Geld & Recht alle pijlers

sinterklaas budget

14-11-2010 15:48 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben gisteren alle sinterklaas cadeaus besteld/gekocht.

In totaal hebben we 150 euro uitgegeven voor 2 kinderen van 5 en 2.

Ze krijgen:

Oudste de carrera F1 racebaan van 45 euro.

Jongste de duplo boedrderij van 50 euro(speelt oudste ook mee)

strijkkralen,bumba boekje&bal, puzzel, kleine doosjes duplo

Ik vond dit jaar echt reuze meevallen, om me heen hoor ik dat kinderen voor 200 euro per kind krijgen.

Ze krijgen wel ook nog een cadeautje van opa&oma's, tantes&ooms en op het werk van papa.(alles ongeveer 10 euro cadeautjes).

Verder mogen ze om de dag de schoen zetten, hierin krijgen ze alleen maar snoepgoed,en in het weekend een autootje of stickers erbij.

Wat is jullie budget? en wat koop je hiervoor?
quote:schouderklopje schreef op 22 november 2010 @ 00:50:

[...]

Huh? Haha, onzinnig voorbeeld inderdaad. Ouders, ziektes, hoeveel broers, etc. heb je toch niet in die mate zeggenschap over of invloed op??

Wat je je kind als voorbeeld meegeeft in het leven wel.
" Mag " je wel je kind drie keer per jaar mee op vakantie nemen of is dat ook weer sneu voor anderen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Met een beetje geluk komt Moppekind dit jaar aan vier vakanties.

Twee weekjes Duitsland, vier weken Frankrijk, weekje met papa (toen mama moest werken) en hopelijk nog een weekje met met mama (als papa moet werken).
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 november 2010 @ 00:52:

" Mag " je wel je kind drie keer per jaar mee op vakantie nemen of is dat ook weer sneu voor anderen?

Ik geloof dat het grote plaatje hier een beetje uit het oog verloren gaat. Het grote plaatje waar ik het althans over had is het idee dat het steeds meer, groter en beter moet. (bepaalde) Kinderen worden wat dat betreft steeds meer verwend en gewend. Het materialistische lijkt een steeds grotere rol te spelen in het grootbrengen en soms vind ik de verhoudingen zoek raken. Ik zou het zelf persoonlijk niet verkeerd vinden als kinderen wat meer leren dat er gespaard wordt voor dingen, dat niet alles te koop of te vervangen is, dat spullen een intrinsieke waarde hebben (het moet immers ook geproduceerd).

Ik ga en kan hier geen uitspraken doen over wat normaal is en wat niet en waar de grens ligt. Het enige wat ik bedoelde te zeggen is dat de afgelopen decennia er op dat vlak enorm veel veranderd is en dat ik dat niet altijd ten goede verandert vind. Daarnaast vind ik ook dat ouders steeds meer een houding krijgen van so what, met anderen heb ik niks te schaften. Het lijkt allemaal steeds meer gericht op me, myself and I.

Maar goed, dat is zoals ik het beleef. En vakanties (de hoeveelheid, de luxe en het steeds verder weg gaan) passen ook in die tendens. Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling als bezuinigen betekend dat het exhorbitante bestedingspatroon van mensen daardoor danig in de knel komt. Hert brengt alles weer een beetje in verhouding en da's niet verkeerd al zeg ik het zelf.
Overigens geld dat ook voor mezelf hoor!
quote:moppetoet schreef op 22 november 2010 @ 08:32:

Met een beetje geluk komt Moppekind dit jaar aan vier vakanties.

Twee weekjes Duitsland, vier weken Frankrijk, weekje met papa (toen mama moest werken) en hopelijk nog een weekje met met mama (als papa moet werken).Heeft je kind nog wel een beetje rust in z'n donder ?
Wij vieren hele rustige vakanties. Geen pretparken met achtbanen e.d.

En thuis moet je ze toch ook bezighouden, dan is een bungalowparkje soms ook wel leuk (zwembad, knutselclub etc.). Fikkie stoken in de open haard.
Frankrijk is trouwens primitief tentkramperen. Dat vinden we nog altijd het leukste, maar dan moet het wel goed weer zijn. Zand en strand, meer heeft een kind niet nodig.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 november 2010 @ 22:33:

Schouderklopje; als je kind nou in een klas zit met heel veel kinderen uit één ouder gezinnen? En jouw kind heeft wél een papa én een mama thuis?

Is dat niet zoiets?

( zal wel weer onzinnig voorbeeld zijn, ben ik bang )

Zo onzinnig vind ik jouw voorbeeld niet.

Mijn dochter heeft geen opa's, die zijn helaas allebei overleden. Zij heeft er best moeite mee (gehad) dat zij nooit werd/wordt opgehaald door een opa. (Inmiddels is er gelukkig een stiefopa, maar die woont niet in de buurt en aan een andere stiefopa wordt gewerkt.)

Aan ons de taak om haar daarmee te leren omgaan, en aan andere ouders de taak om hun kinderen te leren omgaan met een goedheiligman die bij de één een DS en bij een ander een chocoladeletter in de schoen stopt.

Ons cadeaubudget is dit jaar niet zo gek hoog, 25-35 euro, met de kerst ook zoiets. Wij geven liever cadeaus het hele jaar door. Ze is redelijk snel na de feestdagen jarig en de afgelopen jaren heeft ze in de decembermaanden dure dingen zoals Wii gehad.

Verlanglijst van dochter:

-Fur Real Friend 15 euro

-boek 11 euro

-wat kleine verrassingen die ik mag verzinnen.

Ze had al langere tijd haar oog laten vallen op een adventskalender van een stripfiguur en een Littlest Pet Shops figuurtje. Die doe ik erbij, en ik had bij Euroland wat geinige dingen gezien.

Wat ik niet mag vergeten; heel veel lekkers.
quote:devima schreef op 22 november 2010 @ 10:13:

[...]

Zo onzinnig vind ik jouw voorbeeld niet.

Vond ik ook niet

Aan ons de taak om haar daarmee te leren omgaan,s.Dat bedoelde ik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 november 2010 @ 10:16:

[...]

Dat bedoelde ik.

Gelukkig dat ik het goed begreep.

Off topic; mijn overleden vader wist dat hij het niet lang zou maken ivm ernstige ziekte. Hij heeft mijn moeder laten beloven, en heeft daar geld voor apart gehouden, om mijn dochter postuum te verwennen met dingen die ze echt leuk vindt, geld geen bezwaar.

Mij heeft hij ook goed achtergelaten, dat mensen mij daarom verwend vinden, so be it. Hij heeft me ook leren werken en sparen, maar dat zien ze weer niet.
..
Hier is het budget 200 Euro voor 4 kinderen. Ze krijgen ieder 2 cadeautjes voor zichzelf, en er komen een aantal gezamelijke cadeau's. Het is niet 50 euro per kind, maar gewoon een cadeau wat elk graag wil. Ene dochter wilde supergraag zo'n zsuzsuhamster, da's 12 euro, dus voor ons fijn. Andere dochter wilde playmobil, schreeuwend duur, maar wel erg mooi, dus via MP een mooie slag geslagen. Zoon een ds, eentje via.. jaja, MP gescoord. En met meer dingen dat MP voor ons de oplossing biedt. Ja, zielig om ze tweedehands te geven horen we wel eens, terwijl kinderen met tweedehands nét zo fijn spelen als met nieuw. Want wij zorgen er dan wél weer voor dat het er netjes en schoon uitziet en mooi ingepakt is.

Eerder zonde dat speelgoed wat nog zó goed is dat onze kinderen er mee kunnen spelen door ándere kinderen al weer aan de kant geschoven wordt. Oke, playmobil kun je uitgroeien, maar de ds werd gewoon verkocht omdat zoonliefje alweer een dsi gekregen had. Terwijl die andere het nog prima deed, en hooguit een half jaar oud was.

Maarja, met vier kinderen denk ik dat je ook beter let op wat en waar je wat koopt, omdat je toch wil dat je kinderen blij en gelukkig zijn met de cadeautjes die ze krijgen.

Gezamelijk krijgen ze trouwens een Wii. Mar die is ook een beetje voor mama en papa
quote:devima schreef op 22 november 2010 @ 10:37:

[...]

Gelukkig dat ik het goed begreep.

Off topic; mijn overleden vader wist dat hij het niet lang zou maken ivm ernstige ziekte. Hij heeft mijn moeder laten beloven, en heeft daar geld voor apart gehouden, om mijn dochter postuum te verwennen met dingen die ze echt leuk vindt, geld geen bezwaarDaar schieten de tranen spontaan van in mijn ogen. Wat een mooi en moeilijk gebaar van je vader!
Die tranen vloeien bij mij nog steeds wanneer ik eraan denk. Jammer dat hij zo kort die opa heeft kunnen zijn die hij graag wilde zijn.
quote:Nine81 schreef op 20 november 2010 @ 21:53:

Je hoeft ze ook niet niets te geven maar zie bijvoorbeeld bij mn nichtjes en neefjes bergen met speelgoed. Echt met 70% doen ze niets. Dat vind ik dan zo jammer van het geld wat eraan besteed is!

Komt dat geld uit jouw portemonnee dan?

Wij bewaren in principe alles. Vrienden en familie kunnen krijgen wat ze willen, dat weten ze, maar er zijn niet zo gek veel kinderen.

Wij hebben als kind van een mevrouw met grotere kinderen ooit een berg speelgoed gekregen wat nu inmiddels tot de berg van mijn dochter hoort.

Wishful thinking, ik hoop die berg door te geven aan een kleinkind.
Ik doe normaal niet meer aan Sinterklaas mijn kinderen geloven al een poos niet meer. Maar vorig jaar kondigde mijn schoonmoeder aan dat we het met zijn allen weer gingen vieren. Want heb nog een klein neefje.

Sja daar sta je dan. Wilde geen spelbreker zijn dus samen gevierd, gevolg mijn neefjes en nichtjes hadden een boel uittrpakken en mijn kids waren al klaar na 2 pakjes.

Nu Willem ze het weer samen vieren dus ga dit keer ook maar wat kadootjes kopen. Vond het echt sneu vorig jaar.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Eigenlijk wil ik geen kadootjes doen. Maar wil de schoonfam. Ook niet voor hun hoofd stoten
Of niet mee vieren, of afspraken maken over de hoeveelheid cadeautjes/het bedrag dat jullie uitgeven.
wat je je kind geeft en hoeveel maakt eigenlijk niet zozeer uit. Het gaat er om dat ze het niet als normaal gaan beschouwen en met geld om kunnen gaan.

Een neefje van mij vind het allemaal zo normaal dat ie alleen maar duur spul vraagt, goedkopere en kleine dingetjes duld ie niet. En hij gaat er eigenlijk ook van uit dat hij het krijgt. Er zijn ook kinderen die dure spullen krijgen maar óók blij zijn met een doos stiften of een bellenblaas en die de helft mee moeten betalen van hun eigen spaargeld dat ze zorgvuldig hebben gespaard van hun zakgeld.
Wij slaan sinterklaas dit jaar over. Dochter wordt a.s. vrijdag 1 jaar. En sint is 1 week later. Dit jaar lukt het nog om over te slaan. Volgend jaar denk ik niet meer.

Verjaardag krijgt ze van ons ongeveer 35 euro aan kado. En voor sint denk ik dat we het gewoon leuk gaan houden met ongeveer 15 euro. Ze zal van opa en oma voor sint ook wel van alles krijgen volgend jaar. Maar wil het dus niet te gek maken omdat ze de week ervoor ook al jarig is
De eerste verjaardagen kreeg Moppekind geld op zijn spaarrekening. Taart en een treintje van opa waren echt al meer dan genoeg.
Ik zit dus al een paar jaar tegen een probleem aan te hikken. In mijn schoonfamilie is het heel normaal om zo'n 200 euro per kind aan kado's te geven. En dan komen ooms en tantes en opa en oma ook nog met een kado, en van ons wordt ook nog verwacht dat we een kadootje voor nichtjes meenemen. Ik vind het zelf echt veel te ver gaan. Het staat me echt Enorm tegen. Nu zijn we dit jaar ouders geworden, en moeten we weer Sinterklaas vieren. Ik zit er echt tegenaan te hikken, want ik vind eerlijk gezegd dat er veel te veel kado's worden gegeven, en zo wil ik mijn kind niet opvoeden. Het moet wel leuk blijven. En nichtjes scheuren kado's open, en gaan gelijk door naar de volgende. Lopen over elkaars kado's heen. Ik heb er helemaal geen zin in. Bovendien vind ik 50 euro per kind aan kado's echt meer dan voldoende. Daarnaast vind ik dat Sinterklaaskado's toch echt een kwestie voor de ouders is, en dat we niet verplicht ook een kado voor nichtjes hoeven te kopen. Ik denk dus dat het dit jaar het laatste jaar wordt dat we het samen vieren, want ik wil mijn kind zo graag een ander soort Sinterklaasavonden meegeven. Minder duur, maar met aandacht, spelletjes en chocolademelk. Ben ik nou echt zo gek? Stel we zouden het wel samen blijven vieren, dan moet ik dus net als schoonfamilie honderden euro's aan kado's kopen. Iets wat ik pedagogisch niet wil. Of zij moeten het opeens met minder doen, en ik denk niet dat nichtjes dat gaan pikken. Probleem, probleem, probleem..

Hvm
Hoi HVM,

heel herkenbaar! Bij ons speelt het niet zozeer met sinterklaas, maar met cadeautjes in het algemeen. Een bepaald deel van de familie pakt altijd flink uit met cadeau's bij welke gelegenheid dan ook en ik heb hier ook veel moeite mee. Ben er nog niet over uit wat nou de handigste manier is om hier mee om te gaan.

Vanmiddag komt Sinterklaas hier aan in het dorpshuis. Een opa, twee oma's een tante en een nichtje van mijn zoontje komen gezellig hierheen. Een ander nichtje kan er niet bij zijn, woont te ver weg. Ik heb voor mijn zoontje (2) en zijn nichtjes (allebei 1) alledrie een houten puzzel gekocht. Verder wat pepernoten erbij en gewoon een gezellige middag.

Voor mij is sinterklaas vooral elkaar verrassen, gezelligheid, samen zijn.... gewoon lekker tutten.
Nou Duha, zo denk ik er ook over. Gewoon een gezellige avond, met natuurlijk kadootjes, maar niet zo idioot veel. De kinderen weten anders zelf ook niet meer wat ze ermee moeten...

Maarja, als ik straks ga zeggen dat ik Sinterklaas niet meer meevier, tja, dan ben ik natuurlijk de boze schoondochter...

Terwijl ik denk; Schoonzus heeft haar pad kunnen uitleggen. Dit is de manier waarop zij het wil vieren, ik heb ook mijn rechten om Sinterklaas te vieren zoals ik het wil...

Hvm
quote:hvm schreef op 27 november 2010 @ 10:18:

Ik zit dus al een paar jaar tegen een probleem aan te hikken. In mijn schoonfamilie is het heel normaal om zo'n 200 euro per kind aan kado's te geven. En dan komen ooms en tantes en opa en oma ook nog met een kado, en van ons wordt ook nog verwacht dat we een kadootje voor nichtjes meenemen. Ik vind het zelf echt veel te ver gaan. Het staat me echt Enorm tegen. Nu zijn we dit jaar ouders geworden, en moeten we weer Sinterklaas vieren. Ik zit er echt tegenaan te hikken, want ik vind eerlijk gezegd dat er veel te veel kado's worden gegeven, en zo wil ik mijn kind niet opvoeden. Het moet wel leuk blijven. En nichtjes scheuren kado's open, en gaan gelijk door naar de volgende. Lopen over elkaars kado's heen. Ik heb er helemaal geen zin in. Bovendien vind ik 50 euro per kind aan kado's echt meer dan voldoende. Daarnaast vind ik dat Sinterklaaskado's toch echt een kwestie voor de ouders is, en dat we niet verplicht ook een kado voor nichtjes hoeven te kopen. Ik denk dus dat het dit jaar het laatste jaar wordt dat we het samen vieren, want ik wil mijn kind zo graag een ander soort Sinterklaasavonden meegeven. Minder duur, maar met aandacht, spelletjes en chocolademelk. Ben ik nou echt zo gek? Stel we zouden het wel samen blijven vieren, dan moet ik dus net als schoonfamilie honderden euro's aan kado's kopen. Iets wat ik pedagogisch niet wil. Of zij moeten het opeens met minder doen, en ik denk niet dat nichtjes dat gaan pikken. Probleem, probleem, probleem..

Hvm

Ik herken in zoverre wat in je verhaal, dat ik het eens ben met de manier waarop jij je kind op wilt voeden. Het gaan om de gezellige avond en niet om de hoeveelheid kado's. Mijn familie is gelukkig niet zo dat ze enorme bergen met geld uitgeven aan kado's(bij ons stond vroeger de gezellige avond met chocolademelk en speculaas ook centraal), maar ik vind het toch best veel wat de kinderen allemaal krijgen nu en bij alle gelegenheden moeten tig cadeau's krigj ik het gevoel. Mij valt het inderdaad ook op dat ze cadeau's openscheuren, opzij gooien en verder gaan met de volgende. Ze zijn gewoon gewend veel cadeautjes te krijgen (ook met verjaardagen). Kun je de kinderen niet kwalijk nemen, zij weten niet beter.

Nu verwachten wij ons eerste kindje en ik wil dit eigenlijk niet zo. Niet met sinterklaas en niet met verjaardagen. Ik weet alleen nog niet hoe ik dit aan moet gaan pakken. Dit omdat iedereen toch wel cadeautjes mee gaat nemen en ze dus uiteindelijk heel veel gaat krijgen. (ik heb 2 zussen en een broer en mijn ouders zijn gescheiden, dus die komen ook afzonderlijk met cadeau's). Ik zit er echt aan te denken om vooraf te gaan zeggen tegen mensen dat ik wil dat ze 1 niet te duur cadeautje meenemen. Of ga ik mijn kind dan tekort doen? Ze wordt natuurlijk ook ouder en gaat dan ook zien hoe het er bij neefjes en nichtjes en vriendinnetjes aan toe gaat.

Bij manlief zijn familie vieren we alleen de verjaardagen mee (sinterklaas enzo eigenlijk gewoon ieder gezin voor zich en wij dus nu nog niet) en manlief geeft ze altijd geld zodat ze zelf wat kunnen kopen wat ze leuk vinden. Dat vind ik op zich wel praktisch (kids zijn alleen al wel iets ouder).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven