Geld & Recht alle pijlers

Spaarloon gestopt.. hoe nu verder sparen

27-01-2012 12:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor je pensioen straks ?

Wij hadden een spaarloon regeling, dat geld legde we in een verzekering (bleek later woekerpolis te zijn en is nu premie vrij gemaakt, maar dit terzijde).. Nu willen we alsnog gaan sparen voor mans pensioen.. maar wat is nu de beste manier om dit te gaan doen belasting techisch ?

Hij heeft pensioen van zijn werk, daar spaart hij extra sowieso via het salaris maar daarbuiten hadden we dus die spaarloonregeling

Wie heeft hier verstand van ? Wij hebben geen verzekeringsman.. 99% van de verzekeringen die wij hebben zijn via internet afgesloten..
Adviseurs maken alles ingewikkeld. Wat is er mis mee om geld waar je nu belasting over betaald hebt, op een spaarrekening of deposito te zetten?
Wij hebben een verzekeringsadviseur van het pensioenfonds gebeld, die is hier geweest om onze financiele situatie te bekijken en de optie's door te nemen.

Uiteindelijk hebben wij er nu een verzekering bij die ons pensioen aanvult tot een voor ons acceptabel bedrag. Nog belastingaftrekbaar ook
quote:Whympysinger schreef op 27 januari 2012 @ 12:54:

Adviseurs maken alles ingewikkeld. Wat is er mis mee om geld waar je nu belasting over betaald hebt, op een spaarrekening of deposito te zetten?Volgens mij is dat belastingtechnisch heel onverstandig. Ik weet niet hoe oud TO is, maar zeg dat ze nog 20 jaar wil sparen voor pensioen, en dan 20 jaar lang 200 euro per maand extra wil hebben. Dan heb je het volgens mij over meer dan een ton bij elkaar gespaard geld.
Wij hebben een kapitaalverzekering. We leggen 100 euro per maand in. Dit bedrag mogen we niet van de belastingaftrekken. Als straks het bedrag vrijkomt, dan hoeven we er ook geen belasting over te betalen (wel vermogensbelasting). Het is puur sparen, dus niet beleggen.

Het voordeel is, dat het een soort levensverzekering is. Het nadeel is, dat de verzekeringsmaatschappij lekker aan ons verdient door kosten in rekening te brengen.

We kunnen een financieel voordeel hebben, als de verzekeringsmaatschappij winst maakt (de winstdeling). Maar als je het op je eigen spaarrekening zou storten, zou je rente ontvangen.

Ik weet het allemaal niet meer met die levensverzekeringen. Pure geldklopperij wat mij betreft. Wij hadden ook een verzekering gekoppeld aan het spaarloon, waar we dus nu meer dan de helft van onze inleg aan kwijt zijn.
Je kunt banksparen voor je pensioen, dat is fiscaal aantrekkelijk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Banksparen). Bij je bank kun je hierover advies vragen (bel ze voor een afspraak en/of kijk op de internetsite). Het is ook goed om verschillende banken met elkaar te vergelijken voor de beste voorwaarden.
Ik denk sparen, maar dan wel in een kluis op de bank.
Kijk eens naar bankspaarrekeningen of een lijfrente.

In 2013 komt er vitaliteitssparen, geen volwaardige vervanger, ook niet voor echt geschikt voor pensioen maar wel voor verlofsparen en kan vanwege de vrijstelling wel interessant zijn.
idd banksparen. Wel zeker zijn dat je er niet aan hoeft te komen voor je 65ste.
Wat al gezegd is: banksparen. Wel even uitrekenen hoeveel ruimte hij heeft om de inleg af te trekken, als je man ook al pensioen bij zijn werkgever aftrekt (googlen op jaarruimte en reserveringsruimte). Aan banksparen zitten verder geen kosten verbonden, je inleg is aftrekbaar van je inkomen, de uitkeringen zijn t.z.t. belast. Het is bedoeld om te sparen voor je pensioen, dus het geld staat wel vast tot je met pensioen gaat op een geblokkeerde spaarrekening.
..
ik spaar in een oude sok.

Mijn zwager krijgt in de ww, maar 75% van zijn loon.

Dat is erug... kan je in ieder geval nog boodschappen halen als de hypo en de vaste lasten betaald zijn.

Op zo'n rekening kan je niet bij je geld als je het nodig hebt.

(het zijn andere tijden)
Je zou banksparen kunnen doen, maar als het potje op is dan is op.

Vanaf 1 Jan. 2013 bestaat er ook vitaliteitssparen. Voor uitleg moet je even googlen. Er is al vast wel iets over te vinden op het net.
ok.. helder.. lijfrente lijkt ons niet geschikt..

ik ben zelf 42.. manlief 50 (dus voor hem nog 15 jaar).. Zelf heb ik wel een lijfrente en die gaat los rond mijn 55e maar dat zet ik dan waarsch. nog 10 jaar vast.. Mijn man had dus een kapitaalverz. maar dat was dus een dikke woeker en die hebben we, uiteindelijk, premievrij gemaakt.. dat zette echt geen zoden aan de dijk. jammer genoeg.. weggegooid geld..

ik ga eens googlen op vitaliteitsregeling en banksparen.. Bedankt alvast !
Vitaliteitssparen is alleen aantrekkelijk als je nu in een hoog belastingtarief zit en bij opname in een lager tarief. Dus bijvoorbeeld door parttimewerken of werkloosheid.

En het moet voor je 65e worden opgenomen.
quote:Kastanjez schreef op 27 januari 2012 @ 13:01:

[...]

Volgens mij is dat belastingtechnisch heel onverstandig.

Toch is het volgens mij zo gek niet; niet voor iemand die al eerder een woekerpolis aanzag voor een solide verzekering, maar ook niet voor anderen.

De voordelen: een spaarrekening is eenvoudig en begrijpelijk, en alles wat erop staat is van jou (en niet deels nog voor de Belastingdienst). Verder kun je - anders dan bij allerlei ingewikkelde constructies - te allen tijde vrij over het geld beschikken, en je kunt tijdelijk eens wat meer of wat minder, of helemaal niet sparen, al naar gelang het je uitkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven