Geld & Recht alle pijlers

Schulden.. Zie het even niet meer zitten...

27-01-2012 18:34 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
normaal post ik iets over leuke filmtips.. Of onzekerheden die ik gehad heb in mn relatie...

Maar waar ik eigenlijk iedere dag mee zit..zijn die rottige schulden..

Begrijp me niet verkeerd..ik werk gewoon fulltime...voldoe nu aan al mn vaste lasten..en normaal zou ik het makkelijk moeten redden..zelfs nog een hele hoop leuke dingen zou ik kunnen doen..maar in het verleden ben ik gewoon stom geweest! Stomme eigenlijk onnodige schulden gemaakt..waar ik nu natuurlijk voor op de blaren moet zitten..

Het is mn eigen schuld..en dat besef ik me maar al te goed...alleen ik voel me nu even zo kut!

Ik probeer me iedere dag er aan vast te houden dat ik dit jaar nog klaar ben(betaal dan ook een flink bedrag af per maand)...

Maar nu vandaag zie ik het gewoon even niet zitten! Ik kan een nieuw paar sokken me op dit moment niet eens veroorloven!

schuldsanering zit ik niet in..ik heb betalingsregelingen getroffen en regel het dus iedere maand zelf..

Mijn vriend weet ervan en echt hij wil me van alles geven...maar ik vind t zo moeilijk te accepteren..het is mijn schuld en ik vind dan ook maar dat ik zelf op de blaren moet zitten...heel soms neem ik t wel aan omdat ik anders echt niet uitkom, maar liever niet...

ook mn aflossing omlaag brengen wil ik niet(zou in overleg kunnen) maar wat schiet ik er mee op..ik verleng het probleem alleen maar!

Ik klink misschien nu als iemand die niks wil, maar ik wil van.die stomme schulden af! Schaam me er heel erg voor! en het brengt heel veel spanning mee...

Ik wil niet zoveel met dit topic..behalve het even van me afschrijven vandaag...voor mn werk moet ik van.de metro lopen door de stad naar waar ik werk.. En ik zie iedereen dan shoppen..en ondanks dat het mijn eigen schuld is dat ik dat nu nog niet kan..pfff kon wel janken vandaag..ik loop in mn oude kleren..en sommige dingen zelfs met kleine gaatjes..

Bedankt voor t lezen alvast
quote:dammes3 schreef op 27 januari 2012 @ 18:53:

Allereerst, complimenten dat je jouw schulden zo hard aanpakt. En hou je er aan vast, aan het eind van het jaar ben je ervan af. Je bent ontzettend goed bezig!

Niet aan leidinggevende vertellen dat je schulden hebt! Echt, doe het niet, je krijgt er alleen maar een stigma van en je schiet er niets mee op. Vertel die collega die komt collecteren dat je het geld niet kunt missen en voel je er niet schuldig over. Het is een vrijwillige bijdrage en hoe vaak heb je nu werkelijk een echte band met de persoon waarvoor gecollecteerd wordt? Geven is makkelijker maar als het niet kan dan kan het niet. En komt er zogenaamd leuk bedoeld commentaar "dat jij met jouw salaris toch wel ¤ 5,- kunt missen" dan zeg je met een glimlach " nee sorry, ik heb al andere verplichtingen". Echt, alleen de eerste keer doet pijn maar dan wordt het steeds makkelijker.hmz.. ik zou het juist wel vertellen en zelfs hoe ze zijn ontstaan. Nu ben ik sowieso erg open en eerlijk over mn zaakjes, maar ik zie het probleem er ook niet in. Echter werk ik ook in een bedrijf waar eerlijkheid heel erg gewaardeerd word. Juist als je bij het langsgaan zegt dat het even niet kan, krijg je een hoop geroddel en dergelijke. Agh ja, ieder zn ding.
@dammes..natuurlijk is het met sommige collegas vrijwillig..en dan geef ik altijd ook gewoon iets kleins..maar ik werk in een team met 4 andere mensen..en altijd als er iemand jarig is koopt 1 iemand het kado...en die komt dan ja ik krijg dit van je(5 euro standaard)..maar om er dan onderuit te komen vind ik iig erg lastig..want ik gun het ze van harte! Alleen voor mij is dat eten..of nieuwe sokken..of..alles wat ik echt nodig heb
TO, ik wil je alleen even een dikke geven. Lees hier zo veel verhalen over mensen die zichzelf in de nesten werken en dan óf er niet uit weten te komen zonder hulp (maar wel hun stinkende best doen), of niet eens hun best doen, maar verwachten dat anderen het voor ze oplossen. Echt knap dat jij het helemaal zelf hebt aangepakt!

Nog een jaartje volhouden, dat is te overzien! Kun je niet nog ergens iets besparen, al is het maar 1 euro per week, waardoor je aan het eind, als je schuldenvrij bent, een klein potje hebt om jezelf eens lekker mee te verwennen? Of je vriend mee uit eten te nemen?
Het komt op mij over dat je jezelf wel heel hard straft. Iedereen doet niet handige dingen in het leven, waarvan je je later wel voor je hoofd kan slaan. Thats life, denk ik dan.

Stop om jezelf te veroordelen en kijk naar wat je goed doet. Je komt hier op eigen kracht uit, je wil alles zelf oplossen, je klinkt als een heel verstandige vrouw die nu volwassen met de situatie omgaat.

Ik begrijp heel goed hoe shit het is om niets te kunnen betalen, niet met schulden ofzo, maar wel dat er niets te besteden was. En dat is rot, maar houd je zelf voor dat er ook weer betere tijden komen, want die komen.
@ iedereen die zo lief meedenkt of gewoon een knuffel geeft! Bedankt daarvoor!

Ik probeer met al jullie tips wat te doen!
Als je je over die schulden rot voelt, kijk naar wat je afgelost hebt: dat heb je zelf gedaan. En als ik het goed begrijp, ben je al over de half heen.
En ik kan het mezelf natuurlijk makkelijk maken! Mn vriend heeft bijvoorbeeld al gezegd je kan sneller uit die schulden...dan help ik je toch met afbetalen....is zooo lief en het zou zoveel schelen..maar ik kan dat niet..het zijn mijn schulden!
quote:april88 schreef op 27 januari 2012 @ 19:00:

@dammes..natuurlijk is het met sommige collegas vrijwillig..en dan geef ik altijd ook gewoon iets kleins..maar ik werk in een team met 4 andere mensen..en altijd als er iemand jarig is koopt 1 iemand het kado...en die komt dan ja ik krijg dit van je(5 euro standaard)..maar om er dan onderuit te komen vind ik iig erg lastig..want ik gun het ze van harte! Alleen voor mij is dat eten..of nieuwe sokken..of..alles wat ik echt nodig heb

Dat is inderdaad een hele lastige situatie want met deze collega's ben je heel nauw verbonden. Zou er begrip bij hen zijn als je uitlegt dat je dit jaar niet mee kunt doen aan de verjaardagsbijdrage (en natuurlijk afziet van het cadeau voor jou) omdat je een hoog bedrag aan het af betalen bent maar dat je volgend jaar weer meedoet?

(Off topic: dit soort verjaardagscarrousels zijn natuurlijk grote onzin want jij betaalt 4x per jaar ¤ 5,- aan de pot en krijgt dan 1 x per jaar een cadeau van ¤ 20,- dat je in feite zelf betaald hebt).
Ok deze bedragen kloppen niet helemaal..om herkenbaarheid te voorkomen..maar toen k begon zat ik op ongeveer 16.000 euro(mijn god!) Nu moet ik nog ongeveer 3500
quote:april88 schreef op 27 januari 2012 @ 19:08:

En ik kan het mezelf natuurlijk makkelijk maken! Mn vriend heeft bijvoorbeeld al gezegd je kan sneller uit die schulden...dan help ik je toch met afbetalen....is zooo lief en het zou zoveel schelen..maar ik kan dat niet..het zijn mijn schulden!Is het niet een optie om dit wel te doen en dan je vriend terug te gaan betalen? Dat geeft je iets meer ademruimte dan dat je op dit moment hebt.
quote:april88 schreef op 27 januari 2012 @ 19:08:

En ik kan het mezelf natuurlijk makkelijk maken! Mn vriend heeft bijvoorbeeld al gezegd je kan sneller uit die schulden...dan help ik je toch met afbetalen....is zooo lief en het zou zoveel schelen..maar ik kan dat niet..het zijn mijn schulden! Zou ik ook niet doen, vroeger of later kan het altijd een rol gaan spelen in jullie relatie en dan ben je er nog niet vanaf. Afbetalen, dikke streep eronder zetten en klaar.
quote:april88 schreef op 27 januari 2012 @ 19:10:

Ok deze bedragen kloppen niet helemaal..om herkenbaarheid te voorkomen..maar toen k begon zat ik op ongeveer 16.000 euro(mijn god!) Nu moet ik nog ongeveer 3500

Wauw, dan heb je al 12500 afgelost, helemaal op eigen kracht!

Niet balen van jezelf, wees trots.

Neem jezelf nu goed voor, dat je volgend jaar een overzicht toegestuurd krijgt met als eindsaldo o,- schuld. Een schone lei, een nieuw begin. Je zit nu in een harde maar ook hele mooie leerstoel, je leert de waarde van geld inzien, je leert zelfdiscipline, je leert doorzettingsvermogen en je leert creatief te zijn met wat je hebt. En je beloning komt straks: oprecht genieten van al die dingen die weer kunnen.

Zet 'm op
quote:april88 schreef op 27 januari 2012 @ 19:10:

Ok deze bedragen kloppen niet helemaal..om herkenbaarheid te voorkomen..maar toen k begon zat ik op ongeveer 16.000 euro(mijn god!) Nu moet ik nog ongeveer 3500dat was een flinke telefoonrekening dan.

nou, dan ben je al een enorm eind! helemaal goed toch? er staat hier ook een topic van Kus, hoe kunnen wij besparen. Misschien eens leuk om door te lezen voor meer tips?
quote:guirne schreef op 27 januari 2012 @ 19:16:

[...]

Wauw, dan heb je al 12500 afgelost, helemaal op eigen kracht!

Niet balen van jezelf, wees trots.

Neem jezelf nu goed voor, dat je volgend jaar een overzicht toegestuurd krijgt met als eindsaldo o,- schuld. Een schone lei, een nieuw begin. Je zit nu in een harde maar ook hele mooie leerstoel, je leert de waarde van geld inzien, je leert zelfdiscipline, je leert doorzettingsvermogen en je leert creatief te zijn met wat je hebt. En je beloning komt straks: oprecht genieten van al die dingen die weer kunnen.

Zet 'm op eens!
quote:april88 schreef op 27 januari 2012 @ 18:34:

(betaal dan ook een flink bedrag af per maand)quote:schuldsanering zit ik niet in..ik heb betalingsregelingen getroffen en regel het dus iedere maand zelfquote:ook mn aflossing omlaag brengen wil ik niet(zou in overleg kunnen) maar wat schiet ik er mee op..ik verleng het probleem alleen maar!quote:Ik klink misschien nu als iemand die niks wil, maar ik wil van.die stomme schulden af!

Hardstikke goed juist! Lees deze zaken eens terug en wees trots op jezelf!

Als je er even van baalt dat je niet kunt shoppen op het moment, kun je je misschien bij het "een jaar niet shoppen"-topic aansluiten zodat je je daarin niet zo alleen voelt, is dat wat? Misschien kan je dan de "ik kan niet shoppen"-gedachten ombuigen in "ik wil het niet"-gedachten. Ergens is dat natuurlijk ook zo, je wil je geld uitgeven aan het inlossen van je schuld. En je schamen voor een situatie die je aan het oplossen bent lijkt me onzin, je mag juist ontzettend trots zijn op hoe je je problemen aan het aanpakken bent!
quote:april88 schreef op 27 januari 2012 @ 18:38:

En het zijn niet alleen de kleren...ook kan ik soms niet eens normaal eten..ik durf t op mn werk niet te vertellen..maar als er dan weer 5 euro gevraagd word voor die verjaardag of dat geboren babytje..dan denk ik alleen maar help!Maar als je soms niet eens normaal kan eten, dan zou ik het bedrag dat je maandelijks aflost toch iets verlagen hoor. Je moet toch wel normaal kunnen eten? Ok, dan doe je iets langer over het aflossen, snap dat je dat niet prettig vind en zo snel mogelijk van je schulden af wil zijn, maar toch niet ten koste van eten? (goed, ik weet natuurlijk niet precies wat jij dan aan eten kan besteden per maand en wat jij 'normaal eten' vindt..:D)
Ik zeg ook zet hem op... je bent al zover op eigen kracht gekomen! Dat is toch meer dan fantastisch. Ik zou geen geld van je vriend gaan lenen. Nog even doorzetten en je bent klaar. Helemaal op eigen kracht.

Maak een dikke buiging voor jezelf.
Jeetje wat knap! Wat een bedrag zeg, en dat is begonnen met een telefoonrekening?! Poeh. Maar besef je wel: moet je kijken wat een power jij ergens achter kan zetten als je echt wil, dit al afbetalen heb je toch maar mooi voor elkaar gekregen.

En de fouten die je hebt gemaakt, dat doe je ook nooit meer!

Ik snap je gevoel wel hoor, ik heb ook een keer een topic geopend over de bespaar-blues. Dat het soms zo benauwd voelt dat je altijd maar je inhoudt, het idee hebt dat niets kan omdat alles geld kost.

Maar kijk, je komt eruit! Dit is geen eindeloze situatie, je bent hard bezig om het op te lossen!
Ik heb respect voor je.

Het is enorm makkelijk om je vriend die schulden te laten betalen, zeker omdat hij je het aanbiedt.

Knap dat je je eigen problemen oplost en je , ondanks dat je nu zo baalt, niet bezwijkt voor die makkelijke weg.
Lintje voor TO:

Ter erkenning van deze bijzondere inspanning om eigen problemen op te lossen in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten.
Ik merk dat er wat onduidelijkheid is.. Natuurlijk is dit niet alleen van mn telefoonrekening..dat is de op dit moment nog grootate openstaande schuld...maar er zijn andere dingen voorafgaand geweest...stomme keuzes vooral...en de originele schuld was vele malen lager...alleen de incassokosten erop dat tikt aan....zo ben ik als voorbeeld ooit een bosje bloemen(besteld op factuur vergeten..ging 2 weken erna verhuizen..helemaal niet aan gedacht(ja mn administratie is nu een stuk beter..maar dat was van oorsprong 25 euro..uiteindelijk met alle kosten er op toen ze me wel bereikten op mn nieuwe adres 210 euro voor betaald...

Dit doe ik nooit.meer!!!
Bedankt voor al het meedenken nogmaals! En de knuffels en de lintjes..en gewoon dat ik het hier even kwijt mocht..
Ik herken het wel TO. Niet vanuit mijzelf, maar mijn partner is een aantal jaar voordat ik hem kende niet handig bezig geweest. Toen we net samen waren kon hij dat nog zeer mooi verbergen, maar nadat ik bij hem in trok viel er een brief op de mat terwijl ik thuis was en hij niet. Ben me rot geschrokken.

De schaamte ken ik ook, ook al hebben best veel mensen schulden is het alsnog een behoorlijk beladen onderwerp.

Momenteel zijn we schulden vrij, maar we zitten vanwege dit allemaal nu wel enorm krap. De tip die je kreeg om kleding bij 2ehandswinkels te kopen is een goede, dat doe ik ook. Bij de kringloopwinkel kom je als je goed zoekt en soms wat mazzel hebt ook leuke dingen tegen.

Verder doe ik mijn boodschappen bij de Lidl, en ik let erg op aanbiedingen. Misschien is het voor jou ook wat om de Vrekkentopics te volgen? Je hebt een algemene, 1 voor eten en sinds kort 1 voor kleding.

En verder wil ik nog even zeggen dat ik vind dat je echt enorm goed bezig bent! Je instelling is super en je doorzettingsvermogen ook. Knap van je hoor! Dat je er nu even van baalt is logisch, dat doe ik zelf ook regelmatig. Maar hou vol, als je van je schulden af bent wordt het echt beter
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan TO, jij kunt heel erg trots op jezelf zijn. Afbetalen is niet leuk, maar jij neemt de verantwoordelijkheid voor je eigen fouten en lost het zelf op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven