Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen / kosten verdeling

05-03-2015 11:05 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelost!
Leef gezond en geniet!
Wat ik zou voorstellen:

50% van je rentenota (en niets van de aflossing)

50% van G/W/E

50% van huishoudelijke boodschappen
--
Leef gezond en geniet!
--
Leef gezond en geniet!
Ha Appelflap,

Ik heb in dezelfde situatie gezeten met mijn vriend, hij had al een koop woning volledig ingericht. Wij hebben toen afgesproken dat ik mee zou betalen aan de rente van de hypotheek (na aftrek van de belasting terug gave) omdat dan een soort huur zou zijn zeg maar, de aflossing deed hij zelf (later ben ik wat hij aan aflossing betaalde gaan sparen voor het huis wat we nu gekocht hebben)

Mbt de belastingen heb ik de helft van de belastingen betaald die ik ook zou hebben als ik een huur huis zou hebben. Verzekeringen idem. Alle andere kosten GWL etc tele2 ziggo dat hebben we allemaal naar rato verdeeld (ongeveer 60-40) omdat hij meer inkomen heeft dan ik.

Het zijn niet de leukste gesprekken maar als je het niet regelt kun je er een hoop gezeur van hebben, lijkt me zonde!

Heel veel geluk samen!
quote:appelflap2015 schreef op 05 maart 2015 @ 11:42:

Zijn eigen woorden zijn dat hij een deel mee wilt betalen aan het huis, omdat die anders gehuurd moest wonen en ook geld zou kwijt zijn.Heel prettig dat hij er zo in staat, maar ik zou het bij de rentenota's houden. Desnoods neemt hij daarvan een groter percentage dan jij of bekostigt hij de volledige boodschappen en betaal jij de woonlasten. Dit ter bescherming van jezelf, zodat hij ook niet kan zeggen als jullie uit elkaar zouden gaan dat hij mee heeft geholpen aan de aflossing.
Als jullie het financieel redden dan lijkt met mij geen slecht idee als je vriend de helft van het hypotheekbedrag op een spaarrekening stort. Als jullie uit elkaar gaan dan kan hij dat geld gebruiken om een nieuwe woning te huren of kopen en in te richten. Als jullie niet uit elkaar gaan dan kunnen jullie het gebruiken voor de aankoop van een nieuwe gezamelijke woning.
Heeft hij ooit al eens eerder zelfstandig gewoond? Kan hij geen tussenstap maken door eerst een tijdje zelfstandig te wonen? Ik weet niet waarom maar gewoon gevoelsmatig lijkt het mij goed als een partner ook eerst alleen woont om te ervaren hoe het is om een huishouden te hebben. De financien zouden mij veel minder interesseren.
--
Leef gezond en geniet!
Het is goed dat jullie daar over nadenken, maar bedenk wel hoe je het wilt als jullie na 20 jaar uit elkaar gaan, als je hem al hypotheek laat betalen. Dan kan hij niet met lege handen vertrekken.
Zorg je er wel voor dat je niet je huidige vriend gaat straffen voor de moeilijkheden die je ex heeft veroorzaakt.

Ik begrijp wel dat je dan voorzichtiger gaat doen en dergelijke, maar het klinkt allemaal zo'n gedoe, lijkt mij echt niet leuk.
Wat en gedoe zeg...

Wij hebben alles op 1 hoop gegooid, daar worden álle vaste lasten van betaald. Wat er over blijft is voor ons samen, gaat gedeeltelijk naar de gezamenlijke spaar en huishoudgeld.

Wij hebben geen jouw geld of mijn geld.
Jij betaald je spaargedeelte van je hypotheek. Jullie beide je eigen telefoon, kadootjes, eigen uitgaan / kleding e.d.

Rest allemaal 50%, incl alle gemeentebelastingen en kosten voor zijn auto. Jij zegt hij gebruikt het voor zijn werk, maar kan me niet voorstellen dat jullie nooit samen ergens heen gaan met de auto
Toen ik bij mijn man(toen vriend) ging inwonen hebben we niks veranderd,alles bleef op zijn naam staan en hij betaalde alle vaste lasten alleen, ik betaalde de boodschappen,leuke dingen,en ik spaarde voor ons samen.

Na 1 jaar hebben we zijn flat verkocht en hebben we samen een huis gekocht.
Ik zou nooit akkoord gaan met 50% hypotheek en 50% rente. Ik ben niet achterlijk. Zolang ik geen eigenaar ben van een woning ga ik daar echt geen 50% aan meebetalen. Immers, ik bouw zelf helemaal niets op. Dus neuh, dat zou hem bij mij echt niet worden.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:Noesepoes schreef op 05 maart 2015 @ 12:04:

Wat en gedoe zeg...

Wij hebben alles op 1 hoop gegooid, daar worden álle vaste lasten van betaald. Wat er over blijft is voor ons samen, gaat gedeeltelijk naar de gezamenlijke spaar en huishoudgeld.

Wij hebben geen jouw geld of mijn geld.Wij hebben absoluut wel Jouw en Mijn geld. De erfenis die hij van zijn vader gekregen heeft is toch echt voor de volle 100% van hem en daar kan en wil ik nimmer aanspraak opmaken. Daarbij heb ik een eigen onderneming. Kortom wij verdelen alles naar rato. Werkt prima. Alle vaste lasten op een hoop en daar betalen we 50/50 van. En daar zitten ook alle vakanties e.d. bij. En een vast spaarbedrag voor de extra hypotheek aflossing. Alles wat 'over blijft' is gewoon of van mij of van hem. Heel overzichtelijk
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik woon ook bij mijn vriend in. Hij betaalt de huur, ik de overige dingen, zoals tv/internetabonnement, boodschappen, dagjes weg etc. Zorgverzekering en telefoon betalen wij zelf.
Huis er buiten houden, alleen de vaste lasten (gas water licht internet etc) delen, verder. Naar rato bijdragen voor boodschappen etc. Ieder eigen zorg verzekering .. Sparen gezamenlijk en apart .. Klaar ..

Zelf hebben we alles op 1 hoop, ook toen we samenwoonden . Hij trok bij mij in (huurwonjng) betaalde helft van alles .. Klaar .. Nu getrouwd en alles op 1 hoop. Ons uitgaveatroon komt overeen ..lekker simpel
quote:pritzels102 schreef op 05 maart 2015 @ 11:23:

[...]

Waarom vind je dat niet kunnen? Wil je aan hem verdienen ofzo? Ik snap dat gemier om geld nooit. Gewoon de vaste lasten door twee en de hypotheek is voor jou.Inderdaad. Dit dus
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik heb er geen ervaring mee. Dit is wat voor mij het meest logisch in de oren klinkt:

Jij betaalt de hypotheeklasten inclusief rente. Vriend neemt de gehele lasten van boodschappen over. Ieder betaalt zijn eigen zorgverzekering, telefoonabbo en als jij gebruikt maakt van de auto deel je de kosten dan 50/50. De inboedelverzekering zou ik ook 50/50 doen. Als hij de gas/water/licht op zich kan nemen, zou ik dat doen en anders 50/50.

Voor de rest ieder een eigen spaarrekening en daarnaast een gezamenlijke waarbij jullie beiden elke maand een x bedrag storten om een tegoed op te bouwen en voor onvoorziene uitgaven. Daarnaast zou daarvan ook elk jaar de gemeentelijk belastingen en heffingen et cetera vanaf kunnen gaan.

Als jullie besluiten er echt voor te gaan na een paar jaar, dan zou ik de hypotheeklasten op twee namen laten zetten en de boodschappen, gwl en heffingen door tweeën delen en de gezamenlijke spaarrekening in stand houden. **toevoeging hypotheeklasten natuurlijk wel naar rato zoals bijvoorbeeld 60/40.
En toch blijft het lastig, hier ook samenwonend in mijn huis, jaar of 14 terug trok vriend bij mij in.

We betalen de rente naar rato, aflossing doe ik. Klinkt heel erg logisch, maar ik zie toch ook wel de nadelen:

-Ik heb maar een lage hypotheek, dus weinig rente te betalen. Dus hij woont voor 150 euro per maand, daar waar hij voorheen zelf een huis huurde van 600+ euro. En dan heb ik het nog niet over wat die 600 euro inmiddels zou zijn geweest na 14 jaarlijkse huurverhogingen tussen de 2 en 5%.

Hij kan daardoor veel sparen en kan met dat geld doen wat hij wil, ik los af, of knap het huis op, ofwel: mijn geld "verdwijnt" in de stenenberg.

Straks is de hypotheek nul, wederom: mijn geld zit vast, hij "profiteert" van mijn spaargedrag.

-Na afgelopen jaren al veel geld te hebben gestoken in opleuken van het huis, dmv nieuwe tuin, bijkeuken, schuur, moet er nu een nieuwe badkamer komen want oude is "op". -> ik investeer de 10.000 euries die dat kost, want mijn huis, zijn spaarrekening blijft intact.

Feitelijk zou het dus helemaal niet zo gek zijn om een soort van "huur" te vragen ipv mee te betalen aan de rente. Had ik een veelvoud van de hypotheek die ik nu heb, was hij immers ook niet klaar geweest met 150 euro per maand.

Nu is het wel zo dat na zoveel jaar samenwonen de grenzen tussen mijn en dijn wel wat vervaagd zijn, dus heel druk maken we er ons ook weer niet om, maar het is wellicht wel "food for thoughts" als je er nog aan moet beginnen.
quote:adorabull schreef op 05 maart 2015 @ 12:18:

Ik zou nooit akkoord gaan met 50% hypotheek en 50% rente. Ik ben niet achterlijk. Zolang ik geen eigenaar ben van een woning ga ik daar echt geen 50% aan meebetalen. Immers, ik bouw zelf helemaal niets op. Dus neuh, dat zou hem bij mij echt niet worden.En als het niet om een koopwoning maar om een huurwoning ging? Zou je dan wel akkoord gaan met 50% van de huur?
[quote]Annicka schreef op 05 maart 2015 @ 12:52:

En toch blijft het lastig, hier ook samenwonend in mijn huis, jaar of 14 terug trok vriend bij mij in. quote]

Na 14 jaar woont je vriend toch niet meer 'bij je in huis'? Dan is het toch geen mijn huis meer, maar ons huis? Ik had allang geopperd op de hypotheek op twee namen te laten zetten..
quote:Annicka schreef op 05 maart 2015 @ 12:52:

En toch blijft het lastig, hier ook samenwonend in mijn huis, jaar of 14 terug trok vriend bij mij in.

We betalen de rente naar rato, aflossing doe ik. Klinkt heel erg logisch, maar ik zie toch ook wel de nadelen:

-Ik heb maar een lage hypotheek, dus weinig rente te betalen. Dus hij woont voor 150 euro per maand, daar waar hij voorheen zelf een huis huurde van 600+ euro. En dan heb ik het nog niet over wat die 600 euro inmiddels zou zijn geweest na 14 jaarlijkse huurverhogingen tussen de 2 en 5%.

Hij kan daardoor veel sparen en kan met dat geld doen wat hij wil, ik los af, of knap het huis op, ofwel: mijn geld "verdwijnt" in de stenenberg.

Straks is de hypotheek nul, wederom: mijn geld zit vast, hij "profiteert" van mijn spaargedrag.

-Na afgelopen jaren al veel geld te hebben gestoken in opleuken van het huis, dmv nieuwe tuin, bijkeuken, schuur, moet er nu een nieuwe badkamer komen want oude is "op". -> ik investeer de 10.000 euries die dat kost, want mijn huis, zijn spaarrekening blijft intact.

Feitelijk zou het dus helemaal niet zo gek zijn om een soort van "huur" te vragen ipv mee te betalen aan de rente. Had ik een veelvoud van de hypotheek die ik nu heb, was hij immers ook niet klaar geweest met 150 euro per maand.

Nu is het wel zo dat na zoveel jaar samenwonen de grenzen tussen mijn en dijn wel wat vervaagd zijn, dus heel druk maken we er ons ook weer niet om, maar het is wellicht wel "food for thoughts" als je er nog aan moet beginnen.Als je vriend al zolang in jouw huis woont, zou ik toch ook een bijdrage voor onderhoud vragen. Hij gebruikt toch ook de keuken en badkamer?
Life is short. Eat dessert first.
quote:Annicka schreef op 05 maart 2015 @ 12:52:

Nu is het wel zo dat na zoveel jaar samenwonen de grenzen tussen mijn en dijn wel wat vervaagd zijn, dus heel druk maken we er ons ook weer niet om, maar het is wellicht wel "food for thoughts" als je er nog aan moet beginnen.

Misschien is het na 14 jaar ook wel tijd om JOUW huis tot JULLIE huis te maken.

Anders wordt het nog leuk, als je straks met pensioen bent en je je huis wilt verkopen om met dat geld leuke dingen te gaan doen. In je eentje welteverstaan, want het was JOUW huis en dus ook JOUW geld, net zoals je vriend ZIJN geld ondertussen heeft opgemaakt aan dingen voor HEM.

Mijn relatie zou het niet zijn op die manier.
quote:adorabull schreef op 05 maart 2015 @ 12:20:

[...]

Wij hebben absoluut wel Jouw en Mijn geld. De erfenis die hij van zijn vader gekregen heeft is toch echt voor de volle 100% van hem en daar kan en wil ik nimmer aanspraak opmaken. Daarbij heb ik een eigen onderneming. Kortom wij verdelen alles naar rato. Werkt prima. Alle vaste lasten op een hoop en daar betalen we 50/50 van. En daar zitten ook alle vakanties e.d. bij. En een vast spaarbedrag voor de extra hypotheek aflossing. Alles wat 'over blijft' is gewoon of van mij of van hem. Heel overzichtelijk

Onze spaartegoeden waren gelijkwaardig, dus wij hoefden daar destijds geen rekening mee te houden.

Was dat wel het geval geweest dan had manlief destijds dat gedeelte op een eigen aparte spaarrekening kunnen houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven