Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen & Airbnb

27-07-2017 16:59 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,
Ik en mn love zijn één jaar gelukkig samen.
De afgelopen maanden heeft hij, op mijn advies weliswaar, zijn (koop)huis goed weten te verhuren (airbnb) waar hij ongeveer €180EUR per nacht mee verdiende. Hij heeft dit ca 45 dagen gedaan. Geweldig is het niet :)!
Die nachten heeft hij bij mij doorgebracht, ontzettend gezellig natuurlijk. Dit was tevens een soort van proef samenwonen.

Even wat feitjes:
Ik heb ergens maanden last van en maak het dan pas tijdens een hoogoplopende ruzie kenbaar, zo ook dit onderwerp :)
Hij heeft gekocht, ik huur mijn huis.
Per maand verdiende hij ca 150EUR per maand meer (bruto), overigens nu van baan geswitcht en is het verschil nu (veel) groter zn 1200EUR
Zijn spullen/kleding enz, daar heb ik uiteraard ruimte voor gemaakt.
De afgelopen tijd heeft hij mij drie keer mee uit genomen, en toen eten enz. betaald.
Hij heeft een aantal keer grote boodschappen betaald, maar goed dat heb ik ook gedaan. Misschien ging dit gelijk op...
Hij heeft mij gevraagd of hij huur moest betalen, ik gaf aan dat ik dat niet nodig vond.
Overigens heb ik hier wel eens een gesprek over gevoerd, maar toen gaf hij aan dat hij tenslotte ook al het risico loopt en dat hij hiermee versneld zijn hypotheek kan afbetalen.

Uiteindelijk vond ik dat het scheef groeide en ben ik een paar keer het gesprek aan gegaan, hij liep voor mijn gevoel namelijk langzaam binnen en ik hield niet echt iets over te opzichte van de maanden ervoor. Toen hebben we een overzichtje gemaakt van wat hij betaalde en wat ik betaalde. Hieruit bleek ook dat ik meer heb betaald. Ik heb hem nu gevraagd een redelijke verdeelsleutel toe over de uitgaven van de afgelopen maand (die we dus wel hebben bijgehouden) te kennen.

Ik ben zo benieuwd wat jullie reacties hierop zijn, en of jullie dit wellicht ook herkennen/kennen?

Overigens ga ik wellicht in November met hem samenwonen in zijn huis, maar ik moet zeggen dat ik hier zoveel last van heb dat ik me af vraag of dit wel een goed idee is. Ik ga dan bij hem wonen. Ook daarover zijn ervaringen van harte welkom! Als huurder gaan wonen bij een koper, hoe doe je dit dan met de vaste lasten enzo?

Overigens heb ik niks te klagen, en verdien ik meer dan gemiddeld. Het is meer dat ik hier principieel last van heb.

Alvast bedankt..
anoniem_351528 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 17:13
2.10% gewijzigd
Het is belangrijk dat je samen afspraken maakt hierover.
Wat gebeurt er met het verdiende geld? Gezamenlijk doel?
Mevrouw-tje schreef:
28-07-2017 12:54
Bedankt, goede vraag. Het gaat me er inderdaad om dat ik graag had gewild dat hij mij uit zichzelf meer mee had laten profiteren. En dat is niet gebeurd.
Op het moment dat ik onverwachts 20EUR ergens aan verdien, dan zeg ik goh ga je mee een ijsje kopen oid om het samen te ' vieren'. Andersom is dit anders..
Het feit dat hij nu meer verdiend is pas een zeer recente ontwikkeling, en dat is prima. Gun ik hem van harte :)
Vergeet je niet dat hij ook belasting moet betalen? En hypotheek, en maar een max aantal nachten zijn woning mag verhuren? In dat licht is hij niet zo binnengelopen als jij denkt, maar heeft hij 2000 euro extra verdiend verspreid over laten we zeggen 6 maanden. Nog geen 350 per maand én hij kon zijn huis niet in.

Het is niet zo zwart wit, en hij wilde mee betalen. Ik kan me dan ook voorstellen dat hij bij jou anders boodschappen doet dan bij hem. Jij laat het vrijblijvend door geen kosten te rekenen, hij weet niet hoelang hij dan wel bij jou kan zijn. Zou jij boodschappen halen voor een hele week als je misschien maar 2 dagen blijft?

Praat er over met hem. Hoe willen jullie de lasten gaan verdelen als jullie samenwonen. Wat zijn de risico's en hoe dek je die in, en wat doe je met het geld dat vrij te besteden is. Op één hoop (dan naar rato) of ieder 50% en als je meer wil hebben moet je maar meer gaan werken/betere baan zoeken?
Toekomstmuziek is muziek die nog gecomponeerd moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven