Starterswoning
dinsdag 13 maart 2018 om 16:25
Hi, al een tijdje zijn we voor een nieuwe woning aan het kijken in Utrecht. Dit is de plek waar onze vrienden wonen en voelt echt als thuis. Nu is het uiteraard een relatief dure woonplaats en is het lastig een huis vinden wat past bij onze wensen, in een goede buurt zit en de ruimte heeft voor gezinsuitbreiding. Ik heb met mijn vriend een gemiddeld salaris en wij hebben onlangs een woning gezien van 375K. Dit voelt echter nogal fors aan als eerste woning, ook al zijn we mid 30.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het kopen van een eerste woning in de randstad. Natuurlijk hangt de haalbaarheid af van Eigen Vermoge, ons salaris etc. maar het blijft veel geld. Zijn er meer mensen die in deze tijd een starterswoning hebben gekocht? Ik heb geen idee wat de huizenprijzen gaan doen en ik zoek al jaren naar een geschikte woning, maar de prijzen lijken alleen maar verder te stijgen. De rentestand is nu natuurlijk wel gunstig, maar de maandelijkse lasten blijven flink en ik wil niet in een situatie komen dat de huizenprijzen over een paar jaar weer zo zakken en we veel verlies maken. Ook denk ik dat we het maar net kunnen betalen op één salaris (worst case scenario).
Iemand ervaringen, tips of meer zicht op wat je denkt dat de huizenmarkt gaat doen?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het kopen van een eerste woning in de randstad. Natuurlijk hangt de haalbaarheid af van Eigen Vermoge, ons salaris etc. maar het blijft veel geld. Zijn er meer mensen die in deze tijd een starterswoning hebben gekocht? Ik heb geen idee wat de huizenprijzen gaan doen en ik zoek al jaren naar een geschikte woning, maar de prijzen lijken alleen maar verder te stijgen. De rentestand is nu natuurlijk wel gunstig, maar de maandelijkse lasten blijven flink en ik wil niet in een situatie komen dat de huizenprijzen over een paar jaar weer zo zakken en we veel verlies maken. Ook denk ik dat we het maar net kunnen betalen op één salaris (worst case scenario).
Iemand ervaringen, tips of meer zicht op wat je denkt dat de huizenmarkt gaat doen?
woensdag 14 maart 2018 om 12:26
Utrecht is op dit moment inderdaad lastig. Wij zijn vorige maand verhuisd naar ons nieuwe huis.
Ons nieuwe huis is duurder dan ik in de ideale wereld had bedacht. Het is ook meer geld dan ik in de ideale wereld had bedacht. Het is niet op te brengen op alleen het salaris van mijn vriend, en op mijn salaris is het wel echt op een houtje bijten. En de combinatie met de kinderopvang is echt wel pittig. Zeker als er ooit een tweede komt worden het echt wel even heel dure jaren. Onze vasten lasten voor de hypotheek en kinderopvang zijn dan alleen al 3400 bruto per maand. Voor ons betekent dat dat we proberen keuzes te maken, kleinere goedkope auto en we wilden wel twee weken op vakantie, maar we gaan maar 1 week.
Maar, we weten dat we allebei blijer worden als we wel werken dan als we niet werken, dus het uitgangspunt zal zijn dat we allebei 4 dagen werken. We weten ook dat we het fijn vinden om in utrecht te wonen, we hebben familie dichtbij en we houden van de drukte van de stad. En het bleek dat we toch liever niet te veel concessies wilden doen op ruimte en we wilden ook echt een tuin. Dus ja, we betalen erg veel elke maand.
P.S. houd ook vooral rekening met het feit dat je op een gegeven moment minder wilt gaan werken en kinderopvang moet betalen. Maar denk er dan ook aan dat de kans wel groot is dat je een stuk minder uithuizig bent. Wij gingen echt vaak uit eten, en hoe leuk we het nog vinden, het is nu met een dochter van 1,5 jaar, toch vaker met z'n 3-en lunchen en af en toe met z'n 2-en uit eten. Scheelt bij ons behoorlijk.
Ons nieuwe huis is duurder dan ik in de ideale wereld had bedacht. Het is ook meer geld dan ik in de ideale wereld had bedacht. Het is niet op te brengen op alleen het salaris van mijn vriend, en op mijn salaris is het wel echt op een houtje bijten. En de combinatie met de kinderopvang is echt wel pittig. Zeker als er ooit een tweede komt worden het echt wel even heel dure jaren. Onze vasten lasten voor de hypotheek en kinderopvang zijn dan alleen al 3400 bruto per maand. Voor ons betekent dat dat we proberen keuzes te maken, kleinere goedkope auto en we wilden wel twee weken op vakantie, maar we gaan maar 1 week.
Maar, we weten dat we allebei blijer worden als we wel werken dan als we niet werken, dus het uitgangspunt zal zijn dat we allebei 4 dagen werken. We weten ook dat we het fijn vinden om in utrecht te wonen, we hebben familie dichtbij en we houden van de drukte van de stad. En het bleek dat we toch liever niet te veel concessies wilden doen op ruimte en we wilden ook echt een tuin. Dus ja, we betalen erg veel elke maand.
P.S. houd ook vooral rekening met het feit dat je op een gegeven moment minder wilt gaan werken en kinderopvang moet betalen. Maar denk er dan ook aan dat de kans wel groot is dat je een stuk minder uithuizig bent. Wij gingen echt vaak uit eten, en hoe leuk we het nog vinden, het is nu met een dochter van 1,5 jaar, toch vaker met z'n 3-en lunchen en af en toe met z'n 2-en uit eten. Scheelt bij ons behoorlijk.
woensdag 14 maart 2018 om 12:30
sprietgras schreef: ↑13-03-2018 21:24Tsja dan moet je je referentiekader gaan aanpassen. As je denkt dat meer dan 70.000 salaris voor 1 persoon gemiddeld is, moet je toch wat meer om je heen kijken.
70.000 per jaar (incl vakantiegeld) is per maand ruim 5300 bruto. Modaal is notabene 2800.
Nou nou het hoeft niet zo belerend hoor. Ik moet helemaal niks.
woensdag 14 maart 2018 om 12:39
Klinkt niet echt heel aangenaam.Kaaaaaaaatje schreef: ↑14-03-2018 12:26Utrecht is op dit moment inderdaad lastig. Wij zijn vorige maand verhuisd naar ons nieuwe huis.
Het lijkt alsof je de hoofdprijs voor een huis hebt betaald.
woensdag 14 maart 2018 om 12:41
AsianGirl1985 schreef: ↑13-03-2018 17:09Interessant om al deze reacties te lezen. Ik moet eerlijk bekennen dat we samen rond de 95K zitten, maar het wordt wellicht wel lastig om het in je eentje te moeten op hoesten maandelijks. Ik denk dat het nu op anderhalf salaris is gebaseerd. En ja de maand lasten blijven natuurlijk hoog, dus onze levensstijl zal echt wel aangepast moeten wordenen verder voelt het eng om maandelijks ineens rekening te moeten houden met zulke hoge lasten .
Ik denk dat sommige het wellicht opvatten dat TO en partner ieder €95.000 per jaar aan salaris hebben maar ik lees het als gezamenlijk €95.000.
In dit geval zou ik geen huis van €375.000 kopen zonder verdere eigen middelen. De kans dat je in de knel komt bij het wegvallen van 1 salaris is hoger.
woensdag 14 maart 2018 om 13:00
Klinkt als een gouden kooi. Hard werken en het mooiste huis, maar niet de vakanties die je wil en 'ja nou we hebben toch niet zo'n zin om uit eten te gaan, dus het is niet erg dat we daar geen geld meer voor hebben'.
woensdag 14 maart 2018 om 13:14
Wat klinkt er niet heel aangenaam?
Ik heb veel geld betaald voor een huis, dat huis is dat geld waard omdat het door heel veel mensen als waardevol ervaren eigenschappen bezit. het staat in Utrecht, in een fijne wijk, het heeft meerdere slaapkamers, we hebben een ruime tuin. In de ideale wereld zou ik liever een huis kopen van 2 ton wat ik in mijn eentje kan betalen en dan zo min mogelijk hoef te laten. Maar ja in een ideale wereld hoef ik ook nooit het huis schoon te maken en komen de boodschappen zo het huis in vliegen zonder dat ik er enige moeite voor doe. De ideale wereld bestaat niet en dus maak je een afweging over wat je wel en niet doet om zo dicht mogelijk bij de ideale wereld te komen. Dus worden de boodschappen bezorgt, hebben we een schoonmaakster, en kostte ons huis meer en kunnen we dus nu niet zomaar onze baan opzeggen en een paar maanden gaan lanterfanteren zonder uitzicht op een nieuwe baan. Het zal.
woensdag 14 maart 2018 om 13:17
In hoeverre profiteer je nu met kinderen nog van die drukte van de stad? Wonen in een stad als Utrecht lijkt me vooral leuk vanwege de uitgaansmogelijkheden, de winkels en de horeca.Kaaaaaaaatje schreef: ↑14-03-2018 12:26
We weten ook dat we het fijn vinden om in utrecht te wonen, we hebben familie dichtbij en we houden van de drukte van de stad.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
woensdag 14 maart 2018 om 13:24
Dan komt mijn boodschap niet goed over.
Wat ik probeer te zeggen. Huizen in Utrecht zijn duur. Ik ben best conservatief ingesteld en risicomijdend. Mijn plan was om op mijn salaris een huis te kopen waar ik zou kunnen blijven wonen als we ooit uit elkaar zouden gaan. Maar dat is moeilijk als je daadwerkelijk een eensgezinswoning in utrecht wil kopen. En zeker als je twee kinderen op de kinderopvang hebt zul je jaren hebben dat financieel gezien niet alles mogelijk is. Maar wij kwamen dus tot de conclusie dat we dat financiele offer met graagte brengen omdat we de toegevoegde waarde zien van ons fijne huis in Utrecht.
En wij kwamen tot de conclusie dat we allebei juist de ambitie hebben om 4 dagen te werken omdat we heel veel plezier uit ons werk halen, en dat we dus ook de financiele verplichting aan kunnen gaan om boven 1 salaris te kopen omdat we niet de ambitie hebben om minder te werken, dus als je niet werkt voor je hypotheek maar omdat je werken fijn vindt je de financiele ruimte ook wel kunt gebruiken.
En we zijn dit jaar verhuisd, en we gaan nog steeds een week op vakantie. Zo zielig zijn we niet hoor. Volgens mij is dat niet zo'n heel rare concessie. Ik hoor wel vaker dat vakantie er even niet in zit als je net verhuisd bent.
En wat ik zei over het uit eten gaan. Ons uitgavenpatroon is verandert toen we ouders werden van onze dochter. We gingen heel regelmatig uit eten, maar nu merken we dat de drukte die en gezin hebben met zich meebrengt ervoor zorgt dat we wat vaker thuis blijven en dus daar aanzienlijk minder kosten maken. Al weegt dat natuurlijk lang niet op tegen minder werken en de kinderopvang.
woensdag 14 maart 2018 om 13:27
Als je samen 100 k verdient, en je relatie loopt stuk heb je nog steeds een probleem.Coco87 schreef: ↑13-03-2018 16:36Waarschijnlijk moet je flink boven de vraagprijs bieden. Zo gaat dat nu zelfs buiten de randstad. Zeg dat het een hypotheek wordt van 4 ton, lukt dat dan? Hoeveel kunnen jullie lenen? En wat is een gemiddeld salaris? Ik vind een huis van 375 kunnen kopen niet iets wat je doet met een gemiddeld salaris. Als je samen 100k per jaar verdient kan je het doen. Verdien je 70k zou ik het niet doen, maar ik hou mijn maandlasten graag laag (dwz op 1 inkomen kopen).
woensdag 14 maart 2018 om 13:28
Ik ben afgelopen weekend met dochter in het Nijntje museum geweest. Gewoon een uurtje ofzo. Volgende maand gaan we weer een keer, zit toch in de buurt. En als ze straks ouder is gaan we naar het spoorwegmuseum. We gaan regelmatig met z'n 3-en lunchen in de stad.
En die drukte is niet perse leuk voor kinderen, maar wel voor ons. We gaan allebei regelmatig uit eten /drinken met vrienden, en dat kan inderdaad heel erg goed allemaal in de stad. Ik ga dit weekend (als ik me wat fitter voel) naar een feestje waar ze mijn favoriete muziek draaien. En volgende week gaat mijn vriend naar een optreden van een leuk bandje.
En nee, het is heus niet zo dat we dit elke week doen, maar de mogelijkheid om dit te kunnen doen voelt voor ons heel goed.
woensdag 14 maart 2018 om 13:37
Dat huis is misschien wel waardevol maar klinkt erg duur. Het kost jullie erg veel en dan bedoel ik niet alleen de hypotheek.Kaaaaaaaatje schreef: ↑14-03-2018 13:14Wat klinkt er niet heel aangenaam?
Ik heb veel geld betaald voor een huis, dat huis is dat geld waard omdat het door heel veel mensen als waardevol ervaren eigenschappen bezit. het staat in Utrecht, in een fijne wijk, het heeft meerdere slaapkamers, we hebben een ruime tuin. In de ideale wereld zou ik liever een huis kopen van 2 ton wat ik in mijn eentje kan betalen en dan zo min mogelijk hoef te laten. Maar ja in een ideale wereld hoef ik ook nooit het huis schoon te maken en komen de boodschappen zo het huis in vliegen zonder dat ik er enige moeite voor doe. De ideale wereld bestaat niet en dus maak je een afweging over wat je wel en niet doet om zo dicht mogelijk bij de ideale wereld te komen. Dus worden de boodschappen bezorgt, hebben we een schoonmaakster, en kostte ons huis meer en kunnen we dus nu niet zomaar onze baan opzeggen en een paar maanden gaan lanterfanteren zonder uitzicht op een nieuwe baan. Het zal.
Over een tijdje ben je aan je huis, aan de ruimte gewend en wil je juist misschien wat meer buiten de deur gaan doen.
Het leven is meer dan het huis waarin je woont.
Wij hebben bewust een goedkoper huis gekocht juist om te kunnen genieten, om geld over te houden voor leuke dingen.
Wij hebben ook twee tieners en vergis je niet wat kinderen kosten, alleen maar meer nu ze groter worden.
woensdag 14 maart 2018 om 13:38
Precies, dat bedoel ik.Kaaaaaaaatje schreef: ↑14-03-2018 13:28Ik ben afgelopen weekend met dochter in het Nijntje museum geweest. Gewoon een uurtje ofzo. Volgende maand gaan we weer een keer, zit toch in de buurt. En als ze straks ouder is gaan we naar het spoorwegmuseum. We gaan regelmatig met z'n 3-en lunchen in de stad.
En die drukte is niet perse leuk voor kinderen, maar wel voor ons. We gaan allebei regelmatig uit eten /drinken met vrienden, en dat kan inderdaad heel erg goed allemaal in de stad. Ik ga dit weekend (als ik me wat fitter voel) naar een feestje waar ze mijn favoriete muziek draaien. En volgende week gaat mijn vriend naar een optreden van een leuk bandje.
En nee, het is heus niet zo dat we dit elke week doen, maar de mogelijkheid om dit te kunnen doen voelt voor ons heel goed.
woensdag 14 maart 2018 om 13:41
De reacties verbazen me een beetje en zijn misschien een beetje gekleurd door de trigger 'startershuis'. (Het is jullie eerste koophuis, maar jullie stromen wat later in en dus niet meer in een startershuis, wat ik zie als een niet al te best onderhouden 2- of 3-kamerflatje.) Ik vind 375k voor een huis voor een gezin in Utrecht voor mensen in de 30 met een gezamenlijk salaris van 95.000 helemaal niet zo raar. Je kunt daarmee een hypotheek krijgen van zo'n 500k als ik het goed inschat, dus daar zit je dan nog behoorlijk onder. Aan de andere kant vind ik een risicofactor dat je zegt dat je je levensstijl aan zou moeten passen als je dit huis koopt: dat klinkt alsof nu alles op gaat en dan wordt zo'n duurder huis (en nog een kinderwens ook) wel tricky. Want als het niet lukt om je levensstijl aan te passen of het voelt heel vervelend dan kun je niet makkelijk terug.
Ik zou eens een begroting voor de toekomstige situatie maken en kijken hoe dat uitpakt. Geven jullie nu alles uit wat er binnenkomt of wordt er toch wel ook flink gespaard? Probeer eens te kijken of het makkelijk lukt om het hypotheekbedrag minus wat je nu aan huur betaalt + 500 extra voor onderhoud en belastingen elke maand te sparen. En het liefst nog 500 euro meer voor als je een kind mocht krijgen en jullie ofwel minder gaan werken ofwel kinderopvang moeten betalen (of beide). Op deze manier merk je ten eerste of dit een grote aanpassing vergt in levensstijl (en hoe je je daarbij voelt) of dat het prima gaat en ten tweede bouw je zo een spaarpot op waardoor je meer zelf in kunt leggen en daardoor een lagere hypotheek nodig hebt.
Tenslotte nog even over 'kopen op 1 salaris'. Ik vind het heel mooi als dat kan, maar het is gewoonweg niet altijd mogelijk (tenzij je heel veel inlevert ervoor) en ook niet altijd nodig. Als een (of twee) van beiden onzekere inkomsten heeft (aflopend contract, ZZPer), je thuisblijfouder wilt worden na de geboorte van je kind of erg hecht aan een luxe levensstijl (bijv. dure vakanties of 2 luxe auto's) dan is het wel erg handig om op 1 salaris te kopen. Of als je relatie niet zo stabiel is, maar dan zou ik om te beginnen al niet gaan kopen. Maar als dit allemaal niet het geval is dan is op 1,5 salaris kopen ook lang niet per definitie verkeerd.
Ook maakt het nogal uit van welk salaris je uitgaat, 'op 1 salaris kopen' is namelijk in alle situaties weer iets heel anders. Als de een 5x zoveel verdient als de ander en je koopt op 1 salaris, wat bedoel je dan? Het hoogste salaris, het laagste salaris of het gemiddelde salaris? Meestal bedoelen mensen dan het hoogste salaris, maar als dat wegvalt heb je alsnog een probleem. Stel degene met het hoogste salaris verdient 5000 euro per maand en het laagste 1000 en degene met 5000 komt in de WW. Dan houd je over: 70% x 5000 +1000 = 4500. Als je beiden ongeveer evenveel verdient en op 1,5 salaris koopt heb je in dat geval minder risico. Dat zou namelijk betekenen dat beiden 3333 verdienen (3333 x 1,5 = 5000) en als er 1 in de WW komt je uitkomt op: 70% x 3333 + 3333 = 5666. Het komt er dus op neer dat als je een groot verschil hebt in salaris tussen de 2 personen dat zelfs kopen op 1 salaris, waarbij je dan het hoogste salaris neemt, een flink risico kan betekenen, terwijl als je weinig verschil hebt in salaris tussen de 2 personen het kopen op 1 salaris misschien wel overdreven veilig is (tenzij bovenstaande dingen van toepassing zijn). Alleen bij een scheiding is het wel weer handig als 1 persoon echt zelf het huis kan betalen in zijn/haar eentje, zodat je niet gedwongen bent tot verkoop, dus in dat geval is het weer minder risicovol als je uitgaat van het salaris van de hoogste verdiener.
Ik zou eens een begroting voor de toekomstige situatie maken en kijken hoe dat uitpakt. Geven jullie nu alles uit wat er binnenkomt of wordt er toch wel ook flink gespaard? Probeer eens te kijken of het makkelijk lukt om het hypotheekbedrag minus wat je nu aan huur betaalt + 500 extra voor onderhoud en belastingen elke maand te sparen. En het liefst nog 500 euro meer voor als je een kind mocht krijgen en jullie ofwel minder gaan werken ofwel kinderopvang moeten betalen (of beide). Op deze manier merk je ten eerste of dit een grote aanpassing vergt in levensstijl (en hoe je je daarbij voelt) of dat het prima gaat en ten tweede bouw je zo een spaarpot op waardoor je meer zelf in kunt leggen en daardoor een lagere hypotheek nodig hebt.
Tenslotte nog even over 'kopen op 1 salaris'. Ik vind het heel mooi als dat kan, maar het is gewoonweg niet altijd mogelijk (tenzij je heel veel inlevert ervoor) en ook niet altijd nodig. Als een (of twee) van beiden onzekere inkomsten heeft (aflopend contract, ZZPer), je thuisblijfouder wilt worden na de geboorte van je kind of erg hecht aan een luxe levensstijl (bijv. dure vakanties of 2 luxe auto's) dan is het wel erg handig om op 1 salaris te kopen. Of als je relatie niet zo stabiel is, maar dan zou ik om te beginnen al niet gaan kopen. Maar als dit allemaal niet het geval is dan is op 1,5 salaris kopen ook lang niet per definitie verkeerd.
Ook maakt het nogal uit van welk salaris je uitgaat, 'op 1 salaris kopen' is namelijk in alle situaties weer iets heel anders. Als de een 5x zoveel verdient als de ander en je koopt op 1 salaris, wat bedoel je dan? Het hoogste salaris, het laagste salaris of het gemiddelde salaris? Meestal bedoelen mensen dan het hoogste salaris, maar als dat wegvalt heb je alsnog een probleem. Stel degene met het hoogste salaris verdient 5000 euro per maand en het laagste 1000 en degene met 5000 komt in de WW. Dan houd je over: 70% x 5000 +1000 = 4500. Als je beiden ongeveer evenveel verdient en op 1,5 salaris koopt heb je in dat geval minder risico. Dat zou namelijk betekenen dat beiden 3333 verdienen (3333 x 1,5 = 5000) en als er 1 in de WW komt je uitkomt op: 70% x 3333 + 3333 = 5666. Het komt er dus op neer dat als je een groot verschil hebt in salaris tussen de 2 personen dat zelfs kopen op 1 salaris, waarbij je dan het hoogste salaris neemt, een flink risico kan betekenen, terwijl als je weinig verschil hebt in salaris tussen de 2 personen het kopen op 1 salaris misschien wel overdreven veilig is (tenzij bovenstaande dingen van toepassing zijn). Alleen bij een scheiding is het wel weer handig als 1 persoon echt zelf het huis kan betalen in zijn/haar eentje, zodat je niet gedwongen bent tot verkoop, dus in dat geval is het weer minder risicovol als je uitgaat van het salaris van de hoogste verdiener.
woensdag 14 maart 2018 om 14:03
Het maximaal verzekerde maandloon voor de WW is 4551,40, en daar krijg je dan 75, later 70% van.
Als je maandloon hoger is, is de inkomensval bij werkloosheid (of langdurige arbeidsongeschikheid) percentueel gezien dus bijna altijd groter dan die 30% (tenzij bijverzekerd).
woensdag 14 maart 2018 om 14:10
Dat is geen rare concessie. En als jij er blij van wordt, is dit de beste keuze voor jou, maar ik ken mensen die spijt hadden als haren op hun hoofd en de hele boel (gelukkig zonder verlies) verkocht hebben en het over een hele andere boeg hebben gegooid.Kaaaaaaaatje schreef: ↑14-03-2018 13:24
En we zijn dit jaar verhuisd, en we gaan nog steeds een week op vakantie. Zo zielig zijn we niet hoor. Volgens mij is dat niet zo'n heel rare concessie. Ik hoor wel vaker dat vakantie er even niet in zit als je net verhuisd bent.
Dus het is wel belangrijk daar vantevoren over na te denken en goed op een rijtje te zetten wat zo'n grote last betekent voor jouw leven.
To komt niet terug op de vragen hoeveel ze precies moet inleveren en hoe erg ze dat vindt.
woensdag 14 maart 2018 om 14:20
En wij hebben bewust de afweging gemaakt dat de combinatie locatie, ruimte en tuin het wel waard is om beperkt offers voor te maken. En dat kan ook gewoon.damesbril schreef: ↑14-03-2018 13:37Dat huis is misschien wel waardevol maar klinkt erg duur. Het kost jullie erg veel en dan bedoel ik niet alleen de hypotheek.
Over een tijdje ben je aan je huis, aan de ruimte gewend en wil je juist misschien wat meer buiten de deur gaan doen.
Het leven is meer dan het huis waarin je woont.
Wij hebben bewust een goedkoper huis gekocht juist om te kunnen genieten, om geld over te houden voor leuke dingen.
Wij hebben ook twee tieners en vergis je niet wat kinderen kosten, alleen maar meer nu ze groter worden.
En dat alleen maar meer argument over kinderen dat neem ik altijd met een hele flinke schep zout. Ik betaal 750 euro aan kinderopvang. Dat de luiers straks vervangen worden door meer eten en dat het kind straks een fiets moet, daar houd ik echt wel rekening mee, maar laat mij maar eens zien hoe jij 750e per maand kwijt bent aan je tiener.
woensdag 14 maart 2018 om 14:24
Denk dat Kaatje alles van te voren wel op een rijtje gezet heeft.Dropdrop schreef: ↑14-03-2018 14:10Dat is geen rare concessie. En als jij er blij van wordt, is dit de beste keuze voor jou, maar ik ken mensen die spijt hadden als haren op hun hoofd en de hele boel (gelukkig zonder verlies) verkocht hebben en het over een hele andere boeg hebben gegooid.
Dus het is wel belangrijk daar vantevoren over na te denken en goed op een rijtje te zetten wat zo'n grote last betekent voor jouw leven.
To komt niet terug op de vragen hoeveel ze precies moet inleveren en hoe erg ze dat vindt.
En dit soort huizen in Utrecht verkopen altijd wel (mocht het nodig zijn).
woensdag 14 maart 2018 om 15:24
Met een inkomen van 90K samen kun je toch wel makkelijk een huis van 375K betalen?
Wij hebben pas een huis gekocht van bijna 500K en zijn pas eind 20 en verdienen samen minder dan 90K. Wel hadden we een goeie overwaarde in 4 jaar opgebouwd door verbouwing met eigen geld van onze starterswoning. De hypotheek komt daardoor rond de 390K uit. Wel hebben we goed rond gekeken tussen verschillende hypotheekaanbieders, verschil met de rabobank is bijvoorbeeld meer als 100 euro per maand bruto bij dezelfde rentevast periode en andere voorwaarden.
Daarnaast, wat is het probleem bij een scheiding? Tegenwoordig mogen al die rare hypotheek constructies niet meer. Het is annuïteiten of lineair. Er wordt dus altijd afgelost op het huis. De kans om onderwater te komen staan is dus veel kleiner. Bij een scheiding wordt gewoon het huis verkocht en zoek je beiden een nieuw huisje, huur of koop. De hypotheek wordt afgelost en de overwaarde wordt verdeeld.
In ons geval hebben we ook meegenomen dat we meer gaan verdienen de komende jaren. In onze CAO is het standaard dat je elk jaar een stap erbij krijgt. We kunnen beiden nu al vooruit kijken wat we over 5, 6, 7 jaar verdienen. Dan zitten we aan de top van de schaal en zou verdere groei moeten komen uit functie wisseling. Voor 1 van beiden zit dit er ook waarschijnlijk in.
Belangrijkste tip: ga praten met een hypotheek adviseur. Ga ook eens langs bij een bank (rabo, ing, etc) en ervaar het verschil in rente tarieven.
Kijk daarna wat de maandlasten zijn en bepaal aan de hand daarvan wat het verschil is met je huidige lasten. Spaar je dit bedrag nu al elke maand? Houdt je daarnaast nog steeds geld over om te sparen? Of moet je toch echt je leefstijl gaan aanpassen zoals je zelf zegt?
Wij hebben pas een huis gekocht van bijna 500K en zijn pas eind 20 en verdienen samen minder dan 90K. Wel hadden we een goeie overwaarde in 4 jaar opgebouwd door verbouwing met eigen geld van onze starterswoning. De hypotheek komt daardoor rond de 390K uit. Wel hebben we goed rond gekeken tussen verschillende hypotheekaanbieders, verschil met de rabobank is bijvoorbeeld meer als 100 euro per maand bruto bij dezelfde rentevast periode en andere voorwaarden.
Daarnaast, wat is het probleem bij een scheiding? Tegenwoordig mogen al die rare hypotheek constructies niet meer. Het is annuïteiten of lineair. Er wordt dus altijd afgelost op het huis. De kans om onderwater te komen staan is dus veel kleiner. Bij een scheiding wordt gewoon het huis verkocht en zoek je beiden een nieuw huisje, huur of koop. De hypotheek wordt afgelost en de overwaarde wordt verdeeld.
In ons geval hebben we ook meegenomen dat we meer gaan verdienen de komende jaren. In onze CAO is het standaard dat je elk jaar een stap erbij krijgt. We kunnen beiden nu al vooruit kijken wat we over 5, 6, 7 jaar verdienen. Dan zitten we aan de top van de schaal en zou verdere groei moeten komen uit functie wisseling. Voor 1 van beiden zit dit er ook waarschijnlijk in.
Belangrijkste tip: ga praten met een hypotheek adviseur. Ga ook eens langs bij een bank (rabo, ing, etc) en ervaar het verschil in rente tarieven.
Kijk daarna wat de maandlasten zijn en bepaal aan de hand daarvan wat het verschil is met je huidige lasten. Spaar je dit bedrag nu al elke maand? Houdt je daarnaast nog steeds geld over om te sparen? Of moet je toch echt je leefstijl gaan aanpassen zoals je zelf zegt?
woensdag 14 maart 2018 om 15:30
Aha, dank voor de aanvulling dan, en ook die van z-u-s. Ik bedoelde ook geen complete plaatje te geven, maar een aanduiding dat bij 'op 1 salaris kopen' het nogal uitmaakt hoe die salarissen dan liggen en onderling verschillen. Jullie aanvulling trekt het nog een heel stuk schever: bij een salaris waarbij het ene salaris 5x zo hoog is als het andere is het dan nog veel risicovoller dan ik al berekende om op 1 salaris te kopen dan bij een gelijk inkomen op 1,5 salaris. Boodschap blijft hetzelfde: zo'n vuistregel van op 1 of 1,5 salaris kopen zegt niks als je niet weet hoe die salarissen verdeeld zijn over de partners (en of het behoorlijk zekere salarissen zijn of niet, etc etc).
woensdag 14 maart 2018 om 17:42
De prijs - kwaliteit verhouding vind ik op eigenlijk de hele Nederlandse huizenmarkt volkomen zoek
En het valt mij op dat het aanbod meestal niet aansluit bij de vraag.
Dus: veel oude huizen die niet voldoen aan de eisen van de tijd, en waar mensen ondanks de torenhoge prijzen toch nog veel aan moeten verspijkeren
Niet echt leuk om nu een huis te moeten kopen....
En het valt mij op dat het aanbod meestal niet aansluit bij de vraag.
Dus: veel oude huizen die niet voldoen aan de eisen van de tijd, en waar mensen ondanks de torenhoge prijzen toch nog veel aan moeten verspijkeren
Niet echt leuk om nu een huis te moeten kopen....