Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
ClumsyNinja schreef:
13-07-2019 14:23
Nou ja diploma... laten we wel even realistisch zijn: dat is een certificaatje dat je met 2 middagjes studeren makkelijk haalt en waarvoor je verder nooit meer een bijscholing of update hoeft te volgen. Het stelt echt geen bal voor.
Ik heb ook niet gezegd dat het moeilijk is maar je moet het wel hebben. Toen ik die cursus deed was trouwens niet iedereen geslaagd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
13-07-2019 14:16
Het is allemaal de kift. Als je aan mensen vraagt wat ze het liefste willen, dan is dat tijd. En tijd kan je kopen, door minder of helemaal niet te werken.
Ik trek geen uitkering, dus ik schaam me nergens voor. Ik heb een leuk leven.
Je bent wel voor 100% afhankelijk van je man.
Krijgt hij een ander, blijkt het huwelijk slecht te gaan op den duur, word jij verliefd op een ander: je zult en moet getrouwd blijven om je inkomen niet te verliezen.
Je bent ook geen goed voorbeeld voor je kinderen, met name je dochters.
Ik vind het persoonlijk een kinderlijke en naieve keuze om je leven zo in handen te leggen van je man.
Madeliefjees schreef:
13-07-2019 14:16
Het is allemaal de kift. Als je aan mensen vraagt wat ze het liefste willen, dan is dat tijd. En tijd kan je kopen, door minder of helemaal niet te werken.
Ik trek geen uitkering, dus ik schaam me nergens voor. Ik heb een leuk leven.


Ja tuurlijk joh, de kift.


Je hebt jouw man die keuze ontnomen. Natuurlijk zegt hij tegen jou dat het goed is zo, maar hij heeft geen kans om tijd te kopen, hij heeft de complete financiële verantwoordelijk over jullie gezin.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-07-2019 14:31



Je hebt jouw man die keuze ontnomen. Natuurlijk zegt hij tegen jou dat het goed is zo, maar hij heeft geen kans om tijd te kopen, hij heeft de complete financiële verantwoordelijk over jullie gezin.


Oh ja, egoistisch, dat ook nog.
Terwijl jij de rol van luxepoppetje speelt, mag hij zich het schompes werken.
Chienandalou schreef:
13-07-2019 14:26
En ja, ook ik vind dat de emancipatie verre van klaar is. Ik ben alleen bang dat ‘wij vrouwen’ niet ons eigen aandeel hier in zien.

Kom op voor je rechten. Ga niet ja maaren, maar probeer je leven te richten zoals jij wil. En zie je iets wat voor jou niet klopt? Uit dat en wie weet welke compromissen eruit kunnen komen.

En doe dat vooral op tijd.
Al voordat mijn man en ik zelfs maar samenwoonden wisten we al wat we van elkaar konden verwachten. Ook toen we aan kinderen begonnen zijn we die hele riedel weer langsgelopen. Dan kom je dus niet voor verrassingen te staan.
Poppy_del_Rio schreef:
13-07-2019 14:34
En doe dat vooral op tijd.
Al voordat mijn man en ik zelfs maar samenwoonden wisten we al wat we van elkaar konden verwachten. Ook toen we aan kinderen begonnen zijn we die hele riedel weer langsgelopen. Dan kom je dus niet voor verrassingen te staan.
Helemaal mee eens. Bij ons was het ook voordat we samen woonden al duidelijk hoe de verdeling zou zijn.
Blondie456 schreef:
13-07-2019 14:38
Helemaal mee eens. Bij ons was het ook voordat we samen woonden al duidelijk hoe de verdeling zou zijn.

Jouw keuze zou de mijne niet zijn, maar jullie hebben het wel goed afgestemd en geregeld als ik je verhalen zo lees. Ook na het overlijden van je man sta jij er financieel goed voor en ik vermoed zomaar (aanname) dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd waren en het ook bij een scheiding financieel niet slecht afgelopen was voor je.
Poppy_del_Rio schreef:
13-07-2019 14:42
Jouw keuze zou de mijne niet zijn, maar jullie hebben het wel goed afgestemd en geregeld als ik je verhalen zo lees. Ook na het overlijden van je man sta jij er financieel goed voor en ik vermoed zomaar (aanname) dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd waren en het ook bij een scheiding financieel niet slecht afgelopen was voor je.
Ja, wij waren in gemeenschap van goederen getrouwd en bij scheiding had ik me ook wel kunnen redden.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja Viva...
Ik werk parttime en een stuk minder dan mijn man en we hebben niet veel spaargeld en geven veel te veel uit en hebben een gat in ons pensioen en we leven nog steeds.
Doei.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
13-07-2019 14:42
ik vermoed zomaar (aanname) dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd waren en het ook bij een scheiding financieel niet slecht afgelopen was voor je.
Dat vermoeden is dus op niets gebaseerd.
Het is niet gebeurd en je wil niet weten hoe mannen kunnen zijn als er gescheiden wordt.
Ze gunnen hun ex niets (zeker als zij de aanzet tot de scheiding was), alleen maar ellende.
De meeste thuisblijfmoeders rest een gang naar de bijstand.
swannie12 schreef:
13-07-2019 14:54
Dat vermoeden is dus op niets gebaseerd.
Het is niet gebeurd en je wil niet weten hoe mannen kunnen zijn als er gescheiden wordt.
Ze gunnen hun ex niets (zeker als zij de aanzet tot de scheiding was), alleen maar ellende.
De meeste thuisblijfmoeders rest een gang naar de bijstand.
Bij scheiding zou mijn man er ook op achteruit zijn gegaan. De helft van onze bezittingen is toch voor mij en hij had dan partneralimentatie moeten gaan betalen.
swannie12 schreef:
13-07-2019 14:54
Dat vermoeden is dus op niets gebaseerd.
Het is niet gebeurd en je wil niet weten hoe mannen kunnen zijn als er gescheiden wordt.
Ze gunnen hun ex niets (zeker als zij de aanzet tot de scheiding was), alleen maar ellende.
De meeste thuisblijfmoeders rest een gang naar de bijstand.

Ik zei ook al dat het mijn keuze niet zou zijn, maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, valt er niets te gunnen. Dan is alles wat van hem is van jou en vice versa.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
13-07-2019 15:01
Ik zei ook al dat het mijn keuze niet zou zijn, maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, valt er niets te gunnen. Dan is alles wat van hem is van jou en vice versa.
Moet er wel wat te verdelen zijn.
swannie12 schreef:
13-07-2019 15:02
Moet er wel wat te verdelen zijn.

Dat is waar.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, als je in gemeenschap van goederen trouwt zul je toch moeten weten wat dat inhoud tijdens en evt. na het huwelijk.

En ja, als iemand een relatie beëindigt kan de (ex-) partner ineens gedrag vertonen wat je niet had verwacht. Learned that the hard way.

Dan kun je toch alleen maar blij zijn dat alles voor het huwelijk is beschreven zoals je wilde?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
13-07-2019 14:23
En als je dat aan je man vraagt?
Die vraag moet je niet stellen, straks wil hij ook vrije tijd, stel je voor
Een zebra is geen paard met strepen
Ik heb ook zo’n schoonzus. Die rustig tegen haar tienerdochter zegt dat ze de richting die ze het liefste wil, niet moet kiezen omdat een vrouw dat onregelmatige werk op verschillende locaties later niet kan combineren met een gezin. Dus nichtje knikt braaf want deze onzin hoort ze al haar hele leven.

Het komt niet eens in haar op dat ze zulke onzin dan weer niet tegen haar zoon uitkraamt. Zelf ook volledig afhankelijk van haar vent, die ze langzamerhand wel kan schieten. Maar geen huis, geen pensioen, geen baan.

Overigens, haar broer, waarmee ik getrouwd ben, heeft vanaf dag 1 zijn zorgtaken zeer serieus genomen. Heeft herrie gemaakt en ontslag genomen nadat zijn werkgever zei dat hij niet minder mocht werken als zijn kind geboren was. Hij had daar schitterende carrièrekansen maar hij vond zijn zorgtaken belangrijker. Alle jaren daarna tot nu altijd net zoveel gezorgd als ik. En toch komen ze uit hetzelfde nest.
Marana schreef:
13-07-2019 14:31
Ja tuurlijk joh, de kift.


Je hebt jouw man die keuze ontnomen. Natuurlijk zegt hij tegen jou dat het goed is zo, maar hij heeft geen kans om tijd te kopen, hij heeft de complete financiële verantwoordelijk over jullie gezin.
Dit. Je weet het leuk te brengen.
swannie12 schreef:
13-07-2019 13:59
Dat kun je zo niet stellen.
Wel, dat iemand niet gedwongen wordt een ontwikkeling door te maken, als zij ervoor kiest om thuis te blijven.
30 jaar geen werk is 30 jr geen ontwikkeling.
Poppy_del_Rio schreef:
13-07-2019 14:42
Jouw keuze zou de mijne niet zijn, maar jullie hebben het wel goed afgestemd en geregeld als ik je verhalen zo lees. Ook na het overlijden van je man sta jij er financieel goed voor en ik vermoed zomaar (aanname) dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd waren en het ook bij een scheiding financieel niet slecht afgelopen was voor je.
dat valt wel mee. uit eerdere discussie bleek dat zij ook toeslagen kreeg
S-Meds schreef:
13-07-2019 16:40
dat valt wel mee. uit eerdere discussie bleek dat zij ook toeslagen kreeg
Dat ging om 30 euro zorgtoeslag ofzo. Poeh poeh.
Haasjehop schreef:
13-07-2019 16:48
Dat ging om 30 euro zorgtoeslag ofzo. Poeh poeh.
precies
Alle reacties Link kopieren
Altijd heb ik geroepen dat ik nooit thuis zou gaan zitten en zeker niet het ouderwetse rollenpatroon zou willen. Heb toch niet voor niets gestudeerd en wil afhankelijk zijn.

En toen kreeg ik een kind met ASS. Een kind dat niet naar een kinderdagverblijf kon en 2 jaar nodig had voor hij hele dagen naar school kon. Dan ga je simpelweg rekenen en plussen en minnen hoe je verder gaat. Het zou veel geld kosten wanneer we beiden parttime zouden gaan werken en daarbij wilde ik liever voor de kinderen zorgen. Dus man werkte veel en ik bleef thuis en deed de rest. Kortom: je kunt je principes hebben, maar de dagelijkse realiteit werkt niet altijd mee.

Nu zijn we jaren verder en werkt man nog steeds veel en verdient dusdanig veel meer dat zijn werk voorrang heeft. Gelukkig heb ik een uitdagende baan en ondanks dat ik ‘maar’ 24 uur werk een goed salaris. Dit is gelukt omdat tijdens de jaren thuis ik wel een opleiding gevolgd heb en bezig gebleven ben.

Kortom: belangrijkste is dat je als gezin de zaken goed regelt en dat je er samen uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-07-2019 14:31
Ja tuurlijk joh, de kift.


Je hebt jouw man die keuze ontnomen. Natuurlijk zegt hij tegen jou dat het goed is zo, maar hij heeft geen kans om tijd te kopen, hij heeft de complete financiële verantwoordelijk over jullie gezin.
Dat is gek. Als een vrouw opdraait voor het huishouden en die man het wel best vindt, en Vanzai daar fijntjes op wijst dat vrouwen ZELF die rol op zich nemen, dan krijgt hij een hoop kritiek over zich heen omdat het belachelijk zou zijn dat vrouwen hier óók al de schuld van krijgen.

Maar deze man is toch evengoed verantwoordelijk voor deze keuze? Hij is daar toch ook zelf bij?
Poppy_del_Rio schreef:
13-07-2019 14:34
En doe dat vooral op tijd.
Al voordat mijn man en ik zelfs maar samenwoonden wisten we al wat we van elkaar konden verwachten. Ook toen we aan kinderen begonnen zijn we die hele riedel weer langsgelopen. Dan kom je dus niet voor verrassingen te staan.
Dit is allemaal heel actief. Maar denken mensen überhaupt actief na als ze kinderen krijgen? Meestal niet en komen ze er achteraf vaak achter dat de rolverdeling scheef is gegroeid en dat het toch wel zwaarder uitpakt dan verwacht.

Ik denk dat ook hier veel mensen dus niet vaak over na zullen denken, hoe het zal worden als ze gaan samenwonen en de verdeling wordt.
AnnabeldeDertiende schreef:
13-07-2019 15:49
Ik heb ook zo’n schoonzus. Die rustig tegen haar tienerdochter zegt dat ze de richting die ze het liefste wil, niet moet kiezen omdat een vrouw dat onregelmatige werk op verschillende locaties later niet kan combineren met een gezin. Dus nichtje knikt braaf want deze onzin hoort ze al haar hele leven.
Dan zou ik waar dat domme mens bij stond tegen dat meisje zeggen "trek je je maar niets van aan hoor, jij mag worden wat jij wil en jouw man heeft straks evenveel verplichtingen en verantwoordelijkheid naar je gezin toe als jij zelf".
Mijn vriend had in zijn vorige relatie een traditionele verdeling. Dat vonden ze goed geregeld. Hij zou nooit weinig willen werken, zij had een stomme baan, niet veel opleiding en bovengemiddelde huishoudskills. Na de scheiding was het voor alle partijen zuur. Hij betaalde een enorm bedrag alimentatie, zij moest weer gaan werken (nooit bijgeschoold dus een simpele administratieve baan). Ze hebben vziw nooit spijt gehad van hun keuze, zij heeft jaren voor het huishouden en kinderen kunnen zorgen, en hij kon ongestoord carrière maken. Nu de alimentatieverplichtingen voorbij zijn is het verschil in inkomen wel groot, maar gelukkig heeft ze weer een nieuwe man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven