Geld & Recht alle pijlers

Samenleven en extraatjes- wat is eerlijk?

24-12-2010 11:31 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

mijn vriend en ik wonen vier jaar samen en hebben twee kinderen. Wij laten ons salaris binnenkomen op een gemeenschappelijke rekening en keren onszelf op onze eigen rekeningen daarvan maandelijks hetzelfde bedrag aan zakgeld uit.

mijn vriend heeft naast zijn vaste baan nog wat andere klussen, die hij vooral s avonds, in zijn eigen tijd uitvoert. Het geld wat hij hiermee binnenkrijt zet hij apart op zijn eigen rekening. Het gaat om behoorlijke bedragen; binnenkort kan hij zelfs een half jaar onebetaald verlof opnemen om zich op een groot project voor zichzelf te storten.

Ik zag net dat ik een paar honderd euro extra bij mijn salaris heb gekregen, eindejaarsuitkering. Vinden jullie dat dit bedrag gewoon helemaal op de gemeenschappelijke rekening moet belanden?

Of kan ik zeggen, jij hebt al best veel eigen geld, ik wil dit extraatje voor mezelf bewaren?
Je kunt ook aparte rekeningen hebben en toch alles op 1 hoop (eventueel uitgezonderd wat zakgeld) gooien.

Dat hebben wij, bevalt prima. Kun je elkaar ook nog eens verrassen.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Met sparen gaat het denk ik net als bij alle anderen. Alle extraatjes gaan naar de spaar. En we sparen een vast bedrag per maand (dat komt van mijn vriend af, hij verdient meer). Scheve gezichten over uitgaven hebben wij nooit. Het gaat allemaal prima zo.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 24 december 2010 @ 14:08:

Ik vind het juist ideaal een eigen rekening te hebben. Vooral met cadeautjes kopen is het leuk dat hij niet direct kan zien dat er iets af is. Andersom geldt dat voor mijn cadeautjes net zo. En ik heb prima inzicht in m'n eigen financiën. Het geeft me een prettig gevoel dat ik precies weet wat ik iedere maand binnen krijg en wat ik kan uitgeven.

Helemaal met je eens.
quote:tulpje21 schreef op 24 december 2010 @ 14:26:

[...]

Ik zou dat vervelend vinden dat ik heel veel zou verdienen en hij een stuk minder, en dat ik dan maar constant leuke dingen voor mezelf kan kopen of weekendjes met vriendinnen weg kan gaan, en hij kan dat niet omdat hij minder verdient. Dus nee hoor, gewoon alles op de grote hoop en samen kijken waar jullie het geld aan uitgeven.

Er is in dit geval toch geen sprake van dat TO niets kan en man alles omdat hij meer geld heeft? Zijn gewone loon gaat in de gezamenlijke pot en ze hebben beiden hetzelfde bedrag om aan zichzelf te besteden.

Hij werkt alleen extra om een half jaar onbetaald verlof te kunnen nemen. Waarom zou dat in een gezamenlijke pot moeten gaan?
Moep,

Ik denk toch dat het 't beste is om dit met je vriend te bespreken, want er zit bij jullie inkomsten toch een verschil. Er gaat straks wel wat veranderen lees ik, gezien hij onbetaald verloef wil opnemen.

Ik kan me voorstellen dat je nu niet weet wat jij met je extra geld kan/moet doen. In mijn situatie zit er ook een verschil in inkomsten. Wij hebben daarom destijds gekozen om eigen rekeningen aan te houden, waar salaris en extra eigen inkomen opkomt. We storten ieder netjes een bedrag naar gezamelijke rekening en spaarrekening. Al wat over blijft is voor onszelf. Reden omdat mijn man duurdere hobby's en uitgavepatroon heeft. Zo voelen we ons beiden niet schuldig bij bepaalde aankoop.

Misschien een idee om samen voor het nieuwe jaar er eens voor te gaan zitten en afspreken hoe alle extra's te verdelen? bv vakantiegeld wel inleggen en eidejaars voor jezelf? Kan me voorstellen dat je het ook wel eens fijn vind om een extraatje te hebben en door dit te bespreken weet je waar je aan toen bent.
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. Best leuk om te lezen hoe anderen het doen, en waarom. Ik heb vanmiddag gezegd dat ik mijn eindejaarsbonus zelf goed kon gebruiken. Hij weifelde even, maar vond het toch goed.

Ik ben blij dat ik het gesprek ben aangegaan en heb met ( een deel van) het geld een mooi kerstkado voor hem gekocht!
Dat halve jaar onbetaald verlof: hebben jullie dat samen zo afgesproken of is je vent daar zelf voor aan het sparen gegaan?

Ik zou er net als Posotivodo en Wanda niet tegen kunnen. Gezeik over geld (mag jij kiezen wie er zeikt),
Oh, en Wanda, dat van die kinderen en hun rekening vind ik dan weer onzin opmerking. Weet jij veel wat er al op een rekening voor die koters terecht komt?
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 december 2010 @ 14:59:

[...]

Hij werkt alleen extra om een half jaar onbetaald verlof te kunnen nemen. Waarom zou dat in een gezamenlijke pot moeten gaan?

Eens. Er was ook niemand gaan zeiken als hij zou gaan sporten neem ik aan?

To, ik leeg dat je het geld mag houden, na een opgetrokken wenkbrauw van je meneer. Apart wel vind ik dat.
Wat voor werk doet jouw man, Moep? En is wat hij thuis doet, hetzelfde?
Bijzonder zeg, samen zijn, maar zo apart van elkaar qua financien.

Bij ons gaat alles op de grote hoop, dus ook extraatjes, die hier soms ook erg hoog oplopen. We doen dan bijvoorbeeld iets voor het huis, auto`s, vakantie, of gewoon op de spaarrekening.

Het zou mijn relatie niet zijn, als het allemaal zo gescheiden moest.
Wat dacht u van het volgende:

Als vriend een klus heeft, houdt hij de inkomsten voor zichzelf.

Als hij in loondienst is, deelt hij zijn salaris met u.

Als hij met onbetaald verlof gaat, hoeft hij u niets te betalen.

Ik word bijna jaloers op vriend.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:haarklover schreef op 25 december 2010 @ 18:37:

Wat dacht u van het volgende:

Als vriend een klus heeft, houdt hij de inkomsten voor zichzelf.

Als hij in loondienst is, deelt hij zijn salaris met u.

Als hij met onbetaald verlof gaat, hoeft hij u niets te betalen.

Ik word bijna jaloers op vriend.Maar is het niet zo dat de vriend de inkomsten van het extra werken opspaart om onbetaald verlof te bekostigen? Er staat volgens mij nergens dat hij niets hoeft te betalen als hij met onbetaald verlof gaat.
dubbel
idd Nomad, ik lees het net als jou: dat hij zijn spaarrekening gebruikt om zijn inkomen te vervangen tijdens dat onbetaalde verlof. De vaste lasten zullen nl wel gewoon doorlopen en ik schat dat die niet alleen van het salaris van TO betaald kunnen worden.

To, blij dat je dit gewoon met je vriend besproken hebt. Wel vind ik het raar dat hij 'even weifelde'. Daarnaast denk ik dat het zinvol is dat jullie opnieuw in gesprek gaan over de huidige verdeling qua inkomsten. Dit omdat jij er duidelijk niet meer happy mee bent. En het betekent niet dat je dit nooit meer kunt veranderen omdat dit nu ooit eens zo afgesproken is. En hiermee bedoel ik echt niet dat je vriend nu opeens zijn halve spaarrekening aan jou over moet maken. Maar erover praten moet toch kunnen lijkt me?

Hoewel wij zelf (ondanks een behoorlijk verschil in inkomen) alles op 1 hoop gooien (incl bonussen die de een ook nog eens veel meer heeft). Ben ik me ervan bewust dat dit niet voor iedereen goed hoeft te werken. Voor ons werkt dit gelukkig perfect, maar voor iemand anders niet en dan kun je het beter ook niet doen.

In het geval van TO kan ik me best wel voorstellen dat haar vriend zijn 'extra klussengeld' voor zichzelf wil houden. Hij kiest er bewust voor dit in de avonduren naast zijn normale werk te doen en heeft er een specifiek doel hiermee. TO kiest er bewust voor om 'niets te doen' (en kort door de bocht dan). En ze geeft aan dat hij evenredig bijdraagt aan de taken in het huishouden en de zorg voor hun kinderen.

Ik zou me er persoonlijk niet fijn bij voelen, maar gelukkig zit niet iedereen hetzelfde in elkaar.
Tsja, naar mijn idee is het juist eerlijk als de vriend van TO zijn 'bijverdiensten' mag houden. Ik zie het zo (de getallen even heel eenvoudig gehouden voor het rekenvoorbeeld):

- TO kiest ervoor om bijvoorbeeld 30 uur per week te werken en verdient (stel dus) 12 maanden 1000 euro per maand;

- De vriend van TO kiest ervoor om een half jaar lang 30 uur te werken en 30 uur bij te klussen. Hij verdient dan 6 maanden lang 2000 euro.

- Beiden verdienen dus 12.000 euro per jaar. En beiden hebben evenveel vrije tijd (TO elke dag wat, en de vriend van TO een half jaar lang veel).

Als nu de vriend van TO zijn bijverdiensten moet inleveren, dan heeft hij dus maar de helft daarvan. Naar mijn idee is dat juist niet eerlijk...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven