Geld & Recht alle pijlers

Samen een huis gekocht, nu alleen over

24-01-2011 11:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een vraagje, ik heb binnenkort een afspraak bij de bank maar wil nu alvast weten waar ik aan toe ben. Ik heb namelijk met mijn zus een huis gekocht 4 jaar geleden maar zij gaat nu samenwonen met haar vriend. Wat heeft dat voor consequenties voor mij financieel gezien? Moet ik haar dan voor de helft uitkopen?
Geen idee wat jullie hebben afgesproken/vastgelegd, maar uitkopen lijkt me logisch. Zo heb ik mijn ex uitgekocht toen we uit elkaar gingen. Kun je de hele hypotheek dragen in je eentje?
Heb je dat bij het afsluiten van de hypotheek 4 jaar geleden niet afgevraagd? Als je met je zus gaat samenwonen weet je toch (toch?) dat het niet voor altijd is....?
In theorie wel... jij neemt de gehele hypotheek op je naam.

De over of onder waarde zouden jullie onderling moeten regelen.
quote:Quinty schreef op 24 januari 2011 @ 11:16:

Heb je dat bij het afsluiten van de hypotheek 4 jaar geleden niet afgevraagd? Als je met je zus gaat samenwonen weet je toch (toch?) dat het niet voor altijd is....?

Sorry, maar dat is ook mijn 1e gedachte. Hebben jullie het er niet van tevoren over gehad?

In de afgelopen 4 jaar zijn de woningprijzen niet veel gestegen dus ik vermoed dat er ook bij dit huis niet erg veel meerwaarde is komen te zitten. Dat scheelt weer in het uitkopen maar de KK en eventuele verbouwingen heb je er dan ook niet uit.

Je moet sowieso naar de notaris, als de bank al akkoord gaat het een financiering in je eentje dus extra kosten zijn zeker niet te vermijden.

En vraagje: Bank of Scotland?
Ik hoop voor jou dat je de hypotheek alleen kan betalen en haar voor de helft kunt uitkopen.. Zo niet dan zal je huis verkocht moeten worden. Aangezien jullie pas 4 jaar geleden gekocht hebben kan het ook nog zo zijn dat jullie met verlies moeten verkopen. Dan kan het maar zo zijn dat jullie met een fikse schuld opgezadeld zitten.
Hebben jullie er ook daadwerkelijk samen in gewoond? Zo niet, dan heeft dat ook gevolgen mbt de overdrachtsbelasting.
quote:evelynsalt schreef op 24 januari 2011 @ 11:22:

Hebben jullie er ook daadwerkelijk samen in gewoond? Zo niet, dan heeft dat ook gevolgen mbt de overdrachtsbelasting.We hebben er ook echt samen in gewoond, wat voor gevolgen heeft dat dan?
Als jullie gaan verdelen en de woning wordt aan jou toegedeeld met de hypotheek dan is dat vrij van overdrachtsbelasting. Als een van jullie daar in die periode juist niet in gewoond heeft, dan gaat dat niet op en dat moet je over de helft van de waarde vd woning 6% betalen.
quote:Punkiedunkie schreef op 24 januari 2011 @ 11:15:

Geen idee wat jullie hebben afgesproken/vastgelegd, maar uitkopen lijkt me logisch. Zo heb ik mijn ex uitgekocht toen we uit elkaar gingen. Kun je de hele hypotheek dragen in je eentje?Hypotheek kan ik alleen betalen dus daarom hebben we het ook gekocht destijds zodat we het ook alleen zouden kunnen betalem omdat we wisten dat we niet voor eeuwig zouden samenwonen.
De hypotheeknormen zijn veel strenger geworden. Het kan best zo zijn dat je de hypotheek die je 4 jaar geleden wél op jouw salaris kon krijgen, nu niet meer krijgt. Ook iets om op te letten.
Als jij de hypotheek alleen kunt dragen, laat dan de hypotheek op jouw naam zetten d.m.v. ontslag hoofdelijk medeschuldenaarschap. En volgens mij is het zo dat jij geen overdrachtsbelasting over haar deel hoeft te betalen omdat de woning al (deels) op jouw naam staat.
quote:SuperCow schreef op 24 januari 2011 @ 11:38:

De hypotheeknormen zijn veel strenger geworden. Het kan best zo zijn dat je de hypotheek die je 4 jaar geleden wél op jouw salaris kon krijgen, nu niet meer krijgt. Ook iets om op te letten.Dat is geen probleem want het is een huis dat we destijds met ons bijbaantje hebben gekocht dus ik kan zeker de hypotheek alleen betalen
Bedankt voor alle reacties tot dusver
quote:AngieG schreef op 24 januari 2011 @ 11:39:

[...]

Dat is geen probleem want het is een huis dat we destijds met ons bijbaantje hebben gekocht dus ik kan zeker de hypotheek alleen betalen????? Wat voor bijbaantjes hadden jullie in Godsnaam?
quote:dropje schreef op 24 januari 2011 @ 11:38:

Als jij de hypotheek alleen kunt dragen, laat dan de hypotheek op jouw naam zetten d.m.v. ontslag hoofdelijk medeschuldenaarschap. En volgens mij is het zo dat jij geen overdrachtsbelasting over haar deel hoeft te betalen omdat de woning al (deels) op jouw naam staat.Maar dan is zus toch nog steeds medeeigenaar van de woning met alle juridische gevolgen van dien? Wat zijn daar de voordelen van?
quote:Caesarion schreef op 24 januari 2011 @ 11:42:

[...]

????? Wat voor bijbaantjes hadden jullie in Godsnaam?Hahaha, ik werkt nogal veel en zij ook en het is een heel goedkoop huis dus vandaar.
kunnen betalen is wat anders dan de hypotheek ook krijgen....

En je moet de woning laten taxeren... in het slechtste geval zal je zus jouw moeten betalen ivm het uitkopen.
Nu ja, misschien woont ze in Friesland of Groningen en hebben ze samen een appartementje gekocht, de prijzen zijn daar niet zo wereldschokkend en met een vaste bijbaan is dat wellicht te betalen.
Spectral, het is niet een stel dat uit elkaar gaat. Er is dus geen te ontbinden huwelijk of geregistreerd partnerschap. De waarde in het economisch verkeer is wel voor de fiscus leidend, maar gezien de beperkte waarde-ontwikkeling van onroerend goed van de laatste tijd lijkt het me onwaarschijnlijk dat de waarde erg veel meer zal zijn dan 4 jaar geleden.
quote:spectral schreef op 24 januari 2011 @ 11:43:

kunnen betalen is wat anders dan de hypotheek ook krijgen....

En je moet de woning laten taxeren... in het slechtste geval zal je zus jouw moeten betalen ivm het uitkopen.Hypotheek kan ik zeker krijgen. Maar hoezo zou zij mij dan moeten betalen?
quote:AngieG schreef op 24 januari 2011 @ 11:48:

[...]

Hypotheek kan ik zeker krijgen. Maar hoezo zou zij mij dan moeten betalen?

Als er een restschuld is moet zij daarvan 50% betalen.

Als er overwaarde is heeft zij daarvan recht op 50%.
De zus bezit toch ook de helft van het huis? Ze krijgt toch 50% van de gehele waarde, niet alleen de overwaarde?
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:vraagtekenxy schreef op 24 januari 2011 @ 12:05:

De zus bezit toch ook de helft van het huis? Ze krijgt toch 50% van de gehele waarde, niet alleen de overwaarde?

Ja... stel dat ze het huis voor 2 ton hebben gekocht, krijgt de zus een ton... en is ze ineens rijk.

Maar dan blijkt dat ze daarmee haar hypotheek gedeelte moet aflossen, en is het ineens weer weg

En als blijkt dat het huis eigenlijk maar 190.000e waard is, zal ze haar zus 5000e moeten betalen. En als het 210.000 waard blijkt te zijn, dan krijgt zij zelf 5000e.
Als er alleen nog maar schuld is(dus nog niets afgelost) hoeft ze toch niet 50% te ontvangen? Ze heeft er gewoon een aantal jaren ook gewoond en de rente/hypotheek gedeeld neem ik aan? Ik denk dat er niets uitgekocht hoeft te worden. Maar dat je gewoon in je eentje de hypotheek voortzet. En vergeet niet aan de gemeente door te geven dat je er nog maar alleen woont, dat scheelt weer in je gemeentebelasting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven