Geld & Recht alle pijlers

Starterswoning

13-03-2018 16:25 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, al een tijdje zijn we voor een nieuwe woning aan het kijken in Utrecht. Dit is de plek waar onze vrienden wonen en voelt echt als thuis. Nu is het uiteraard een relatief dure woonplaats en is het lastig een huis vinden wat past bij onze wensen, in een goede buurt zit en de ruimte heeft voor gezinsuitbreiding. Ik heb met mijn vriend een gemiddeld salaris en wij hebben onlangs een woning gezien van 375K. Dit voelt echter nogal fors aan als eerste woning, ook al zijn we mid 30.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het kopen van een eerste woning in de randstad. Natuurlijk hangt de haalbaarheid af van Eigen Vermoge, ons salaris etc. maar het blijft veel geld. Zijn er meer mensen die in deze tijd een starterswoning hebben gekocht? Ik heb geen idee wat de huizenprijzen gaan doen en ik zoek al jaren naar een geschikte woning, maar de prijzen lijken alleen maar verder te stijgen. De rentestand is nu natuurlijk wel gunstig, maar de maandelijkse lasten blijven flink en ik wil niet in een situatie komen dat de huizenprijzen over een paar jaar weer zo zakken en we veel verlies maken. Ook denk ik dat we het maar net kunnen betalen op één salaris (worst case scenario).

Iemand ervaringen, tips of meer zicht op wat je denkt dat de huizenmarkt gaat doen?
Hetismogelijk schreef:
14-03-2018 21:35
Maar Nicole, als de partner met 5000 euro salaris in de ww komt, kan de partner met 1000 wellicht meer gaan werken. Niet dat hij of zij dan 4000 erbij verdient, maar dan wordt het gat wel kleiner.
Dat ligt eraan. Verdient diegene minder door minder uren of door een lager uurloon? Als de minstverdienende partner wel veel werkt, maar een laag uurloon heeft schiet je er niet veel mee op. En zomaar meer uren gaan werken lukt ook vaak niet zo makkelijk. Dus in sommige situaties zal het zoals jij voorstelt (deels) opgevangen kunnen worden, maar in andere niet. Sowieso is het een stuk lastiger dan als je in de situatie zit met gelijke salarissen, waarbij de inkomensval veel kleiner is.

Conclusie blijft dat 'op 1 salaris kopen' (of 1,5) een nietszeggende frase is omdat het onduidelijk is wat ermee bedoeld wordt en in verschillende situaties totaal verschillende risico's met zich meebrengt.
Zizo schreef:
13-03-2018 22:08
Stel eerst voor jezelf vast wat je maximaal wilt betalen aan hypotheek. Zorg ervoor dat je ruimte over laat om te sparen, om op vakantie te kunnen, nieuwe auto en andere leuke dingen te kunnen doen. Maar ook de ruimte dat je minder uren kunt werken. Ga vervolgens het gesprek aan met een onafhankelijke hypotheekadviseur en laat betekenen wat jullie kunnen lenen. Zorg dat je niet boven de maandelijkse lasten gaat lenen als je zelf hebt bedacht. Laat de adviseur uitrekenen voor hoeveel geld je een hypotheek kunt afsluiten met jouw max maandbedrag. Als je daar onder blijft, zit je goed.
Op een salaris een huis kopen is niet voor iedereen weggelegd. Als jullie allebei een vast contract hebben bij een betrouwbare werkgever, hier nog stappen in maakt qua salaris en je niet de bedoeling hebt om ontslag te nemen, zou ik het gewoon doen. Sluit wel een goede overlijdensrisicoverzekering af. Dit kan ook annuïtair. Dan ben je in elk geval gedekt in geval van overlijden van een van beide.

Heel veel succes!
Goede tips! :-)
BahcoBarbie schreef:
14-03-2018 12:41
Ik denk dat sommige het wellicht opvatten dat TO en partner ieder €95.000 per jaar aan salaris hebben maar ik lees het als gezamenlijk €95.000.

In dit geval zou ik geen huis van €375.000 kopen zonder verdere eigen middelen. De kans dat je in de knel komt bij het wegvallen van 1 salaris is hoger.
Klopt, we hebben gezamenlijk 95K.
Bedankt voor alle reacties en nuttige tips. Helaas is het huis aan ons voorbij gegaan en heeft een liefhebber maar liefst 30.000 boven de vraagprijs geboden. We hebben al een paar maanden geleden met een hypotheekadviseaur gezeten en de hypotheek en financiering moet geen probleem zijn. Het enige waar ik niet goed zicht op heb zijn de kosten die kinderen met zich meebrengen. Mede hierom is dit topic al enorm nuttig. Qua levensstijl zullen we wat moeten veranderen. Er wordt al veel gespaard, maar we hebben daarnaast ook vliegen als hobby en dat is alles behalve goedkoop. Ook gaan we wekelijks uit eten en letten we niet op de kosten. Aanpassen van deze levensstijl is dus ook geen ramp, want het is wat over the top soms :P

Wel vind ik het frustrerend dat de prijs - kwaliteit verhouding op eigenlijk de hele Nederlandse huizenmarkt inderdaad volkomen zoek is, maar dat zullen wel meer mensen zo ervaren denk ik?
Check! Wij zoeken ook in de randstad, maar worden ook dol van de prijzen. Zoeken nu ook in een dorp bij een stad, dan hebben we toch meer keuze. En we hebben ons budget naar boven toe bijgesteld (dat kan mede door een schenking van een van de ouders).
AsianGirl1985 schreef:
16-03-2018 23:56
Wel vind ik het frustrerend dat de prijs - kwaliteit verhouding op eigenlijk de hele Nederlandse huizenmarkt inderdaad volkomen zoek is, maar dat zullen wel meer mensen zo ervaren denk ik?
JA! Of nou ja, niet overal, maar in de populaire wijken van populaire steden zeker. In Rotterdam is het zo, dat de leukste huizen, binnen een week, voor minstens 10% boven de vraagprijs verkocht worden. Ook als het huis in slechte staat is en je er nog een half jaar aan moet verbouwen. Vaak is het wel zo, dat als een huis een maand te koop staat, je er wel wat af krijgt nog. Maar die huizen zijn schaars en vaak is er wel iets mee. Maar je wordt alleszins beter behandeld als koper. Ik zou dat toch wel in de gaten houden. En ik denk dat je er alleen tussen komt, als je het echt tot je tweede baan maakt. Veel bezichtigen, snel beslissen, vaak bieden. Je abbonneren op de facebook kanalen van de grootste makelaars zodat je het aanbod te zien krijgt voor Funda. Soms kan je t kopen voor t op Funda komt.
Ik zou toch wel een aankoopmakelaar overwegen. Wij hebben laatst ons huis (in een populaire wijk in Rotterdam) verkocht. Idd zo'n 12% boven vraagprijs, wat niet eens hoogste bod was. Biedingen lagen dicht bij elkaar, en toen met diegene die een aankoopmakelaar had in zee gegaan. De aankoopmakelaar wist veel van de koopster, dat die eigen geld genoeg had, al bij bank was langs geweest, meer kon krijgen qua hypotheek dan waar ze voor ging. Daarnaast kende onze makelaar haar makelaar. Dat gaf ons het vertrouwen dat zij haar financiering zou rondkrijgen (wat ook snel gelukt is)
hier volgt nog een zeer inspirerend citaat...ooit
@Samske,

als je een bod had gekregen met als toelichting: "100.000,- eigen geld, voor het overige bedrag voorbehoud financiering. Dit voorbesproken met onze hypotheekadviseur (naam, bedrijf), die overtuigd is dat dit zonder moeite gefinancierd zal worden."

Zou dat enige waarde voor je hebben gehad? Of denk je dan: jaja, ik moet je op je woord geloven.
@Tigri; zo'n soort bod is bij ons ook binnen gekomen, en wij hebben toen gekozen voor dergelijke bod -en een iets lager- van koopster met aankoopmakelaar. Met de gedachte dat onze makelaar die makelaar kende en ons echt verzekerde dat we er dan echt wel van uit konden gaan dat het zo was. Maar ja, ook die hebben we op zijn woord moeten geloven, dus is echt een persoonlijke keuze geweest.

Wat overigens ook heeft geholpen is dat koopster snel in ons huis kon; dit maakte het voor ons nog net wat aantrekkelijker
Ben benieuwd of ik ook op jou huis heb geboden haha. Tis een kleine vijver waar we in vissen!
AsianGirl1985 schreef:
16-03-2018 23:56
Dat valt echt wel mee. Kijk eens in andere landen naar woningen in stedelijke omgevingen. Daarbij vergeleken krijg je in Nederland behoorlijk veel waar voor je geld.

Zomaar een voorbeeld: https://www.immobilienscout24.de/Suche/ ... tep_search
Ons huis heeft overigens niet op Funda gestaan (werd gepromoot via social media door onze makelaar)
Sara9876 schreef:
17-03-2018 10:33
Dat valt echt wel mee. Kijk eens in andere landen naar woningen in stedelijke omgevingen. Daarbij vergeleken krijg je in Nederland behoorlijk veel waar voor je geld.

Zomaar een voorbeeld: https://www.immobilienscout24.de/Suche/ ... tep_search
Ja dat is ook weer zo. In Parijs ken ik mensen - tandarts, ingenieur in de olieindustrie- die een huis moeten delen a la Friends. En veel mensen die echt op een postzegel wonen, een keuken is een luxe, vaak staan er ergens in een hoekje 2 campingpitjes. Zo ver zijn we hier gelukkig nog niet.
Zouden wij in de steden ook meer van dat soort bedragen krijgen voor woningen in de buurt van het centrum?
De trend van kleiner er luxer wonen zie je al in Amsterdam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven