Geld & Recht alle pijlers

Schade auto in wasstraat

25-01-2022 09:15 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ging ik met mijn auto door de wasstraat en tijdens het wassen viel mijn achterruitenwisser eraf. Ik heb dit meteen gemeld, kreeg te horen dat dit viel onder eigen risico. Toch schadeformulier ingevuld en hoorde gisteren van de wasstraat dat dit eigen risico is.
Ik vind dat heel raar. Er was niks met mijn auto aan de hand, hun borstels veroorzaken schade en dan kan ik opdraaien voor de kosten?

Heeft iemand hier ervaring mee of advies?
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
25-01-2022 09:31
Rondje Google : schade wassstraat geeft veel hits
Een ander rondje google leert dat er per jaar 28 miljoen wasbeurten in een wasstraat zijn (in Nederland). Als 1 op de 100.000 auto's schade heeft zijn dat 280 auto. Als de helft daarvan in de google zoekresultaten komen heb je pagina's vol met klachten.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, het kan inderdaad zijn dat je ruitenwisserarm niet goed was, want je moet echt heel veel kracht zetten op een wisserarm voordat ‘ie afbreekt. De wasstraat kan dus gelijk hebben en terecht je claim afwijzen. Hoe dan ook zul je nooit voor een eventuele rechter (alsof je ooit voor €50 iets voor een rechter zou brengen :bonk: ) aannemelijk kunnen maken dat het niet aan jouw auto ligt maar aan de wasstraat.

Praktisch gezien: in alle gevallen jouw verlies. Helaas.
ca726647543 schreef:
25-01-2022 19:27
Een ander rondje google leert dat er per jaar 28 miljoen wasbeurten in een wasstraat zijn (in Nederland). Als 1 op de 100.000 auto's schade heeft zijn dat 280 auto. Als de helft daarvan in de google zoekresultaten komen heb je pagina's vol met klachten.
Ik doelde meer op de juridische feiten en mogelijke oplossingen die te vinden zijn als antwoord op de vraag van To
Alle reacties Link kopieren
Meestal staat er in koeienletters wel een waarschuwing dat je een hoesje om je achterruitwisser moet schuiven.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Een bord “gebruik op eigen risico” heeft beperkte waarde. Net zoals je bij een betaalde garderobe mag verwachten dat er fatsoenlijk op je jas gepast wordt, moet een wasstraat ook fatsoenlijke apparatuur neerzetten en niet met staalborstels je auto wassen.

Dus, zit er iets in die borstels en komt je hele auto er onder de krassen uit, dan is dat niet een resultaat dat je als consument kan verwachten en is het echt de verantwoordelijkheid van de ondernemer om dit te voorkomen.

Maar, een afgevallen ruitenwisser is natuurlijk wat lastiger. Krassen door vuil in de borstels liggen wel voor de hand, maar dat een machine zo afgesteld is dat die ruitenwissers van de auto af slaat is erg onwaarschijnlijk. De borstels zijn namelijk zacht.

Dus in dit geval denk ik dat je er niet onderuit komt dat dit je eigen risico is. Tenzij er een stapel afgebroken ruitenwissers naast de wasstraat ligt natuurlijk. En als de machine zo afgesteld is dat die er goed bevestigde ruitenwissers af slaat, dan moet je haast ook wel andere schade aan je auto hebben.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
25-01-2022 19:35
Meestal staat er in koeienletters wel een waarschuwing dat je een hoesje om je achterruitwisser moet schuiven.
Toch al vaak een auto de wasstraat in gereden, maar dit nog nooit gezien…
Alle reacties Link kopieren
Rosalind* schreef:
25-01-2022 10:48
Oef. Bij ons (Zuid-Europa) mag je in principe niet in de auto blijven zitten.
Dat is ook de instructie in NL.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2022 09:57
niet zo raar, het gaat met enorme kracht en het zijn geen zachte borstels

Ik heb eens iemand gesproken waarbij de ramen perongeluk (water in circuit) opengingen. De borstel kwamen deels de auto in, waar deze persoon zat. Dan houd je geen huid meer op je lichaam. zwaar gewond het ziekenhuis in
Ben heel benieuwd uit de hoeveelste hand dit verhaal afkomstig is.

Om te beginnen zijn de borstels die in NL gebruikt worden van stof en dus echt zacht. Ook zijn die stoffen draden maximaal een centimeter of 25 tot 30 lang. Dus als om wat voor een reden je autoraam opeens open gaat, goed je maar coroner te buigen of opzij te leunen en je krijg behalve een smak water echt niets in je gezicht.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
25-01-2022 19:27
Een ander rondje google leert dat er per jaar 28 miljoen wasbeurten in een wasstraat zijn (in Nederland). Als 1 op de 100.000 auto's schade heeft zijn dat 280 auto. Als de helft daarvan in de google zoekresultaten komen heb je pagina's vol met klachten.
Hier toch meerdere malen schade aan de auto gehad, vooral na drukke dagen, zijn die borstel voor mijn gevoel wat minder schoon. Athans ik heb 2x schade opgelopen aan dak (kringen) na oud en nieuw.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was een aantal jaar geleden ook de ruitenwisser met motor en al uit de auto getrokken na het autowassen. Een dag ervoor nog een onderhoudsbeurt gehad en apk bij de garage. Toch zei de autowas dat de ruitenwisser al kapot moest zijn en wilde niet betalen. Je zou eigenlijk voor de wasbeurt moeten laten zien dat alles het nog doet. Uiteindelijk via de rechtsbijstand wel de helft geschikt.
Alle reacties Link kopieren
Underhype schreef:
25-01-2022 10:37
In dit soort gevallen is de vraag of de exploitant van de wasstraat een verwijt te maken valt. Als je schade hebt doordat de installatie gebrekkig is dan is de exploitant van de installatie daarvoor aansprakelijk. De wasstraat moet zodanig werken dat auto's daar zonder schade uit komen. Als jij niet kan bewijzen dat de installatie gebrekkig was of gebrekkig functioneerde dan is de wasstraat niet aansprakelijk. In juridische zin is er dan geen tekortkoming. Geen enkele wasstraat kan garanderen dat er geen schade zal ontstaan, vandaar het eigen risico-verhaal.

Het afbreken van de achterruitenwisser lijkt mij niet het gevolg van een gebrek maar van een al bestaande zwakke plek, maar dat is speculeren en eigenlijk doet dat er niet eens toe. Hoe dan ook, tenzij je kan aantonen dat de installatie niet deugde heb je geen recht op schadevergoeding.
Ik denk niet dat het zo zit. Je neemt een dienst af van een exploitant. Daarmee is hij eindverantwoordelijk en dien je bij problemen een aanklacht bij hem in te dienen. Hij zal dan bijvoorbeeld naar de installateur van de machine moeten stappen. Hij kan zich niet verschuilen achter de installateur.
Alle reacties Link kopieren
WilmaVr schreef:
27-01-2022 08:53
Ik denk niet dat het zo zit. Je neemt een dienst af van een exploitant. Daarmee is hij eindverantwoordelijk en dien je bij problemen een aanklacht bij hem in te dienen. Hij zal dan bijvoorbeeld naar de installateur van de machine moeten stappen. Hij kan zich niet verschuilen achter de installateur.
Dat denk je dan verkeerd. Je hebt recht op schadevergoeding als de exploitant een verwijt te maken valt. De bewijslast daarvoor ligt bij de partij die een vergoeding eist. Als je met 'eindverantwoordelijk' bedoelt dat de exploitant er voor in moet staan dat de auto nooit beschadigd raakt dan is dat onjuist. Als je er mee bedoelt dat de exploitant verantwoordelijk is voor fouten van de installateur dan is dat juist.
In dit geval is er geen enkele aanwijzing dat de installatie niet goed functionerende of defect was. Daarmee houdt het dus op voor TO.
Stampertje12 schreef:
27-01-2022 02:15
Ben heel benieuwd uit de hoeveelste hand dit verhaal afkomstig is.

Om te beginnen zijn de borstels die in NL gebruikt worden van stof en dus echt zacht. Ook zijn die stoffen draden maximaal een centimeter of 25 tot 30 lang. Dus als om wat voor een reden je autoraam opeens open gaat, goed je maar coroner te buigen of opzij te leunen en je krijg behalve een smak water echt niets in je gezicht.
Ik kan mij bij dit verhaal ook weinig voorstellen. Bij een normaal functionerende wasstraat lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk. Waarmee ik niet zeg dat het niet waar is. Maar ik vraag mij wel af: hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het wel vaak van antennes maar die moet je er zelf afhalen en sommige denken het zal wel :facepalm:
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren
In een wasstraat krijgt je auto ook een flink pak slaag .... .

Gelukkig is het maar 50 euro schade. Niet de moeite waard om er werk van te maken.
Alle reacties Link kopieren
Morningrose schreef:
25-01-2022 15:45
Hele arm afgebroken. Reparatie is 50 euro, en verder de tijd die het mij kost om te laten repareren.
Als we allemaal de tijd declareren die het kost om hier te reageren dan kom je ver boven die 50 euro uit ;)
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
25-01-2022 19:35
Meestal staat er in koeienletters wel een waarschuwing dat je een hoesje om je achterruitwisser moet schuiven.


Bij Bob's auto was doen ze dit standaard.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vooral als tip, ga op rustige tijden en dagen je auto wassen in een wasstraat. Want bij drukte heb je meer kans op schade en fouten.
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven