Geld & Recht alle pijlers

Samenleven en extraatjes- wat is eerlijk?

24-12-2010 11:31 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

mijn vriend en ik wonen vier jaar samen en hebben twee kinderen. Wij laten ons salaris binnenkomen op een gemeenschappelijke rekening en keren onszelf op onze eigen rekeningen daarvan maandelijks hetzelfde bedrag aan zakgeld uit.

mijn vriend heeft naast zijn vaste baan nog wat andere klussen, die hij vooral s avonds, in zijn eigen tijd uitvoert. Het geld wat hij hiermee binnenkrijt zet hij apart op zijn eigen rekening. Het gaat om behoorlijke bedragen; binnenkort kan hij zelfs een half jaar onebetaald verlof opnemen om zich op een groot project voor zichzelf te storten.

Ik zag net dat ik een paar honderd euro extra bij mijn salaris heb gekregen, eindejaarsuitkering. Vinden jullie dat dit bedrag gewoon helemaal op de gemeenschappelijke rekening moet belanden?

Of kan ik zeggen, jij hebt al best veel eigen geld, ik wil dit extraatje voor mezelf bewaren?
Ik vind dat je dat met hem moet bespreken, niet met ons.....
Wij hebben de afspraak: Persoonlijke bonussen bepaalt een ieder wat hij /zij daarmee doet. En terecht vind ik.
eens met Whopper.

Daarnaast vind ik het nog wel een verschil of jij bijvoorbeeld minder dan hij kunt werken omdat jij de zorg voor de kinderen hebt. '

als hij die extra klussen alleen maar kan doen omdat jij dan voor de kinderen zorgt, is het in mijn ogen niet reeel om dan te zeggen: zo, dat is mijn geld, en daar ga ik van doen wat ik wil.
Krijg jij ook de tijd om extra bij te klussen? Of "moet" je dan bij de kinderen zijn?

Het klinkt/voelt een beetje scheef voor mij....

Bij ons gaat trouwens alles op de grote hoop. Ook alle bonussen die hij wél krijgt (ict) en ik niet (zorgsector).
tja, wij hebben eigenlijk precies dezelfde situatie en alles wat mijn vriend extra verdiend delen we gewoon door de helft of door 3-en (gezamenlijke spaarrekening profiteert dan mee). Tenzij hij voor zijn werk iets nodig heeft ofzo, dan spreken we af dat hij het hele bedrag houdt maar dat gaat altijd in overleg.

Ik ( en vriend) zie het zo: de klussen zijn ook werk waarbij hij dus van huis is. Ik zorg dan dat het hier thuis goed loopt waardoor hij kan doen wat hij doet. Samen de lusten en de lasten delen zeg maar. Maar goed, ik hoor ook genoeg van stellen die dat absoluut anders zien en 'eigen' geld zelf houden.
Wilde hetzelfde schrijven als Enigma, dus daar ben ik al mooi klaar mee. Verder ben je zelf ooit deze overeenkomst aangegaan en zit je nu op de blaren?

IN hoeverre valt de eindejaarsuitkering dan onder de extra's, volgens jou? Wat doen jullie bijvoorbeeld met vakantiegeld?
Later is nu
quote:whopper schreef op 24 december 2010 @ 11:33:

Ik vind dat je dat met hem moet bespreken, niet met ons.....Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat redelijk is. Ik kom niets tekort. Daarom wilde ik even de publieke opinie peilen.
Hier gaat gewoon alles op een hoop, dus geen 'mijn geld' en 'jouw geld' maar gewoon óns geld en daar kunnen we best extraatjes van doen zonder dat iemand anders daar moeilijk over gaat doen.

Maar goed, als je beiden 'zakgeld' krijgt en hij zet dat voor zichzelf apart, zijn extra geld, dan zou ik jou extraatje ook apart zetten.
Vakantiegeld delen we ook helemaal.

Hij kan zijn eigen klussen gewoon thuis doen in de avonduren. Het is dus niet zo dat ik dan thuis bij de kinderen moet blijven.

Daarom vind ik het ook wel eerlijk dat hij het geld zelf houdt; ik kies ervoor om s avonds te ontspannen en hij om te werken, dan verdient hij ookzelf het geld. Aan de andere kant, hij werkt in een sector waarbij dat ook kan, s avonds en in het weekend thuis werken, en ik niet. ik zou dus ook niet kunnen bijklussen als ik het zou willen.
Waarom niet alles op 1 hoop eigenlijk?

Ook de extraatjes van je man?

(snap dat nooit zo goed, misschien wil iemand dat uitleggen aan mij)
Ik vind het wel een aparte verdeling die jullie hebben. Vooral dat half jaar onbetaald verlof.

Hoe werkt dat thuiswerken precies? Begint dat pas nadat de kinderen in bed liggen? Of gaat hij achter de computer terwijl jij zorgt dat kinderen in bad & bed gaan?
quote:Moep schreef op 24 december 2010 @ 11:40:

[...]Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat redelijk is. Ik kom niets tekort. Daarom wilde ik even de publieke opinie peilen.

Wat redelijk is, is bij iedereen anders. Waar wordt hij gelukkig van en waarvan jij?

En met welke reden hebben jullie ooit besloten dat hij zijn klusgeld zelf mag beheren? Zo te horen vind jij dat nu niet prettig meer. Waarom niet?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Wij doen het andersom. Salaris komt binnen op de eigen rekening en we storten een evenredig deel naar de gezamelijke rekening waarvan de hypotheek en andere vaste lasten betaald worden.

Zo is dus alles wat overblijft van jezelf.
Ik zou duidelijke afspraken maken en een keer naar de notaris gaan, ook om te kijken wat de gevolgen zijn als jullie uit elkaar gaan.

Persoonlijk zou ik alles als gezinsinkomen beschouwen. Jij zorgt meer voor kinderen daardoor kan hij meer werken. Goed geregeld als je het erover eens bent en alles eerlijk deelt.
quote:zusenzoo schreef op 24 december 2010 @ 11:47:

Waarom niet alles op 1 hoop eigenlijk?

Ook de extraatjes van je man?

(snap dat nooit zo goed, misschien wil iemand dat uitleggen aan mij)

Nou ja, ik snap dat wel, op de manier waarop TO het doet. Dan heb je gewoon beiden een vrij te besteden bedrag, en dan is de rest gezamelijk. Ik kan me voorstellen dat er relaties zijn waarin geld een issue is en dat er bijvoorbeeld ruzie komt over weer een nieuwe gadget of weer een nieuw paar laarzen, als het van de gezamelijke rekening komt. Als je elkaar 'zakgeld' geeft dan heb je eigen geld, hoef je geen verantwoordeing af te leggen. Ook wel handig als je een relatie hebt waarin de één makkelijk geld uitgeeft en makkelijk (onnodige) dingen voor zichzelf koopt en de ander juist zuiniger is en liever wat langer nadenkt. Dan kun je zomaar hebben dat de één heel veel ged opmaakt en de ander niets.

In mijn relatie zijn dat soort dingen allemaal ongeveer gelijk en wij letten echt niet op wat de ander koopt en of dat wel nodig was (binnen redelijke grenzen) dus we krijgen er ook geen ruzie over.
Ik zou hier zo niet tegen kunnen, ben blij dat wij gewoon de boel op een hoop gooien en samen genieten van wat er te besteden valt. Nee, niets voor mij.
quote:Solveig schreef op 24 december 2010 @ 11:57:

[...]

Nou ja, ik snap dat wel, op de manier waarop TO het doet. Dan heb je gewoon beiden een vrij te besteden bedrag, en dan is de rest gezamelijk. Ik kan me voorstellen dat er relaties zijn waarin geld een issue is en dat er bijvoorbeeld ruzie komt over weer een nieuwe gadget of weer een nieuw paar laarzen, als het van de gezamelijke rekening komt. Als je elkaar 'zakgeld' geeft dan heb je eigen geld, hoef je geen verantwoordeing af te leggen. Ook wel handig als je een relatie hebt waarin de één makkelijk geld uitgeeft en makkelijk (onnodige) dingen voor zichzelf koopt en de ander juist zuiniger is en liever wat langer nadenkt. Dan kun je zomaar hebben dat de één heel veel ged opmaakt en de ander niets.

Helemaal mee eens.
Dat extraatje zou ik lekker zelf houden.
Waarom de extraatjes van mijn man niet, ik denk omdat het niet echt extraatjes In maar gewoon geld waar hij hard voor werkt in zin eigen tijd. Hij doet superveel in huis en gaat pas werken als we samen de kinderen in bed hebben gelegd.

Maar inderdaad, het voelt voor mij niet helemaal goed meer.

Ik denk omdat de verhouding scheef is. Hij heeft een eigen rekening met tienduizenden euro's . ik heb duizend euro eigen spaargeld. Ik werk in een sector waarin je sowieso minder verdient dan mijn man, en hij vindt zijn werk superleuk, het voelt voor hem niet een als werken terwijl ik het helemaal niet naar mijn zin heb op mijn werk.

Dat laatste, over je werk wel en niet leuk vinden, is een gevoelskwestie en mijn vriend kan er natuurlijk ook niets aan doen dat ik baal van mijn werk, en hij niet..

En ik wil ook niet inhalig lijken, maar het voelt gewoon niet helemaal goed maar ik kan het niet goed uitleggen waar het aan ligt zonder inhalig te lijken. Of misschien ben ik dat wel gewoon..
Ik vraag me ook af of jij in de tijd dat hij klust op de kinderen past als je die hebt. In dat geval zou ik het heel oneerlijk vinden.

Ik denk ook dat ik er toch wat moeite mee zou hebben.

Ben meer voor eerlijk zullen we alles delen. Alles op de grote hoop en ieder wat zakgeld om vrij te besteden.

Maar als het zo is dat hij dat geld voor extra klussen zelf houdt dan zou ik als ik jou was de eindejaarsuitkering ook zelf houden.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:Moep schreef op 24 december 2010 @ 12:00:

Waarom de extraatjes van mijn man nietJe schrijft man. Zijn jullie getrouwd? Zo ja, in gemeenschap van goederen? Dan is natuurlijk alles van jullie samen.
Oh langs elkaar heen gegaan, had jouw reactie nog niet gelezen.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle gezamenlijke kosten betalen we vanaf de gezamenlijke rekening. Daar storten we beiden per maand een vast bedrag op waarvan we alles betalen en van sparen. Alles wat overblijft is voor onze eigen persoonlijke spaarrekening. Dus niet alles gaat hier op een hoop en ik zou dat ook niet willen.
quote:positivodo schreef op 24 december 2010 @ 11:58:

Ik zou hier zo niet tegen kunnen, ben blij dat wij gewoon de boel op een hoop gooien en samen genieten van wat er te besteden valt.

Helemaal mee eens. Samen leven is voor mij: samen genieten, samen delen, voor elkaar zorgen, verantwoordelijk zijn voor elkaar.

TO: jullie hebben kinderen. Waarom niet een deel van het extra geld door klussen en eindejaarsuitkeringen op rekening kinderen vastzetten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven