Geld & Recht alle pijlers

Scheiden en huis.

03-09-2017 16:01 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is onze situatie:
Wij gaan scheiden,maar mijn vrouw blijft maar roepen dat ze er zeker van is dat ik in het huis kan blijven wonen.

Ik ben daar nog niet zeker van nl.

Ff terug in de tijd.
Ik leerde haar kennen en 3 maanden later vertelde ze mij over haar schulden van €20.000.

Ik heb haar gezegd dat we daar samen wel uitkomen.

Mijn vader overleed in 2003 en mijn moeder wou daar weg in 2004 om opnieuw te beginnen.

Ik zei tegen me moeder dat wij het huis willen kopen.

Helaas ging dat niet door nu nog mijn vrouw haar schulden.
Mijn moeder is toen bijna €20.000 in prijs gezakt zodat wij het huis toch konden kopen.

In 2005 zijn we daar gaan wonen en in 2006 getrouwd.

We hebben 2 kinderen.

Dit is dus mijn ouderlijk huis waar ik geboren ben en hele fijne herinneringen aan heb.

Nu de situatie zoals hij nu is:
Scheiden (zal ik helaas moeten accepteren)
Schuld van €18.000.
Ik verdien niet slecht ivm continuedienst.
Huis heeft onderwaarde.
We hebben NHG (kunnen we daar iets mee?)
Mijn vrouw verdient te weinig om de hypotheek en vaste lasten te betalen.

Dan nog een vraag:
Weegt het mee dat mijn moeder ooit in prijs is gezakt zodat wij het huis konden kopen?
We waren toen nog niet getrouwd.

We hebben pas volgende week een afspraak bij een mediator en maak me zelf helemaal gek door de onzekerheid.

Gelukkig praten we wel met elkaar en willen het netjes afhandelen voor ons zelf maar zeker voor de kinderen.
pennetje80 schreef:
03-09-2017 17:23
Ex en ik zijn 2 jaar uit elkaar

Ik ben in het huis blijven wonen maar krijg hypotheek niet op mijn naam, 2 jaar terug stond het onderwater nu met de stijging van de prijzen zit er wat winst op.

Ik heb al die tijd alle kosten voor het huis gedragen ex heeft daar niets aan meebetaald!!!
Nu wil hij eind dit jaar gaan verkopen omdat hij met zijn vriendin wil gaan kopen. En vind dan dat hij wel recht heeft op de helft overwaarde (gemeenschap van goederen) dit voelt voor mij erg zuur
Dus pas daar ook mee op

Waarom is dat zuur? Het is logisch. Nog niet eens alleen door de gvg, maar ook doordat jij het woongenot hebt gehad. De belastingdienst ziet dat zelfs als vorm van alimentatie die jouw ex jóu betaald heeft.

En daarnaast ook logisch dat jouw ex niks bijdraagt, die woont daar immers niet meer, dus geen woonplezier en moet zelf de eigen nieuwe vaste lasten betalen.

Bij ons is dit ook opgenomen in het scheidingsconvenant, en helaas voor mij moet ik straks ook meedelen in de restschuld bij verkoop.

Of zou je dat dan ineens wel eerlijk vinden? Als er geen overwaarde was maar een restschuld? Of is het dan ineens wel logisch dat je ex dan moet meebetalen??

Ik vind het allemaal geneuzel. Je bent toen iets aangegaan in gvg, en dat is toch een heel duidelijk contract. Dan ook niet piepen bij een scheiding.
Jammer dat er op forums altijd van die loze opmerkingen worden gemaakt ipv bevindingen of ervaringen delen.
Papab schreef:
03-09-2017 18:31
Jammer dat er op forums altijd van die loze opmerkingen worden gemaakt ipv bevindingen of ervaringen delen.
Hoe bedoel je dat?

Ik hoop dat je mijn bijdrage nuttig vond
Ginerva schreef:
03-09-2017 18:32
Hoe bedoel je dat?

Ik hoop dat je mijn bijdrage nuttig vond
Dat er sommige zijn die mij vertellen dat ik dom ben.

Lullige uitspraak en vraag me af hoe hoog diegene geschoold is.
To, dom zijn en dom doen zijn niet hetzelfde. Maar je actie om in gvg te trouwen met iemand met schulden en vervolgens nog meer schulden te maken is tenminste onverstandig te noemen.
En dom doen heeft niets met scholing te maken.
Papab schreef:
03-09-2017 18:42
Dat er sommige zijn die mij vertellen dat ik dom ben.

Lullige uitspraak en vraag me af hoe hoog diegene geschoold is.

Sorry beste kerel, alles wat je hier verteld hebt en vraagt getuigen nu eenmaal niet van veel snuggerheid.
Erizon schreef:
03-09-2017 18:57
To, dom zijn en dom doen zijn niet hetzelfde. Maar je actie om in gvg te trouwen met iemand met schulden en vervolgens nog meer schulden te maken is tenminste onverstandig te noemen.
Ja dat kan ik wel begrijpen.

Maar als je jong en onervaren bent plus het feit dat me vader was overleden kort daarvoor kan je weleens rare sprongen maken.

Kijk...en zo heb ik weer wat geleerd.

Een levensles rijker.
Perzina schreef:
03-09-2017 19:04
Sorry beste kerel, alles wat je hier verteld hebt en vraagt getuigen nu eenmaal niet van veel snuggerheid.
Dat is hoe jij er naar kijkt.
Iedereen doet weleens dingen in t leven die je beter niet had kunnen doen.

Waarom ik een topic maak mbt onzekerheid over de toekomst doe ik niet zomaar.

Ik dacht hier wat mensen te vinden met ervaring qua scheiden en hypotheek.

Helaas.
redbulletje schreef:
03-09-2017 17:57
En jij vindt 't niet dom om met iemand in gemeenschap van goederen te trouwen die ook nog 'ns schulden heeft? Hij raakt zometeen zijn ouderlijk huis kwijt!
Dat zeg ik niet he. Er wordt een opmerking gemaakt dat hij het huis alleen op zijn naam had moeten zetten destijds en dat is dom want dat maakt bij gemeenschap van goederen niet uit.
Papab schreef:
03-09-2017 19:18

Die zijn hier wel degelijk hoor. Maar 20.000 euro schuld in je hypotheek opnemen en daar bovenop nog eens 18.000 euro extra schuld maken is gewoon ontzettend dom, sorry. Ik hoop dat de meeste mensen wel slimmer zijn dan dat.

Ga naar een hypotheekverstrekker, dat is de enige die iets zinnigs kan zeggen. Alles hangt nu af van of je een hypotheek kunt krijgen op alleen jouw salaris. Daarbij wordt rekening gehouden met de helft van die schuld van 18.000 euro, daardoor kun je minder lenen. De andere helft mag je vrouw ophoesten.
Papab schreef:
03-09-2017 19:07
Ja dat kan ik wel begrijpen.

Maar als je jong en onervaren bent plus het feit dat me vader was overleden kort daarvoor kan je weleens rare sprongen maken.

Kijk...en zo heb ik weer wat geleerd.

Een levensles rijker.
Helaas wel een dure les
Papab schreef:
03-09-2017 19:18
Dat is hoe jij er naar kijkt.
Iedereen doet weleens dingen in t leven die je beter niet had kunnen doen.

Waarom ik een topic maak mbt onzekerheid over de toekomst doe ik niet zomaar.

Helaas.
Nou sorry hoor je hebt ook verschillende ervaringsverhalen gehad hier, daar reageer je niet of nauwelijks op. Daarnaast hebben er ook al meerdere mensen gezegd dat je naar een hypotheekverstrekker moet gaan om erachter te komen of jij in dat hyis kunt blijven. Kappen nou met zielig doen en het advies opvolgen als je verder wilt komen.
criminalmind schreef:
03-09-2017 19:56
Nou sorry hoor je hebt ook verschillende ervaringsverhalen gehad hier, daar reageer je niet of nauwelijks op. Daarnaast hebben er ook al meerdere mensen gezegd dat je naar een hypotheekverstrekker moet gaan om erachter te komen of jij in dat hyis kunt blijven. Kappen nou met zielig doen en het advies opvolgen als je verder wilt komen.
Ik doe verreweg van zielig en heb einde deze week een afspraak.
Papab schreef:
03-09-2017 20:15
Goedzo, alleen de hypotheekverstrekker kan jou gericht antwoord geven op jou situatie.
katrien1974 schreef:
03-09-2017 19:29
Dat zeg ik niet he. Er wordt een opmerking gemaakt dat hij het huis alleen op zijn naam had moeten zetten destijds en dat is dom want dat maakt bij gemeenschap van goederen niet uit.
Het is toch dom om anno nu nog in gemeenschap van goederen te trouwen? Zeker als jij degene bent met geld en de ander start met schulden.
Zijn er vergelijkbare huizen zoals het jouwe in jullie buurt/straat? Je zou eens op kadaster kunnen kijken voor wat voor een prijzen er het afgelopen jaar huizen zijn verkocht om een idee te krijgen wat de waarde van je huis is. Misschien valt het mee en houd je minder restschuld over.
Kastanjez schreef:
03-09-2017 20:20
Zijn er vergelijkbare huizen zoals het jouwe in jullie buurt/straat? Je zou eens op kadaster kunnen kijken voor wat voor een prijzen er het afgelopen jaar huizen zijn verkocht om een idee te krijgen wat de waarde van je huis is. Misschien valt het mee en houd je minder restschuld over.
Bedankt voor je opmerking.

Ja heb ik gedaan idd.
redbulletje schreef:
03-09-2017 20:19
Het is toch dom om anno nu nog in gemeenschap van goederen te trouwen? Zeker als jij degene bent met geld en de ander start met schulden.
Ik zei dat jouw opmerking "hij had het huis alleen op
Zijn naam moeten zetten en niet op zijn vrouw" onzin was ivm
Gemeenschap van goederen. Dat dat dus onzin is ik heb het verder niet over of men wel
Of niet in gemeenschap van goederen moet trouwen. Daar ging mijn opmerking helemaal niet over
Papab schreef:
03-09-2017 20:15

Dat heb je dan snel geregeld op zondag. Kan dat tegenwoordig online ofzo?
Papab schreef:
03-09-2017 20:23
Bedankt voor je opmerking.

Ja heb ik gedaan idd.
En daar kwam dus een prijs uit voor je huis, die nog 18.000 euro onder je hypotheekwaarde ligt? Dat vind ik wel bijzonder, voor een huis dat initieel 20.000 'te goedkoop' was en dat niet op het hoogtepunt van de crisis is gekocht.
Je moeder heeft je vrouws oorspronkelijke schuld betaald. Dat is lief!

Zoek een mediator en ga jullie financiële zaken op een rij zetten. Wil je vrouw partner alimentatie?
Kastanjez schreef:
03-09-2017 20:46
En daar kwam dus een prijs uit voor je huis, die nog 18.000 euro onder je hypotheekwaarde ligt? Dat vind ik wel bijzonder, voor een huis dat initieel 20.000 'te goedkoop' was en dat niet op het hoogtepunt van de crisis is gekocht.

Zoals ik het begrijp is de hypotheek 20K hoger dan de aankoopprijs en hebben ze daarmee de schuld van z'n vrouw afgelost. Inmiddels hebben ze samen een nieuwe schuld van 18K, bovenop de hypotheekschuld.
Papab wellicht kun je reacties er uit pikken waar je wat aan hebt. Zoals criminalmind ook schrijft, je focust je op negativiteit.
Inhoudelijk...zie pagina eerder...
Ik piep helemaal niet
En ja dat hoort erbij in gemeenschap van goederen

Het "zure" eraan vind ik dat ik aflossing etc volledig alleen betaald heb onderhoud alles en dat hij gewoon precies 50/50 wil delen
E ja hij is mede eigenaar dus recht op maar een mede eigenaar is ook verantwoordelijk voor zijn woning onderhoud.

En ja als ik niet zou betalen klopte ze bij hem aan
Maar andersom ook als hij er een zootje van maakt (zzp)hadden ze mij ook het huis uitgezet om te verkopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven