Geld & Recht alle pijlers

stiefouderbijdrage versie 2

13-01-2020 17:27 40 berichten
lieve mensen, er was in 2014 hier een toppic over stiefouderbijdrage. wie kan mij helpen. wat zijn de regels van stiefouderbijdrage als partners op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd ?
Alle reacties Link kopieren
In twee seconden googlen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-plichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oudsplicht
Alle reacties Link kopieren
Oh haha 😂, we zijn het wel roerend eens
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
13-01-2020 17:32
Oh haha 😂, we zijn het wel roerend eens

Great minds think alike. :D
En de site van de rijksoverheid lijkt me de beste bron bij dit soort vragen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dit een wettelijke verplichting aan de huwelijkse staat verbonden, net als alimentatie en kun je hier niet vanaf zien door huwelijkse voorwaarden.

De stiefouderbijdrage wordt meestal bekeken per casus. Het komt er feitelijk op neer dat jouw inkomen meegerekend gaat worden in de verdeling van de kosten voor de kinderen van je partner.
Alle reacties Link kopieren
Maar je bent alleen onderhoudsplichtig als stiefouder voor de kinderen die bij jouw wonen. Voor kinderen die niet bij jouw wonen is jouw inkomen alleen indirect van belang. Omdat de ouder dan de kosten met jou kan delen houdt hij meer over voor zijn kinderen.

Dus wat is de situatie, gaat het om stiefkinderen die bij jou wonen of om kinderen die bij de andere ouder wonen?
Alle reacties Link kopieren
Er is geen bijdrage als in een vast bedrag dat je voor de kinderen uit moet geven zoals alimentatie.

Je bent wel onderhoudsplichtig, wat betekent dat de gezamenlijke huishouding met het inkomen van de beide partners opdraait voor hun deel van de ouderlijke kosten.
nimbus schreef:
13-01-2020 18:05
Maar je bent alleen onderhoudsplichtig als stiefouder voor de kinderen die bij jouw wonen. Voor kinderen die niet bij jouw wonen is jouw inkomen alleen indirect van belang. Omdat de ouder dan de kosten met jou kan delen houdt hij meer over voor zijn kinderen.

Dus wat is de situatie, gaat het om stiefkinderen die bij jou wonen of om kinderen die bij de andere ouder wonen?
gaat om de zoon die net 2 dagen 18 is geworden, en de zoon door een issue met zijn moeder hier is komen wonen. hij is hier nog niet ingeschreven. ik dacht dat de wet anders omgaat als je onder huwelijkse voorwaarden bent getrouwd. dat ben ik al 12 jaar met mijn partner.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat maakt niet uit. Zolang hij bij jullie woont ben jij ook onderhoudsplichtig tot zijn 21ste verjaardag. Maar jullie zorgen toch ook voor zijn onderhoud? Hij krijgt eten, kleding, onderdak etc.

Alleen bij het berekenen van alimentatie die zijn moeder moet betalen zal ook rekening gehouden worden met jullie onderhoudsbijdrage. Gezien de situatie vermoed ik dat zoonlief helemaal geen alimentatie gaat vragen aan zijn moeder. (moet hij zelf doen want hij is meerderjarig).

Dus ik weet niet precies waar je je druk over maakt.
Alle reacties Link kopieren
regina1971 schreef:
13-01-2020 21:18
gaat om de zoon die net 2 dagen 18 is geworden, en de zoon door een issue met zijn moeder hier is komen wonen. hij is hier nog niet ingeschreven. ik dacht dat de wet anders omgaat als je onder huwelijkse voorwaarden bent getrouwd. dat ben ik al 12 jaar met mijn partner.

Loopt het een beetje? Met elkaar kunnen overleggen over verantwoordelijkheden?
nimbus schreef:
13-01-2020 21:34
Nee dat maakt niet uit. Zolang hij bij jullie woont ben jij ook onderhoudsplichtig tot zijn 21ste verjaardag. Maar jullie zorgen toch ook voor zijn onderhoud? Hij krijgt eten, kleding, onderdak etc.

Alleen bij het berekenen van alimentatie die zijn moeder moet betalen zal ook rekening gehouden worden met jullie onderhoudsbijdrage. Gezien de situatie vermoed ik dat zoonlief helemaal geen alimentatie gaat vragen aan zijn moeder. (moet hij zelf doen want hij is meerderjarig).

Dus ik weet niet precies waar je je druk over maakt.
mama is expert in het uitzoeken van regels als ze ergens financieel recht op geeft. als zij deze regel vind dan ben ik de pineut. en idd, zoon vraagt nu geen alimentatie maar dat gaat wel komen. ik ben het er niet mee eens. dan blijf ik wel werkloos tot zijn 21ste.
S-Groot schreef:
13-01-2020 21:57
Loopt het een beetje? Met elkaar kunnen overleggen over verantwoordelijkheden?
nee niet echt, hij komt en gaat wanneer hij wil. doet waar hij zin in heeft. en het is nu nog maar 1 weekje, er waren wat ontwikkelingen waar ik niets over kwijt kan met betrekking tot het huis van zijn vriendin.
Je zou toch maar financieel moeten bijdragen aan iemand van onder de 21 die een significant persoon in je leven is en de zoon van de man waarvan je houdt.
Zoek de liefde in je hart en wees een fatsoenlijk mens.
Alle reacties Link kopieren
regina1971 schreef:
13-01-2020 22:27
mama is expert in het uitzoeken van regels als ze ergens financieel recht op geeft. als zij deze regel vind dan ben ik de pineut. en idd, zoon vraagt nu geen alimentatie maar dat gaat wel komen. ik ben het er niet mee eens. dan blijf ik wel werkloos tot zijn 21ste.
Jij bent nergens de pineut van. De alimentatiegerechtigde is de zoon, niet jij. Gezien de voorgeschiedenis acht ik de kans nihil dat de zoon ook maar iets van eventueel door hem ontvangen alimentatie aan jullie gaat afdragen.

(en gezien hoe jullie relatie momenteel gaat zou ik zo snel mogelijk een baan zoeken en zorgen dat ik weer financieel onafhankelijk ben).
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
14-01-2020 06:58
Jij bent nergens de pineut van. De alimentatiegerechtigde is de zoon, niet jij.

Als ik het goed begrijp is TO getrouwd met de vader van die jongen. Tsja, als je trouwt met iemand die kinderen heeft ben je net zo goed verantwoordelijk, en kan jouw salaris meegeteld worden in de berekening van jullie draagkracht. Echt te bizar voor woorden dat je zelfs maar overweegt om niet te gaan werken omdat je het kind van je man niks gunt. Daar heb je jezelf trouwens meer mee dan die zoon of zijn moeder, werken loont namelijk altijd.
-jolijn- schreef:
13-01-2020 23:03
Je zou toch maar financieel moeten bijdragen aan iemand van onder de 21 die een significant persoon in je leven is en de zoon van de man waarvan je houdt.
Zoek de liefde in je hart en wees een fatsoenlijk mens.
ik heb al 10 jaar van mijn leven voor zijn kinderen gezorgt. ik moet ergens een streep trekken!! hij heeft kerngezonde ouders, die meer als 2x modaal verdiennen.
Trotter schreef:
14-01-2020 07:25
Als ik het goed begrijp is TO getrouwd met de vader van die jongen. Tsja, als je trouwt met iemand die kinderen heeft ben je net zo goed verantwoordelijk, en kan jouw salaris meegeteld worden in de berekening van jullie draagkracht. Echt te bizar voor woorden dat je zelfs maar overweegt om niet te gaan werken omdat je het kind van je man niks gunt. Daar heb je jezelf trouwens meer mee dan die zoon of zijn moeder, werken loont namelijk altijd.
ik heb genoeg bij gedragen in natura. 12 jaar geleden wist ik niet dat ik ooit NOG financieel bij moet dragen. en zeg nou zelf, daar zoek je niet naar, je gaat niet voor het huwelijk uitzoeken wat zijn haken en ogen aan. dit is mijn 2de huwelijk, en mijn eerste met kinderen van een ander (zelf geen kinderen) en ex'en.
Ja natuurlijk zoek je wel uit welke haken en ogen (dus plichten en rechten) er bij een huwelijk horen voor je trouwt. Het is een contract wat je afsluit. Een contract neem je door voor je tekent. Heb je toch ook met de huwelijksvoorwaarden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
regina1971 schreef:
14-01-2020 07:39
en zeg nou zelf, daar zoek je niet naar, je gaat niet voor het huwelijk uitzoeken wat zijn haken en ogen aan.

Ik teken nooit een contract zonder me in de voorwaarden te verdiepen. En als ik dat wel zou doen, dan zou ik alleen mezelf de schuld geven als dat vervelende consequenties heeft, en niet een kind van nèt 18.
Oh joh? Ik dacht dat jij je eigen plan ging trekken n.a.v. je vorige topic?
regina1971 schreef:
14-01-2020 07:39
ik heb genoeg bij gedragen in natura. 12 jaar geleden wist ik niet dat ik ooit NOG financieel bij moet dragen. en zeg nou zelf, daar zoek je niet naar, je gaat niet voor het huwelijk uitzoeken wat zijn haken en ogen aan. dit is mijn 2de huwelijk, en mijn eerste met kinderen van een ander (zelf geen kinderen) en ex'en.
Als je in natura hebt bijgedragen wat fatsoenlijk is als volwassene in het leven van een kind, dan snap ik niet dat je niet de liefde kunt opbrengen om dit kind op een fatsoenlijke wijze naar de volwassenheid te helpen.
Je hebt dan toch een warme band met die jongen? Je gunt hem iets? Je wilt hem dan toch het leven makkelijker maken? Waarom zo verontwaardigd en berekenend - het gaat om een kind.
De échte oplossing is overigens heel simpel: ga scheiden van zijn vader en ergens anders wonen. Ben je nergens meer verantwoordelijk voor.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
14-01-2020 18:47
Als je in natura hebt bijgedragen wat fatsoenlijk is als volwassene in het leven van een kind, dan snap ik niet dat je niet de liefde kunt opbrengen om dit kind op een fatsoenlijke wijze naar de volwassenheid te helpen.
Je hebt dan toch een warme band met die jongen? Je gunt hem iets? Je wilt hem dan toch het leven makkelijker maken? Waarom zo verontwaardigd en berekenend - het gaat om een kind.
Wat een onzinreactie zeg. Ik gun mijn buurmeisje, de zoon van mijn vriendin en de baby van m'n collega ook het allerbeste maar dat wil niet zeggen dat ik er m'n portemonnee voor trek.

Ik zou als ik stiefouder was ook geen zin hebben om te dokken voor kinderen die niet van mij zijn. Uiteraard zou ik dan wel pas trouwen als alle kinderen boven de 21 zijn, anders ben ik wettelijk verplicht voor ze op te draaien.
Dat je überhaupt deze vraag stelt.... je koos voor deze man met kinderen, het complete pakketje. Deze jongen is al 12 jaar in je leven en mag voor hem hopen dat dat geen 12 afstandelijke jaren zijn geweest zoals je nu hier schetst op het forum.

Je bent zelf getrouwd en daarmee mede verplicht bij te dragen. Maar je kan hierover natuurlijk ook afspraken maken met je man.
Hoe jullie dit financieel regelen is aan jullie.
Maar dat hij bij jou in huis niet welkom is en dat je erover denkt tot zijn 21 niet te gaan werken zegt eigenlijk al genoeg. Ik zou als man zijnde dan jouw weer niet 3 jaar onderhouden als je om deze reden geen baan wil zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven