Geld & Recht alle pijlers

Scheiding en schuldsanering

09-08-2010 16:02 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik stel deze vraag voor een vriendin.

Zij en haar man gaan uit elkaar. Dat is heel triest en droevig, zeker omdat ze samen een zoontje van 2 hebben, maar daar gaat het topic niet over.

Het zit namelijk zo: Vanwege schulden zitten ze ook in een traject om de schuldsanering in te gaan (is nog niet gestart, er is een lange wachtlijst).

Maar hoe gaat dat dan als ze uit elkaar gaan?

Asl je de schuld door tweeën deelt, is het nog steeds teveel om af te betalen. Gaan ze dan ieder apart in de schuldsanering? En hoe dan met alimentatie? Hij werkt wel, maar verdiend niet heel veel (laag modaal).

Zij wil niet werken tot haar zoontje naar school gaat, maar volgens mij krijgt ze dan gewoon sollicitatieplicht (ik vind ook dat ze moet werken hoor, dus schiet mij niet af) als ze de bijstand in gaat.

Ik heb haar aangeraden dit ook te bespreken met de mensen van de schuldsanering, de advocaat van de scheiding en de bijstandsconsulenten. Maar het is zo'n warboel dat ze door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb ook weinig kaas gegeten van deze dingen, vandaar dat we hopen dat iemand hier wat duidelijkheid kan scheppen.

bedankt alvast!
Ze heeft niets te willen en zal moeten gaan werken. De schuldsanering zal nu voor allebei apart moeten worden aangevraagd nadat duidelijk is wat ieder aan schulden en inkomen heeft. Aan de hand daarvan word er verder gekeken volgens mij.
anoniem_29452 wijzigde dit bericht op 09-08-2010 23:29
Reden: quote van openingspost
% gewijzigd
Ik vind ook dat ze niet moet zeuren en gewoon moet werken hoor Suus.

Maar ja, ik vind wel meer...

Zo vind ik dat zij helemaal niet had moeten stoppen met werken toen ze zwanger raakte. Met twee banen en zuinig leven was het ook niet zo ver gekomen met die schulden.

En ik vond toendertijd ook dat ze een te hoge hypotheek namen.

Maar goed, dat is achteraf gepraat en ik ben haar moeder niet. Ik heb hun gewaarschuwd wat er kan gebeuren als je boven je stand leent en zie daar: het is gebeurd en nu ook nog scheiden vanwege de stress die het met zich meebrengt.

Maar ja, ik laat haar niet vallen door een aantal stomme keuzes en sta haar gewoon bij nu.
@dangeensuus In de bijstand kun je maximaal (voor al je kinderen totaal) 4 jaar vrijstelling van sollicitatieverplichting krijgen vanwege zorg voor jonge kinderen. Ze heeft dan wel de verplichting om ondertussen mee te werken aan sociale activering en re - integratie.

Schuldsanering kan inderdaad apart. Ze moet wel goed opletten hoe het zit met de hoofdelijke verantwoordelijkheid bij bijvoorbeeld de bank, voor het geval haar partner moeilijk zou doen over het afbetalen van zijn deel.
Vind het overigens wel zot hoor, die vrijstelling, en ook niet eerlijk tegenover alleenstaande moeders die wél gewoon werken.
Ik denk dat de schuldsanering zal zeggen tegen haar: kom maar van je luie reet af en ga werken, want elke euro die we de schuldeisers kunnen afbetalen is mooi meegenomen!

Tssss, sommige mensen......

Overigens sluit ik me verder aan bij bovenstaande reacties.
dus die vrijstelling bestaat nog steeds? Goh, dat wist ik niet.

Maar hoe gaat de alimentatie dan lopen? Moet haar as ex betalen, maar dat gaat er bij haar meteen weer van de bijstand af?

Hoe kun je eigenlijk je schuld saneren als je alleen bijstand hebt?
Die vrijstelling bestaat volgens mij nog steeds. Tenzij je onder de 28 (weet even niet meer zeker wat de leeftijd nu precies is), dan heb je wel sollicitatieplicht, ook al is je kind net geboren.
Perfectionisme is niet perfect...
Mijn collega zit in eenzelfde situatie. zij is al wat verder. De scheiding is bij haar uitgesproken. Ze zijn allebei verplicht de schulden helemaal af te betalen. Omdat ze dat beiden niet kunnen gaan ze allebei de schuldsanering in. Dat is overigens een keuze.

Zij krijgt het minimum aan inkomen voor haarzelf en haar 2 kinderen. Alles wat ze extra krijgt (tot een pak koffie dat ze krijgt van haar bezoek) moet ze melden en wordt gekort op haar inkomsten van die week. Ze is verplicht minimaal 36 uur per week te gaan werken. Als ze daar niet aan kan voldoen, wordt ze niet opgenomen in de schuldsanering. Ze had allerlei briljante oplossingen bedacht, zoals geld laten storten op een rekening van haar broer die voor haar is geopend. Ze is er echter achter gekomen dat als de schuldsanering daarachter komt, ze de rest van haar leven aan het afbetalen is. Het eerste jaar wordt al haar post via de schuldsanering gestuurd en geopend. Zelfs de verjaardagskaarten voor de kinderen. Dit traject duurt 3 jaar en dan wordt opnieuw beoordeeld of ze van haar schuld af is en voldaan heeft aan de gemaakte afspraken.

De schuldeisers krijgen dan niet allemaal hun geld, maar wel allemaal een deeltje.

Haar ex-man moet ook een oplossing bedenken voor zijn deel van de schuld. Het nadeel is echter dat de schulden ontstaan zijn in de tijd dat ze samen zijn geweest. Ze zijn hier dus allebei verantwoordelijk voor. Haar ex-man heeft nog geen regeling getroffen en dat ook niet van plan te doen. Het kan dus zijn dat ze na het aflossen van haar deel van de schuld aan het deel van haar man kan beginnen. Ook alle voortvloeiende schulden hieruit, zijn mede haar verantwoordelijkheid.

Het is een zuur traject en ook heel zwaar. Ik geef haar weleens kleertjes en schoenen van mijn dochter en daar is ze super blij mee. Ze moet dit echter ook opgeven en dan wordt ze in de komende weken Euro 5 gekort ofzo op haar inkomsten.

Ze heeft geen keuze in werken of niet. Mijn collega heeft ook 2 kleine kinderen en werkte zeer parttime voordat ze in dit traject terecht kwam. Nu werkt ze fulltime.

In een uitkeringssituatie kom je niet in aanmerking voor dit traject. Je moet er zelf iets voor doen. En terecht, ben ik van mening. Je hebt deze situatie ook zelf (mede) gecreeerd.

Ik begrijp al je vooroordelen. Die heb ik ook over haar. In de blind heeft ze de ene lening na de andere getekend. Ze vertrouwde hem. Terwijl toen ze hem ontmoette hij al schulden had! En toch... nu ze in dat proces zit vind ik het wel heel sneu voor haar. Ze draagt de lasten van allebei alleen...

Veel sterkte!

Overigens: als je haar mee neemt naar een terrasje en betaalt, dan hoeft ze dat niet op te geven!
Volg je hart. Dat klopt.
quote:yathibiyya schreef op 09 augustus 2010 @ 16:27:

Die vrijstelling bestaat volgens mij nog steeds. Tenzij je onder de 28 (weet even niet meer zeker wat de leeftijd nu precies is), dan heb je wel sollicitatieplicht, ook al is je kind net geboren.ze is 27, dus daar moet ze dan maar achteraan (pff ik zeg werken hoor).
Eefje volgens mij ( maar zeker weten doe ik het niet) is die vrijstelling er niet meer. Althans, niet toen ik 8 jaar geleden in de bijstand zat. Het heet geloof ik tegenwoordig ook geen bijstand meer maar werk en bijstand.

En het is niet zo dat ik vind dat ze moet gaan werken ( dat vind ik wel ) maar dat de schuldsanering dat kan verwachten, en dat de gemeente haar niet in de bijstand laat zitten en van die uitkering de schulden afbetaalt. Dan zou het er op neerkomen dat de gemeente opdraait voor haar schulden

Hoe het zit met de alimentatie weet ik niet, of dit gezien word als inkomen, of dat dit onaantastbaar is voor schuldeisers etc.

Ze doet er verstandig aan om zich te laten voorlichten bij de gemeente, en het saneringsbureau
Dit heb ik gevonden over bijstand en kinderen onder de 5 jaar:

Tijdelijke ontheffing sollicitatieplicht

In sommige gevallen hoeft u tijdelijk niet te solliciteren. Uw gemeente geeft u dan een ontheffing van de sollicitatieplicht. Zij kan dit doen in de volgende situaties:

1. U kunt als gevolg van individuele omstandigheden tijdelijk niet werken bijvoorbeeld omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent;

2. Als er volgens de gemeente andere dringende redenen zijn;

3. Als u alleenstaande ouder bent en één of meer kinderen jonger dan 5 jaar hebt, kunt u een ontheffing bij de gemeente aanvragen. De ontheffing duurt zolang uw jongste kind nog geen 5 jaar is, maar nooit langer dan 6 jaar. Als u een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht krijgt, dan geldt voor u wel een scholingsplicht.

Overigens geldt deze regel niet als je in de schuldsanering terecht komt. Dan ben je verplicht af te lossen van zelfverdiend geld. Zou toch fraai zijn dat je je zelfgemaakte schulden kunt aflossen met het geld van anderen!!! Duh!
Volg je hart. Dat klopt.
Ze kan ervan uit gaan dat ze geen alimentatie krijgt. Ze krijgt iets aan extra geld voor levensonderhoud voor haar en haar kind. Haar man zit in dezelfde situatie. En als de "andere" ouder niet in staat is alimentatie te betalen, wordt hij daarvan vrijgesteld. Zodra hij uit de schuldsaneringssituatie is, heeft zij wel recht op alimentatie. En wellicht zelfs voor haarzelf, omdat ze gestopt is met werken om voor hun gezamenlijke kind te zorgen...
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Pink2510 schreef op 09 augustus 2010 @ 16:28:

Het kan dus zijn dat ze na het aflossen van haar deel van de schuld aan het deel van haar man kan beginnen. Ook alle voortvloeiende schulden hieruit, zijn mede haar verantwoordelijkheid.

wow

Het is een zuur traject en ook heel zwaar. Ik geef haar weleens kleertjes en schoenen van mijn dochter en daar is ze super blij mee. Ze moet dit echter ook opgeven en dan wordt ze in de komende weken Euro 5 gekort ofzo op haar inkomsten.

jee, wat erg...hoe streng wordt daarop gecontroleerd dan? Ik bedoel, dan denk je goed te doen door de kinderen in ieder gevak in de kleren te steken, wordt zij gekort

Ze heeft geen keuze in werken of niet. Mijn collega heeft ook 2 kleine kinderen en werkte zeer parttime voordat ze in dit traject terecht kwam. Nu werkt ze fulltime.

In een uitkeringssituatie kom je niet in aanmerking voor dit traject. Je moet er zelf iets voor doen. En terecht, ben ik van mening. Je hebt deze situatie ook zelf (mede) gecreeerd.

Aha, dus kind onder de 4 of niet. Om schuldsanering te krijgen moet je dus werken. Zeer terecht

Ik begrijp al je vooroordelen. Die heb ik ook over haar. In de blind heeft ze de ene lening na de andere getekend. Ze vertrouwde hem. Terwijl toen ze hem ontmoette hij al schulden had! En toch... nu ze in dat proces zit vind ik het wel heel sneu voor haar. Ze draagt de lasten van allebei alleen...

Maar betaald zij nu dan ook voor de schulden die hij al had?

Veel sterkte!

Overigens: als je haar mee neemt naar een terrasje en betaalt, dan hoeft ze dat niet op te geven! bedankt voor de laatste tip (en je uitgebreide antwoord natuurlijk)
Als ex-man ook in de schuldhulp komt te zitten zal hij waarschijnlijk die periode geen, of een heel klein bedrag, aan allimentatie betalen. Simpelweg omdat er ook bij hem geen geld valt te halen.

Pink2510, wat erg dat ze echt alles moet opgeven! Denk je haar te kunnen helpen met boodschappen en kleding wordt ze gekort
Perfectionisme is niet perfect...
quote:eefje1980 schreef op 09 augustus 2010 @ 16:20:

Vind het overigens wel zot hoor, die vrijstelling, en ook niet eerlijk tegenover alleenstaande moeders die wél gewoon werken.

GAan we dat weer krijgen!

Dan is kinderbijslag ook niet eerlijk voor mensen zonder kinderen, dan is er zoveel niet eerlijk tov een ander. Dan vind ik die 50% belasgtingschaal ook niet eerlijk tov al die bijstandtrekker met allerlei vergoedingen, dan is ouderschapsverlof ook niet eerlijk voor...............etc, etc.

Het kan niet altijd eerlijk en dat hoeft ook niet altijd.
Dat is en mijn insteek niet en het is niet aan de orde, want alleen met een baan kan ze dus de sanering in.
Lees bijgaande link eens:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2810
Even een paar dingen rechtzetten;

het is niet meer zo dat als je een kind onder de vijf jaar hebt, je standaard vrijstelling krijgt van de arbeids/re-integratieverplichting. Let wel; niet per definitie. De WWB stelt dat iedere situatie individueel bekeken moet worden, dus er kunnen redenen zijn om wel die ontheffing te geven. Elke gemeente heeft een eigen verordening dus het hangt ervan af in welke gemeente je woont, hoe ermee wordt omgegaan. Als je een kind of meerdere onder de vijf jaar hebt, moet je je direct inschrijven voor kinderopvang. Zolang je die niet hebt (geregeld) word je ontheven, maar je moet er alles aan doen om zsm opvang te verkrijgen. Er kan immers niet van je worden verwacht dat je gaat werken en je kids de hele dag alleen thuis laat.

Als je wordt toegelaten tot de schuldsanering dan is de voorwaarde dat je inkomsten genereert. Vanuit die gedachte is het al helemaal belangrijk om kinderopvang te hebben omdat je fulltime moet gaan werken om zoveel mogelijk af te lossen.

De gemeente heeft een afd., schuldhulpsanering en zal altijd samenwerken met je casemanager of inkomensconsulent. Casemanager ziet erop toe dat jij kunt voldoen aan het inkomensgedeelte en dat je de kinderopovang hebt geregeld. Er zal dus hard aan worden getrokken om je zsm aan het werk te krijgen en ook mag je geen nieuwe schulden maken. Vandaar de controle. Logisch ook lijkt me.

Je moet ook verplicht een cursus budgetbeheer gaan volgen.

Voor de rest klopt het aardig
Ook met uitkering of WAo kun je in de schuldhulpevrlening komen. En ook als je in het traject zit kun je nog dingen krijgen die niet afgetrokken worden van je inkomen(Volgens mij kun je nog steun vragen bij o.a. Stichting leergeld, om je kind te laten sporten, of mee te laten gaan op een schoolreisje.

Hier mag de schuldsanering niet aankomen (ookniet aan geld van de Maatschappelijke participatie) Neem tenminste aan dat dat niet alleen hier in de gemeente is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Leuke google add weer, zonder BKR notering lenen. Wordt wel goed erbij gezocht zeg, maar niet heus!
Aha, bedankt voor de toevoegingen. Ik begrijp dat ze eerst de opvang geregeld moet hebben, anders gaat het niet.

Hopelijk zijn de wachtlijsten dan niet te lang.
Ja dat is noodzakelijk. Hoe moet ze trouwens zelf weten, mag ook opa, oma, tante, buurvrouw zijn uiteraard.

Soms ben je sneller als je je inschrijft bij een gastouderbureau.
als zij alimentatie krijgt voor haarzelf dan zijn dit inkomsten voor haar en dient ze dit ook aan te geven bij de belastingdienst als ze aangifte doet. Alimentatie voor haar kind, zijn geen inkomsten.

Ik denk dat ze geen alimentatie zal krijgen, misschien wel een bedrag voor hun kind? Dat weet ik verder niet.
over de alimentatie ga ik verder ook niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven