Geld & Recht alle pijlers

Schuld door ex.

10-04-2014 21:21 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Ik heb een belangrijke vraag! Ik en mijn vriend willen heel graag in het huwelijksbootje stappen, nu is het alleen zo dat hij en zijn ex vrouw behoorlijk wat schuld hebben.

De schuld zit het met name in het koophuis, wat nog op beide namen staat omdat mijn vriend dit niet alleen op naam kan krijgen. Het kan wel dat zei eraf af gaat en ik er op, maar er zit dus een grote maar aan het huis is getaxeerd op 125000 en er zit een hypotheek op van 165000( erg dom dus) ik heb geen zin dat mocht het mis gaan dat ik voor hun schuld opdraai.

Nu is mijn vraag..... Komt zijn ex vrouw overal mee weg met de schulden als ik met hem trouw???

En draai ik er alleen voor op als hem wat overkomt?

Want ik kan er dan niet blijven wonen want kan dat niet alleen betalen dus blijf ik dan met hun restschuld over??

Groetjes chifa
Verdiep je eens in wat het huwelijk inhoudt en welke vormen er zijn.
Ja, jij kunt failliet gaan op hun schuld. Daar moet je dus echt niet mee akkoord gaan. Sluit een huwelijk op huwelijkse voorwaarden (of, misschien liever zelfs nog helemaal niet trouwen met iemand die zo met geld omgaat).
Laat je eens goed adviseren door iemand met verstand van zaken.

Maar vriendlief heeft dus nog een koophuis met zijn ex? Hoe lang zijn ze al uit elkaar?
RFR
Ik snap echt niet dat jullie willen trouwen, je weet niet eens wat het inhoudt!
Zijn vier jaar uit elkaar, maar hij krijgt de hypotheek niet alleen op naam vandaar dat ze er nog samen op staan.
Schuld door partner en zijn ex bedoel je?

Niet trouwen met deze man. Zelfs niet samenwonen. Eerst die schuld weg en dan samen een toekomst opbouwen.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Als je met hem trouwt in gemeenschap van goederen zijn jullie alle 3 hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld.
Niet trouwen en zeker niet in gemeenschap van goederen. Dan is zijn schuld meteen jouw schuld. En als ex stopt met die schuld te betalen mag je dat deel er ook nog meenemen. NIET met deze man trouwen!!
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Hij blijft verantwoordelijk voor de schulden die hij samen met zijn vrouw heeft gemaakt ook wanneer hij trouwt.

Ik raad je aan om wat zaken op te zoeken over trouwen onder huwelijkse voorwaarden en laat je verder goed adviseren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hij heeft trouwens geen schuld door zijn ex, maar doordat hij het zelf niet zo handig heeft aangepakt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hij heeft trouwens geen schuld door zijn ex, maar doordat hij het zelf niet zo handig heeft aangepakt.
Zoals ik het lees is er geen schuld, slechts een huis dat onderwater staat.

Willen jullie daar gaan wonen?
Een hypotheek is een schuld/lening waar een onderpand tegenover staat. In dit geval dekt het onderpand de hoogte van de lening niet.
Ik neem aan dat hij / jullie in dit huis wonen? En hij kan het net zo min op naam krijgen als ex? En nu is het plan om haar naam door te krassen en jou naam erop te zetten. Waarom zou je vrijwillig een schuld op je nemen?

Als ex het in haar hoofd haalt dat ze er af wil, ze wil misschien ook weer een woning kopen, kan ze via de rechter dit afdwingen. En dan wordt het huis gedwongen verkocht. Zit jij als kersverse nieuwe echtgenote met een restschuld als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd! En als je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd, dan zul je het toch wel merken, als je kersverse echtgenoot een maandelijkse aflossing moet doen op de restschuld, en jullie natuurlijk een nieuwe woning moeten betrekken.

Nee hoor, laat de exen eerst de woning maar oplossen voordat je in je jurk naar het altaar en het wespennest schrijdt.
@Viva-Amber: Maar zolang je niet verkoopt is die restschuld fictief. Dus als ze van plan zijn in dat huis samen een toekomst op te bouwen zie ik het probleem niet.
poeh het huis staat flink onderwater zeg, ik zou er niet aan beginnen. (iig niet op mijn naam..)die eer laat ik over aan anderen.

Staat het huis uberhaupt te koop? en wat is de vraagprijs. (soms is met een relatief kleine restschuld best te leven)
quote:Suze02 schreef op 10 april 2014 @ 22:38:

@Viva-Amber: Maar zolang je niet verkoopt is die restschuld fictief. Dus als ze van plan zijn in dat huis samen een toekomst op te bouwen zie ik het probleem niet.Het huis zal getaxeerd moeten worden, in de betere tijden moest de overblijvende partner de vertrekkende partner "er uit kopen". Ik kan me voorstellen dat het andersom ook zo werkt. Vertrekkende partner moet dan de helft van de restschuld betalen.
Nog een minder groot probleem dus.

Blijft er een fictieve restschuld over van 20k. Er zijn ergere dingen...
niet trouwen
De schuld komt niet door zijn ex maar omdat beide op de hypotheekakte staan en beide eigenaar zijn van een huis dat zijn geld niet waard is.

Zou niet trouwen met deze man en vooral niet mijn naam op de hypotheekakte laten zetten.
Laat je alsjeblieft gewoon voorlichten door iemand die hier daadwerkelijk voor geleerd heeft.. Die op de hoogte is van de huidige regels en wetten. Laat dat doen voordat jullie gaan trouwen.. zodat je exact weet waar je aan begint. Trouwen is nu eenmaal een 'zakelijke' overeenkomst, dus besef je goed waar je aan begint!
quote:Suze02 schreef op 10 april 2014 @ 22:38:

@Viva-Amber: Maar zolang je niet verkoopt is die restschuld fictief. Dus als ze van plan zijn in dat huis samen een toekomst op te bouwen zie ik het probleem niet.

Ik zie wel een probleem, namelijk de ex. Het is de vraag of TO en haar vriend wel genoeg hypotheek kunnen verkrijgen voor de woning. Naast natuurlijk de vraag of TO in die woning wil wonen voor langere tijd. In ieder geval begint ze dan met een flinke onderwaarde, die misschien op termijn kleiner wordt. De vraag is in hoeverre hypotheekverstrekkers een hypotheek willen verstrekken aan TO.

Zolang vriend dit niet met ex heeft geregeld zal ik een verbintenis in de vorm van een huwelijk eens goed overwegen of dit slim is.

Waarom is de woning nooit verkocht? Wie woont er nu? Zowel je vriend als zijn ex zijn nu 100% hoofdelijk aansprakelijk, dus ze nemen beiden een flink risico. Hebben ze de afgelopen 4 jaar niets afgelost?
even loepen, dit soort verhalen, zit altijd meer achter.

je bent nu pas een jaar met hem samen, hij doet moeilijk over dat jij met de vader-van-je-kinderen een goede band hebt En hij zit in de schulden?

je zou wel gek zijn, met hem te trouwen! Doe het niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven