Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 21:05
Ik heb zeker vele bruikbare tips gelezen, dank ervoor.
Gelukkig heb ik alles goed bewaard en kan ik zo laten zien wat ik al die jaren heb uitgegeven. Financieel adviseur heb ik al naar geïnformeerd, maar de kosten schrikken mij wel af en bovendien geeft man volgens mij geen volledige openheid van zaken mbt zijn inkomen. Maar wat iemand al zei, het is het geld waarschijnlijk wel waard.
Wat mij nog het meest kwetst zijn de opmerkingen over leven op te grote voet ed. Terwijl ik absoluut geen big spender ben (ik heb bijv al meer dan 5 jr dezelfde telefoon). Maar toch vindt hij kennelijk dat ik binnen het gezin met minder genoegen moet nemen dan hij.
Het wordt pas echt duur als je gaat scheiden en gepiepeld wordt.
Beter nu alles laten uitzoeken toch? Je hebt in feite al een hoop geld opgemaakt aan tja, wat eigenlijk. Beter dat je nu investeert in de toekomst! Het is het geld dus meeeeer dan waard. Stel je eens voor dat je Zeker Weet hoe het zit. Mooi dat je je niet meer door hem kunt laten afschepen.
Een zebra is geen paard met strepen
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 17:12
Ik heb jaren aangegeven dat dit niet klopt, maar wat kun je als je het niet eens wordt en je hebt kinderen samen?
En dat is pas zo sinds de kinderen er zijn? Het zou voor mij zeer onveilig voelen, ik had het toen goed laten uitzoeken hij zou uit zichzelf niet veranderen. Nu ben je jaren verder en zit je nog in deze situatie. Sterker nog het heeft je nog veel meer jaren een hoop geld gekost.
De basis van een goede relatie is respect en vertrouwen, dat is hier al ver te zoeken. Met een man die je belazerd op deze wijze wil je toch niet eens samen zijn?!
Een adviseur kost geld. Maar je kunt besparen door zelf al een heleboel voor te bereiden, eventueel samen met iemand uit je omgeving die je in vertrouwen kunt nemen.
Ken je bijvoorbeeld iemand die actief is als (vrijwilliger) budgetcoach?

Je kunt starten met het maken van een goed overzicht van alle (gezamenlijk te dragen c.q. huishoudelijke kosten).

Daarnaast goed de jaartallen en jullie beider jaarinkomens inventariseren.
Ook van zijn bedrijf (d.m.v. jaarcijfers/belastingaangiften - als je daar inzage/beschikking over hebt).

Buiten de onderlinge verhouding in jullie relatie, ga ik er nu van uit dat het jouw bedoeling is om bij elkaar te blijven. Alleen wil je het eerlijker verdelen.
De financiën gaat wat dat betreft in elk geval over concrete cijfers dus daar kun je mee starten als het gaat om eerlijk(er) delen.

Als jullie het eens zijn over de toekomstige (financiële) situatie, dan kun je van daaruit terug redeneren naar waar/wanneer/waarom het op een eerder moment fout is gegaan. En bij voorkeur herstellen/verrekenen.

Dat er in zijn algemeenheid gesproken moet worden over gelijkwaardigheid is dan wellicht de volgende stap. Of, als het meezit, komen tijdens de discussie over de financiën misschien al wat meer goede inzichten bij je man naar boven ?
TO,

Ik herken echt alles wat je schrijft, tot aan het niet volledige openheid over zijn inkomen geven aan toe. Wat iemand anders al zei: dit is hoe hij je in de relatie behandeld, berg je maar voor als jullie uit elkaar gaan.

Mijn advies: kijk of je nog her en der wat kunt wegsluizen en zo jezelf weer wat kunt compenseren, desnoods lieg je dat je om een of ander excuus de komende maanden niet jouw deel kunt betalen. En ondertussen regel je je zaken zodat je weg kan. Deze relatie is ten dode opgeschreven.
Am Yisrael Chai!
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 17:07
Dat is dus absoluut niet zo. Dat heeft hij mij heel duidelijk gemaakt: hij is nu voor meer dan 50% eigenaar.
Je klinkt, eerlijk gezegd, als een volstrekte nitwit op gebied van persoonlijke financiën, dus ik geloof hier op voorhand niets van. De lening is gewoon iets anders dan het onderpand. Via aflossing van de lening verkrijg je géén eigendom van het onderpand.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 17:12
Ik heb jaren aangegeven dat dit niet klopt, maar wat kun je als je het niet eens wordt en je hebt kinderen samen?
Je hebt het laten gebeuren, je laat het nog steeds gebeuren
(Dead Kennedys)
Het deel dat niet gequote mag worden is pijnlijk inzichtelijk. In zijn ogen ven je zijn huishoudster en zijn neukertje, maar absoluut NIET zijn gelijkwaardige partner.

Zou je je zelfrespect niet eens terug zoeken?
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
15-12-2018 22:02
Je klinkt, eerlijk gezegd, als een volstrekte nitwit op gebied van persoonlijke financiën, dus ik geloof hier op voorhand niets van. De lening is gewoon iets anders dan het onderpand. Via aflossing van de lening verkrijg je géén eigendom van het onderpand.
Dat dus. Regel alsjeblieft hulp om inzicht te krijgen in hoe het zit.
Een zebra is geen paard met strepen
JollyRider schreef:
15-12-2018 22:12
Het deel dat niet gequote mag worden is pijnlijk inzichtelijk. In zijn ogen ven je zijn huishoudster en zijn neukertje, maar absoluut NIET zijn gelijkwaardige partner.

Dit. Deze man kijkt op je neer. Al jaren.

Bij mij en mijn man is het de omgekeerde situatie, qua achtergronden. In geen miljoen jaar kan ik me voorstellen dat ik zo berekenend en manipulatief met hem zou omgaan. Bah.
In het licht van al deze info:

Ben je wel 50% eigenaar van de woning? Samen een hypotheek hebben betekent niet dat je ook samen eigenaar bent. Staat jouw naam onder de koopakte?

Als je man op deze manier werkt heb je best kans dat hij de koopakte heeft getekend, maar dat jullie wel beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hypotheek.
SteunEndeToeverlaet schreef:
15-12-2018 19:03
Benader het eens anders.

Je beschuldigt hem ervan oneerlijk te zijn (jawel) en je wilt zijn geld pakken -althans, zo voelt het voor hem.

Draai het eens om. Maak een winst/verlies rekening. Houdt even geen rekening met wie hoeveel verdient maar met wat ieder aan het gezinsleven uitgeeft (gezamelijke plicht), wat gezamelijk in de hypotheek komt; en wat ieder op persoonlijke titel spaart.

De uitkomst is dat hij veel op persoonlijke titel spaart en jij niet.

Vervolgens ga je niet gillen en met serviesgoed gooien omdat het oneerlijk is, maar je stelt je gewoon even dom op: Laat hem nu eens uitleggen hoe dit eerlijk is.

Het is heel simpel: Het is niet uit te leggen hoe dit eerlijk is en daarom moet je hem dit vooral laten uitleggen.
Verder: Niet aanvallen. Alleen blijven vragen.
Als hij jouw bijdrage in de hypotheek 'sparen' noemt, is zijn bijdrage dat óók. En daarom blijft het verschil bestaan. En blijf je vragen.
Dat is ongeveer wat ik voorstel, maar dan met een onafhankelijk financieel adviseur erbij, die het zonder emotie maar met feiten kan voorleggen.
Later is nu
mater_matuta schreef:
15-12-2018 20:21
Iedereen roept dat TO weer fulltime moet gaan werken, maar daar benadeelt ze wel haar kinderen mee. Die hebben ook niet om deze situatie gevraagd.

Ik denk eerder dat de door Dreamer geopperde financieel mediator een goed idee is. Echt, laat die persoon tot achter de punt komma voorrekenen voor welk bedrag je benadeelt bent en laat ook een berekening maken die wél eerlijk is. En sla hem daarmee rond de oren totdat hij bereid is die egocentrische en hooghartige houding van hem te laten varen. Wat een zak hooi zeg, hij heeft gewoon een gratis huishoudster en kinderoppas en is ondertussen bezig zijn eigen schaapjes hoog en droog te zetten terwijl hij de jouwe laat verzuipen. Dat is geen 'samen'. Dat is gehaaide vent die zijn vrouw uitbuit.

Nouja, ze kunnen nu wisselen toch? Hij heeft een aantal jaren veel verdiend, zij niet. Nu hij 3 dagen inleveren en zij fulltime. Kijken hoe eerlijk hij die verdeling dan vindt. (hoewel hij dan nog inkomen genereert met z'n beleggingen, waarschijnlijk)
Later is nu
JollyRider schreef:
15-12-2018 22:12

En dit.

Het lijkt mij een man, die het normaal vindt dat hij als man het geld binnen haalt, terwijl z'n vrouw thuis voor de kinderen zorgt. Alleen... in dat ouderwetse geval, déélt die man z'n geld met z'n thuisblijvende vrouw. Dat doet jouw man dus niet. Maar omdat hij, in zijn ogen, in z'n recht staat met (veel) geldverdienen, omdat hij een man is, zal hij je niet snel gelijk geven. Je mag al blij zijn met zijn kruimels.
Later is nu
Ik vind dit trouwens heel vervelend voor je :hug:
Later is nu
Ik ben gastouder geweest en 4 dagen thuismoeder is zeker ook hard werken. Daarnaast werk je ook nog eens 3 dagen. Verschil is dat je niks krijgt voor thuismoeder zijn. En hij maakt daar misbruik van. Stop nu met 50/50 betalen en gebruik de adviezen van het forum. Dit klinkt niet als liefde vind ik. Meer als onrecht.
Stampertje12 schreef:
15-12-2018 22:23
In het licht van al deze info:

Ben je wel 50% eigenaar van de woning? Samen een hypotheek hebben betekent niet dat je ook samen eigenaar bent. Staat jouw naam onder de koopakte?

Als je man op deze manier werkt heb je best kans dat hij de koopakte heeft getekend, maar dat jullie wel beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hypotheek.
Dat zou echt afschuwlijk zijn.
Ik vind het naast objectief financieel oneerlijk ook zo onaardig klinken. Dat je het als man de normaalste zaak van de wereld vindt dat je bakken met geld verdient en dat niet deelt met je vrouw, die inteert op haar spaargeld, terwijl ze voor je kinderen zorgt.

En als ze daar dan een opmerking over maakt is het niet "ohja, natuurlijk, wat dom dat we dat niet beter geregeld hebben" maar "je snapt het niet, je bent gewoon veel te los met je geld". Wie snapt nou wat niet?
Later is nu
whitewolves schreef:
15-12-2018 23:39
Vrij gebruikelijk en geen probleem als je het huis koopt nadat je trouwt in gvg, maar als je dat huis voor dat moment koopt en hij besluit het te verkopen of te verhuren, dan kan ie dat zonder haar toestemming, terwijl ze wel aansprakelijk blijft voor de hypotheek.
whitewolves schreef:
15-12-2018 23:39
Inderdaad.
Maar zitten we TO nu niet nodeloos ongerust te maken?
Natuurlijjk is het raadzaam om uit te zoeken of TO niet alleen voor de hypotheek heeft getekend, maar dat haar naam ook onder de koopakte staat. Al is het maar voor de zekerheid.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat haar man anders tegen TO zegt dat zij aan de hypotheek betaald heeft en dat dit 'voor haar een spaarpot' is.

Mocht blijken dat dit een leugen van hem is en dat TO alleen mede-ondertekenaar is van de hypotheekakte (zonder mede-eigenaar van het huis te zijn), dan lijkt het mij 'einde oefening' voor de relatie.
Dan is het vertrouwen echt wég, lijkt mij.
Ik zou op dagen dat jij niet werkt zoeken naar loonstroken, belastingaanslagen, bankafschriften e.d. Dan heb je een overzicht van zijn inkomen. Ook de koopakte en het samenlevingscontract checken. Misschien overwegen om kopieën te maken, zodat je zaken zwart op wit hebt als de relatie kapot zou gaan.

De info kan je hoe dan ook gebruiken voor een overzicht van wat er nu precies binnenkomt. Hopelijk bewaart hij veel via hard copy en kun je wat vinden.

Meestal wordt aan het begin van het nieuwe jaar een jaaroverzicht gestuurd van het verdiende inkomen. Misschien komt dat voor hem nog via post? Als het op jouw thuisdagen komt, kan je dit ook gebruiken. Gewoon zeggen dat het niet gekomen is, mocht hij er naar vragen. Zoekgeraakt in de post.

Bovenstaande is niet hoe het in een normale relatie zou moeten gaan, maar ik denk wel dat je dit uit zelfbescherming moet gaan doen.

TO, sterkte, heel naar hoe het nu loopt!
Leergierig schreef:
16-12-2018 09:32
Ik zou op dagen dat jij niet werkt zoeken naar loonstroken, belastingaanslagen, bankafschriften e.d. Dan heb je een overzicht van zijn inkomen. Ook de koopakte en het samenlevingscontract checken. Misschien overwegen om kopieën te maken, zodat je zaken zwart op wit hebt als de relatie kapot zou gaan.

De info kan je hoe dan ook gebruiken voor een overzicht van wat er nu precies binnenkomt. Hopelijk bewaart hij veel via hard copy en kun je wat vinden.

Meestal wordt aan het begin van het nieuwe jaar een jaaroverzicht gestuurd van het verdiende inkomen. Misschien komt dat voor hem nog via post? Als het op jouw thuisdagen komt, kan je dit ook gebruiken. Gewoon zeggen dat het niet gekomen is, mocht hij er naar vragen. Zoekgeraakt in de post.

Bovenstaande is niet hoe het in een normale relatie zou moeten gaan, maar ik denk wel dat je dit uit zelfbescherming moet gaan doen.

TO, sterkte, heel naar hoe het nu loopt!
Niet nodig. To en man zullen fiscale partners zijn ivm koophuis. Zij ziet dus elk jaar de belastingaangifte. Zo niet dan is ze zelf nalatig. Alles staat gewoon online via belastingdienst.nl
Leergierig schreef:

In dit geval niet. Hij is ondernemer. Ze moet de belastingaangifte erbij pakken. Van vorig jaar dus.

Ik ben overigens verbaasd hoeveel mensen vinden dat je naar rato moet betalen aks je samen besluit dat 1 van beide minder gaat werken ivm de kinderen. Naar rato is dan niet eerlijk. Je houdt dan nog steeds financieel minder over.

Hoe kun je nu samen besluiten dat er 1 minder gaat werken en dan niet afspreken hoe die persoon gecompenseerd wordt? Niet alleen qua bespaarde opvangkosten, ook qua beperkte loopbaanontwikkeling en minder pensioenopbouw.
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 10:30
Reden: stomme autocorrectie
0.75% gewijzigd
Leergierig schreef:
Ik zou op dagen dat jij niet werkt zoeken naar loonstroken, belastingaanslagen, bankafschriften e.d.
Meestal wordt aan het begin van het nieuwe jaar een jaaroverzicht gestuurd van het verdiende inkomen.
Veel van dat soort dingen is tegenwoordig digitaal. Via Belastingdienst.nl en MijnOverheid.nl kun je wel je belastingzaken online inzien en downloaden, ook de gezamenlijke aangiftes.
Marana-- schreef:
16-12-2018 09:53
In dit geval niet. Hij is ondernemer. Ze moet de belastingaangifte erbij pakken. Van vorig jaar dus.

Ik ben overigens verbaasd hoeveel mensen vinden dat je naar rato moet betalen aks je samen besluit dat 1 van beide minder gaat werken voor de kinderen. Naar rato is dan niet eerlijk. Je houdt dan nog steeds financieel minder over.

Hoe kun je nu samen besluiten dat er 1 minderwaardig werken en dan niet afsprekenhoe die persoon gecompenseerd wordt? Niet alleen qua bespaarde opvangkosten, ook qua beperkte loopbaanontwikkeling en minder pensioenopbouw.

Dat je het op een naïef moment zo besluit dat kan nog. Dat er niet meer bijgestuurd wordt vind ik echt vreemd. Hoe kun je nou accepteren dat er twee levensstandaarden heersen in je gezin? Bij ons is al het geld 'ons geld'.

Uitzondering daarop gaan de erfenissen worden. Mijn ouders hebben zelf al geregeld dat zij hun nalatenschap willen verdelen in koude uitsluiting. Met dat geld ga ik misschien een stuk hypotheek aflossen, als dat nog niet eerder gelukt is. Maar dat wil ik dan zo regelen dat dat mijn stuk van het huis wordt of blijft. Van mans kant zullen we blij mogen zijn met elke euro die er overblijft, ouders zijn niet vermogend, hebben geen eigen huis en niet veel spaargeld.
Marana-- schreef:
16-12-2018 09:53
Ik ben overigens verbaasd hoeveel mensen vinden dat je naar rato moet betalen aks je samen besluit dat 1 van beide minder gaat werken ivm de kinderen. Naar rato is dan niet eerlijk.
Dat verbaasde mij ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven