Geld & Recht alle pijlers

Schuldsanering

10-04-2013 12:53 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin januari wou ik een nieuwe start maken en mijn leven op orde te krijgen.

Ik heb mijzelf aangemeld bij de schuldsanering.

Nu 3 maanden veder, is er nog weinig gebeurd wat natuurlijk mijn eigen schuld is. Ik heb mijn papieren nooit op orde gehad en nu ik alles bij elkaar probeer te zoeken/op te vragen gaat daar toch heel veel tijd in zitten.

Op dit moment is de situatie zo uit de hand gelopen dat ik ongeveer 3 maanden huur achterstand heb. Maar nog steeds niet mijn papieren ingeleverd bij de schuldsanering omdat ik het gewoon niet allemaal bij elkaar heb.

Het meeste heb ik wel bij elkaar , Maar b.v. de huur specificatie heb ik niet. Die heb ik wel nodig. De woningbouw reageerd niet op mijn telefoontjes of mailtjes. Hun vinden dat ik eerst mijn huurachterstand moet inlossen voordat hun dat naar mij willen sturen.

Ook mis ik de 3 maanden afschriften van mijn rekening. Aangezien ik en conflict heb gehad via marktplaats is mijn rekening geblokkeerd tot ik iemand heb terug betaald. Wel heb ik een nieuwe rekening geopend waar mijn uitkering op gestoord word nu. Maar geen 3 maanden afschriften ..

Zou ik nu alsnog zonder al die benodigde papieren kunnen aankloppen bij de schuldsanering ?

Ik ben zo bang dat ik uit huis word gezet en dat ik nog veder van huis ben...
Flutzel, daar loop ik beroepsmatig ook vaak tegenaan. Heb 1x een totaal compleet dossier opnieuw aan moeten leveren, omdat die niet ontvangen zou zijn! Ik heb de ervaring dat wanneer ik 1 persoon als mijn contactpersoon bombardeer, ik dan meer en sneller kans heb dat een dossier vlugger door de termijnen heen komt. Ik ga ervan uit, bij gemeenten ligt de druk hoog en wordt steeds hoger, helemaal binnen deze afdeling en zijn er meer mensen bezig met dezelfde caseload en dan wil er wel eens iets misgaan.
@ Louba: maar duurt het dan een jaar voor zo een schuldhulp rond is? Hij heeft zich een jaar geleden, kan zijn iets langer al, aangemeld en het is nog altijd niet rond?

Weer sorry voor de OT.
quote:vontje schreef op 10 april 2013 @ 14:32:

Wat een onzin!

Ik werk zelf bij een bank, en snap niet dat mensen niet begrijpen dat wanneer de bank in verband wordt gebracht met oplichting het vertrouwen in jou als klant weg is. Dit gebeurd zeker niet zomaar, uit ervaring kan ik je zeggen dat hier al veel meer voor gebeurd moet zijn.

Hetzelfde geldt voor iemand die een blokkade op haar rekening heeft gekregen. Natuurlijk heb je een rekening om je lasten ed te betalen. Een bank is daarop wel waakzaam wat er met de rekening gebeurd, dit is hen opgedragen door de afm. Een bank heeft daarnaast een zorgplicht, als jij niet zorgvuldig met je rekening omgaat en de bank niet inlicht als het even niet gaat. Dan zullen ze er inderdaad voor kiezen om je rekening te blokkeren voor debetfaciliteiten. Dit zorgt ervoor dat jezelf je financien scherper in de gaten moet houden en daarmee dus aan de slag moet gaan. Ook deze zorgplicht is opgelegd door de afm.

Betreffende die huurachterstand weet ik van een vriendin die ook in zwaar weer zit, dat wanneer je in contact blijft met de verhuurder. Er veel mogelijk is om naar oplossingen te zoeken, hij of zij weet dat je het vervelend vind en er alles aan zult doen dit te verhelpen. Je komt gewoon te laat in actie en daar ondervind je nu de gevolgen van.

En je hebt je speciaal maar aangemeld om dit te laten weten?

Een bank heeft gewoon met de poten van jouw geld af te blijven. Lopen zaken niet goed, dan spelen ze het maar - net als elk ander bedrijf - via de rechter, het incassobureau of dat soort zaken.

In mijn geval was er niets mis met uitgaven. Ze blokkeerden gewoon, terwijl ze volstrekt niet in hun recht stonden.

En banken een zorgplicht? Laat me toch niet lachen. De wereld ligt nu economisch op het apegapen, door die fantastische 'zorgplicht' van banken.

De enige zorg die ze hadden, was de zorg voor hun eigen inkomsten/dikke bonussen etc.

Verder is zeker niet elke verhuurder bereid tot medewerking. Niet zonder meer in ieder geval.
quote:Flutzel schreef op 10 april 2013 @ 14:32:

[...]

Niet opvatten dat ik je niet geloof he, ik geloof je wel hoor, maar waar kan ik die informatie vinden? Een vriend van mij (nee, niet ik) zit ook in de schuldhulp bij gemeente, maar hij beweert dus dat hij al drie keer dezelfde papieren heeft moeten binnenbrengen op vraag van hun, wat me stug lijkt aangezien het dus om exact dezelfde papieren gaat. Hij is ook al een jaar of meer dan een jaar daarmee bezig, kan dat? Of is dat normaal? Is echt niet dat ik het niet geloof

Sorry voor de OT (hier blijft het ook bij hoor )

Het kan zijn dat er bij de gemeente iets kwijt raakt (ja, die hebben zo hun eigen chaos en verbeterpunten ) maar 3 keer vind ik wel heftig...

Maar wij accepteerden geen originelen, de klant werd altijd gevraagd een kopie te maken zodat zowel de gemeente als de klant de gegevens in bezit heeft. Mocht er dan iets kwijtraken, kan er altijd een nieuwe kopie gevraagd worden (en nee, dat is niet netjes, maar gelukkig gebeurde dat niet heel vaak... )

Een minnelijke regeling bij de gemeente heeft een looptijd van 3 jaar, dus het kan dat hij daar al zolang mee bezig is... maar als het goed is zijn de regelingen dan wel getroffen en zou het alleen gaan om afbetaling... kan me niet voorstellen dat SHV een jaar lang bezig is om 1 dossier rond te krijgen

Die informatie is als het goed te vinden op de site van de gemeente, en anders op te vragen via het algemene telefoonnummer. Je kan natuurlijk ook altijd even langsgaan bij de publieksbalie.
quote:Flutzel schreef op 10 april 2013 @ 14:39:

@ Louba: maar duurt het dan een jaar voor zo een schuldhulp rond is? Hij heeft zich een jaar geleden, kan zijn iets langer al, aangemeld en het is nog altijd niet rond?

Weer sorry voor de OT.

Ja, dat kan zeker. Zeker bij maatschappelijk werk gaat soms best wel eens wat mis.

De beste schuldhulpverlening is - helaas - niet bij maatschappelijk werk en gemeenten te vinden.

Zeker niet allemaal, maar er werken ook wat kneuzen tussen die geen enkel idee hebben van de dynamiek in de wereld. En van de hardheid van schuldeisers.
quote:Flutzel schreef op 10 april 2013 @ 14:39:

Weer sorry voor de OT.

Ik merk dat ik echt hard moet werken en bellen en mailen voor er een overeenkomst wordt gestuurd waarin overeen wordt gekomen dat de gemeente gaat inventariseren en een voorstel doet. De aanmeldfase is, mede doordat ik er zelf veel tijd in steek, korter, maar dan heb ik alles maar dan ook alles aangeleverd en vaak een beetje meer. Maar tot die overeenkomst leun ik niet achterover.

(en na de overeenkomst check ik ook regelmatig de voortgang. Niet uit wantrouwen, maar omdat ik dan ook weet waar ik en mijn client aan toe zijn)
Het is marktplaats? Hoe weet een bank nou wat er is voorgevallen, dat kunnen zij toch never nooit zeker weten? zware oplichtingspraktijken, dat is een heel ander verhaal. Dit is iets waar een bank zich niet mee hoort te bemoeien. Doen ze dat wel, vind ik erg bizar

Lees de Algemene voorwaarden van je bank.

Als jij je bank een verklaring geeft en oplossingen aandraagt is er niks aan de hand! Doe je dat niet dan heeft de bank inderdaad het recht om de klantrelatie te beëindigen, dit omdat er getwijfeld kan worden aan je integriteit. Lijkt me ook niet meer dan logisch.

Vergelijk het met een relatie gaat je vriend vreemd dan kan hij met een verklaring komen dat je hem nog een kans geeft. Als hij niet met een verklaring komt of een die niet op waarheid berust en waar losse eindjes aan zitten beëindig je ook die relatie.
quote:strike schreef op 10 april 2013 @ 14:40:

[...]

En je hebt je speciaal maar aangemeld om dit te laten weten?

Een bank heeft gewoon met de poten van jouw geld af te blijven. Lopen zaken niet goed, dan spelen ze het maar - net als elk ander bedrijf - via de rechter, het incassobureau of dat soort zaken.

In mijn geval was er niets mis met uitgaven. Ze blokkeerden gewoon, terwijl ze volstrekt niet in hun recht stonden.

En banken een zorgplicht? Laat me toch niet lachen. De wereld ligt nu economisch op het apegapen, door die fantastische 'zorgplicht' van banken.

De enige zorg die ze hadden, was de zorg voor hun eigen inkomsten/dikke bonussen etc.

Verder is zeker niet elke verhuurder bereid tot medewerking. Niet zonder meer in ieder geval.
Ok, bedankt voor de antwoorden. Ja, ik vond het nogal raar en lang (ik was blijkbaar naïef met denken dat zoiets dan sneller zou gaan), er is nog geen afbetalingsplan of niets opgesteld en hij is er echt al een jaar mee bezig. Wsnp kon hij niet meer, vandaar dus dat hij maar naar de gemeente is gestapt. Vind het wel erg, voor degene in de schulden, en voor degene die het in orde moet krijgen, dat het blijkbaar een hoop gepor en gedoe is.

Laatste keer OT hoor TO
quote:sophine schreef op 10 april 2013 @ 13:36:

Ik vind 40¤ per week best te doen, heb ik ook en zit niet in de schuldhulp. Ik pin elke maand 160 euro voor de boodschappen voor 2 personen en we redden ons prima.

40 euro is echt niet alleen voor boodschappen. Ook voor kleding, verjaardagscadeautjs, reisgeld, toiletartikelen, noem maar op.

Dat red je dus bij lange na niet met 40 euro per week. Daarom raken veel mensen ook sociaal geïsoleerd omdat ze geen geld hebben voor een uitje, verjaardagen enz,
quote:Flutzel schreef op 10 april 2013 @ 14:49:

Ok, bedankt voor de antwoorden. Ja, ik vond het nogal raar en lang (ik was blijkbaar naïef met denken dat zoiets dan sneller zou gaan), er is nog geen afbetalingsplan of niets opgesteld en hij is er echt al een jaar mee bezig. Wsnp kon hij niet meer, vandaar dus dat hij maar naar de gemeente is gestapt. Vind het wel erg, voor degene in de schulden, en voor degene die het in orde moet krijgen, dat het blijkbaar een hoop gepor en gedoe is.

Laatste keer OT hoor TO

Eehm dat lijkt me sterk, het is namelijk (altijd) andersom.

Pas als er bij de gemeente SHV geen mogelijkheden zijn, wordt de WSNP ingezet. Minnelijke regeling gaat altijd voor, als mensen dan niet meewerken, of de schuldeisers gaan niet akkoord (of ze verdienen teveel voor de minnelijke regeling, bij ons is 110% van de bijstandsnorm de grens) komt de WSNP in beeld.
quote:flower263 schreef op 10 april 2013 @ 14:46:

[...]

Sommige mensen moeten nog veel leren op deze wereld , wellicht eerst handig dat je nadenkt voordat je zomaar iets schrijft. Vaak lezen mensen niet goed en gaan dan dingen lopen uitkramen, terwijl deze regels bij wet zijn vastgelegd en worden opgelegd aan bedrijven of zoals hier genoemd financiële instellingen.

Hier zul je bij een wsnp ook mee te maken krijgen!
quote:slwhisper schreef op 10 april 2013 @ 14:06:

[...]

Ja ik snap het ook niet helemaal...

Een vriendin van mij heeft concertkaartjes gekocht via Marktplaats, wel geld overgeschreven, maar nooit geleverd gekregen...

Daar werd ook niks mee gedaan (ga maar eens aantonen dat je echt niks gehad hebt) en er zou alleen actie ondernomen worden als er meerdere aangiftes over die persoon zouden volgen..

Kan me echt niet voorstellen dat een bank dit doet omdat het product ''niet aan de verwachting voldeed''Precies, heb dezelfde ervaring. Meerdere aangiftes, willen ze het een keer gaan bekijken.
quote:slwhisper schreef op 10 april 2013 @ 15:08:

[...]

Pas als er bij de gemeente SHV geen mogelijkheden zijn, wordt de WSNP ingezet. Minnelijke regeling gaat altijd voor, als mensen dan niet meewerken, of de schuldeisers gaan niet akkoord (of ze verdienen teveel voor de minnelijke regeling, bij ons is 110% van de bijstandsnorm de grens) komt de WSNP in beeld.Tenzij hij al eens in de WSNP is geweest en er uitgegooid, dan wel gestapt is...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
quote:VickyP schreef op 10 april 2013 @ 15:12:

[...]

Tenzij hij al eens in de WSNP is geweest en er uitgegooid, dan wel gestapt is...Of binnen een termijn van 10 jaar na het einde van zo'n vorige WSNP (al dan niet met een schone lei) weer WSNP aanvraagt.
quote:PinaColada schreef op 10 april 2013 @ 15:16:

[...]

Of binnen een termijn van 10 jaar na het einde van zo'n vorige WSNP (al dan niet met een schone lei) weer WSNP aanvraagt.Psies, dank voor de aanvulling
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
quote:slwhisper schreef op 10 april 2013 @ 15:08:

[...]

Pas als er bij de gemeente SHV geen mogelijkheden zijn, wordt de WSNP ingezet. Minnelijke regeling gaat altijd voor, als mensen dan niet meewerken, of de schuldeisers gaan niet akkoord (of ze verdienen teveel voor de minnelijke regeling, bij ons is 110% van de bijstandsnorm de grens) komt de WSNP in beeld.

Hij had al in wsnp gezeten, daardoor zei hij dat hij dus niet meer in de wsnp kon? Weet niet of dat verschil maakt?

Edit: las net de andere posts pas. Maar de wsnp zou toen afgelopen zijn, en dat is minder dan tien jaar geleden.
quote:Flutzel schreef op 10 april 2013 @ 15:26:

[...]

Hij had al in wsnp gezeten, daardoor zei hij dat hij dus niet meer in de wsnp kon? Weet niet of dat verschil maakt?Ja dus.
@ VickyP: zo jij bent snel in reactie haha, ik was vorige post aan het aanvullen nog, toen ik de rest had gelezen.
quote:Flutzel schreef op 10 april 2013 @ 15:26:

[...]

Hij had al in wsnp gezeten, daardoor zei hij dat hij dus niet meer in de wsnp kon? Weet niet of dat verschil maakt?

Edit: las net de andere posts pas. Maar de wsnp zou toen afgelopen zijn, en dat is minder dan tien jaar geleden.Ja, mea culpa. Ik las het bericht verkeerd... Maar dat kan inderdaad, als er ''ooit'' al WSNP is geweest.
@ slwhisper: is toch niet erg
Ik heb je geloept en in 2011 ben je al bezig met/over schuldhulpverlening.
quote:Leergierig schreef op 10 april 2013 @ 15:08:

[...]

40 euro is echt niet alleen voor boodschappen. Ook voor kleding, verjaardagscadeautjs, reisgeld, toiletartikelen, noem maar op.

Dat red je dus bij lange na niet met 40 euro per week. Daarom raken veel mensen ook sociaal geïsoleerd omdat ze geen geld hebben voor een uitje, verjaardagen enz,

Het hoeft geen feest te worden, toch?

De maatschappij draait al op voor hun bende, want na 3-5 jaar zijn ze schuldenvrij en de schuldeisers die nog niet volledig zijn afbetaald hebben het nakijken.
quote:bankje schreef op 10 april 2013 @ 16:16:

Ik heb je geloept en in 2011 ben je al bezig met/over schuldhulpverlening.

en met dure blackbarry's (500 euro), was je ongepland zwanger en had je te kampen met vaginale bacterieën/ soa's..

Maar een aantal van die openingtopics heb je vanmiddag nog even snel gewist.

Tja..
TO zoek volgens deze website een schuldhulpverlener en onderneem snel actie NVVK. Het wordt niet beter als je niks doet. Hierin staat precies welke stappen je kan volgen. Daarnaast wordt aangegeven welke schuldhulpverleners bij NVVK(branchevereniging, sommige bedrijven gaan alleen met hierbij aangesloten shv in zee) zijn aangesloten.
I choose happy!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven