Schade tijdens proefrit, uit eigen zak betalen?
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:03
Hallo,
Mijn man en ik zijn op zoek naar een nieuwe auto en wilden een proefrit gaan maken. Op de site van de anwb zagen wij echter staan dat in geval van een verwijtbaar ongeluk, de schade aan een eventuele derde wordt gedekt door de WA-verzekering van de dealer, maar de schade aan de auto wordt verhaald op de bestuurder. Het schijnt dat jouw WA verzekering dit niet dekt en je alles dus uit eigen zak moet betalen. Klopt dit? Hoe kun je dan toch de auto testen? Wij hebben een rit gemaakt met een verkoper (die reed), maar daar voel je zelf niet hoe de auto rijdt (optrekken, remmen enz.). Wie weet hoe dit juridisch zit?
Mijn man en ik zijn op zoek naar een nieuwe auto en wilden een proefrit gaan maken. Op de site van de anwb zagen wij echter staan dat in geval van een verwijtbaar ongeluk, de schade aan een eventuele derde wordt gedekt door de WA-verzekering van de dealer, maar de schade aan de auto wordt verhaald op de bestuurder. Het schijnt dat jouw WA verzekering dit niet dekt en je alles dus uit eigen zak moet betalen. Klopt dit? Hoe kun je dan toch de auto testen? Wij hebben een rit gemaakt met een verkoper (die reed), maar daar voel je zelf niet hoe de auto rijdt (optrekken, remmen enz.). Wie weet hoe dit juridisch zit?
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:09
In principe moet je bij proefrit je een formulier ondertekenen waarin je tekent voor een eigen risico, meestal ¤ 500
Geen idee of je verzekering dit dekt, dat zul je bij je eigen verzekering moeten navragen.
Maar mocht het een dure grap worden, dan je hoef in elk geval "maar" ¤ 500 betalen.
Vraag dus ook even bij het autobedrijf hoe het bij hen geregeld is!
Geen idee of je verzekering dit dekt, dat zul je bij je eigen verzekering moeten navragen.
Maar mocht het een dure grap worden, dan je hoef in elk geval "maar" ¤ 500 betalen.
Vraag dus ook even bij het autobedrijf hoe het bij hen geregeld is!
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:14
Ik heb meegemaakt dat er tijdens een proefrit perongeluk een enorme deuk gereden is in de proefauto. Was een behoorlijk dure auto (lees, iets exclusiever merk). Hier gelukkig nooit meer iets over gehoord en geen rekening gehad. Misschien heeft het ook geholpen dat er bij de dealer in kwestie uiteindelijk een auto gekocht werd.
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:23
dinsdag 31 augustus 2010 om 19:31
Als je niets moet tekenen, dan kunnen ze je nooit mee laten betalen. De garage heeft niet voor niets van die groene kentekenplaten, daar moet toch iets van een verzekering aan vast zitten lijkt me?
Heb meerdere keren een proefrit gemaakt, en wel iets van een rijbewijs achter moeten laten (ook niet overal trouwens) maar nog nooit iets hoeven tekenen.
Heb meerdere keren een proefrit gemaakt, en wel iets van een rijbewijs achter moeten laten (ook niet overal trouwens) maar nog nooit iets hoeven tekenen.
dinsdag 31 augustus 2010 om 20:07
Ik heb ook een formulier moeten tekenen en een kopie van mijn paspoort af moeten geven toen ik een proefrit ging maken.
Ik kan me ook herinneren dat ik gelezen heb dat je ook moet checken of de garage de auto wel WA verzekerd heeft. Als je het nummerbord hebt kun je dat hier checken: https://ovi.rdw.nl/
Ik kan me ook herinneren dat ik gelezen heb dat je ook moet checken of de garage de auto wel WA verzekerd heeft. Als je het nummerbord hebt kun je dat hier checken: https://ovi.rdw.nl/
dinsdag 31 augustus 2010 om 20:18
dinsdag 31 augustus 2010 om 20:28
quote:spuka schreef op 31 augustus 2010 @ 19:36:
Daarbij hebben we toch allemaal gewoon een WA verzekering?
Of zeg ik nu iets heel raars... als ik schade veroorzaak aan goederen van derden, dan heb ik daarvoor een verzekering afgesloten: mijn WA.
Je bent in de war met je aansprakelijkheidsverzekering, AVP genoemd (aansprakelijkheidsverzekering particulieren). Daarop is schade veroorzaakt met een motorrijtuig standaard uitgesloten.
De WA verzekering van je auto is inderdaad verplicht en vergoed de schade die je toebrengt aan derden.
Daarbij hebben we toch allemaal gewoon een WA verzekering?
Of zeg ik nu iets heel raars... als ik schade veroorzaak aan goederen van derden, dan heb ik daarvoor een verzekering afgesloten: mijn WA.
Je bent in de war met je aansprakelijkheidsverzekering, AVP genoemd (aansprakelijkheidsverzekering particulieren). Daarop is schade veroorzaakt met een motorrijtuig standaard uitgesloten.
De WA verzekering van je auto is inderdaad verplicht en vergoed de schade die je toebrengt aan derden.
dinsdag 31 augustus 2010 om 20:33
Je gewone WA verzekering dekt het sowieso niet, want die sluit schade door autorijden uit. Het is niet voor niets dat je een auto verplicht WA dient te verzekeren, ook wanneer je al een gewone WA verzekering hebt.
Voor de schade aan derden dient de dealer de auto dus ook te verzekeren. Maar ik heb geen idee hoe dat zit met 'eigen' schade door personeel of klanten. Het lijkt mij dus het beste om hierover duidelijkheid te krijgen voor je een proefrit gaat maken.
Voor de schade aan derden dient de dealer de auto dus ook te verzekeren. Maar ik heb geen idee hoe dat zit met 'eigen' schade door personeel of klanten. Het lijkt mij dus het beste om hierover duidelijkheid te krijgen voor je een proefrit gaat maken.
dinsdag 31 augustus 2010 om 22:50
Vooor dat ik mijn nieuwe chevy spark kocht bij de dealer wou ik ook een proefrit. Er werd kopie gemaakt van rijbewijs, formuliertje invullen met idd een eigen risico bij schade aan nieuwe auto van 500. Schade aan derden word altijd uitgekeerd. Daarvoor is een dealer verzekerd en daarom rij je met een groene kentekenplaat.
donderdag 2 september 2010 om 12:40
Schade aan derden wordt inderdaad verzekerd, daarvoor is de dealer verplicht om een WA verzekering voor de auto af te sluiten. Maar ik bedoel eigenlijk de schade die jij veroorzaakt aan de auto van de dealer (adviezen van: dan rijd je toch voorzichtig, zijn welkom, maar iedereen weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit en altijd kan gebeuren). Je hebt de auto tijdens een proefrit in bruikleen en dat wordt niet vergoedt door je eigen WA verzekering. De dealer zal verzekerd zijn voor de schade, maar zijn no-claim gaat omlaag (en het kan zijn dat hij niet alle schade vergoed krijgt). Deze schade kan hij dus (volgens de anwb) op jou verhalen. Hier is zelfs jurisprudentie over te vinden. Ik zal zeker vanmiddag eens met mijn verzekeringsmaatschappij bellen, maar ik vroeg me af of hier iemand was die hier meer van wist (omdat ik merk dat vrijwel niemand hiervan op de hoogte is).
donderdag 2 september 2010 om 13:10
quote:Java schreef op 31 augustus 2010 @ 20:18:
Krijg nou wat! Wij hebben laatst 200 euro uit eigen zak moeten betalen omdat we een kleine schade hadden veroorzaakt tijdens de proefrit (met groene platen)! Dit was bij een hartstikke bekende en erkende merkdealer en we hadden niets getekend over aansprakelijkheid!
En dat blijkt nu dus onterecht?!
Ja, onterecht!!
Je had niets hoeven te betalen.
Heb navraag gedaan bij een dealer waar een vriend van me
werkt.
Het zit zo, u moet bij een proefrit maar ook als u een auto
huurt vooraf op de hoogte gesteld worden van de voorwaarden.
Het kan namelijk zijn dat u op basis van deze voorwaarden
afziet van de proefrit of huur.
Ik zou zeggen, ga terug en vraag je geld terug.
Krijg nou wat! Wij hebben laatst 200 euro uit eigen zak moeten betalen omdat we een kleine schade hadden veroorzaakt tijdens de proefrit (met groene platen)! Dit was bij een hartstikke bekende en erkende merkdealer en we hadden niets getekend over aansprakelijkheid!
En dat blijkt nu dus onterecht?!
Ja, onterecht!!
Je had niets hoeven te betalen.
Heb navraag gedaan bij een dealer waar een vriend van me
werkt.
Het zit zo, u moet bij een proefrit maar ook als u een auto
huurt vooraf op de hoogte gesteld worden van de voorwaarden.
Het kan namelijk zijn dat u op basis van deze voorwaarden
afziet van de proefrit of huur.
Ik zou zeggen, ga terug en vraag je geld terug.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.