Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen - verdeling financiën?

04-04-2014 08:52 18 berichten
Hoi dames,

Hoera, ik heb een baan en ga binnenkort samenwonen met mijn vriend! We zijn nu aan het uitzoeken hoe we de financiën willen verdelen, maar we vinden het best lastig.

De situatie:

Vriend woont anti-kraak en ik trek bij hem in. Onze huur gaat omhoog doordat ik erbij kom wonen. Deze nieuwe huur, g/w/l en boodschappen splitsen we 50/50. Mij leek het eerlijk om de rest van alle kosten ook samen betalen, omdat we ook samen willen sparen. Maar hij vindt dat niet eerlijk voor mij. Zijn eigen vaste lasten zijn een stuk hoger doordat hij een auto heeft (die ik niet gebruik) en hij verdient iets minder dan ik. Nu heb ik ook een flinke spaarrekening die hij niet heeft. Dus ik vind het niet zo erg om mee te betalen aan zijn kosten.

Ik snap dat hij niet het gevoel wil hebben dat hij ‘van mijn salaris leeft’, maar ik wil vooral dat we samen verantwoordelijk zijn en daar ook in groeien. Anders blijft je gevoelsmatig zo gescheiden samenwonen. Ik ben meer opgevoed met het ‘mijn geld is jouw geld en andersom”.

Heeft er iemand advies hoe we hier een compromis in kunnen vinden?
Ik zou de vaste lasten delen zoals huur gas enz en boodschappen maar de rest gescheiden houden vooralsnog.

Je kan wel afspreken dat je beide zelf wel een bepaald bedrag spaart op je eigen rekeningen voor bv een ander huis ect.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heel erg verstandig van je vriend om dit gescheiden te willen houden. Het is zijn auto, hij gebruikt hem, het zijn zijn kosten. Ik kan me helemaal voorstellen dat hij dat zo wil houden.

Spreek bijvoorbeeld af dat jullie de overige kosten naar rato verdelen als je je hier niet lekker bij voelt. Maar ga niet meebetalen aan iets dat niet van jou is en jij niet gebruikt.
En zorg er voor dat die flinke spaarrekening van jou is en ook blijft.
Dan zou ik de vaste lasten min de auto splitsen en hem zelf de auto laten betalen. Als hij de auto liever alleen betaalt zou ik niet aandringen. Je kunt altijd later als jullie een keer gaan klussen aan een eigen huis meer betalen als je dat zou willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wij hebben een extra rekening geopend voor ons 2, daar storten we elke maand ieder X aantal bedrag op. Als hij wat meer verdiend stort hij er wat meer op, als er onverwachts een grote rekening komt gaat dat uit mijn spaarpotje. En als ik een keer wat minder werk zet ik er wat minder op. We sparen allebei apart.
Wij doen nu nog alles gescheiden maar in de nabije toekomst gaan we het zo doen:

-Gezamenlijke rekening waar we naar rato op storten voor vaste lasten, boodschappen, voor later de kosten van kinderen en samen sparen.

-Wat overblijft blijft op onze eigen rekeningen en kunnen we naar eigen inzicht besteden of sparen.

Ik vind het netjes van je vriend dat hij je niet wil opzadelen met de autokosten maar als jij ook vaak profiteert van die auto (door mee te rijden) is het ook helemaal niet gek om daar iets aan bij tedrage .
Eens met je vriend.

Jouw geld is mijn geld en andersom is wel een beetje uit de tijd. Veel relaties lopen nu eenmaal op de klippen. Blijf goed voor jezelf zorgen, ook op financieel gebied.

Daarbij heeft hij er, terecht, geen goed gevoel over. Dus waarom de discussie?!
In het begin hadden wij een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Wij stortten daar beide 50% van ons salaris op. Dit was voor de gezamenlijke vaste lasten. Overige lasten betaalden wij zelf. Ik wil dit jou ook adviseren. Houd ook je spaargeld voor jezelf. In de toekomst kun je de situatie altijd weer bijstellen.
Wij doen alles bij elkaar, vriend verdient wél veel meer als mij. Maar dat is geen probleem
Trots!
Ik zou hierin dmv handjeklap een compromis proberen te vinden waar jullie allebei gelukkig mee zijn.
Gevoelsmatig gescheiden samenwonen, wat een onzin!

Als je het dan toch zo eerlijk mogelijk wil doen, deel dan de vaste lasten naar rato. Jij verdient iets meer, dus brengt iets meer in. Verder alles gescheiden houden, dus hem de kosten van zijn auto laten betalen etc.
Hmm.. oke. Thanks voor de goede adviezen! Ik dacht dat het vooral ook makkelijk was om gewoon alles om één hoop te gooien.

Op rato is een goed idee! Dat voelt voor mij iets eerlijker, want ik werk niet harder/meer dan hij, maar verdien wel meer. Misschien kunnen we dan toch beter alleen de vaste lasten (huur, boodschappen) betalen van een gezamenlijke rekening en de rest gescheiden houden..

Wel wil ik samen een spaarrekening openen dan. Dat ik mijn eigen spaargeld hou, maar dat we samen een vast bedrag kunnen sparen per maand. Dan is dat toch iets van ons samen om vakanties of reparaties van te betalen.
Als je af en toe passagier bent in zijn auto zou je kunnen besluiten om daarvoor een bepaald vast bedrag per maand te geven. Hij moet zich daar wel gelukkig bij kunnen voelen.

Ikzelf zou af en toe boodschappen betalen, of een openstaande rekening, als zijn portemonnee te slank wordt.
quote:lymo91 schreef op 04 april 2014 @ 09:43:

Hmm.. oke. Thanks voor de goede adviezen! Ik dacht dat het vooral ook makkelijk was om gewoon alles om één hoop te gooien.

Op rato is een goed idee! Dat voelt voor mij iets eerlijker, want ik werk niet harder/meer dan hij, maar verdien wel meer. Misschien kunnen we dan toch beter alleen de vaste lasten (huur, boodschappen) betalen van een gezamenlijke rekening en de rest gescheiden houden..

Wel wil ik samen een spaarrekening openen dan. Dat ik mijn eigen spaargeld hou, maar dat we samen een vast bedrag kunnen sparen per maand. Dan is dat toch iets van ons samen om vakanties of reparaties van te betalen.

Naar rato was ook mijn advies, maar dat idee had je inmiddels al omarmd. Het lijkt mij ook een erg goed idee om samen een spaarrekening te openen, daar kun je ook naar rato samen op sparen. Het lijkt mij namelijk niet leuk om bij iedere vakantie/reparatie/andere grote uitgaaf opnieuw te bepalen hoe veel ieder bij moet dragen.

Wat bij ons de eerste jaren van onze relatie altijd een lastig ding was, was hoe veel geld uit te geven aan cadeaus. Kazman gaf met gemak tientjes uit aan vrienden en in mijn ogen vage kennissen, waar ik altijd wat zuinger ben. Wij hebben juist dat deel heel lang gescheiden gehouden, juist om discussies te vermijden.
Waarschijnlijk ga jij ook regelmatig van die auto gebruik maken (als passagier in elk geval). Tenminste, ik neem niet aan dat als jullie 's avonds of in het weekend ergens naartoe gaan samen, dat jij hem dan met de auto laat gaan en dat je dan zelf heel principieel op de fiets of in de bus gaat zitten. Dus daar zou ik dan toch een vergoeding voor incalculeren.

En verder inderdaad de vaste lasten 50/50 delen. Denk ook aan verzekeringen e.d.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kies voor nu een manier die bij deze situatie past (naar rato bijvoorbeeld) en als de situatie veranderd, verander je jullie financiën gewoon mee.
De vaste lasten 50/50 en vooreerst eigen rekeningen.

Nooit jullie geld op 1 grote hoop gooien.

Het is niet uitzonderlijk dat een relatie wordt verbroken, dan is het fijn als je je eigen geld hebt en geen ellende krijgt op financieel gebied.

En ook al is je relatie perfect en blijft perfect, dan is het nog verstandig je eigen geld te hebben.

Ik zou niet weten waarom je samen 1 portemonnee moet hebben.

Zeker als er nog geen kinderen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven