijg je volgens mij geen volledige 13e maand, maar dat weet ik niet zeker.
Vaak wordt het decembersalaris eerder overgemaakt. Dat zou de 23e zijn dan.

Over een 13e maand moet je ook gewoon belasting betalen. De werkgever die dat bruto overmaakt is in overtreding. Zwart geld heet het dan. En een 13e maand werkt vaak een beetje als vakantiegeld: je krijgt per gewerkte maand een 12e jaarsalaris.
Bij mij was het de 16de er al.

Incl. 13de maand , nadeel is wel dat je een 'lange'maand heb.
Sorry, ik bedoel dat 13e maand altijd netto is
Inyminy, wat bedoel jij met een bruto 13e maand?
Hier loon normaal op de 24ste en met kerst altijd een paar dagen eerder. De dertiende maand wordt bij ons altijd in november overgemaakt, en dan netto. Evengoed is het dan bijna een dubbel maandsalaris (dat hier inmiddels op is gegaan aan auto en cadeautjes, maar goed, wij gaan dan weer niet op vakantie).
Betaal je weekend weg gewoon met je creditcard, dat wordt toch pas afgeschreven aan 't eind van de maand en dan staat er dus weer salaris op je rekening.
Katherina; heb later al gepost dat ik netto bedoel
Bij mijn vorige werkgever werd de 13de maand pas in April van het volgende jaar overgemaakt. Dus 13de maand over 2011 wordt in april 2012 overgemaakt. Netto zal dit bedrag inderdaad lager zijn dan een regulier maand salaris aangezien de belasting op de 13de maand anders is.
Het ligt aan de organisatie. Veel doen het eerder, dus als je normaal de 25e krijgt, krijg je het dan de 23e. Andere organisaties doen dit niet en dan krijg je het de eerstvolgende werkdag, in dit geval dinsdag de 27e.

Ik zou gewoon de salarisadministratie even bellen, is echt geen rare vraag. Kun je gelijk vragen of je ook recht hebt op een 13e maand en hoe dat belastingtechnisch zit.

Bij mijn weten is een 13e maand gewoon netto.
quote:sulliv schreef op 20 december 2011 @ 16:17:

Bij mijn vorige werkgever werd de 13de maand pas in April van het volgende jaar overgemaakt. Dus 13de maand over 2011 wordt in april 2012 overgemaakt. Netto zal dit bedrag inderdaad lager zijn dan een regulier maand salaris aangezien de belasting op de 13de maand anders is.Belasting op je 13e maand is niet anders dan bij je gewone inkomen. Je betaalt namelijk inkomstenbelasting naar je totale inkomen, dus incl je 13e maand. Het kan wel zo zijn dat je met je 13e maand naar een hogere belastingschaal gaat omdat je totale inkomen boven de schaalgrens uitkomt.
Ik heb vandaag de salarisbetalingen gedaan, normaal doe ik dat pas rond de 25e maar vanwege de feestdagen nu dus eerder. Dan kan iedereen de boodschappen donderdagavond tenminste afrekenen.

Kan me herinneren dat bij alle bedrijven waar ik voorheen in loondienst gewerkt heb de salarissen in december wat eerder werden uitbetaald. Je zou gewoon even met HR kunnen bellen, dan weet je waar je aan toe bent?
Mijn werkgever maakt de salarissen niet eerder over in december. Onze betalingsdag is altijd rond de 23e; valt de 23e op zaterdag, dan wordt het salaris op vrijdag (de 22e) bijgeschreven, valt de 23e op zondag, dan gebeurt dat pas op maandag de 24e)

Als ik jou was, zou ik er dus rekening mee houden dat je salaris uiterlijk de 24e op je rekening wordt bijgeschreven.

De 13e maand gaat naar rato: als je niet het hele jaar bij deze werkgever hebt gewerkt, wordt dat berekend over de periode dat je er hebt gewerkt. Tevens kan het ook zijn dat dit bijvoorbeeld pas in januari bij je salaris wordt uitbetaald.
bedoel dit niet vervelend maar ik verbaas me er altijd een klein beetje over dat iemand dan echt helemaal blut kan zijn en niet een kleine buffer op een spaarrekening heeft staan zodat je toch een dagje/paar dagen weg kan en het niet zoveel uit maakt of je salaris nu of een paar dagen later wordt gestort.

Maar goed, misschien ben ik verwend hoor, want ik heb me hier nog nooit druk over hoeven maken. Zelfs toen ik student was had ik altijd genoeg te besteden. Als ik echt zo weinig geld zou hebben zou ik liever wat geld willen sparen en pas een paar dagen weggaan als ik wat meer te besteden had. Ik zou mijn geld dan liever sparen voor het geval ik het echt nodig heb, als iets kapot gaat ofzo.

Maar snap aan de andere kant ook wel dat je deze maand een extra'tje krijgt en je daar iets leuks van wil doen.

On topic: heb hier horen zeggen dat ze de salarissen donderdag overmaken, dus dat is dan de 22e. Normaal krijg ik het ook pas op de 25e. Eindejaarsuitkering zit er gelijk bij, dat is bij mij bijna gelijk aan een 13e maand.
Ik heb de salarisadministratie gebeld! Salaris komt voor de kerst dus niks aan de hand. De beste man gaf me ook een handige rekensom vooor de eindejaarsuitkering maar daar snap ik niks van. Iets met '7 keer je bruto maandsalaris keer 8.3 gedeeld door 2'? Dat lijkt me niet realistisch...
O dat kan hoor tulpje, alles gaat altijd op hier, ik heb nooit gespaard. Misschien komt dat later met verantwoordelijkheden en vaste lasten nog.
Je dertiende maand wordt per maand op gebouwd, is ongeveer 8,3 procent per maand. 12 x 8,3 is ongeveer 100.

Als je 7 maanden in dienst bent krijg je dus 7 x (8,3% x maandsalaris) bruto. Trek daar voor het gemak de helft vanaf en je weet wat je ongeveer netto hebt.

Dat is volgens mij wat de goede man bedoelde.
Thanks Suzanne! Het bedrag valt schrikbarend hoog uit als je geen acht slaat op het %-teken. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven