Geld & Recht alle pijlers

Sparen voor kind

19-10-2019 11:57 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
In februari verwachten wij ons eerste kindje. Nu wil ik vanaf dat moment al een rekening openen en maandelijks een bedrag opzij zetten wat rond zijn/haar 18e gebruikt kan worden voor rijbewijs/studie of dergelijke.

Ik dacht zelf aan een bedrag van €100,- per maand maar mijn man vind dat erg veel.
Hoe doen jullie dit?

Heb je een spaarrekening voor je kindje en hoeveel stort je daar op?
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen nu 15 per maand voor zoon. En hebben een x bedrag op zijn spaarrekening gezet toen we deze opende. Daarnaast willen beide opa's en oma's met zijn verjaardag een bijdrage doen.
Dit is niet een vreselijk groot bedrag wat er dan opstaat, maar man en ik hebben het beide zonder spaargeld van onze ouders ook gered.
En we willen evt volgende kinderen hetzelfde kunnen geven.
Sparen levert nu ook niet zoveel op, dus we besteden ons geld liever aan ons huis/aflossen hypotheek wat op de langere termijn meer winst oplevert. Tzt zien we wel wat we doen met studie/rijbewijs etc.
Pandax schreef:
19-10-2019 15:35
Mijn ouders hadden niets gespaard en ik ben ook goed terecht gekomen, een spaarrekening is niet noodzakelijk. Maar ik kan het nu missen, daarom spaar ik voor mijn kinderen. Er is kans dat mijn dochter jong gaat studeren; ik weet niet hoe dat nu zit, maar in mijn tijd was dat een financiële strop omdat je tot je 18e alles zelf moest bekostigen. Dat bespaar ik haar graag, als dat kan. En als het niet kan, omdat we het geld onderweg dringend zelf nodig blijken te hebben, dan is het zoals het is.
Idem hier: mijn ouders hadden ook bijna niks gespaard. Slechts ongeveer 500 euro....
Maar ik heb hen dat nooit kwalijk genomen hoor.
Gelukkig zijn mijn kinderen allemaal ruim volwassen en nu spaar ik per kleinkind 5 euro/ maand.
Meer is het niet; ik leef momenteel al een hele tijd van een kleine uitkering omwille van een aandoening.
Wanneer ik HOPELIJK binnenkort opnieuw aan't werk kan ga ik 10 euro/ maand sparen voor ieder kleinkind.
Naast het geld dat wij voor onze kinderen hebben gespaard. Sparen ze zelf ook. Van hun zakgeld, hun verjaardagsgeld, en later ook van hun bijbaan. Ze hebben dus zelf hun rijbewijs betaald. En hebben alle drie nu minstens 3000 in reserve. Middelste heeft ook een soort plan over dat sparen met doelen omdat hij weet dat hij misschien een jaar op eigen kosten moet studeren. Of moet lenen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch een beetje appels met peren vergelijken? Sommigen sparen 100 euro per maand en komen zo boven de 20.000 euro. De ander spaart 15 euro en komt hier lang niet aan. Maar bij de eerste groep moet misschien alles van het spaargeld gedaan worden en bij de andere groep gaat het van de lopende rekening. Ik vind het dus niet echt te vergelijken.

Voor mij was er niks gespaard omdat daar simpelweg de ruimte niet voor was. Toen ik ging studeren was de ruimte er echter wel en is het van de lopende rekening gegaan.
chocolol schreef:
19-10-2019 15:38
Studeren is toch maar 2100 euro per jaar? Of verwacht je dat over 18 jaar je 21.000 euro per jaar moet betalen? Anders haal je er met gemak de hele studie + boeken en materialen uit en een rijbewijs. (Alleen het op kamers gaan zit er dan niet bij in, maar dat doet niet iedereen. Studeren trouwens ook niet.) Dus "een deuk in het eerste jaar" klinkt wat dramatisch.
Maar veel ook wel. Met, kamerhuur+ boeken+ collegegeld, gok dat je nu zo 4500+ 500+ 2100= 7100. Alleen al qua inflatie verwacht ik dat je de 10.000 tegen die tijd makkelijk voorbij bent. Voeg daar nog bij dat ik inderdaad verwacht dat ze tegen die tijd de subsidie die nu nog op een eerste studie zit (kijk maar naar het verschil tussen een eerste en een tweede studie) flink afgebouwd wordt en ja, ik verwacht dat het een deuk slaat in het eerste jaar.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-10-2019 15:46
Idem hier: mijn ouders hadden ook bijna niks gespaard. Slechts ongeveer 500 euro....
Maar ik heb hen dat nooit kwalijk genomen hoor.
Gelukkig zijn mijn kinderen allemaal ruim volwassen en nu spaar ik per kleinkind 5 euro/ maand.
Meer is het niet; ik leef momenteel al een hele tijd van een kleine uitkering omwille van een aandoening.
Wanneer ik HOPELIJK binnenkort opnieuw aan't werk kan ga ik 10 euro/ maand sparen voor ieder kleinkind.
Denk je niet dat je kleinkinderen veel liever zouden hebben dat je dat geld gewoon voor jezelf houdt? Ik had als kleinkind dat veel liever gehad als mijn grootouder van een uitkering zou moeten rondkomen. Die vijf euro per kind zou je misschien net wat meer ruimte kunnen geven. Het kind zal het spaargeld waarschijnlijk in 1x uitgegeven aan een weekje Spanje. Ik had daar veel liever zelf voor gewerkt en had me echt bezwaarlijk gevoeld als ik zou weten dat mijn grootouder daar wat voor had moeten laten.
Andersom schreef:
19-10-2019 14:00
Dat ligt er maar net aan hoe je het regelt. Bij ons staat het op onze naam en krijgen ze jaarlijks 3000 euro voor studiekosten. Komen ze daar niet mee uit dan krijgen ze nog wat.
Eigenlijk komt het dus een beetje op hetzelfde neer, je hebt ze geen 20000 in hun hand gegeven. Mijn oudste heeft dus wel het (best grote) spaarbedrag gekregen. Daarvan kon ze in het buitenland studeren. De 3000 studiekosten betalen we gewoon van ons salaris. Rijlessen probeer ik ook, maar dat past net niet meeste maanden (maar ik heb ook spaargeld daarvoor op mijn naam).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nooit gespaard voor de kinderen maar wel versneld afgelost en dat bleek achteraf maar goed ook want dochter koos voor een opleiding die meer dan €100.000,- was en dat hadden we nooit bij elkaar gespaard kunnen hebben. We konden daarentegen wel een extra hypotheek op ons huis nemen om haar studie te bekostigen (en die ze nu terug betaald :)
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen niets voor de kinderen. We hebben wel een rekening geopend bij hun geboorte en daar stond/staat € 2.000 euro op. De rest mogen ze zelf doen. Dus ze krijgen iedere maand zakgeld waar ze zelf een gedeelte van sparen.

Onze spaarrekening heeft een bepaald minimum, alles wat daarboven komt wordt gebruikt om de hypotheek af te lossen, levert meer op dan op lange termijn sparen.

Als ze gaan studeren zullen ze zelf ook een baantje moeten nemen, hebben wij ook gedaan en niks mis mee. Rijbewijs krijgen ze van ons.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen 100,00 per maand voor onze dochter. Rekening staat op onze naam. Geld gaat dus niet zomaar naar haar maar is wel voor studie, rijbewijs ed.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Het maakt ook nogal verschil of je 1 of 2 of meer kinderen hebt. Als wij 1 hadden zouden we hem ook meer kunnen 'geven' natuurlijk. Wij hebben er 4 en sparen een tientje voor hen elk, en aan het einde van het jaar wordt de helft van hun spaarpotje gestort op de bank. Kleine bedragen vergeleken bij wat ik hier lees! En toch meer dan tevreden mee. We sparen zelf natuurlijk ook nog
Alle reacties Link kopieren
Ik ken trpuwens ook meer dan genoeg mensen in mijn omgeving die helemaal niet sparen voor hun kinderen, omdat ze zelf niet eens kunnen sparen.
Florientjes schreef:
19-10-2019 16:09
Denk je niet dat je kleinkinderen veel liever zouden hebben dat je dat geld gewoon voor jezelf houdt? Ik had als kleinkind dat veel liever gehad als mijn grootouder van een uitkering zou moeten rondkomen. Die vijf euro per kind zou je misschien net wat meer ruimte kunnen geven. Het kind zal het spaargeld waarschijnlijk in 1x uitgegeven aan een weekje Spanje. Ik had daar veel liever zelf voor gewerkt en had me echt bezwaarlijk gevoeld als ik zou weten dat mijn grootouder daar wat voor had moeten laten.
Wat een zelfopoffering Florientjes.
Sorry, ik denk dus wel dat (klein)kinderen het waarderen. ook indien (groot)ouder een klein inkomen heeft. Sterker, ik ben van mening dat, indien ook maar enigszins haalbaar, dit de (groot)ouder netjes staat.
Alle reacties Link kopieren
Hier 50 euro per maand per kind. Dan hebben ze ruim 10.000 euro als ze 18 zijn. Verder lossen we extra af op de hypotheek en willen we straks een deel van het geld wegzetten dat we nu maandelijks aan opvang betalen.

Zelf heb ik mijn voltallige studie moeten bekostigen en ben ik bijna klaar met mijn studieschuld aflossen. Als het even kan, wil ik mijn kinderen wat meer ondersteunen dan mijn ouders deden (die trouwens het geld wel hadden, maar 18 jaar een mooie leeftijd vonden om zelf alles te gaan betalen).
chocolol schreef:
19-10-2019 15:38
Studeren is toch maar 2100 euro per jaar? Of verwacht je dat over 18 jaar je 21.000 euro per jaar moet betalen? Anders haal je er met gemak de hele studie + boeken en materialen uit en een rijbewijs. (Alleen het op kamers gaan zit er dan niet bij in, maar dat doet niet iedereen. Studeren trouwens ook niet.) Dus "een deuk in het eerste jaar" klinkt wat dramatisch.
Collegegeld kost 1600 euro per jaar of zo. Maar dat zijn niet de enige kosten.

Ik heb mijn collegegeld en boeken van mijn ouders gehad. En verder stufi. Dat bestaat niet meer dus dat wil ik er ook bij geven. Voor de rest mogen ze werken. Heb ik ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
19-10-2019 18:42
Wat een zelfopoffering Florientjes.
Sorry, ik denk dus wel dat (klein)kinderen het waarderen. ook indien (groot)ouder een klein inkomen heeft. Sterker, ik ben van mening dat, indien ook maar enigszins haalbaar, dit de (groot)ouder netjes staat.
Vindt je dat echt? Ik ben dit in mijn omgeving dan ook echt niet gewend. Mijn ouders sparen dan ook niet voor mijn kinderen, en ook niet voor hun andere kleinkinderen. Dat zou er ook nogal inhakken want ze hebben er 12 en er komen nog een aantal bij in de toekomst...
COtweepuntnul schreef:
19-10-2019 20:04
Collegegeld kost 1600 euro per jaar of zo. Maar dat zijn niet de enige kosten.

Ik heb mijn collegegeld en boeken van mijn ouders gehad. En verder stufi. Dat bestaat niet meer dus dat wil ik er ook bij geven. Voor de rest mogen ze werken. Heb ik ook gedaan.
Collegegeld is echt geen €1600. Ik heb dit jaar €2100 kunnen bijdragen.
Als jij 100 wil en man wil 50, dan ga je toch voor 75, opstartster?

Of je begint bij 50 per maand en als jullie extra kunnen missen zet je af en toe extra over.


Ik zou inderdaad ook geen zin hebben dat je die 100 per maand wel kan missen, maar dat als er straks een kind 2, 3 en 4 is dat het dan krap wordt omdat je geen 400 euro per maand kan sparen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
19-10-2019 20:04
Collegegeld kost 1600 euro per jaar of zo. Maar dat zijn niet de enige kosten.

Ik heb mijn collegegeld en boeken van mijn ouders gehad. En verder stufi. Dat bestaat niet meer dus dat wil ik er ook bij geven. Voor de rest mogen ze werken. Heb ik ook gedaan.

1600? In deeltijd misschien. Dan heb je idd tijd om erbij te werken. Doe je er wel langer over.

In praktijk zijn nu de kamers duur, is het collegegeld fors hoger (2083) en is het met lang niet alle studies mogelijk om ernaast te werken.

Dus als je 100 euro per maand kunt sparen zou ik dat doen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor de kinderen gespaard maar altijd op een rekening van ons zelf. Het bedrag varieerde en werd aanzienlijk meer toen ik ook aanzienlijke meer ging verdienen. Ik betaal daar nu de studies van de oudsten van. Huisvesting en rijbewijzen ook. En mijn jongsten krijgen hetzelfde straks.

Dat gezegd hebbende, spaargeld op die rekening dekt niet al deze kosten voor alle kinderen. Maar ik kan dat aanvullen als het nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen 20 euro pm + kinderbijslag, mijn ouders 10 pm

Ik heb nooit spaargeld gehad en heb gewoon moeten werken tijdens mijn twee HBO opleidingen.

Dat ik nooit iets heb gehad, vond ik best zuur op die leeftijd, maar mijn ouders hadden het gewoon niet. Daarom wil ik mijn kinderen wel iets geven.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
19-10-2019 12:39
Hier in maart uitgerekend. Grootouders gaan beiden 100 - 150 euro voor kind sparen, daarnaast doen wij nog 200 of 250 euro per jaar. Doel is kind te kunnen laten studeren en bijdrage aan 1e koophuis te kunnen geven. Sparen op deels naam kind, maar vertellen kind niet dat het geld er is.

Lopende uitgaven doen we hier niet van. Dit is echt voor later of we moeten ziek worden/overlijden/scheiden etc
Wat heeft dat voor zin? Of kind het nu wel of niet weet jij mag toch niets meer afhalen. Lastig als er eens een calamiteit is.
Sparen is echt het handigst op eigen naam. Of wat hierboven meerdere malen geopperd wordt, aflossen en straks dat plus bedrag sparen/bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
19-10-2019 20:30
Wat heeft dat voor zin? Of kind het nu wel of niet weet jij mag toch niets meer afhalen. Lastig als er eens een calamiteit is.
Sparen is echt het handigst op eigen naam. Of wat hierboven meerdere malen geopperd wordt, aflossen en straks dat plus bedrag sparen/bijdragen.
Iets met schenkbelasting en wij willen dat het geld pas beschikbaar komt met 21/25 (helaas niet meer mogelijk in NL). Geld is voor kind en niet voor ons (van grootouders dan). Aflossen doen we toch al volledig. Geld is bedoeld voor aankoop huis of buitenlandse studie, niet om een jaar te gaan reizen bijvoorbeeld.

Familie komt gedeeltelijke uit België daar is het normaal om kinderen 10% tot 20% van hun 1e woning mee te geven als startkapitaal. Dat willen we ook proberen naast studie. Gelukkig helpen de grootouders mee anders zou het niet lukken.
Andersom schreef:
19-10-2019 15:41
Jeetje wat valt iedereen hier nu over elkaar heen.

Er is geen goed of fout in deze. Kun je niet sparen of wil je niet sparen komt je kind ook heus wel goed terecht. Kun je veel sparen of juist weinig sparen allemaal prima. Zeggen dat 100 euro p/m absurd is, is best gek. Als je dat kunt missen is het toch heerlijk om je kinderen op weg te helpen. Toch?
Precies.
feow schreef:
19-10-2019 20:20
1600? In deeltijd misschien. Dan heb je idd tijd om erbij te werken. Doe je er wel langer over.

In praktijk zijn nu de kamers duur, is het collegegeld fors hoger (2083) en is het met lang niet alle studies mogelijk om ernaast te werken.

Dus als je 100 euro per maand kunt sparen zou ik dat doen.
Oh, ik loop achter, in mijn tijd was t 1600 maar ik ben dus een bejaarde ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven