Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het ook debet aan de verzorgingsstaat is. Als het pluisje van de schouder wordt geveegd staat er een sociale huurwoning met toeslagen en bijstand klaar. Even gechargeerd.
Marana schreef:
12-07-2019 20:59
Inderdaad, vrouwen roepen dit tegen andere vrouwen. Raar toch? Of zou het een soort verantwoorden zijn van je eigen keuze om minder of niet te werken?
ik denk dat het te maken heeft met niet in willen gaan tegen de geldende norm. Zij zijn superhuisvrouw om de man tevreden te stellen. Want ze zijn er afhankelijk van, financieel maar ook emotioneel. Andere vrouwen downplayen is jezelf upplayen
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 21:01
Denk dat het ook debet aan de verzorgingsstaat is. Als het pluisje van de schouder wordt geveegd staat er een sociale huurwoning met toeslagen en bijstand klaar. Even gechargeerd.
niet helemaal, je moet een vangnet hebben het is echt mentaliteit denk ik
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 20:58
En ik betwist dat dat niet aan vrouwen zelf ligt. **

Sommige vrouwen maken keuzes die (naar mijn mening) leiden tot een positie die niet in balans is. Dan kan je de wereld de schuld geven of je eigen aandeel in ogenschouw nemen.

** Excessen als ze nemen je gevangen en verkrachten je om de beurt buiten beschouwing gelaten **


En in dit topic zag je dus gebeuren dat een vrouw die zulke keuzes maakte niet haar eigen aandeel bekeek maar zich aangevallen voelde.
Ik vind het wel degelijk ook aan de vrouwen liggen, dat de vrouwenemancipatie niet klaar is, zelfs achteruit gaat.
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:01
ik denk dat het te maken heeft met niet in willen gaan tegen de geldende norm. Zij zijn superhuisvrouw om de man tevreden te stellen. Want ze zijn er afhankelijk van, financieel maar ook emotioneel. Andere vrouwen downplayen is jezelf upplayen



Dat dus.

En daarbij dwing je dus de man om voor het complete gezinsinkomen te zorgen. En ontneem je hem de kans om net zoals de man van Teigera een paar jaar niet te werken om te studeren en je positie te verbeteren. Of om ook net zoveel van het opgroeiende kind mee te krijgen. Een vader wil dat eerste woordje toch ook niet missen? Maar dat moet hij wel, want iemand moet het geld binnenbrengen...
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 21:06
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:54
mannen hebben het nog steeds beter voor elkaar dan vrouwen
Ik weet dat jij dit vindt.
Ik niet.
Ik heb het vooral te doen met de mannen. Die door hun rolpatroon in mijn ogen meer missen dan de vrouwen. Over het algemeen dan hè.
Echt, de meest gelukkige mannen die ik ken (en dat zijn er best veel) zijn de mannen die niet fulltime werken, maar bewust kiezen hun carrière niet op de eerste plaats te zetten. Een deel daarvan (inclusief de mijne trouwens) kan momenteel niet volledig zelfstandig zijn eigen broek ophouden. Tja, dat is een keuze. Een keuze waarvan ik mijn kinderen probeer voor te leven dat die te prefereren is boven financiële zelfstandigheid.

Ik maak me qua doorbreken van rolpatronen en de invloed van ‘de maatschappij’ echt veel meer zorgen om de kansen en ontwikkeling van mijn zonen dan om die van mijn dochter. En dat schrijf ik niet voor een fijn discussiestandpunt, maar echt omdat dit me bezig houdt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Marana schreef:
12-07-2019 21:03
En in dit topic zag je dus gebeuren dat een vrouw die zulke keuzes maakte niet haar eigen aandeel bekeek maar zich aangevallen voelde.
Ik vind het wel degelijk ook aan de vrouwen liggen, dat de vrouwenemancipatie niet klaar is, zelfs achteruit gaat.

Ik vind dat het niet alleen bij de vrouwen ligt. Het ligt aan beiden sexes. Laat de heren ook maar eens zien dat ze het echt goed met ons voor hebben. Ons echt steunen in deze kwetstie. Thuis en buiten de deur. Bij de artsen/wetgeving/werkgevers/politiek..


En ik vind ook niet dat je alle vrouwen kan kwalijk nemen dat zij niet altijd alles willen bevechten elke keer weer. Hoe lang hebben we helemaal bepaalde vrijheden? ( zelfs in dit land).

En hoe lang hebben vrouwen daarvoor moeten vechten? Eeuwen en Eeuwen. Vind de verantwoording weer bij de vrouwen leggen echt precies aangeven wat het probleem is.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 21:11
12.30% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
12-07-2019 21:08
Ik vind dat het niet alleen bij de vrouwen ligt. Het ligt aan beiden sexes. Laat de heren maar eens zien dat ze het echt goed met ons voor hebben.

En ik vind ook niet dat je alle vrouwen kan kwalijk nemen dat zij niet altijd alles willen bevechten elke keer weer. Hoe lang hebben we helemaal bepaalde vrijheden? ( zelfs in dit land).

En hoe lang hebben vrouwen daarvoor moeten vechten? Eeuwen en Eeuwen.

Vandaar de 'ook' in mijn post. Het ligt aan beiden. We moeten samen die strijd aangaan. Omdat mannen geen keuzevrijheid hebben als de vrouw kiest voor weinig tot niet werken, en daar ook verandering in zou moeten willen. En om de redenen die Feow aanhaalt.
Marana schreef:
12-07-2019 21:11
Vandaar de 'ook' in mijn post. Het ligt aan beiden. We moeten samen die strijd aangaan. Omdat mannen geen keuzevrijheid hebben als de vrouw kiest voor weinig tot niet werken, en daar ook verandering in zou moeten willen. En om de redenen die Feow aanhaalt.
Zeker.
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik van de generatie die in de pubertijd al doodgegooid werd met 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid'. En wat blijkt? 35 jaar later voelen vrouwen die wel voor zichzelf opkomen nog steeds de behoefte om mee te huilen met de vrouwen die zich een inkomen laten aanleunen en niet anders dan kunnen dan klagen over hoe zwaar ze het hebben.

Het lijkt iets biologisch te zijn in plaats van iets constitutioneels. Maar dat kan weer niet, want er is geen verschil tussen mannen en vrouwen en de wet maakt ook al geen onderscheid.

Wie zijn dan nu precies de klagers?
anoniem_370120 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 21:23
0.35% gewijzigd
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
feow schreef:
12-07-2019 21:06
Ik weet dat jij dit vindt.
Ik niet.
Ik heb het vooral te doen met de mannen. Die door hun rolpatroon in mijn ogen meer missen dan de vrouwen. Over het algemeen dan hè.
Echt, de meest gelukkige mannen die ik ken (en dat zijn er best veel) zijn de mannen die niet fulltime werken, maar bewust kiezen hun carrière niet op de eerste plaats te zetten. Een deel daarvan (inclusief de mijne trouwens) kan momenteel niet volledig zelfstandig zijn eigen broek ophouden. Tja, dat is een keuze. Een keuze waarvan ik mijn kinderen probeer voor te leven dat die te prefereren is boven financiële zelfstandigheid.

Ik maak me qua doorbreken van rolpatronen en de invloed van ‘de maatschappij’ echt veel meer zorgen om de kansen en ontwikkeling van mijn zonen dan om die van mijn dochter. En dat schrijf ik niet voor een fijn discussiestandpunt, maar echt omdat dit me bezig houdt.
maar met dat mannen het goed voor elkaar hebben bedoel ik niet het persoonlijk levensgeluk van enkele piemelbazen. Ik bedoel daarmee dat mannen alle fronten de beste posities hebben. De mannen maken de dienst uit in ons land he? Zij bepalen wetten, beleid en wat we voorgeschoteld krijgen op tv. Mannen domineren het medisch onderzoek waardoor er bijv. geen kennis is over wat voor behandeling voor vrouwen het beste is of welke klachten vrouwen hebben. Veel vrouwen stierven aan hartaanvallen doordat artsen ze aanzagen voor aanstellers, maar er was gewoon nog nooit onderzoek gedaan naar hartaanvallen bij vrouwen. Of een ander stom voorbeeld, bij een autoongeluk loopt een vrouw drie keer meer kans dan een man om te overlijden, waarom? omdat autostoelen zijn gemaakt op mannenlijven, vrouwen zijn te klein en hebben borsten daarom passen autogordels niet. Man made the world ladies!
Feow dat je je zorgen maakt om jongens komt ook door de masculiene inrichting van de samenleving. Mannen willen niet in het onderwijs werken omdat ze elders meer geld kunnen verdienen. Er ontstaat dus een vrouwelijk onderwijssysteem waar jongens minder goed bij varen.

Probleem ligt niet bij die vrouwen maar bij de mannen die bepalen dat er niet meer geld naar het onderwijs gaat en aan de mannen die mannelijke werknemers weglokken met geld en betere beloften
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
12-07-2019 21:08
Laat de heren ook maar eens zien dat ze het echt goed met ons voor hebben.
Je bent al een jaar of 30 geleden ingehaald door de emancipatie.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft dit van mij wel geaccepteerd maar op voorwaarde dat het een flexibele baan betrof, we ziekten en calamiteiten gelijkelijk opvangen en ik meer betaal aan onze oppas (ik maak er eigenlijk ook meer gebruik van). In ruil daarvoor heeft hij een vrouw die vier keer zijn salaris binnenhaalt en nog steeds de kleutertraktaties knipt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:13
Man made the world ladies!
Dus tijd dat vrouwen hun act veranderen. We hebben (blijkbaar) gezien wat er gebeurt als we het aan mannen overlaten.

Dan kan je zeggen ja maar ja maar ja maar SAMEN .. Nee blijkbaar niet.
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik niet eens een vrouw maar ik huil bij het lezen van al die posts die het lot van vrouwen nog steeds in de handen van mannen leggen.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
12-07-2019 21:19
Nu ben ik niet eens een vrouw maar ik huil bij het lezen van al die posts die het lot van vrouwen nog steeds in de handen van mannen leggen.
Ondanks dat je lomp bent ben ik het met je boodschap eens :biggrin:
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 21:19
Dus tijd dat vrouwen hun act veranderen. We hebben (blijkbaar) gezien wat er gebeurt als we het aan mannen overlaten.

Dan kan je zeggen ja maar ja maar ja maar SAMEN .. Nee blijkbaar niet.
ja we moeten het overnemen, maar dat gaat niet lukken met parttime baantjes
Vanzai schreef:
12-07-2019 21:19
Nu ben ik niet eens een vrouw maar ik huil bij het lezen van al die posts die het lot van vrouwen nog steeds in de handen van mannen leggen.
dat is goed voor het ontwikkelen van je empathische kant
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 21:19
Dus tijd dat vrouwen hun act veranderen. We hebben (blijkbaar) gezien wat er gebeurt als we het aan mannen overlaten.

Dan kan je zeggen ja maar ja maar ja maar SAMEN .. Nee blijkbaar niet.
mannen hebben geen belang bij SAMEN. Sterker nog, zij zullen slechter af zijn bij samen. dat weten ze heus wel
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:22
ja we moeten het overnemen, maar dat gaat niet lukken met parttime baantjes
En de kinderen dan? :rofl:
*grapje natuurlijk*
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 21:23
En de kinderen dan? :rofl:
*grapje natuurlijk*
die kinderen worden ook wel groot met een nanny m/v
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:23
mannen hebben geen belang bij SAMEN. Sterker nog, zij zullen slechter af zijn bij samen. dat weten ze heus wel
Ik vind het interessant; op de barricaden voor gelijkheid maar ondertussen wel mannen bij voorbaat op basis van hun sekse (want dat speelt uiteraard alleen bij mannen) als dwarsliggers duiden.

Win-win voor jezelf creëren is dat in mijn boekje.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Meteen goed voor de werkgelegenheid.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 21:21
Ondanks dat je lomp bent ben ik het met je boodschap eens :biggrin:
Ik heb gewoon minder woorden nodig.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven