Geld & Recht alle pijlers

Scheiden, persoonlijk krediet door midden?

09-11-2010 18:21 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie advies!

Ik heb een vraagje voor een vriend van mij,

Hij gaat scheiden, zijn vrouw is van de een op de andere dag weggelopen en hij kwam thuis na zijn werk in een leeg huis.

Zij had een persoonlijk krediet op haar naam staan van 22.000 euro.

Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, dus 11.000 euro zou hij moeten aflossen toch? Dit is in ieder geval voorgesteld in een brief van haar advocaat aan de zijne.

Alle communicatie verloopt via advocaten en gaat niet soepel.

Hoe moet hij die 11.000 euro betalen als hij het niet heeft?

Hij heeft al contact gehad met de bank en hij kan geen lening krijgen. Wordt dat dan automatisch in de schuldsanering?
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Spininhoek ik hoop dat je dit nog leest. Maar volgens mij is je vriend helemaal niet aansprakelijk voor dit krediet. En wel omdat zij dit al afgesloten heeft vooraleer zij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Schulden en eigendommen en inkomsten van voor het huwelijk in gemeenschap blijven alleen van de partner.

Als ze toen wel al getrouwd waren toen het krediet aangegaan werd is het anders. Maar ik begreep uit je post dat ze het al daarvoor had afgesloten.

Dus ik zou zeggen. Goed geprobeerd van haar advocaat. Stelletje haaien zijn het...

Ik zou hem een afspraak laten maken bij het juridisch loket, ze geven gratis advies.

Groetjes
Gewist.

Het modereerbeleid)van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Artikel 1:102 burgerlijk wetboek

Na ontbinding van de gemeenschap* blijft ieder der echtgenoten voor het geheel aansprakelijk voor de gemeenschapsschulden, waarvoor hij voordien aansprakelijk was. Voor andere schulden van de gemeenschap is hij voor de helft aansprakelijk; voor dat gedeelte der schuld is hij hoofdelijk met de andere echtgenoot verbonden.

* = datum inschrijving echtscheidingsbeschikking in registers burgerlijke stand.
@ meissie1980

Burgerlijk Wetboek Boek 1

Artikel 93

Van het ogenblik der voltrekking van het huwelijk bestaat tussen de echtgenoten van rechtswege algehele gemeenschap van goederen, voor zover daarvan bij huwelijkse voorwaarden niet is afgeweken.

Artikel 94

1. De gemeenschap omvat, wat haar baten betreft, alle tegenwoordige en toekomstige goederen der echtgenoten, met uitzondering van goederen ten aanzien waarvan bij uiterste wilsbeschikking van de erflater of bij de gift is bepaald dat zij buiten de gemeenschap vallen, en met uitzondering van het vruchtgebruik, bedoeld in afdeling 2 van titel 3 van Boek 4.

2. Zij omvat, wat haar lasten betreft, alle schulden van ieder der echtgenoten.

(..)

Artikel 95

1. Voor een schuld van een echtgenoot, die in de gemeenschap is gevallen, kunnen zowel de goederen der gemeenschap als zijn eigen goederen worden uitgewonnen.

(..)
Volgens mij klopt het niet wat je zegt Meissie. Dan had er namelijk getrouwd moeten worden op huwelijkse voorwaarden en was de schuld van mevrouw buiten de gemeenschappelijke goederen gevallen.

Door in gemeenschap van goederen te trouwen, neemt de echtgenoot ook de hoofdelijke verantwoordelijkheid voor een eventuele schuld op zich.
Meissie,

ik denk uit je post af te lezen dat je uit Belgie komt (Maar misschien heb ik het verkeerd).

In de meeste landen (En volgens mij in Belgie ook), is het namelijk zoals jij het uitlegt, maar in Nederland is het anders.

Alle schulden en eigendommen van voor het huwelijkm, vallen in de huwelijksboedel.
Hebben ze beide getekend voor die lening? Als hij geen handtekening heeft gezet hoeft hij niet te betalen.
Wanda, dat dacht ik dus ook. Tenminste voor de kredietverstrekker dan he. Waarschijnlijk heeft hij nooit getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid en kunnen ze ook niet bij hem aankloppen.

Waarmee ik er dus vanuit ga dat het contract is afgesloten voor het huwelijk. Ben je eenmaal getrouwd in gemeenschap van goederen en sluit dan een krediet af dan dient de kredietverstrekker ervoor zorg te dragen dat beide tekenen voor het contract.

Maar volgens vele hier schijnt dit niet zo te zijn. TO, heeft je vriend het contract, daar staat vast e.e.a. in.

Hoe en of je de schuld onderling verdeeld kun je doen naar eigen inzicht.
Gewist.

Het"modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Helaas wat Courage ook allemaal schrijft.

Als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen ben je echt de klos en voor het volledige bedrag aansprakelijk. Als hij met de helft wegkomt is het nog positief ook.

Je hoeft niet apart voor de lening getekend te hebben, dat doe je met de handtekening bij het trouwen.

Dus hij zal een lening aan moeten gaan bij een bank. Het huis misschien als het een koophuis is? Of ergens anders.

Nare situatie.
Ja ik kom idd uit Belgie maar ik dacht niet dat dat zo kon afwijken. Sorry voor de misvatting dan.

Ongelofelijk oneerlijk dan hoe het bij jullie is geregeld. Ik trouw in ieder geval op huwelijkse voorwaarden ook in Belgie.
quote:wanda_p schreef op 15 november 2010 @ 17:04:

Hebben ze beide getekend voor die lening? Als hij geen handtekening heeft gezet hoeft hij niet te betalen.Was het maar waar. Ik had geen idee dat sommige mensen zooo slecht op de hoogte hier van zijn.
Gewist.

Het!modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven