Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen & Airbnb

27-07-2017 16:59 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,
Ik en mn love zijn één jaar gelukkig samen.
De afgelopen maanden heeft hij, op mijn advies weliswaar, zijn (koop)huis goed weten te verhuren (airbnb) waar hij ongeveer €180EUR per nacht mee verdiende. Hij heeft dit ca 45 dagen gedaan. Geweldig is het niet :)!
Die nachten heeft hij bij mij doorgebracht, ontzettend gezellig natuurlijk. Dit was tevens een soort van proef samenwonen.

Even wat feitjes:
Ik heb ergens maanden last van en maak het dan pas tijdens een hoogoplopende ruzie kenbaar, zo ook dit onderwerp :)
Hij heeft gekocht, ik huur mijn huis.
Per maand verdiende hij ca 150EUR per maand meer (bruto), overigens nu van baan geswitcht en is het verschil nu (veel) groter zn 1200EUR
Zijn spullen/kleding enz, daar heb ik uiteraard ruimte voor gemaakt.
De afgelopen tijd heeft hij mij drie keer mee uit genomen, en toen eten enz. betaald.
Hij heeft een aantal keer grote boodschappen betaald, maar goed dat heb ik ook gedaan. Misschien ging dit gelijk op...
Hij heeft mij gevraagd of hij huur moest betalen, ik gaf aan dat ik dat niet nodig vond.
Overigens heb ik hier wel eens een gesprek over gevoerd, maar toen gaf hij aan dat hij tenslotte ook al het risico loopt en dat hij hiermee versneld zijn hypotheek kan afbetalen.

Uiteindelijk vond ik dat het scheef groeide en ben ik een paar keer het gesprek aan gegaan, hij liep voor mijn gevoel namelijk langzaam binnen en ik hield niet echt iets over te opzichte van de maanden ervoor. Toen hebben we een overzichtje gemaakt van wat hij betaalde en wat ik betaalde. Hieruit bleek ook dat ik meer heb betaald. Ik heb hem nu gevraagd een redelijke verdeelsleutel toe over de uitgaven van de afgelopen maand (die we dus wel hebben bijgehouden) te kennen.

Ik ben zo benieuwd wat jullie reacties hierop zijn, en of jullie dit wellicht ook herkennen/kennen?

Overigens ga ik wellicht in November met hem samenwonen in zijn huis, maar ik moet zeggen dat ik hier zoveel last van heb dat ik me af vraag of dit wel een goed idee is. Ik ga dan bij hem wonen. Ook daarover zijn ervaringen van harte welkom! Als huurder gaan wonen bij een koper, hoe doe je dit dan met de vaste lasten enzo?

Overigens heb ik niks te klagen, en verdien ik meer dan gemiddeld. Het is meer dat ik hier principieel last van heb.

Alvast bedankt..
anoniem_351528 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 17:13
2.10% gewijzigd
Ik zou gewoon met verdeling op basis van inkomen komen en dan inkomensgewijs betalen aan vaste lasten en abonnementen. Wij hebben samen een huurhuis en al het inkomen op een hoop, maar de meeste mensen schijnen dat niet prettig te vinden.
Hij heeft aangeboden huur te betalen, dat heb jij afgewezen. En nu ga je miepen dat het oneerlijk verdeeld is? Dan had je 'ja' moeten zeggen he?
Ik zou overigens voorlopig helemaal niet gaan samenwonen. 'meneer liep voor mijn gevoel namelijk langzaam binnen' klinkt nou niet echt liefdevol verder. Als je nu al zo naar je geliefde kijkt.... jeetje.
Ik ben gaan samenwonen met een koper. Onze afspraak was dat zijn huis van hem zou blijven en dat ik daar ook niet aan zou bijdragen. Dus alle vaste lasten voor het huis (hypotheek en VVE) betaalt hij. Alle verbruikskosten van het samen wonen, dus gas, water, licht en boodschappen delen we wel maar in de praktijk komt het erop neer dat hij GWL betaalt en ik de boodschappen.

Kortom, ik zou gewoon alles eens op een rijtje zetten en, afhankelijk van de eigendomssituatie van het huis, die naar rato verdelen.
Als je nu al maanden ergens last van hebt en daar hooglopende ruzies over maakt dan zou ik nog eens flink achter mijn oren krabben of het wel zo'n goed idee is om te gaan samenwonen in zijn huis.
En relaties waarin vrouwen hun vriend/partner 'meneer' noemen, die zijn m.i. geen lang leven beschoren.
Over de AirBNB inkomsten moet wel belasting worden betaald en officieel moet er toestemming zijn van de hypotheekverstrekker. Maar dit terzijde.

Hij heeft aangegeven te willen betalen, maar jij wilde dit niet. Jammer dat je niet gelijk duidelijk was.

Als hij veel bij jou is zal daar tegen zeker een financiële bijdrage tegenover moeten staan. Hoe dat eruit ziet is aan jullie zelf. Normaal zal ik zeggen de helft, maar hij heeft natuurlijk ook zijn eigen koophuis en bijbehorende lasten. Dus minimaal de extra kosten die jij hebt mbt gas, water, licht en boodschappen.

Blijft hij nu bij je wonen of is dat tijdelijk?

Als jij straks bij hem gaat wonen heb jij zelf geen woonlasten meer en dan vind ik het normaal dat je meebetaald aan alle kosten muv aflossing hypotheek , bijdrage VVE, verbouwing huis e.d.. Welke sleutel jullie daarvoor kiezen is een eigen keuze. Vele doen het van de grote hoop, anderen met een verdeelsleutel naar rato.

Als je niet wil samenwonen, dan doe je dat toch niet? Hij kan toch weer naar zijn eigen huis. Latten kan ook prima.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 17:18
5.69% gewijzigd
Waarom heb je zijn aanbod om huur te betalen afgewezen?
Gewoon even een afspraak over maken. Klaar.

En dan niet eerst geld weigeren en dan vinden dat het niet eerlijk is.

Ik vind persoonlijk een goede financiele balans wel echt een must voor een relatie. Dus in die zin snap ik je wel. Maar dan moet je geen geld weigeren ;).
Mijn vriend deed dat ook, zich maanden ergeren en het dan op een onplezierige manier duidelijk maken. Ik heb hem gezegd dat ik nooit expres stom, gemeen of irritant doe, en als hij wil dat ik iets aanpas dat hij het gewoon normaal moet vragen. Heb ik twee keer hoeven zeggen en nu gaat het al jaren goed :-)
Qua geld doen wij nooit zo moeilijk. Als we samen zijn is dat altijd bij mijn vriend omdat hij mijn katten niet leuk vindt. Ik haal een keer per week boodschappen, het eten van die dag, en verder betaal ik nergens voor. Als het zo voorkomt betaal ik ook wel eens iets anders, zijn stomerijkosten als ik er toch langs kom of een cadeautje voor iemand namens ons beiden.
Je hebt zelf zijn aanbod om mee te betalen afgeslagen dus ik snap niet waarom je nu gaat mopperen daarover?
Je zeurt, hij wilde betalen en jij vond dat niet nodig. Dan ook niet achteraf zeuren.
T.a.v. het inwonen bij hem straks, gewoon naar draagkracht meebetalen in de rente, gemeentebelasting, energie en water en boodschappen. Wordt er wat vastgelegd wat er met jou gebeurt mocht hij komen te overlijden? Voor wie is het huis dan, moet jij er dan direct uit etc etc.
_Marana_ schreef:
27-07-2017 17:17
Waarom heb je zijn aanbod om huur te betalen afgewezen?
Vraag ik me ook af.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Waarom ga je in een huis wonen wat je 180 euro per nacht oplevert ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind je een enorme zeikerd. Lekker op jezelf blijven wonen.
Je kunt niet eerst zeggen dat je geen geld wilt en hem daarna verwijten dat hij te weinig mee betaalt. Je zal zelf duidelijke moeten zijn over wat je wel en niet wil.

Je lijkt een beetje op mijn oma. Bij haar verjaardag altijd: nee hoor lieverds ik doe er niets aan. Ik hoef geen cadeautje en je hoeft ook niet te komen. De dag zelf bokkend en alleen achter een doos taart door brengend om nog maanden het iedereen te verwijten.

Passief agressieve mensen hebben er uiteindelijk alleen zichzelf mee.

Betaal je eigen leergeld en leer een wijze les uit deze situatie.

Het leven is niet eerlijk, zeker niet voor mensen met onuitgesproken verwachtingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Enn schreef:
27-07-2017 18:10
Vraag ik me ook af.
Dit was zeg maar de eerste week waarbij hij dat 'aanbood' - het voelde meer als een verplichting om het te zeggen voor hem (denk ik...) en ik voelde me niet vrij hierin in te stemmen. Hij vond dit niet nodig denk ik maar gaf toen aan wel boodschappen te gaan doen o.i.d.
En dat heeft hij ook heus gedaan alleen niet 'zo veel' als ik had verwacht.
Hij heeft en extra inkomsten, maar maakt het bedrag wat hij thuis doet aan boodschappen bij lange na niet op bij mij. Pas na een tijdje voelde dit als oneerlijk.

Geld vind ik altijd lastig, het is niet belangrijk maar tegelijkertijd ZO belangrijk.

.
anoniem_351528 wijzigde dit bericht op 28-07-2017 08:53
6.83% gewijzigd
viva-amber schreef:
27-07-2017 20:17
Je kunt niet eerst zeggen dat je geen geld wilt en hem daarna verwijten dat hij te weinig mee betaalt. Je zal zelf duidelijke moeten zijn over wat je wel en niet wil.

Je lijkt een beetje op mijn oma. Bij haar verjaardag altijd: nee hoor lieverds ik doe er niets aan. Ik hoef geen cadeautje en je hoeft ook niet te komen. De dag zelf bokkend en alleen achter een doos taart door brengend om nog maanden het iedereen te verwijten.
Ik moest hier erg om lachen, en er zit ook zeker een kern van waarheid in :)

Het is inderdaad goed om direct te zeggen hoe je het hebben wil, maar bij mij komt dit altijd wat later. Wil het graag mensen naar de zin maken, en 'vergeet' dan wel eens wat ik wil. En...daarbij hoop ik ook gewoon altijd dat we in een 'eerlijke' wereld leven waarbij de mensen die je liefhebt het beste met je voor hebben en ook aan al je niet uitgesproken wensen voldoen (i know....zo werkt het niet :roll: )
Lijkt me een goed idee hier een gesprek over aan te gaan. Ik kan me voorstellen dat je vooraf ook niet weet hoeveel dat gaat opleveren en wat het verschil dan wordt. Maar goed nu heeft hij ruim 8000 euro extra verdient wat alleen mogelijk was doordat hij bij jou verbleef. Natuurlijk doet hij niet voor zoveel geld boodschappen dus lijkt het me redelijk dat jij er ook wat voordeel van hebt in de vorm van huur. Bij samenwonen zou ik meebetalen aan alle kosten behalve die van de hypotheek/verzekering/vve. Hoe je dat verdeelt (ieder de helft of naar rato) moeten jullie zelf beslissen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Maar wat zit je nou het meeste dwars? Gaat het echt om dat Airbnb stukje waardoor hij leuk verdiend heeft en jij dus eigenlijk vindt dat hij jou daar wat meer van mee had mogen laten profiteren? Of is het toch iets anders? Je praat namelijk ook over het feit dat zijn salaris een stuk hoger is dan dat van jou. Vind jij dat hij daarom ook sowieso eigenlijk wel wat vaker dan jou mag betalen voor boodschappen, etentjes etc.? Of heb je het gevoel dat hij bewust van jou probeert te profiteren?

Voordat jullie echt over samenwonen na willen gaan denken, zou ik toch eerst eens om de tafel gaan zitten en een goed gesprek aangaan om erachter te komen wat zijn verwachtingen zijn financieel gezien, en wat jouw verwachtingen zijn. Zolang je daar niet uit bent, moet je zo'n stap niet nemen. Bespreek ook goed hoe jullie het met zijn huis/hypotheek gaan doen. Betaal jij 50% van het rente deel, of verwacht hij dat je ook mee betaald aan de aflossing?
Tiswa schreef:
28-07-2017 09:41
Maar wat zit je nou het meeste dwars? Gaat het echt om dat Airbnb stukje waardoor hij leuk verdiend heeft en jij dus eigenlijk vindt dat hij jou daar wat meer van mee had mogen laten profiteren? Of is het toch iets anders? Je praat namelijk ook over het feit dat zijn salaris een stuk hoger is dan dat van jou. Vind jij dat hij daarom ook sowieso eigenlijk wel wat vaker dan jou mag betalen voor boodschappen, etentjes etc.? Of heb je het gevoel dat hij bewust van jou probeert te profiteren?
Bedankt, goede vraag. Het gaat me er inderdaad om dat ik graag had gewild dat hij mij uit zichzelf meer mee had laten profiteren. En dat is niet gebeurd.
Op het moment dat ik onverwachts 20EUR ergens aan verdien, dan zeg ik goh ga je mee een ijsje kopen oid om het samen te ' vieren'. Andersom is dit anders..
Het feit dat hij nu meer verdiend is pas een zeer recente ontwikkeling, en dat is prima. Gun ik hem van harte :)
Hij vraagt of hij iets moet betalen, jij zegt "nee" maar verwacht dat hij dat spontaan wel doet. Dus eigenlijk bedoel je "ja". Wat wil je nu? Dat jij wel deelt wil niet zeggen dat hij dat dan ook maar moet doen en ook niet dat hij de hint oppakt.

Wees duidelijk, hij kan jou gedachten niet lezen. Spreek je verwachtingen uit.
Wanneer jij je dus op je gemak voelt om zijn aanbod om mee te betalen aan de huur (wat me redelijk normaal lijkt als hij geen woonlasten meer heeft) dan zou ik blijven latten.

Gewoon een overzicht maken als jullie gaan samenwonen en afspraken maken.
Mevrouw-tje schreef:
28-07-2017 08:52
Ik moest hier erg om lachen, en er zit ook zeker een kern van waarheid in :)

Het is inderdaad goed om direct te zeggen hoe je het hebben wil, maar bij mij komt dit altijd wat later. Wil het graag mensen naar de zin maken, en 'vergeet' dan wel eens wat ik wil. En...daarbij hoop ik ook gewoon altijd dat we in een 'eerlijke' wereld leven waarbij de mensen die je liefhebt het beste met je voor hebben en ook aan al je niet uitgesproken wensen voldoen (i know....zo werkt het niet :roll: )
In een eerlijke wereld zeggen mensen eerlijk tegen elkaar wat ze graag willen. Onuitgesproken verwachtingen worden nooit vervuld. Wees gewoon eerlijk over wat je graag wilt. Het is toch niet eerlijk om wel iets te verwachten maar te zeggen dat je het niet wilt?
Mevrouw-tje schreef:
28-07-2017 08:43
Dit was zeg maar de eerste week waarbij hij dat 'aanbood' - het voelde meer als een verplichting om het te zeggen voor hem (denk ik...) en ik voelde me niet vrij hierin in te stemmen.
.
Dit is echt wijvengedrag, sorry. Hij bood het aan, jij hebt nee gezegd. Al jouw gevoelens daarbij (en de door jouw bedachte gevoelens van hem) doen echt vrij weinig terzake. Geef gewoon bij hem aan wat je wilt, in plaats van zelf te gaan zitten invullen dat hij iets anders bedoelt dan hij zegt.
Even los van de verdeelsleutel: hij heeft via airbnb ruim 8000 euro verdiend in 45 dagen tijd. Maar hoeft hij daarover geen belasting te betalen?

Dan de verdeelsleutel: gewoon deze herzien en ook als jullie in zijn koophuis gaan wonen. Goed opnieuw en naar rato afstemmen. Is heel normaal (vind ik) om aan te geven dat je vrijwel niks overhoud aan het einde vd maand.
Only dead fish go with the flow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven