Geld & Recht alle pijlers

slotenmaker: opgelicht, wat nu?

14-04-2018 18:18 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames,

ik sta te trillen op mn benen vanuit ongeloof woede en kan niet geloven dat ik zo stom ben geweest. Mijn voordeur was dichtgevallen, dus heb ik een slotenmaker gebeld. Op de website stond dat ze de deur zonder schade zouden openen, uiteindelijk toch schade aan het slot. Moest een nieuw slot i a 591 euro. Totale kosten: 1317 euro. Ik was zo verbouwereerd dat ik het maar heb betaald. Net een andere slotenmaker gebeld om te vragen of dit kon. Hij gaf aan dat ik aangifte moet doen omdat dit onmogelijk is. Wat zijn nu de eerstvolgende stappen? Ik kan wel janken!

alvast bedankt dames!
RikM schreef:
14-04-2018 20:18
Met dat slot van 591 euro.
Dat ding is dan wel belachelijk duur, maar het steekt nu op zijn plaats ...
Laat het dus maar steken voor je dit weekend nog een slotenmaker mag bellen.

Een kiezelsteentje volstaat waarschijnlijk al voor zo'n raam of de ruiten van zijn auto.
O, wat balen! Ik had mijn poot stijf gehouden: hij had €400 euro begroot, ok dan kan het iets afwijken maar niet 3x zoveel. Was ie moeilijk gaan doen, had ik de politie gebeld.... maar das nu een koe in zijn kont kijken....

Paar jaar terug heb ik mijzelf buitengesloten. Buur die een sleutel had, was natuurlijk net niet thuis. Ook de buren die een ladder hebben waren niet thuis. Ik heb toen een oud klasgenoot en vroegere buurman gebeld die een glazenwasserbedrijf heeft met de vraag of ik een ladder van hem mocht lenen zodat ik door het badkamerraam naar binnen kon klimmen.....
Love2hike schreef:
14-04-2018 20:43
O, wat balen! Ik had mijn poot stijf gehouden: hij had €400 euro begroot, ok dan kan het iets afwijken maar niet 3x zoveel. Was ie moeilijk gaan doen, had ik de politie gebeld.... maar das nu een koe in zijn kont kijken....

Paar jaar terug heb ik mijzelf buitengesloten. Buur die een sleutel had, was natuurlijk net niet thuis. Ook de buren die een ladder hebben waren niet thuis. Ik heb toen een oud klasgenoot en vroegere buurman gebeld die een glazenwasserbedrijf heeft met de vraag of ik een ladder van hem mocht lenen zodat ik door het badkamerraam naar binnen kon klimmen.....
Dat weet je niet.. als je het geld hebt en iemand komt zéér overtuigend over kan je jezelf helemaal laten overdonderen en al op het moment dat hij de straat uitrijdt denken: dit had ik niet moeten doen.

Ik ken geen glazenwasser, en als ik mezelf buitensluit zou er geen enkele andere mogelijkheid zijn dan een slotenmaker bellen. Ook een ruitje intikken is bij mij geen optie trouwens.
Ik kan mij voorstellen hoor dat je je laat overdonderen..... wat zal je balen! Ik hoop dat je nog wat geld retour kan krijgen en anders slechte recensies op internet zetten!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk even mee: Als jij aangifte doet van oplichting, kan jij met die aangifte langs de bank gaan om je geld terug gestort te krijgen? Of zeg ik nu iets heel raars?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
14-04-2018 21:05
Ik denk even mee: Als jij aangifte doet van oplichting, kan jij met die aangifte langs de bank gaan om je geld terug gestort te krijgen? Of zeg ik nu iets heel raars?
Nee natuurlijk niet, hoe kom je er bij? Wat moet de bank doen dan?
Miskotto schreef:
14-04-2018 21:05
Ik denk even mee: Als jij aangifte doet van oplichting, kan jij met die aangifte langs de bank gaan om je geld terug gestort te krijgen? Of zeg ik nu iets heel raars?
En ik denk dat je nu iets heel raars zegt....
Lenn12345 schreef:
14-04-2018 20:53

Ik ken geen glazenwasser, en als ik mezelf buitensluit zou er geen enkele andere mogelijkheid zijn dan een slotenmaker bellen. Ook een ruitje intikken is bij mij geen optie trouwens.
Oh, hier is eens de overbuurman via de kliko en regenpijp mijn slaapkamerraam binnen geklommen. Toen mij binnengelaten. Was 5 minuten werk. Sneller dan een slotenmaker bellen. Of mijn man met de sleutel.
Alle reacties Link kopieren
Die slotenmaker gaat de fout in met de BTW. Hij heeft prijsopgave gedaan, jij was akkoord. Maar een particulier mag er vanuit gaan dat de prijs inclusief BTW wordt genoemd.
...
Tiana_76 schreef:
14-04-2018 21:12
Oh, hier is eens de overbuurman via de kliko en regenpijp mijn slaapkamerraam binnen geklommen. Toen mij binnengelaten. Was 5 minuten werk. Sneller dan een slotenmaker bellen. Of mijn man met de sleutel.
Zou ook niet kunnen bij mij...
Daarvoor woon ik te hoog én op een hoek, overstappen van het ene balkon naar het andere gaat niet, zitten vele meters gemetselde muur zonder iets dat uitsteekt tussen, zelfs voor Spiderman een uitdaging.

Zelfs een glazenwasser komt hier niet, mag niet van de ARBO wegens te gevaarlijk of zoiets. Ze zouden iemand met een hoogwerker moeten sturen, liever niet in de tuintjes rond het gebouw dus een flinke en dat doen ze niet voor 1 huis. 1 raam is sinds de ARBO die wetten aanscherpte niet meer gezeemd, al heel wat jaren dus. Valt mee hoe schoon het nog blijft puur omdat er soms een hoosbui alle stof erafspoelt, erg vies word het iig niet. Het raam kan niet open, handig!

Een partner heb ik ook al niet en mijn hond is best slim maar de deur opendoen.. kweenie hoor maar ik ga het hem leren nav dit topic! :idee:

Niet handig gebouwd hier, zeker weten en als er brand in een woning onder me komt zit ik echt als een rat in de val. Trouwens, als er brand in mijn keuken komt en ik zit in de woonkamer wordt het al tricky, dan moet ik maar hopen dat de brandweer écht van die zeilen heeft waar je in kan springen.
De deuren zijn trouwens net vernieuwd wat fijn is want nu tocht het niet meer zo maar er zitten 3 niet-te-slopen sloten in die meteen sluiten als je de deur achter je dichtdraait, hoezo inbraakproof!
Deur intrappen kan ook al niet; hele zware deuren, wel brandwerend voor het geval er onder mijn huis brand uitbreekt.
Das wel fijn, heeft de brandweer nog even tijd om die zeilen uit te rollen en me over te halen om te springen (hoogtevrees!)

Maar ik woon wel heel fijn, mijn vrienden noemen het hier een overbodige vuurtoren en ik hoor alleen wat van de buren onder me. Die naast me zitten echt heel ver weg.
Ik ben echt zó benieuwd wie destijds dit gebouw heeft ontworpen... daar ga ik toch eens achteraan, vast familie van Dali :D
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je geen aangifte kunt doen. Dienst is geleverd en jij hebt betaald.

Het is dus geen eenmanszaak. Dat is positief. Konden zij je niet uitleggen hoe hij tot die prijs gekomen is?
Alle reacties Link kopieren
Honderd euro ongeveer; openen en nieuw slot. Ongeveer 15 à 20 euro nieuw slot, de rest voorrijd- en arbeidskosten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder namen ze ook altijd te grazen; ze had de ballen verstand van zaken en loodgieters, monteurs en dergelijke berekenden haar dus standaard het twee- tot vijfvoudige en dan deden ze alsof het een vriendenprijsje was. Standaard hè. Zo weing moraal hebben die lui. Ik denk dat één op de tien misschien een normale prijs berekent maar oude mensen lichten ze standaard op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
14-04-2018 21:05
Ik denk even mee: Als jij aangifte doet van oplichting, kan jij met die aangifte langs de bank gaan om je geld terug gestort te krijgen? Of zeg ik nu iets heel raars?
Er is helemaal niets gebeurd waar je aangifte van kan doen. Hij heeft misschien een onredelijk hoge prijs gevraagd, maar niets strafbaars gedaan. Hij geeft je een factuur en jij betaalt. Je had ook het slot niet kunnen laten vervangen en dat de volgende ochtend bij een andere slotenmaker kunnen doen.

Als de prijs onredelijk hoog is kun je via de civiele weg een rechtszaak beginnen. Géén strafzaak. De meeste van dit soort 'oplichtingszaken' vallen nu eenmaal helemaal niet onder het strafrecht. Het zijn twee partijen die een overeenkomst aan gaan en daar is uiteindelijk een van de twee het niet mee eens. De rechter kan dan besluiten dat de prijs onredelijk hoog was en dat hij misbruik gemaakt heeft van de situatie. Dan kan de rechter een lagere prijs vaststellen.

Maar ook als de rechter dat gedaan heeft, gaat de bank natuurlijk helemaal niet ingrijpen. Zou een mooie boel zijn als je naar de bank kan gaan omdat je ruzie hebt met een leverancier en dat zij meteen partij voor jou kiezen en geld afpakken van de tegenpartij.

Bedenk wel dat je bij zo'n zaak al meer kwijt bent aan de zaak dan dat je terug gaat krijgen. En als je verliest krijg je ook de rekening voor zijn advocaat voor je neus.


-
retrostar schreef:
14-04-2018 22:27
Mijn schoonmoeder namen ze ook altijd te grazen; ze had de ballen verstand van zaken en loodgieters, monteurs en dergelijke berekenden haar dus standaard het twee- tot vijfvoudige en dan deden ze alsof het een vriendenprijsje was. Standaard hè. Zo weing moraal hebben die lui. Ik denk dat één op de tien misschien een normale prijs berekent maar oude mensen lichten ze standaard op.
Ze lichten volgens mij gewoon standaard iedereen op.
Tenzij je zelf monteur bent en er wat van kent.

Elke keer als ik stielmannen nodig heb, denk ik van tevoren al "hoe hard gaan ze mij deze keer oplichten".

Maar er zijn grenzen aan oplichten.
1300 euro voor een slot is er daar één van.

Ze weten ook dat ze er gewoon mee wegkomen.
Aangifte doen is immers bijna de moeite niet, want een proces duurt maanden.
En de kans op "slagen" is maar heel beperkt.
Nauwelijks iemand begint er dus aan ...
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-04-2018 22:21
Honderd euro ongeveer; openen en nieuw slot. Ongeveer 15 à 20 euro nieuw slot, de rest voorrijd- en arbeidskosten.
20 euro is een nieuwe cilinder, niet een heel nieuw slot.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
14-04-2018 22:38
Ze lichten volgens mij gewoon standaard iedereen op.
Tenzij je zelf monteur bent en er wat van kent.

Elke keer als ik stielmannen nodig heb, denk ik van tevoren al "hoe hard gaan ze mij deze keer oplichten".

Maar er zijn grenzen aan oplichten.
1300 euro voor een slot is er daar één van.

Ze weten ook dat ze er gewoon mee wegkomen.
Aangifte doen is immers bijna de moeite niet, want een proces duurt maanden.
En de kans op "slagen" is maar heel beperkt.
Nauwelijks iemand begint er dus aan ...
Ze maken gewoon misbruik van het feit dat je afhankelijk van ze bent en zelfs paniekerig. M.i. moet je altijd vooraf een prijsopgave vragen maar dan berekenen ze toch allerlei onverwachte toeslagen.

Misschien moet je toch nee durven zeggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
14-04-2018 22:43
20 euro is een nieuwe cilinder, niet een heel nieuw slot.
Dat is waar maar meestal is het nieteens nodig om het hout te vernielen. Met een speciaal geslepen sleutel kan je verreweg de meeste sloten toch openen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-04-2018 22:54
Dat is waar maar meestal is het nieteens nodig om het hout te vernielen. Met een speciaal geslepen sleutel kan je verreweg de meeste sloten toch openen.
Ik heb ook een keer zo'n akkefietje gehad, midden in de nacht. Was uiteindelijk iets van 200 euro kwijt voor de slotenmaker.

Blijkbaar kunnen niet alle sloten zomaar open. Als je goed hang- en sluitwerk hebt, wordt het ook voor een slotenmaker een moeilijke opgave om dat open te krijgen (dat is uiteindelijk ook de bedoeling van je sloten...).

Slotenmaker gaf aan de telefoon al aan dat aan de hand van wat ik hem beschreef qua slot, dit een moeilijke was om open te krijgen. En dat ik kon kiezen hoe snel ik naar binnen wilde. Voor hetzelfde bedrag wilde hij of meteen openboren, of een uur peuteren. Maar hij zei wel dat er een kans was dat hij na dat uur alsnog moest openboren.

Nieuwe cilinder heb ik zelf gekocht voor 25 euro en er de volgende dag in gezet. Paar uurtjes op alleen de knip kan prima.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-04-2018 22:21
Honderd euro ongeveer; openen en nieuw slot. Ongeveer 15 à 20 euro nieuw slot, de rest voorrijd- en arbeidskosten.
Bij een slot van 15 euro stel ik me dan ook geen politie keurmerk slot voor. Daar heb je net een goede fietsketting voor.
Alle reacties Link kopieren
het zijn wel nieuwe sloten die wat beter beveiligd zijn, maar dan is de prijs natuurlijk nog heel hoog. Het is inderdaad civiel recht, dat had de politie al gezegd. In mn hoofd ben ik allerlei wraakacties aan het verzinnen omdat ik het heel erg vind dat iemand zo met mensen omgaat. Ik begon net financieel weer een beetje op te krabbelen. Ik ben benieuwd wat het juridisch loket en het bedrijf maandag gaan zeggen en of ze nog iets kunnen doen.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, doet me goed:)
Ik hoop ook dat er toch iets aan te doen is, ik vind het echt schofterig zo'n bedrag...
Overigens herinnerde ik me later dat ik ooit een loodgieter heb laten komen op een zondag die kort gezegd een pleister op een lekkage kon maken terwijl hij door de telefoon had gezegd dat hij het direct kwam repareren.

Ik woonde toen net op mezelf en was ook paniekerig, de gang stond blank en het lekte door naar mijn benedenburen, PANIEK!! Toen hij er was had hij niet de juiste spullen bij zich... ik woonde in een oud huis toen.
Hij zei dat hij maandag terug zou komen en terwijl hij eigenlijk niets had gedaan behalve de kraan dichtdraaien (die ik niet kon vinden, zat op een onlogische plek) kreeg ik toch een rekening van 250,- (voorrijkosten, zondagtarief blabla) terwijl hij zelf niet de juiste spullen bij zich had en uiteindelijk op maandag pas de boel zou repareren.
Toen ben ik ook gaan bellen naar een overkoepelende organisatie op maandag, ik had het geld niet in huis gelukkig maar had wel getekend dat ik het binnen een week zou betalen.
Eind van het liedje hoefde ik niets te betalen en heb een andere loodgieter genomen... dus je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt; hij heeft idd wel een prijsopgaaf gedaan van ong. 400,-

Hopelijk kan je hem daar wel aan houden! Hopelijk had hij gewoon moeten zeggen nou, het wordt maar liefst 3x zo duur als ik dacht in het begin.... fingers crossed!

Ik hoop dat je wat rustiger bent inmiddels, kan me zo voorstellen dat je helemaal van de kook bent van zoiets :rose:
Laat je nog even weten hoe het is afgelopen?

Mss kan de consumentenbond nog iets voor je doen, Radar wil ook weleens helpen (staan ze meteen op het www) en dat je een flink bedrag terugkrijgt!

Er zijn nog meer klachtensites waar bedrijven hun naam liever niet zien verschijnen...
Want het is gewoon absurd, echt erg dat mensen zo'n misbruik maken van je paniek en het gewoon proberen :(
Alle reacties Link kopieren
wat een lief bericht! ik ben inderdaad wel rustiger, maar kan de slaap niet vatten. Wat fijn dat het toen toch is opgelost voor je, je kunt inderdaad zo in paniek raken omdat je ook in een afhankelijkheidspositie zit. Wellicht dat er dan toch nog iets van hoop is. Er is inderdaad een overkoepelende organisatie waar ik contact mee ga opnemen. Op alle klachtensites, facebook etc ga ik ze ook zeker zetten als ik geen geld terugkrijg, ook al levert het me niets op, dan heb ik toch het gevoel nog iets gedaan te hebben.
Verzamel zoveel mogelijk info en stuur ze een gepeperde mail en bij geen gehoor een aangetekende brief met dreiging van sancties (media, incassoburo etc, bestrijd ze met hun eigen wapens; bluf!). Zijn ze helemaal gek geworden! Niet bij laten zitten hoor!
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven
Ook gedupeerd

Heb je ervaring met een slotenmaker die te hoge prijzen rekende, bedreigend was of slecht werk leverende? De politie adviseert aangifte te doen of er in ieder geval melding van te maken via www.politie.nl. Laat het ons ook weten via het meldformulier!

bron TROS

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven