Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Ik betaal minder dan de helft omdat mijn man meer verdient en het huishouden is 50/50 verdeeld. Ik denk dat hij een topic zou moeten openen over hoe oneerlijk het voor hem is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat?
Anna2208 schreef:
13-07-2019 07:11
Ik betaal minder dan de helft omdat mijn man meer verdient en het huishouden is 50/50 verdeeld. Ik denk dat hij een topic zou moeten openen over hoe oneerlijk het voor hem is.
Ter compensatie van al die vrouwen waarbij het oneerlijk verdeeld is.
Attraverso schreef:
13-07-2019 06:30
Hoezo? Een thuisblijfmoeder is gewoon eigenaar van de helft van alles hoor. Niks afhankelijk.
Natuurlijk wel, een thuisblijf moeder heeft afscheid genomen van haar carrière. Na een scheiding valt zij in de uitkering. kind is de dupe
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
13-07-2019 06:30
Hoezo? Een thuisblijfmoeder is gewoon eigenaar van de helft van alles hoor. Niks afhankelijk.
Hoewel ik nooit een thuisblijfmoeder zou willen zijn, lijkt het me ergens wel heerlijk om zoveel vertrouwen te kunnen hebben in je partner/medemens. Ik zou mijzelf nooit helemaal financieel afhankelijk van iemand durven maken, puur en alleen al vanwege het feit dat ik zoveel relaties mis zie gaan, waarbij bijv. manlief de vrouw in kwestie verlaat voor een andere vrouw. Daar zit je dan, denk ik dan.
Goede vraag. Het is voor mij ook een compleet raadsel waarom zoveel vrouwen geen ruggengraat hebben. En zo wanhopig graag een relatie willen. Ik vind het grappig dat ik hier zo vaak over thuisblijfmoeders lees. Want ik ken er geen. Ja, een paar meiden met een (Wajong) uitkering. Maar zij hebben dus gewoon hun eigen inkomen. Zij laten zich desondanks, ook op financieel gebied, alsnog volledig regeren door hun vriend.
Attraverso schreef:
13-07-2019 06:30
Hoezo? Een thuisblijfmoeder is gewoon eigenaar van de helft van alles hoor. Niks afhankelijk.
En hoe ga je die helft van alles onderhouden zonder inkomsten bij scheiding?
Timetraveler schreef:
13-07-2019 08:58
Hoewel ik nooit een thuisblijfmoeder zou willen zijn, lijkt het me ergens wel heerlijk om zoveel vertrouwen te kunnen hebben in je partner/medemens. Ik zou mijzelf nooit helemaal financieel afhankelijk van iemand durven maken, puur en alleen al vanwege het feit dat ik zoveel relaties mis zie gaan, waarbij bijv. manlief de vrouw in kwestie verlaat voor een andere vrouw. Daar zit je dan, denk ik dan.
Ik ben echt nooit bang geweest dat ons huwelijk mis zou gaan en terecht blijkt achteraf. Ik had nooit zo'n relaxed en leuk leven gehad als ik wel was blijven werken want ik had er echt een hekel aan. Mijn man vond het ook heerlijk dat ik thuis was en dat alles klaar was als hij thuis kwam en dat we dan allebei niks meer hoefden te doen en zo ook de weekenden waren vrije tijd voor ons gezin en niet voor klusjes of boodschappen etc.
De hele discussie van 11 pagina’s gelezen en ik herken dit echt totaal niet.
Niet bij mezelf, niet in mijn familie, niet in mijn vriendenkring en niet bij collega’s. Ik heb mij letterlijk nooit achtergesteld gevoeld bij mannen. Vanaf de kleuterschool dezelfde kansen gehad, nooit commentaar of tegenwerking gekregen. Ben een werkende moeder, mijn man vervult meer zorgtaken en draait het grootste deel van de derde shift. Dus op zich alle reden voor commentaar, als ik dit topic zo lees, maar dat krijgen we dus gewoon niet. Zo goed als alle vrouwen en mannen in mijn omgeving werken 30-38 uur per week en dragen (voor zover ik daar zicht op heb) hun steentje bij aan de zorgtaken.

Ik kan de vraag in de OP waarom vrouwen zo slecht voor zichzelf zorgen dus niet beantwoorden. Ik ben geneigd te denken dat ze daar zelf bij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2019 19:52
Waarom zorgen die vrouwen niet direct vanaf het begin net zo goed voor zichzelf als de mannen waarmee ze gaan samenwonen voor zichzelf zorgen?
Dus Vanzai heeft hiermee wél een punt.
Vanzai schreef:
12-07-2019 19:36
Ik zie nog een keer een beweging ontstaan van al die miepende vrouwen die van de regering eisen dat 'er eindelijk eens iets aan hun situatie gedaan wordt' terwijl ze slechts de gevolgen dragen van hun eigen keuzes.
Kijk, vrouwen laten het ZELF gebeuren, ze laten het zich overkomen. Ze zijn er ZELF bij.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
12-07-2019 20:01


In mijn geval als vrouw zijnde werd me ‘prinsessengedrag’ verweten omdat ik veel minder in het huishouden deed dan mijn mannelijke partner.
En die opmerkingen kwamen zeker ook nog voornamelijk van vrouwen en niet eens van mannen, klopt dat?

Dat moeten wel vrouwen zijn die in dit topic niet voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
13-07-2019 11:10
Ik ben echt nooit bang geweest dat ons huwelijk mis zou gaan en terecht blijkt achteraf. Ik had nooit zo'n relaxed en leuk leven gehad als ik wel was blijven werken want ik had er echt een hekel aan. Mijn man vond het ook heerlijk dat ik thuis was en dat alles klaar was als hij thuis kwam en dat we dan allebei niks meer hoefden te doen en zo ook de weekenden waren vrije tijd voor ons gezin en niet voor klusjes of boodschappen etc.
Hier idem. Ben al bijna 30 jaar thuis en het bevalt ons goed. Scheiden doen we niet aan. Het is niet dat ik buitenshuis werken niet leuk vindt, heb t weleens gedaan hoor. Maar het konstante stressgevoel van haasten, ik moet nog dit en dat. Ik kan er niet tegen.
Heb mn diploma's hoor, als ik zou willen ben ik morgen weer aan de slag. Maar ik wil niet.....
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
13-07-2019 13:26
Hier idem. Ben al bijna 30 jaar thuis en het bevalt ons goed. Scheiden doen we niet aan. Het is niet dat ik buitenshuis werken niet leuk vindt, heb t weleens gedaan hoor. Maar het konstante stressgevoel van haasten, ik moet nog dit en dat. Ik kan er niet tegen.
Heb mn diploma's hoor, als ik zou willen ben ik morgen weer aan de slag. Maar ik wil niet.....
Ik ben nu ruim 26 jaar thuis. Ik hoef ook nooit meer te gaan werken want ik heb een goed weduwepensioen. Als ik zou willen dan zou ik ook morgen werk kunnen hebben. Ik word vaak gevraagd in verschillende horecazaken.
30 jaar geen ontwikkeling
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-07-2019 13:53
30 jaar geen ontwikkeling
Dat kun je zo niet stellen.
Wel, dat iemand niet gedwongen wordt een ontwikkeling door te maken, als zij ervoor kiest om thuis te blijven.
Thuis kun je jezelf ook ontwikkelen. Tijd zat om 1 of andere cursus te doen.
Ik denk dat als je een bepaalde persoonlijkheid hebt en het leuk vindt, je prima na 30 jaar weer aan het werk kunt in een kledingzaak of achter de bar. Voor geschoold werk ben je er dan, vanzelfsprekend, te lang uit geweest. En ik betwijfel of je veel meer kunt gaan verdienen dan een paar euro boven het minimumloon.
Alle reacties Link kopieren
Dan blijf ik nog maar even onontwikkeld thuis :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
MinkeDeWit schreef:
13-07-2019 14:05
Ik denk dat als je een bepaalde persoonlijkheid hebt en het leuk vindt, je prima na 30 jaar weer aan het werk kunt in een kledingzaak of achter de bar. Voor geschoold werk ben je er dan, vanzelfsprekend, te lang uit geweest. En ik betwijfel of je veel meer kunt gaan verdienen dan een paar euro boven het minimumloon.
Als je alleen achter de bar staat dan moet je daar dan weer wel het diploma sociale hygiene voor hebben anders kan de eigenaar daar een boete voor krijgen. Ik heb dat ook voor mijn vrijwilligerswerk achter de bar want ik sta vaak alleen.
Alle reacties Link kopieren
Het is allemaal de kift. Als je aan mensen vraagt wat ze het liefste willen, dan is dat tijd. En tijd kan je kopen, door minder of helemaal niet te werken.
Ik trek geen uitkering, dus ik schaam me nergens voor. Ik heb een leuk leven.
ik geef mn bek ook maar een douw
In mijn omgeving gaan er veel mensen uit elkaar. 99% is het de "keuze" van de vrouw. De kinderen hebben minder zorg nodig en de vrouw is op. Jaren gewerkt en gezorgd voor het gezin. Wel met hulp van de vader maar zij deden het grootste deel. De vrouw is niet meer gelukkig en wordt of verliefd op een ander of kan het gewoon niet meer op brengen om alle ballen hoog te houden. Ik denk niet dat scheiden dat altijd de beste oplossing is trouwens. Als vrouw moet je eerder aan de bel trekken. Vaak heb je het pas door als het te laat is.
Thuisblijf moeders ken ik ook bijna niet. Ga je dan weer werken als de kinderen wat ouder zijn vraag ik me dan af?
watdachtjehiervan schreef:
13-07-2019 14:20
In mijn omgeving gaan er veel mensen uit elkaar. 99% is het de "keuze" van de vrouw. De kinderen hebben minder zorg nodig en de vrouw is op. Jaren gewerkt en gezorgd voor het gezin. Wel met hulp van de vader maar zij deden het grootste deel. De vrouw is niet meer gelukkig en wordt of verliefd op een ander of kan het gewoon niet meer op brengen om alle ballen hoog te houden. Ik denk niet dat scheiden dat altijd de beste oplossing is trouwens. Als vrouw moet je eerder aan de bel trekken. Vaak heb je het pas door als het te laat is.
Thuisblijf moeders ken ik ook bijna niet. Ga je dan weer werken als de kinderen wat ouder zijn vraag ik me dan af?
Nee, ik ben nooit meer gaan werken.
Blondie456 schreef:
13-07-2019 14:11
Als je alleen achter de bar staat dan moet je daar dan weer wel het diploma sociale hygiene voor hebben anders kan de eigenaar daar een boete voor krijgen. Ik heb dat ook voor mijn vrijwilligerswerk achter de bar want ik sta vaak alleen.
Nou ja diploma... laten we wel even realistisch zijn: dat is een certificaatje dat je met 2 middagjes studeren makkelijk haalt en waarvoor je verder nooit meer een bijscholing of update hoeft te volgen. Het stelt echt geen bal voor.
Madeliefjees schreef:
13-07-2019 14:16
Het is allemaal de kift. Als je aan mensen vraagt wat ze het liefste willen, dan is dat tijd. En tijd kan je kopen, door minder of helemaal niet te werken.
Ik trek geen uitkering, dus ik schaam me nergens voor. Ik heb een leuk leven.

En als je dat aan je man vraagt?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
13-07-2019 13:17
En die opmerkingen kwamen zeker ook nog voornamelijk van vrouwen en niet eens van mannen, klopt dat?

Dat moeten wel vrouwen zijn die in dit topic niet voorkomen.

Ja, die opmerking kwam inderdaad voornamelijk van vrouwen. Maar ook van sommige mannen.

Ik denk nl dat er een wereld vol onbegrip zit over en weer.

Sommige vrouwen en mannen zitten graag in de tradionele rolpatronen, maar voelen de ongelijkheid wel. Om hier mee om te kunnen gaan is het een prettig gevoel zichzelf te verdedigen door hun situatie als ‘beste’ te omschrijven en ieder die dat niet vindt te overtuigen van hun ongelijk.

Mensen die totaal anders in het leven staan doen hetzelfde.

En ja, ook ik vind dat de emancipatie verre van klaar is. Ik ben alleen bang dat ‘wij vrouwen’ niet ons eigen aandeel hier in zien.

Kom op voor je rechten. Ga niet ja maaren, maar probeer je leven te richten zoals jij wil. En zie je iets wat voor jou niet klopt? Uit dat en wie weet welke compromissen eruit kunnen komen.

Full time werken, part time werken, wel/geen kinderen, trouwen/samenwonen/LAT/single, dat hoeft geen issue te zijn als je (vooral wbt kinderen) een financieel back up plan hebt. Want helaas is dat vaak hetgene wat er mis gaat en de vrouw door eigen handelen aan het kortste eind trekt.
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven