Geld & Recht alle pijlers

Starterswoning

13-03-2018 16:25 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, al een tijdje zijn we voor een nieuwe woning aan het kijken in Utrecht. Dit is de plek waar onze vrienden wonen en voelt echt als thuis. Nu is het uiteraard een relatief dure woonplaats en is het lastig een huis vinden wat past bij onze wensen, in een goede buurt zit en de ruimte heeft voor gezinsuitbreiding. Ik heb met mijn vriend een gemiddeld salaris en wij hebben onlangs een woning gezien van 375K. Dit voelt echter nogal fors aan als eerste woning, ook al zijn we mid 30.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het kopen van een eerste woning in de randstad. Natuurlijk hangt de haalbaarheid af van Eigen Vermoge, ons salaris etc. maar het blijft veel geld. Zijn er meer mensen die in deze tijd een starterswoning hebben gekocht? Ik heb geen idee wat de huizenprijzen gaan doen en ik zoek al jaren naar een geschikte woning, maar de prijzen lijken alleen maar verder te stijgen. De rentestand is nu natuurlijk wel gunstig, maar de maandelijkse lasten blijven flink en ik wil niet in een situatie komen dat de huizenprijzen over een paar jaar weer zo zakken en we veel verlies maken. Ook denk ik dat we het maar net kunnen betalen op één salaris (worst case scenario).

Iemand ervaringen, tips of meer zicht op wat je denkt dat de huizenmarkt gaat doen?
AsianGirl1985 schreef:
13-03-2018 17:09
Interessant om al deze reacties te lezen. Ik moet eerlijk bekennen dat we samen rond de 95K zitten, maar het wordt wellicht wel lastig om het in je eentje te moeten op hoesten maandelijks. Ik denk dat het nu op anderhalf salaris is gebaseerd. En ja de maand lasten blijven natuurlijk hoog, dus onze levensstijl zal echt wel aangepast moeten worden ;) en verder voelt het eng om maandelijks ineens rekening te moeten houden met zulke hoge lasten .
95k is geen gemiddeld salaris dus beetje bijzonder dat je dat in de OP wel stelt. Zo kan er ook geen gericht advies gegeven worden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Samen 95k is toch redelijk gemiddeld?
Rente gelijk voor 30 jaar vastzetten, vanaf nu stijgt hij alleen nog maar, net als de huizenprijzen.
En als je huurt moet je ook elke maand 1000 ophoesten,
ik geef mn bek ook maar een douw
Als je niet hoeft te verhuizen zijn eventueel dalende huizenprijzen in de toekomst inderdaad geen probleem.

Maar er zijn natuurlijk scenario’s zat te bedenken waarin je niet aan verhuizen ontkomt: langdurige arbeidsongeschikheid, baanverlies, scheiding.... Allemaal reëele risico’s met inkomensdaling tot de gevolg. Die moet je wel op kunnen vangen.
Madeliefjees schreef:
13-03-2018 17:30
Samen 95k is toch redelijk gemiddeld?
Rente gelijk voor 30 jaar vastzetten, vanaf nu stijgt hij alleen nog maar, net als de huizenprijzen.
En als je huurt moet je ook elke maand 1000 ophoesten,
Dat woord ophoesten klinkt zo ontzettend vies. Gebruik liever "opbrengen".

95k klinkt niet echt gemiddeld hoor. Wij hebben het niet. Maar oké, wij werken geen van beiden fulltime.
Madeliefjees schreef:
13-03-2018 17:30
Samen 95k is toch redelijk gemiddeld?
Rente gelijk voor 30 jaar vastzetten, vanaf nu stijgt hij alleen nog maar, net als de huizenprijzen.
En als je huurt moet je ook elke maand 1000 ophoesten,
De rente staat op praktisch 0, dus daar heb je gelijk in, the only way is up (tempo valt over te discussiëren). Wat betreft die huizenprijzen moet je echt specificeren wat de termijnen zijn, als het hebt over kan alleen maar stijgen. Ik verwacht namelijk dat er 2030/2035 een fikse zakker aankomt wegens plots overleden/opgenomen babyboomers (= qua leeftijdsopbouw grootste groep in NL), herfinancieringen die niet lukken want aflossingsvrij was toch aflossingsvrij?, HRA die na 30 jaar niet meer geldt & sowieso afgebouwd wordt, dat soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Ook nog om over na te denken: als dat kind er komt, willen jullie wellicht minder gaan werken? Zijn de vaste lasten dan nog steeds te doen?
sprietgras schreef:
13-03-2018 16:50
Je moet dan een bruto salaris Van boven de 70.000 per jaar verdienen (voor 1 salaris en 375). Dat is heel riant, zou ik geen gemiddeld salaris noemen.

Oh eeh dan is mijn referentiekader iets anders :)
Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje, en het is echt extreem lastig om nu een huis te kopen in de grote steden (Rotterdam). We zijn sinds augustus bezig, ca 18 huizen bekeken, 6 biedingen gedaan, waarvan 4 ruim boven de vraagprijs (tussen 5 en 10%) en nog niks. Ik ben er echt elke dag mee bezig. Maar: een mooi huis huren kost ook 1500,-/maand, dus tja, het blijft toch wel gunstig om te kopen, zelfs met de prijzen van nu. Aan de andere kant heb je de komende 10 jaar ook enorm lage rente, als je het vastzet, dus dat scheelt wel weer wat.

Toch houden wij er rekening mee dat we er mogelijk verlies op gaan lijden. Het alternatief is om iets te kopen in een mindere buurt, of een huis met weinig charme- something's gotta give. Dat willen we vooralsnog niet. Dan maar (misschien) wat toeleggen op 5-10 jaar wonen in je droomhuis. De eerste tien jaar geld reserveren om extra af te lossen zodat je je maandlasten verlaagt en je de hypotheekrentestijging goed op kan vangen.

Neem een hypotheekadviseur in de hand! En Libero biedt gratis online aankoopseminars aan, best handig als je geen aankoopmakerlaar neemt.
Trouwens sprak ik vandaag nog een makelaar, en die zei: zeven slechte jaren, zeven goede jaren. We zitten nu in jaar 2. En dat ze in december dachten dat de prijzen geplateaud waren, maar dat ze toch alsnog stijgen.

Dus als dit waar zou zijn: wil je nog 5 jaar wachten met het kopen van een huis?
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 13-03-2018 18:35
16.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het wordt interessanter als je zou vertellen wat je precies hebt voor die 375k. Uiteraard niet wachten op dalende huizenprijzen, want dat gaat, in steden als Amsterdam, Utrecht, Haarlem niet of nauwelijks gebeuren. De rente gaat toch op enig moment wel weer een keer (flink) stijgen.

Het lijkt mij heel vervelend het gevoel te hebben om per se te 'moeten' wonen in één van de duurste steden. Daarmee ontzeg je jezelf een hoop.
Alle reacties Link kopieren
Utrecht is erg duur en prijzen blijven maar stijgen. Minder hard misschien dan voorheen, maar stijgt wel door. Of dit zo blijft, weet je nooit natuurlijk. Heeft ook te maken met stijging of daling van de rente en de economie/ werkgelegenheid.

Een huis kopen blijft een risico. Als het een huis is waar je de komende jaren fijn in kan blijven wonen en dat je goed kan betalen dan is een (tijdelijk) dalende huizenmarkt niet zo erg. Je woont immers prettig.

En: een redelijk alternatief voor kopen in Utrecht is er niet. Met huren in Utrecht ben je vele malen meer kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Voor Utrecht is dit een normale prijs. Als je het een leuk huis vindt en je kunt het betalen, dan zou ik het doen.

Wij hebben ruim 10 jaar geleden een starterswoning gekocht (in Utrecht dus) en ons huis heeft nooit onder water gestaan, ook niet toen de rest van Nederland dat wel stond. De prijzen zijn een tijdje gestagneerd, maar nooit gedaald. En huizen werden niet meer binnen een dag verkocht, maar binnen een maand lukte nog steeds wel. Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken over de waardevastheid van je huis.

Tip: laat je niet door de verkopende makelaars verleiden om te veel boven de vraagprijs te bieden. Stel voor jezelf een maximumprijs vast en hou je daaraan. Als het bij dit huis niet lukt, dan komt er wel weer een ander langs.

En alvast veel woonplezier! Je maakt een goede keuze :)
Alle reacties Link kopieren
Tsja, de prijzen kunnen omlaag. Wij hebben besloten om niet te gaan wachten, dan zouden we 5 jaar moeten wachten ofzo en gezien onze kinderwens geen optie. Net als jullie geval.

Wat ik nog mis in jouw verhaal: verwacht je nog salarisstijgingen? Als dat zo is zou ik de gok wagen? Wat koop je trouwens in Utrecht voor 375K waar je met een gezin kunt wonen? Oprechte vraag, wij zoeken ook in een stad in de randstad en trekken een stuk meer uit.

Je hebt altijd nog ww of/en zw voor dat je echt 1 salaris hebt, dus tijd om te handelen. Prijzen zullen wellicht dalen, maar tegen die tijd heb je ook al een stuk afgelost en zoals je zegt: huren is geen alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Helaas is dit wel de realiteit in Utrecht. Voordeel is dat de prijzen hier vrijwel constant hoog zijn en waarschijnlijk ook minder dalen dan in andere regio's.

Je kunt hier trouwens ook wel minder besteden als je eens kritisch kijkt naar je eisen. Ik vind deze hypotheek op jullie inkomen namelijk ook wel fors, zeker als je rekening houdt met hoge kosten voor kinderen (opvang, zo 1000e per maand) en misschien een lager inkomen door de kinderen.

Wat ik bedoel: je hoeft geen jaren 30 woning in de vogelenbuurt of wittevrouwen (kom je trouwens met 375 ook niet), maar kunt ook eerst kijken naar een 2 of 3 kamer benedenwoning of een woning in bijv. Lunetten of hoogdagen. (Evt ex woning bouw?)
regenworm schreef:
13-03-2018 17:35
95k klinkt niet echt gemiddeld hoor. Wij hebben het niet.
Wij ook niet, en als ik op Google kijk is het ook boven gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
De kans dat huizen (mits courant en in een redelijke buurt) de komende tien jaar nog gaan dalen is nagenoeg nul. Het zal alleen nog maar (veel) duurder gaan worden.
Daar zitten een aantal economische wetten achter:
Geld wordt steeds meer juist in de stad verdiend. (vooral hoogopgeleid werk)
De bevolking wordt steeds hoger opgeleid.
Vervoer wordt steeds lastiger vanwege drukte, ook vanwege bovenstaande trends..
Daarom zullen steeds meer mensen in de stad willen wonen.
In de stad kan niet of maar heel beperkt bijgebouwd worden.
Woningen in de stad zullen dus steeds schaarser worden.
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
13-03-2018 17:59
Oh eeh dan is mijn referentiekader iets anders :)
Tsja dan moet je je referentiekader gaan aanpassen. As je denkt dat meer dan 70.000 salaris voor 1 persoon gemiddeld is, moet je toch wat meer om je heen kijken.

70.000 per jaar (incl vakantiegeld) is per maand ruim 5300 bruto. Modaal is notabene 2800.
Alle reacties Link kopieren
Wij verdienen zo'n 90k samen per jaar en kijken max naar huizen van 3 ton (omgeving Rotterdam ook). We zijn nu druk aan het sparen om over 1 a 2 jaar iets te kunnen kopen zonder dat het spaargeld gelijk op is na kosten koper en nieuw meubilair.
Alle reacties Link kopieren
Tip: Minimaliseer je lasten, om zo je vrijheid te maximaliseren.

Bedenk vooraf wat een huis van tegen de 400k weegt en wat je daarvoor inruilt.
Alle reacties Link kopieren
Stel eerst voor jezelf vast wat je maximaal wilt betalen aan hypotheek. Zorg ervoor dat je ruimte over laat om te sparen, om op vakantie te kunnen, nieuwe auto en andere leuke dingen te kunnen doen. Maar ook de ruimte dat je minder uren kunt werken. Ga vervolgens het gesprek aan met een onafhankelijke hypotheekadviseur en laat betekenen wat jullie kunnen lenen. Zorg dat je niet boven de maandelijkse lasten gaat lenen als je zelf hebt bedacht. Laat de adviseur uitrekenen voor hoeveel geld je een hypotheek kunt afsluiten met jouw max maandbedrag. Als je daar onder blijft, zit je goed.
Op een salaris een huis kopen is niet voor iedereen weggelegd. Als jullie allebei een vast contract hebben bij een betrouwbare werkgever, hier nog stappen in maakt qua salaris en je niet de bedoeling hebt om ontslag te nemen, zou ik het gewoon doen. Sluit wel een goede overlijdensrisicoverzekering af. Dit kan ook annuïtair. Dan ben je in elk geval gedekt in geval van overlijden van een van beide.

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
13-03-2018 18:34
Trouwens sprak ik vandaag nog een makelaar, en die zei: zeven slechte jaren, zeven goede jaren.
Klinkt inderdaad als een natuurwet en helemaal niet als verkooppraatje.

Je zei dat je je leefpatroon moet aanpassen. Wat zou je moeten laten met zo'n duur huis? Misschien kunnen jullie dat alvast doen en dat geld sparen. Hoe meer geld je cash af kunt rekenen hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken Utrecht niet goed... maar wil je per sé in de stad? Ik wilde het als echte starter toentertijd wel graag (toen nog geen kinderwens). Toen de kinderen er eenmaal waren zaten we met hetzelfde dilemma als jij, maar dan als doorstromer. Het was hoe dan ook concessies doen. Wij hebben gekozen om concessies te doen in ruimte. En een balkon en geen tuin. Maar dus wel in een leuk huis op een courante plek op 5 minuten van hartje centrum. Ondanks die twee kinderen dus. Het komt erop neer dat we nog steeds in die starterswoning zitten. En toegegeven, het gesleep met kinderwagens was niet fijn. En het was natuurlijk leuk geweest om je kleuter te kunnen uitlaten in de tuin, maar nu zijn het inmiddels pubers en zou die tuin ook maar saai geweest zijn. Al die fases zijn maar betrekkelijk kort.

Wat ik wil zeggen, je zou ook in een wat goedkopere prijsklasse kunnen zoeken en inleveren op ruimte... of juist inleveren op een wat minder populaire locatie. Hoe het ook gaat lopen met de woningmarkt, de schaarste zal voorlopig wel blijven.
Alle reacties Link kopieren
_Webs_ schreef:
13-03-2018 20:24
Helaas is dit wel de realiteit in Utrecht. Voordeel is dat de prijzen hier vrijwel constant hoog zijn en waarschijnlijk ook minder dalen dan in andere regio's.

Je kunt hier trouwens ook wel minder besteden als je eens kritisch kijkt naar je eisen. Ik vind deze hypotheek op jullie inkomen namelijk ook wel fors, zeker als je rekening houdt met hoge kosten voor kinderen (opvang, zo 1000e per maand) en misschien een lager inkomen door de kinderen.

Wat ik bedoel: je hoeft geen jaren 30 woning in de vogelenbuurt of wittevrouwen (kom je trouwens met 375 ook niet), maar kunt ook eerst kijken naar een 2 of 3 kamer benedenwoning of een woning in bijv. Lunetten of hoogdagen. (Evt ex woning bouw?)
Volgens mij heeft je autocorrect Hoograven onder handen genomen :)

Je hebt helemaal gelijk met wat je zegt over opvang: bij een gezamenlijk inkomen van 95k mag je daar voor 3 dagen opvang inderdaad zo’n 1000 euro voor uit trekken. Netto. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
missmadame schreef:
13-03-2018 19:31
Tsja, de prijzen kunnen omlaag. Wij hebben besloten om niet te gaan wachten, dan zouden we 5 jaar moeten wachten ofzo en gezien onze kinderwens geen optie. Net als jullie geval.

Wat ik nog mis in jouw verhaal: verwacht je nog salarisstijgingen? Als dat zo is zou ik de gok wagen? Wat koop je trouwens in Utrecht voor 375K waar je met een gezin kunt wonen? Oprechte vraag, wij zoeken ook in een stad in de randstad en trekken een stuk meer uit.

Je hebt altijd nog ww of/en zw voor dat je echt 1 salaris hebt, dus tijd om te handelen. Prijzen zullen wellicht dalen, maar tegen die tijd heb je ook al een stuk afgelost en zoals je zegt: huren is geen alternatief.
Je hebt groot gelijk om nu te kopen en niet te wachten.

Roep om salarisstijging wordt overal steeds luider, maar het is maar de vraag of dat zo gunstig is. Dit kan immer ook leiden tot hogere lasten en prijzen/ inflatie. Uitkeringen en toeslagen moeten dan bijv. worden geïndexeerd, arbeid wordt nog duurder en dat moet allemaal doorberekend worden aan de belastingbetaler/ consument.

Je kunt ook in de randgemeenten gaan zoeken, zoals Houten/ Woerden/ de Bilt. Weliswaar woon je dan niet in Utrecht, maar je kunt er wel snel naartoe met het OV en je hebt er meer kindvriendelijke buurtjes.

Ook kun je je bij makelaars inschrijven op nieuwsbrieven van nieuwe woningen op de markt. Aankoopmakelaar is ook een optie als je echt in Utrecht wilt gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
13-03-2018 16:47
Je kan niet voor een dubbeltje eerste rand zitten hè.
In Utrecht willen kopen kost nou eenmaal veel geld. Als je niet in Overvecht ofzo wil wonen al helemaal.

Ga opzoek naar alternatieven.
Zelfs in Overvecht is het op het moment goed. Wij woonden aan de ‘goede’ kant van Overvecht en hebben ons appartement onlangs voor 25.000 euro boven de vraagprijs verkocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven