Geld & Recht alle pijlers

spaargeld

25-01-2013 13:08 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een rare vraag.... Maar hoeveel geld heeft iemand van 34 jaar gemiddeld om zijn spaarrekening?
3 maal je maand salaris, verder heeft te veel spaargeld geen nut, de inflatie gaat sneller momenteel.
quote:Zusenzoo schreef op 25 januari 2013 @ 14:15:

3 maal je maand salaris, verder heeft te veel spaargeld geen nut, de inflatie gaat sneller momenteel.Klopt, mensen zien hun spaargeld wegsmelten op de bank.
quote:nephthys schreef op 25 januari 2013 @ 13:16:

Ik ben 30 en heb ongeveer 3 keer mijn huidig jaarsalaris op mijn spaarrekening staan. Wel heb ik geen eigen huis/appartement maar huur, geen dure auto, en ben ik altijd spaarzaam geweest.

Als ik binnen een paar jaar een eigen huis koop, dan zal dat bedrag waarschijnlijk snel slinken.3x je jaarsalaris? Bruto?
Is dat zo, Cateautje? Ik geloof dat ik het niet snap.
Ik hou niet zo van sparen. Werk hard en geniet nu vooral heel erg van het leven en alle leuke dingen. Het ergste lijkt me nog om met 50.000 euro op de bank het loodje te leggen, en dan denken wat ik daar allemaal nog van had kunnen doen.
Ja en?
quote:kaatje_85 schreef op 25 januari 2013 @ 14:22:

Is dat zo, Cateautje? Ik geloof dat ik het niet snap.De inflatie gaat heel hard de laatste tijd en daardoor wordt je geld steeds minder waard en kan je er dus steeds minder mee doen. Het lijkt even veel, maar in de werkelijke economie, is het een stuk minder.
quote:snoopylynn schreef op 25 januari 2013 @ 14:23:

Ik hou niet zo van sparen. Werk hard en geniet nu vooral heel erg van het leven en alle leuke dingen. Het ergste lijkt me nog om met 50.000 euro op de bank het loodje te leggen, en dan denken wat ik daar allemaal nog van had kunnen doen.Helemaal mee eens.
quote:Nikkie79 schreef op 25 januari 2013 @ 14:22:

[...]

3x je jaarsalaris? Bruto?netto
Denk dat veel mensen in deze tijd minder spaargeld hebben dan voorheen.
quote:flower263 schreef op 25 januari 2013 @ 14:48:

Denk dat veel mensen in deze tijd minder spaargeld hebben dan voorheen.Volgens de laatste berichten zijn veel mensen door hun buffer heen. Het zijn gouden tijden voor deurwaarderskantoren, want de rekeningen kunnen nu heel vaak niet eens meer betaald worden. Zelfs bedrijven zijn slecht van betalen op dit moment en ze helpen elkaar allemaal om zeep. Klanten betalen bedrijven niet meer, bedrijven betalen de groothandel niet meer, waardoor de groothandel weer in de problemen komt enz.
Precies cateautje dat bedoel ik. Tijden zijn iets anders vergeleken met 10 jaar geleden. Als je nu iets te laat bent met eeen rekening betalen ligt het direct bij het incassobureau met extra kosten erbij

Maar denk dat het verschilt de een heeft paar duizend spaargeld, de ander paar honderd, de ander paar 10tjes en de ander niks!
quote:flower263 schreef op 25 januari 2013 @ 14:53:

Precies cateautje dat bedoel ik. Tijden zijn iets anders vergeleken met 10 jaar geleden. Als je nu iets te laat bent met eeen rekening betalen ligt het direct bij het incassobureau met extra kosten erbij

Maar denk dat het verschilt de een heeft paar duizend spaargeld, de ander paar honderd, de ander paar 10tjes en de ander niks!Het schijnt dat heel veel van die buffers op zijn, ook die van duizenden.
wij hebben zo ongeveer 10.000 euro staan voor het geval dat van alles kapot staat, en verder sparen we flink zodat we de kinderen financieel kunnen ondersteunen tijdens hun studie.

Meer sparen vind ik ook zonde, ik wil genieten maar tegelijkertijd wel die buffer hebben. 3 keer mijn maandsalaris, waarom in hemelsnaam? we werken allebei, mocht er bij 1 wat mis gaan dan houden we nog het andere salaris, en die persoon kan dan fulltime gaan werken.

wel proberen we hier en daar ook nog 'ns te gaan sparen voor grote uitgaven zoals een dakkapel.
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:Cateautje schreef op 25 januari 2013 @ 14:55:

[...]

Het schijnt dat heel veel van die buffers op zijn, ook die van duizenden.

Dat geloof ik ook wel. Maar hier hebben kennelijk sommige mensen toch nog duizenden op hun rekening.

Naja ik heb dat ook niet hoor.
quote:Cateautje schreef op 25 januari 2013 @ 14:20:

[...]

Klopt, mensen zien hun spaargeld wegsmelten op de bank.Daar staat tegenover dat schulden net zo hard meesmelten. Voor mensen met een hypotheek of andere schulden is inflatie een zegen.
quote:Katherina schreef op 25 januari 2013 @ 14:58:

[...]

Daar staat tegenover dat schulden net zo hard meesmelten. Voor mensen met een hypotheek of andere schulden is inflatie een zegen.Inderdaad, niet eens bij stil gestaan.
quote:snoopylynn schreef op 25 januari 2013 @ 14:23:

Ik hou niet zo van sparen. Werk hard en geniet nu vooral heel erg van het leven en alle leuke dingen. Het ergste lijkt me nog om met 50.000 euro op de bank het loodje te leggen, en dan denken wat ik daar allemaal nog van had kunnen doen.Ik zou het juist prettig vinden als mijn kinderen 50.000 euro erven. En wat mij betreft mag het nog veel meer zijn. Dat is voor mij juist een fijne gedachte.
Ik vind het altijd zo'n onzin, van dat: ik wil niet sparen maar genieten.

Ik heb zelf een behoorlijk bedrag op de spaarrekening (man en ik samen zo'n 40.000). Maar genieten wij niet? Natuurlijk wel. We hebben een leuk huisje, een gezonde dochter, onlangs nog een mooie aanbouw aan ons huis gedaan waar we nu volop van genieten. Wij zijn gewoon geen mensen die ons geld zomaar over de balk smijten. Toen dochter er nog niet was werkten we beiden fulltime en konden we volop sparen naast onze vaste lasten. En dan gingen we ook wel regelmatig naar de film of de stad in of op vakantie hoor. Nu dochter er is hebben we minder behoefte om uit eten te gaan of op vliegvakantie te gaan. Heeft totaal niks met geld te maken maar gewoon meer met het feit dat het van ons niet zo hoeft om oppas te regelen of gesjouw met een klein kind in een vliegtuig (dan genieten wij net zoveel van een vakantiehuisje in Nederland). Maar dat komt vanzelf wel weer als dochter wat ouder is. Maar het is echt niet dat wij heel sober leven om maar zoveel mogelijk spaargeld te kunnen hebben. Ik vraag me dan echt af waar mensen, die veel verdienen maar niet/amper willen sparen, al hun geld dan aan uit geven. Je kan toch niet constant op vakantie gaan ofzo, tenminste ik heb ook mijn werk waarvan ik niet constant vrij kan nemen hoor. Of koop je dan elke week een hoop nieuwe kleren? Of geef je superveel uit aan je boodschappen? Ik zou zelf niet weten wat ik tekort kom. Misschien ben ik zuinig hoor. Wil misschien over een tijdje wel een iPad kopen. En ondanks dat ik veel spaargeld heb vind ik een iPad toch duur en koop ik die niet 1, 2, 3. Wij denken daar dan toch eerst over na: willen we het echt graag hebben? En ja, als we het dan echt willen dan kopen we het ook. Zo zitten man en ik gewoon in elkaar, eerst goed nadenken als je iets duurs wil kopen. En niet dat wij het dan niet kopen, maar ook niet zo dat we alles maar gelijk kopen wat ons wel leuk lijkt.

Ik vind het gewoon fijn om geen geldzorgen te hebben. Als een van ons onze baan verliest hebben we nog een lekkere buffer. En over dat 'doodgaan met nog veel geld op de spaarrekening', tja dan gaat het naar dochter die het vast ook goed kan gebruiken.

Overigens hebben we wel veel spaargeld maar we zitten nog wel met een hypotheek die nog lang niet is afbetaald (we wonen er net). Dus dan zegt al dat spaargeld ook weer niet veel.

Bij ons is het sparen altijd 'vanzelf' gegaan, vooral dus in de tijd dat we beiden fulltime werkten. Nu ik parttime werk gaat het uiteraard een stuk minder hard, maar de bankrekening groeit nog steeds en heb echt niet het idee dat wij als gezin maar zo min mogelijk leuke dingen doen om maar te kunnen sparen.
Wij kunnen de komende jaren niet veel sparen wegens een grote schuld van partner. Liever die z.s.m. aflossen en dan gaan sparen. De rente op de lening is natuurlijk hoger dan de rente op de spaarrekening. Het spaargeld wat er nu is, is 3 x mijn netto maandsalaris. Vind het wat weinig, maar beter dan niks.
Eens met tulpje21. Ons eigen vermogen groeit ook ons leven lang door zonder dat we er iets voor hoeven te laten. Of beter gezegd: ik heb gewoon niet zo'n interesse in het kopen van dure spullen.

Lekker wonen, leven, reizen, kinderen en een hobby hebben is leuk genoeg. Verder hoef ik mijn geld niet zo nodig uit te geven.

Ik ben blij dat ik niet zo in elkaar zit dat genieten gelijk staat aan weinig sparen.
quote:melissa-x schreef op 25 januari 2013 @ 15:10:

Eens met tulpje21. Ons eigen vermogen groeit ook ons leven lang door zonder dat we er iets voor hoeven te laten. Of beter gezegd: ik heb gewoon niet zo'n interesse in het kopen van dure spullen.

Lekker wonen, leven, reizen, kinderen en een hobby hebben is leuk genoeg. Verder hoef ik mijn geld niet zo nodig uit te geven.

Ik ben blij dat ik niet zo in elkaar zit dat genieten gelijk staat aan weinig sparen.
Ik heb op het moment 'maar' 1500 euro. Net 7 maanden afgestudeerd, een auto moeten kopen etc. Het doel is voorlopig 2500 als buffer voor apparaten die stuk gaan (inclusief auto, die is maar 1200 waard) en een tweede spaarrekening voor een eigen huis.
denk dat veel mensen wel 'willen' sparen maar het op dit moment niet haalbaar is.
Zet gewoon iedere maand 10 procent opzij, dan wen je er aan en heb je het niet eens meer door dat je het met minder doet na een tijdje.
Als je echt niet kan sparen dan is dat echt super vervelend. Maar mijn reactie ging in ieder geval over mensen die wel kunnen sparen maar liever willen genieten en genoegen nemen met weinig spaargeld. Ik vraag me dan af op welke manier zij dan genieten, wat ze allemaal kopen en of ik dan echt zoveel 'genietmomenten' misloop omdat ik het wel belangrijk vind om te sparen (maar ook gewoon leuke dingen doe).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven